Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Hur överlever jag?

387 inlägg • Sida 25 av 26
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#361 » 17:39:51, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Sambons två barn med strax sex barnbarn ifrån 6 års ålder och nedåt bestämmer, kräver, styr mm. Dock inte över mig.

Senaste 20 åren har ingen av dessa hjälpt oss med t ex vedhantering, husvård e t c, som återkommer varje år.

Så nu när sonen tog över en av sambons bilar vilken jag nyss rostlagat (lovat i flera år) gjorde jag klart att visst kan jag fixa med bilen framöver, men först sen han jobbat in tid i vårt hushåll. Inget att förhandla med mig om.

Nu har vb bromsok kärvat ihop, 6000 kr ville en verkstad i stan 12 mil bort ha för att fixa detta, med nya bromsskivor, ett ok och belägg.
Min granne bilmeck mm, kommer troligen att ta på sig jobbet... Troligen billigare, men det tillkommer typ 50 mil i resor och lite sedelärande besvär.
Så dags nu...

Ja, låna vårt garage, kunde varit ett alternativ, men styvsonen hanterar inte vanliga verktyg.
Fick tillbaks Haynesboken, med kommentaren att allt finns på Google.

Jag säger då det.... vuxet Curlingbarn.


- Mina vuxna tre klarar sig själva. Och vill absolut klara sig själva. Det är en viss skillnad.
De har alla råd att lämna bort bilarna. Nån gång varje år har de faktisk skruvat själva, med min hjälp.
Glada att spara pengar snabbt.

Var väl i sena tonåren som datorerna, med spel tog över.

Hur som haver. Nu snart 69 har jag definitivt rätt att själv bestämma vad jag lägger min tid på. Har jobbat idogt sen jag muckade.
Blev ordentligt utlöst vid 62 och 6 månader.

- Ni som följt mig, vet att jag seglar i vart fall en säsong till, sen lutar det åt husbil, en begagnad plåtis med drag.
Kommer fortsatt att prioritera friluftslivet, då jag har orken kvar. Bara mindre skavanker.

Lev väl gubbs. Nu ska jag tända i Tulikivin.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



nixs

#362 » 19:41:00, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:häst kvinnor över lag väldigt konstiga har flera bekanta som har haft problem med just kvinnor och deras hästar allt bra i början men sen blir det en plåga för hela familjen men jag tror det samma med män med fordons hobby med att hobyn tar över ens liv och ekonomi men just hästar är specelt märker det på mina egna tjejkompisar som har hästar att dom inte har nåt liv utanför stallet många män tycker ju om häst tjer för dom inte är ute och festar och bara är hemma vid men i det långa loppet så blir det jobbigt när hästarna kommer först hela tiden före barnen före partnern och så vidare och ekonomin och sen att man aldrig kan åka bort tillsammans för hästarna behöver tas om hand och så vidare


Citerar jobbarkompisen som brukar säga om hästar:

"Man skall inte leka med maten."

Hästkött är riktigt gott, brukar beställa in det när man är neråt sydvästra tyskland med jobbet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

5 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#363 » 20:46:03, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olustigt det ni säger om kvinnor som slåss, jag trodde det var ovanligt. Själv har jag var i samma sits. Var sambo med en "galenskapare" under 3 år. Hon lyckades hålla sej i schack i ett halvår men sen brakade helvetet löst. Det var knytnävs slagsmål 2ggr i veckan och jag försökte bara hålla henne ifrån mej. Svårast var det när man inte såg det komma tex satt i samma soffa och kollade på tvn. Inte ett ord hade sagts på länge, PANG så fick man en knytnäve över munnnen och då hade man en sekund på sej att få tag på hennes nävar innan nästa knytnäve kom. Med tungan kände man efter hur stor fläskläppen var. Spelade ingen roll vad jag sa eller vad jag gjorde, innan, under eller efter.
Hon slutade inte fäkta föränn hon var övermannad. Jag brukade få lägga på mage och delvis sätta mej på ryggen i 15-20 min för hon skulle sluta fäkta. Jag kan tacka gud för att jag är 30cm längre och 40kg tyngre. Med tiden lärde jag mej att se när det började koka i ögonen och oftast var det på kvällstid efter sju. Jag ringde akutpsyk men dom ville inte komma..åkte och pratade med polisen för avhysning men dom kunde inget göra då hon hade sin adress där. Kände mej helt hjälplös
Pratade man om det dagen efter så hade det aldrig hänt. Men det värsta var inte våldet utan den psykiska pressen
Tillslut fick jag henne att dra från mitt hus och jag kände mej som stålmannen i några dar sen föll jag igenom och jobbade nog inte på över ett år, helt urvriden och orkeslös. Det är över 10 årsen nu
Hon trodde hela tiden att hon skulle få komma tillbaks och efter ca ett år så ringde hon och sa att "nu gifter jag mej om du inte ändra dej" Hennes värld var nåt helt annan än min. Ett tag funderade jag på om hon helt enkelt inte visste vad som hände.

Bordeline är fruktansvärt och dom är ofta väldigt bra på att prata och spela teater.
Denna personen var/är rektor på en mellanstadie skola
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

7 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

gute84

#364 » 21:34:06, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

prata faktsikt med min tjej för några dagar sen om just kvinnor som slår sina män hon menar på att är vanligt men att det är få som går till polisen med det min tjej jobbar som polis

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

BM 4 ever

#365 » 05:26:58, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag häpnar över era berättelser om era skvatt galna kärringar, låter som stoff till värsta skräckthrillern. :slag2:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Ulf

#366 » 09:38:45, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är inte ovanligt på något sätt!

En kompis råkade ut för en variant på 80-talet.
Hans sambo och hennes syster anklagade honom för misshandel. Hon var in till akuten och fick bevis dokumenterade.
Hennes syster var vittne till misshandeln. Alla var mäkta förvånade och vände honom ryggen. Vid rättegången så rapades alla händelser upp i kronologisk ordning. Vid ett tiotal tillfällen så var det lite svårt att det skulle vara han, han var utomlands. Så dessa granskades ordentligt av rätten. Hans sambo och hennes syster, då omedvetna om hans alibi, hävdade, först att det var han visst inte, sedan ändrade dom datum men dokumentationen från akuten visade att det var det datumet dom sagt. Korkade som dom var så ändrade till ett senare datum, då han hade kommit hem. Han hade varit på resa några veckor och det kunde alltså inte ha skett innan han for. Och det var ju dokumenterat hos akuten.
Hans sambo och syster började så smått ifrågasättas och det kröp fram att hon hade åsamkat sig skadorna själv.
Hennes syster hade glatt ljugit för att hjälpa!
Vi var många som skämdes, en del bad om ursäkt andra hade inte den rågen i ryggen!
Vad jag hört så har det inte gått så bra för systrarna, minst sagt.
Hela händelsen ger fortfarande en olustig känsla...

Varför i helvete slösa energi på att vara elak, det är synnerligen destruktivt.
Det är inte bara den egna energin som slösas, utan även den för alla runtomkring!
Det gäller oavsett mot vem!
Kort sagt bete sig och visa lite hyf§s!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

krokodilen

#367 » 10:17:23, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du det är inte bara Glenn Close som kokar kaniner!! :uupps: :???: :mrgreen:

Hade ju ett mellanspel runt 2018-19 med en annan kvinna som redan inledningsvis visade vissa tendenser, jag min dumma jävel tolkade det som nån form av övergående 40-års kris.

Vet att vi satt hemma och drack lite vin nån lördagskväll och hon började snacka om nåt av sina ex lite sådär utmanande precis som om hon ville göra mig svartsjuk, någon sådan sjuka har dock Krockmeister aldrig lidit av, han kontrade istället reptilsnabbt (observera skämtet :lmao: :uupps: ) med samma mynt. Nu j*vlar blev det liv i luckan!! :help: :help: Fick mig en överhalning som hette duga minsann! Jag skulle veta min plats och om jag ens tänkte på att vara otrogen skulle hon minsann,,,, bla bla bla!!! Ja sa inte så mycket utan tänkte bara. "Hjälp inte en galenpanna till!!"

Dagen efter ställde jag henne mot väggen och talade om att jag INTE accepterar detta beteende, eftersom jag blivit illa åtgången av 2 kvinnor tidigare och inte orkar/vill ha det så nåt mer!

Döm om min förvåning när svaret blev: "Varför får inte jag behandla dig så när dina två ex fick det, du är orättvis!" :uupps: :uupps:

Det höll i några månader innan nästa haveri efter min mammas 70-års bjudning på en lokal restaurang. Jag placerade mig mellan mina två minsta barn då 10 & 6 år gamla för att kunna hjälpa dem om så behövdes. Hon satt bredvid min mor mitt emot mig, sällskapet innehöll kanske 12-14 pers. Trevlig middag blev det och mamma var nöjd vilket ju var det viktigaste.

På vägen hem märktes ju att något var "icke till belåtenhet" hos henne. Jag frågade vad det var och efter lite lirkande kom det fram att jag agerat totalt hänsynslöst mot henne som inte sett till att hon fick sitta bredvid mig. Jag hade alltså prioriterat mina barn. Massiv fight efter barnen somnat och hon gav sig av till sina föräldrar och blev borta i två dagar.

När hon kom tillbaka var hennes ögon becksvarta (antagligen för att jag inte sökt henne öht på två dagar) och hon började omedelbart rycka kläder ur garderoben och bar ut i bilen.

Vet ni vad sa jag! Jag hjälper dig lite på traven och bär jag också!

Som sagt min kvinnoradar är Rysk och av årsmodell 1918. :svettas:

Gemensamt för dem alla är att de har sett ganska bra ut (inte skrytsamt nu) och jag undrar om inte utseende många gånger direkt korrelerar med psykisk ohälsa, den varianten har nog fått vääääldigt/ohälsosamt mycket uppmärksamhet genom livet av det motsatta könet och blir därefter.

Ser en kvinna bra ut och inte är skvatt galen ja då är hon också upptagen. :vissla: Tja det spekuleras vilt i tråden ändå så va fan tänker jag,,,,,,

EDIT: Jag såg nån lista om viktiga telefonnr i jultider nyss på olika sociala plattformar, en massa bra nummer att ringa för den utsatta men inget för den utsatte, dvs mannen. Tänk så många män som är totalt sönderpsykade av sin uppstressade kvinna som måste ha ALLT 110% perfekt till jul. Det finns ju en mansjour förvisso men med på listan var den icke.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#368 » 10:43:17, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:"Varför får inte jag behandla dig så när dina två ex fick det, du är orättvis!" :uupps: :uupps:


Kvinnlig logik? :huh:

En vacker kvinna handlar inte om bara utseende, utan harmoni!
Utseendet ska vara i harmoni med allt annat, beteende, röst, hur dom rör sig hur dom tänker..., ja, listan kan göras lång!
Till och med alla fel och skavanker ska vara i harmoni med resten!

En bekants son, då i artonårsåldern hade träffat nytt.
Alla tjejer i hans bekantskapskrets (sonens) hade sagt till kompisen att hans synnerligen korkade X, var en pärla i jämförelse med den nya!
När dom väl träffades första gången så frågade kompisen vad hon gjorde. Hon svarade att hon väntade på att soss skulle betala en tatuerar-kurs åt henne, annars gjorde hon inget. :ohnej:
Kompisen var inte så nöjd om man säger så. Men som han sa att han kunde bara ge "sublima" råd.
Det kraschade efter nästan ett år. Och hans son var ett vrak med skulder upp över öronen!
Men det har löst sig tack och lov! Nu har han en redíg flicka sedan 12 år och är gift med ett gäng barn!

Ja, jösses!
Jo, vad man får ha i åtanke är att det är existerar åt andra hållet, det brukar talas mer om det!
Och om feministerna får bestämma så är det männens fel oavsett, och hör sen! :aaargh:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Michael Meier

#369 » 11:34:52, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen är det så det funkar, det krävs ofta en spermie för att få till avkomma, tar man bort en faktor (mannen) så blir det inget.. alltså är det mannens fel när det blir något ?!

Tänk på att alla (både x och kommande x) har varit lika gulliga barn, så någonstans på väget till att bli x har det gått "fel".
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alrik

#370 » 13:51:54, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Nu har han en redíg flicka sedan 12 år och är gift med ett gäng barn!



Redig kvinna är bra!

Men gift med ett gäng barn klingar illa! :mrgreen: :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ulf

#371 » 14:48:18, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upps!
såg det nu... :generadsmily:

Fast det tolkas efter egna preferenser, eller? :lmao:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Alrik

#372 » 15:10:00, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Upps!
såg det nu... :generadsmily:

Fast det tolkas efter egna preferenser, eller? :lmao:


Jag bara läser vad som du skrev… :mrgreen: :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ulf

#373 » 15:17:17, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta gav mig ett minne som var tvunget att lyssnas på,
jag vet absolut inte varför...
Manuscensorerna med Magnus och Brasse
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

gute84

#374 » 15:19:32, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

och sen alla män som skaffar barn med nästa tjej när man redan har barn man önskar ju flera klipte sig
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Ulf

#375 » 15:35:27, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis hon råkade ut för Stora Herr Svinpäls!
Hon hade en grabb sedan tidigare och blev på tjocken.
Han prasslade och hade sig så fort han kom åt!

Så bar det sig inte bättre än att påminnelser hade börjat dyka upp för bla dagisavgifter.
Hon sparkade ut honom och stod kvar med lån på bil. Hon lyckades efter övertalning få bilen, då den stod på henne.
En månad efter detta så blev han pappa igen, det var tvillingar.
Han drog från denna tjej med två bilar. Hon stod ensam kvar med två stora lån, två barn och inga bilar.
Så gifte han sig igen på annan ort och bodde granne med en bekant.
Hon blev också blåst, men lyckades med hjälp behålla hus och barn, jag har för mig att det var tre barn den här gången!
Jag gissar väl att han fortsätter sin "karriär".
Jag talade med hans far i början, -Hjälp honom aldrig, undvik pengar i hans umgänge, låna aldrig ut pengar till honom! -Han är som sin mor!

En grabb totalt utan spärrar!

Man blir mörkrädd för mänskligheten ibland!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alrik, Jörgen.k och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se