Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Jultraditioner

37 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 00:01:40, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag låg och tänkte för någon kväll sedan på olika traditioner folk har runt jul. Det vore kul om ni kan dela med er om vad ni har för traditioner, stort som smått. Jag får väl börja:

Ända sedan min mor var liten så har det skrivits rim på paketen. Nuförtiden gör vi så att alla paket delas ut. Därefter tar första personen ett paket och läser dess vers, som oftast är på fyra rader eller mer och ska ge en liten hint om vad paketet innehåller. Därefter ska han gissa, till de andras glada tillrop om hur enkel versen är och alla givetvis vet, vad det innehåller. När han har gissat hyfsat rätt, eller ger upp, så får han öppna medan nästa person läser sin första vers.
Denna tradition tycker jag om för att dels så tar det lite längre tid med paketöppnandet (vi brukar inte vara speciellt många personer på julen) och man ser mer vad alla får och deras reaktioner.

När jag var liten så gick vi på julagille. Då bjöd man in grannarna en kväll på kaffe och en massa kakor med efterföljande gottebord (jag brukade alltid klaga på min mor för hon hade bara tio sorters kakor medan grannfrun hade tretton! Men min mor vägrade baka fler). Fruarna satt oftast och pratade för sig, männen satt för sig och vi ungar lekte och härjade. Men jag kunde tycka om att sitta med och lyssna på karlarna också. På vissa ställen var det nästan inga ungar, men männens historier älskade jag. :mrgreen:
Det var inte alla i byn som bjöd till julagille, men ganska många, så de flesta dagarna mellan jul och tjugondag Knut var bokade. Tyvärr så dog den traditionen ut med invånarna. Tror det bara är mina föräldrar och en familj till som bor kvar och håller traditionen vid liv tillsammans med en tredje familj som flyttat. De yngre nyinflyttade i byn var inte intresserade av att ta upp den traditionen, även om vissa blev medbjudna på något julagille.

Så, upp till er andra att berätta om era traditioner, stort som smått, bra som katastrof. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



danne mähl

#2 » 00:03:15, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en tomte framme året runt
Det får räcka för mig :)

5 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Skru'are

#3 » 01:42:11, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men, du sover väl ibland? :insomnia:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ulf

#4 » 10:17:14, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paketöppnandet var på samma sätt som ditt, Stridis2. Jag gissar att det var min farfar som tryckte på detta.
Till honom skulle det vara måånga paket, helst små och vältejpade. Själv gav han oftast till oss barnbarn ett riktigt stort och ett gäng små. Förmaningen var att det stora skulle vi öppna sist. Jag tror inte han missade en enda gång på paketets innehåll, han visste väl vad vi gillade! Tyvärr dog han hemma i köket på juldagen när jag var tolv, så ett minne från den julen har man ju... :sad: . Jag har fått förklarat för mig att han älskade att se barnens förväntningar och glädje.
Jag har testat "metoden" på mina telningar och det funkar! Att se när de tar emot detta STORA paket, ögonen blir nästan lika stora. Sedan hur dom stryker sig runt paketet med riktig förväntan. När dom sedan öppnar måste innehållet motsvara den spänning som byggts upp!

Xhustrun, var inte så noga med traditioner, utan grabbarna kunde få öppna dom direkt på morgonen.
"Dom blev ju så jobbiga när dom hela tiden höll på att tjata om tomten och paket!"
Detta gjorde att julen blev rätt platt i mitt tycke. För att inte tala om när hon tyckte att det skulle vara helt vegetariskt!

Sedan ett gäng år tillbaks så brukar jag och något utav barnen (nu mer Lilla M) åka till sambons kusinbarn.

Ett år när äldste grabben skulle åka med och vara tomte. Detta var när vi hade en röd SUV. På vägen dit möter vi en äldre dam som har en liten flicka, 4-5 år, med sig. Det är halkigt så vi åker väldigt sakta när vi passerar dom. Lilltjejens mun blir större och större, och grabben, i full tomtemundering, vinkar ordentligt till henne. Hon gapar ännu mer, men vinkar till slut åt tomten.
Nu vet hon att tomten åker röd Opel och har privatchaufför, så det så!

Visst är det barnens högtid, men är vi inte alla barn?
Jag håller ganska hårt på att få mina tre matsupar till sillen! Det är inte så illa som det låter, de ska inte vara stora, max 2cl/styck. Detta för att jag ogillar att "bita av" och få suga in luften efter drycken, som ett litet sörplande. Det ger en god arombädd för en god sill! Kryddningen får gärna vara svartvinbär eller rönnbär.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

LeifAndersson

#5 » 12:59:19, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har mycket få jultraditioner om ens några? Julklappar slutade vi med när barnen växte upp och enda traditionen är nog sedan att ta det lugnt och äta gott! Vilket betyder massor med julskinka och lite annan julmat. Och när julen infinner sig mitt under kontraktstiden så blir det ingen nubbe eller liknande heller, det får man ta igen till midsommarfirandet när man är fri och gör som man vill!
Kom på att vi har nog lite traditioner trots allt! En är att kvällen före julafton ska skinkan griljeras och provsmakas på kvällen, och får den godkänt då så får det väl bli jul det året också! Och ytterligare en tradition är att på julaftonskvällen går vi ut till stallet och fördelar ett par stora brödpaket mellan hästarna! Hästar som varit med tidigare hugger hela brödskivor om pular i längst fram på det långa ansiktet, medan de som kommit under året smakar lite försiktigt för att hugga in ordentligt även de när de testat lite! Det är en gammal tradition, även när det fanns mjölkkor i stallet så fick de bröd på julaftonskvällen. :thumme:
Och lysande prylar både här och där hör ju också till, i lastbilen ska det vara en röd julstjärna på bakväggen och en minigran i högra hörnet av vindrutan. Så fast vi inte anser oss fira jul egentligen så har vi nog ändå en del traditioner.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

raggsockan

#6 » 13:07:11, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja min jul tradition är att vara själv och äta mannagrynsgröt på jul afton :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

4 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 21:57:50, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dåren skrev:tja min jul tradition är att vara själv och äta mannagrynsgröt på jul afton :)

Det var ju originellt med mannagrynsgröt. Om du själv har valt att fira ensam, och tyckerom det, så är det bara att gratulera till att du kan. Jag hade ett gäng kompisar som var ungkarlar (plus en som hade sambo). Dessa ville fira julafton ihop men alla sa att trycket från släkt och familj gjorde att de inte kunde. "Klart du ska komma hem och fira med föräldrarna, du som inte har familj". De hävdade att har man sambo så är det helt OK att fira med henne, men det är precis lika oacceptabelt att fira med kompisgänget.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan

#8 » 22:21:03, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja släkten kan inte hålla sams , å vi i syskon skaran klarar inte av att vara tillsammans så det är lungast och vara själv tycker jag :smile:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

4 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

esund

#9 » 22:32:51, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi syskon brukar åka till far först för att ta en fika sen åker vi och äter hos mor, några julklappar ensvisas det med.
Helt ärligt så är jag less på allt som har med julen att göra, skulle lika gärna kunna jobba om man fick det.

4 personer gillar det här inlägget.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 22:40:37, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tradition jag försöker skapa (fast det har inte lyckats varje år) är att nästan allt ska vara klart på lillejulafton. När ungarna har lagt sig så ska vi titta på "Tomten är far till alla barnen", kanske med lite glögg och pepparkakor och så ska vi säga att, "Ja, hur illa det än går denna jul så blir det i alla fall inte värre än det!" :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ulf

#11 » 09:48:44, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En o-tradition blir väl en tradition om det upprepas.
Och traditioner ska väl vara lite sådär långsamt dynamiska. De förändras över tid, men inte för hastigt.

Det viktigaste med en tradition är väl känslan av att den är min/vår! Det är nog när den känslan helt saknas som den blir fel.

Grunden i julen är ju sprunget ur midvinterblot. Kristendomen anammade högtiden för att bli mer populär, för vem tackar nej till kalas? Kan tänka mig att det stank duktigt av fylla förr på julottan. Det söps ju rätt duktigt i stugorna förr.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mikkel

#12 » 23:45:58, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

för 20 år sedan blev jag ombed av min mor att vara tomte för några ensamma själar, sagt å gjort med tomtedräkt dragandes på en kälke med några julklappar pulsade jag runt i snön till de små gummorna som tackade tomten för klappen o besöket, sista anhalten var en försupen gubbe som alltid bjöd tomten på Whisky,
problemet var bara att hankatten hade pissat på tomteskägget varje gång han gick över vinden, hela året, ni kan ana att jag med kväljningar fick hålla masken hos gummorna och den där Whiskyn, den behövde jag verkligen :bira:

detta pågick år efter år och efter varje gång glömde jag bort att köpa nytt tomteskägg :ohnej: ,
som man bäddar får man ligga heter det visst :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PO

#13 » 23:26:42, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

läste för en hel del år sedan att en skvätt whisky vid första vattningen skulle vara bra mot barrning,
Således är detta numera tradition ,dricka ensam ska den stackaren inte behöva så därför utbringar vi en skål för julen och granen.
Denna gröna sak har dessutom under åren fått ett egennamn i år heter han Otto
Med önskan om julefrid till er alla PO

7 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

LeifAndersson

#14 » 23:38:32, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då det blir jul i år också, den traditionella avsmakningen av skinkan är avklarad och utfallit till belåtenhet.
Tyvärr för skinkan så var det nog lite för många som var med på provsmakningen, blir nog till att dra i väg och handla ny skinka i morgon! Med många hungriga så blir en provsmakning rätt omfattande om man säger så!


Bild
Men det VAR en god skinka! :mrgreen: :thumme:
Tror vi får modifiera traditionen till nästa jul att provsmakningen ska ske lite mer i skymundan! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Inge Nilsson

#15 » 23:52:22, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser gött ut Leif.
Ska strax peta in vår skicka i ugnen för lite färg.
Sen provsmak. Bästa biten av skinkan e första direkt efter ugnen.

Läser i tråden att det finns de som sitter ensamma på julafton. Tråkigt att det ska behöva vara så :sad:
Hoppas ni alla får en fin jul.

Inge :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se