Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Uppsala och kanske lite dubbfritt?

58 inlägg • Sida 3 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

ac tc

#31 » 17:07:35, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Finns flera synpunkter på det som inträffade i Uppsala trakten igår.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kVq ... ipsterdack
Göran i Björnarbo


Han e inte dum den där Collin...
Dubbdäck alla dar för mig.
Sen till frågan om man behöver dubb i Uppsala.
- tja, normalt så duger sommardäck men sen så kommer tillfällen med div is/ is fläckar på vägen och då behövs dubb.
Denna ofta överraskande halka vill då jag ha dubb för att klara av. Dubbfritt fixar inte ishalka..
- Det är också testat att dubbdäck och dubbfritt åldras på samma sätt, enda skillnaden är att dubbfritt börjar från en väsentligt lägre nivå.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Göran Ekman

#32 » 22:17:08, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gör det nog lite lätt för oss om vi tror att dubbdäck är den enda lösningen . Ibland tror jag att vi har en övertro på tekniken . Många tror att modern teknik ska lösa alla problem . Vi tappar respekten för vädret med tillhörande väglag. Rätt många av oss blir dumma i huvudet när vi sätter oss bakom ratten tar med oss all stress ut på vägen . När det går fel är det alltid någon annans fel/ansvar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ulf (trådstartaren)

#33 » 00:23:26, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

UJ, vad det drog i gång! :mrgreen:

Ja övertron på antihitochdit är stooor, det är sånt på den "nya" Audin, antispin kan väl vara ok, men antisladd, fy vad otrevligt minst sagt. Bilen släpper lite mjukt och fint i en kurva, när man parerar så sätter det igång och bromsa och leva f-n, vilket gör att man reagerar mer.
Undrar hur det går för personer som kör 4wd för första gången och gör som de lärde sig i bilskolan, släpp gasen. Det brakar ordentligt då. Blanda då in antisladd.... Jo jag har testat det på den nye bara för att se hur den hanterar det, vilket den inte gjorde. Men för vanlig stadstrafik kanske... .

Vi hade dubbfritt på i20:n första vintern, de följde med. För att beskriva det milt, sicken dret!
Var det lite snö eller hade blivit lite isigt, gick det inte att ta sig upp med mindre än skottande och rejäl sandning! Visst var det lite problem förra vinter med dubbat, men inte i närheten.
Dundrar lite mer, men det kan jag ta bara jag tar mig fram!
Fast när vi hade Fronteran så var det rejält glint, laddar full fart på låg 2:a, det lutar uppför redan i starten. Nästan uppe för första backen, NÄ, hjulen går framåt men bilen bakåt, då är man inte speciellt tuff. Det gäller bara att hitta en bra snödriva utan stenar för att få stopp. På hemväg nerför låg 1:a ca 1000rpm stadigt bilen går fortare och fortare. Inte heller ett tillfälle då man är kaxig!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Iznogoud

#34 » 10:57:19, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja diskussioner dubbat eller friktionsdäck brukar locka fram det värsta i oss :mrgreen:

Jag föredrar ju själv friktion men är medveten om att det inte passar alla eller alla bilar, och att för att jag ska kunna köra dubbfritt behöver en stor del av alla andra bilister köra dubbat för att rugga upp ytan de dagar det är riktigt halt.

De koreanska däck ( Hankook eller Kumho tro? ) du fick med I20in var säkert inte riktigt anpassade till svenska förhållanden, vet från min verkstadstid att många hyundaier såldes med rena skitdäcken ( vinter ) oavsett om det var dubbat eller inte. Medans andra var helt okej eller riktigt bra. Körde Kumho KL71 på förra jeepen och hade aldrig några styr eller bromsproblem, 4 hjulsdriften löste drivningen ändå...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mikkel

#35 » 11:35:08, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbat på bromsat släp efter dubbad bil kan jag förstå.
Men dubbkrav på obromsat släp efter dubbad bil, är inte det lite overkill ?
Skulle väl räcka med friktionsdäck på obromsade släpet, året runt.

I övrigt borde moderna bilar utrustas med Anti-Stoll-varnare, datorn registrerar förarens sätt att hantera halt väglag och varnar med en saftblandare på taket:
- Här kör en Stolle ! :djaevul: :driver: :djaevul:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#36 » 11:43:28, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha dubbat på en obromsad vagn är inte något "overkill". Det är inte bara vid bromsning som det är bra att ha grepp på vagnen även vid körning i kurvor. Det är inte så skojigt att möta en sladdande vagn i kurvor.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikkel

#37 » 12:01:11, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har tänkt på det där med släpet i kurvan, det ligger väl något i det,
men friktionsdäck på släpet efter bil med friktionsdäck går bra :klia:
Men lag är lag så det är bara att foga sig :buga: :grin:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Grottulf

#38 » 14:57:04, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Friktionsdäck kan vara lika bra eller till och med aningen bättre än dubbdäck i vissa väglag.
Men, då det finns åtminstone ett väglag (blankis) där dubbdäck är mycket bättre, så räcker det att man har det väglaget en gång på en vinter, för att motivera dubbdäck.
Och eftersom man inte är synsk, och vet vilket väglag det ska bli, så är dubbdäck det enda alternativet anser jag.



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Göran Ekman

#39 » 15:20:39, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anti-Stoll-varnare är nog viktigare än världens bästa däck .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

robin.gustavsson

#40 » 17:33:32, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dubbfritt eller inte så kommer olyckor ske så länge folk kör som idioter.

satt själv och körde e4:an med lastbil den här dagen, visserligen var jag norr om gävle men underlagen var även där onödigt isigt. Men när man sitter och kör 2+1 väg i 80km/h och så fort det blir 2 filigt så kommer det 15-20 fina suvvar med takbox och blåser förbi med 5 meters mellanrum. då är det inte så konstigt att det blir stora olyckor när väl nån kör åt skogen.

Och sen har folk mage å gnälla med på underlaget, däcken, bilen eller troll efter vägen när det i själva verket är deras egna körförmåga som brister.

Nä stollvarnaren skulle vara kopplad till tändningen på bilen, beter man sig som ett klappträ i trafiken kan man gott stå i vägkanten och skämmas!

4 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Åsa-Nisse

#41 » 18:19:00, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenska lagar ock regler justeras ju så att stollarna alltid går fria.
Paragrafen om att anpassa hastigheten efter väglaget är satt ur spel om man kan säga att det är halka. Då är det straffritt att kvadda lite hur som helst. Det är ändrat för några år sedan för polisen fick för mycket att utreda vid halkolyckor. Nu avskrivs allt som det står halka på polisrapporten.
Likaså Väghållarnas ansvar enligt väglagens §26 om att hålla vägen i ett för samfärdslen tillfredsställande skick( vad det nu är) finns ingen straffsanktion till. Där får den som tycker sig blivit utsatt för en dålig väghållning anlita dyra advokater och dra ett dyrt civilrättsligt mål som David mot Goliat.
Frågan om upphinnandeolyckor: Den som är först i kön får ju ta största smällen. Är det ingen lucka mellan bilarna bakom så trycker de ju bara på som vagnarna i ett tågsätt, så ligg för guds skull inte med för stor lucka. ( Fick ett anfall av ironi i stora mått)

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Mats i Myrhult

#42 » 18:44:12, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft dubbfria vinterdäck två gånger, första och sista! Aldrig mer! Michelin, sicken dret! Efter 1000 mil var 90% av greppet borta!

Nog är det märkligt att vi körde 110 Km/h (skyltad hastighet) och väl det på E4 mellan Luleå och Piteå på 70-talet, pendlartrafik i mörker och snörök, med älgar som sprang kors och tvärs. Inga viltstängsel och inga vajerräcken. Vi gjorde det med dåtidens bilar, dåtidens belysning, dåtidens däck, ingen ABS, ingen antispinn och -sladd. Det hände nästan aldrig några olyckor. Alla kunde köra bil som folk under rådande omständigheter. Vi höll alla i stort sett samma hastighet och kom fram helskinnade.

Idag är det väl 90 mest hela vägen, som är ombyggd och "säkrare", älgarna är färre och bilarna bättre. Lika fullt sker det fler olyckor nu. Tror jag, för jag kör inte där längre, men jag hör från släktingarna.
Varför krockas det mer?
Är det lika illa på andra vägavsnitt. Vet många vägar som fått bättre standard och sänkt hastighet. Kul är det inte.

PS, E4 i Norrbotten var inte saltad på 70.talet. Betydelse?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Olall

#43 » 19:50:21, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:

Varför krockas det mer?


Folk sitter och tittar på sina telefoner. :ohnej:
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

Iznogoud

#44 » 19:54:00, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folk kör inte bil längre, de å k e r bil och pysslar med annat under tiden.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Jimmy Nilsson

#45 » 19:59:24, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:
Mats i Myrhult skrev:

Varför krockas det mer?


Folk sitter och tittar på sina telefoner. :ohnej:



För att bilarna på vägen har fördubblats sedan 70 talet. Kollar man olyckor per tusental bilar så har olyckorna faktiskt sjunkit

Källa google
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bm röd och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se