Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Uppsala och kanske lite dubbfritt?

58 inlägg • Sida 4 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jonnordvall

#46 » 20:04:04, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dödsolyckorna har ju sjunkit rätt drastiskt sedan dom var på topp.. och bilantalet har ökat rejält.
Antalet olyckor har jag ingen vidare koll på..

men allt var bättre förr
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Iznogoud

#47 » 20:11:55, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antalet dödsolyckor har minskat enormt, men nog borde väl de mindre fenderbenders olyckorna ha ökat en hel del de sista åren.
De olyckorna rapporteras ju inte alltid till polis eller vägverk, och kommer således inte med i någon officiell statistik.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Åsa-Nisse

#48 » 20:21:56, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan orsak till många onödiga olyckor är Trafikverkets upphandlingar av vinterväghållning. Entreprenörerna får betalt efter var de digitala väderstationerna visar ( temp, daggpunkt, nederbörd och vind) oavsett vad de gör. Klart som korvspad att de sitter hemma och försöker slira så mycket som möjligt då. Ju mindre de gör desto mer i vinst.
Däremot småvägarna får de betalt per kilometer, så där åks det med en liten skvätt sand från morgon till kväll 5 dagar i veckan. Även isrivning och avjämning är det bra betalt utan koll om det behövs eller inte. Huvudsaken att GPS-en räknar kilometer.
Det har varit många halkolyckor i Sydsverige på E6,E4 och andra större vägar som man skyller på regn på kalla vägar, när orsaken egentligen är för sen och för liten saltning.
Klass 1 vägar ska åtgärdas varannan timma vid nederbörd oavsett sort. Halka får inte förekomma enligt Trafikverket egna föreskrifter. Dock är det jobbigt att ifrågasätta entreprenörernas arbeten, för då kan det bli en tryckt stämning vid kaffebordet på byggmötena. Bättre att vara kompisar och ha roligt när trafikanterna skadar sig och avlider.
Frågan är bara hur man gör för att få till någon ändring av arbetssättet så att det blir utfört enligt de avtal och föreskrifter som kontrakten är skrivna.
Senast redigerad av Åsa-Nisse 20:23:51, 07-01-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

jonnordvall

#49 » 20:23:25, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom borde ju ökat, konstigt annars då antalet bilar ökat från 2 miljoner till 4.7 miljoner Från mitten av 60talet samma tid hade vi drygt 1300 döda per år, och nu har vi väl varit nere på 260 eller något liknande.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Iznogoud

#50 » 20:34:46, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:En annan orsak till många onödiga olyckor är Trafikverkets upphandlingar av vinterväghållning. Entreprenörerna får betalt efter var de digitala väderstationerna visar ( temp, daggpunkt, nederbörd och vind) oavsett vad de gör. Klart som korvspad att de sitter hemma och försöker slira så mycket som möjligt då. Ju mindre de gör desto mer i vinst.
Däremot småvägarna får de betalt per kilometer, så där åks det med en liten skvätt sand från morgon till kväll 5 dagar i veckan. Även isrivning och avjämning är det bra betalt utan koll om det behövs eller inte. Huvudsaken att GPS-en räknar kilometer.
Det har varit många halkolyckor i Sydsverige på E6,E4 och andra större vägar som man skyller på regn på kalla vägar, när orsaken egentligen är för sen och för liten saltning.
Klass 1 vägar ska åtgärdas varannan timma vid nederbörd oavsett sort. Halka får inte förekomma enligt Trafikverket egna föreskrifter. Dock är det jobbigt att ifrågasätta entreprenörernas arbeten, för då kan det bli en tryckt stämning vid kaffebordet på byggmötena. Bättre att vara kompisar och ha roligt när trafikanterna skadar sig och avlider.
Frågan är bara hur man gör för att få till någon ändring av arbetssättet så att det blir utfört enligt de avtal och föreskrifter som kontrakten är skrivna.

Hur klassas gamla 90Km/h vägar som nu är omskyltade till i bästa fall 80Km/h?

Jag hävdar bestämt att efter hastighetssänkningen av vår stora länsväg försvann minst 50-75% av väghållningen vintertid. Bara utanför min fastighet hade jag häromåret minst 5 avåkningar på mindre än 1 vecka beroende på +10Cm djupa "rälsspår" som bilarna inte alltid passade i. Hyvling av isvägen skedde först efter att ett gäng arbetare intill vägen höll på få sätta livet till då en bil spårade ur och for av vägen. Under övriga snart 20År jag bott här har det aldrig skett en avåkning eller olycka på samma plats.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mats i Myrhult

#51 » 21:53:57, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler bilar och färre dödsolyckor är naturligtvis en bra utveckling. Men redan på 70-talet var det i princip enfilig kö mellan Luleå och Piteå i rusningstrafik, så det kan väl sägas ha varit knökat redan då. Borde ha varit betydligt fler seriekrockar om alla säkerhetsanordningar var så mycket primitivare?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ivar Risslén

#52 » 23:31:50, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hyllade saltet har några nackdelar som inte nämns så ofta. Det är som Mats i Myr skriver att det var osaltat Luleå till Piteå på 70-talet och kön höll ungefär hastigheten som det stod på skyltarna. Många var det som åkte på sommardäck på den tiden. Ett populärt däck var Michelin ZX. Det hade sämre snöegenskaper än riktiga vinterdäck på den tiden men var skönare att åka på.Tillbaks till vägen. Så var det ofta kall snömodd (eller vad man ska kalla det) på vägen som dammade men den plogades bort med jämna mellanrum eller så blåstes den till sidan av vägen. Det var normalt vinterväglag med måttlig halka.
E4 i Umeå vid samma tid så saltades den med följd att alla småvägar och gator som hade trafik från E4 hade en ishinna som gjorde dom glashala större delen av vintern. På de vägarna hjälpte det inte så mycket med dubb plus att du hade 2 djupa spår att hålla dig efter. På den tiden hade redan diskussionen om saltets vara eller icke vara redan börjat. Enda fördelen med salt är att det är billig halkbekämpning.
Saltet har även spridits sig hit upp där det oftast är för kallt för att användas, det bildas en ishinna i hjulspåren som gör det onödigt halt och isen ligger kvar länge. På den mindre vägen som jag kör är det ofta bara hjulspår utan ishinna för de är inte så ofta och sandar den vägen men när jag kommer mot E45 så blir det is. Tack vare att de har mycket salt i sanden som de sprider ut.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ac tc

#53 » 20:50:28, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som många påpekat så kan naturligtvis inte dubbdäck ersätta förstånd och sunt förnuft.
- Men dom kan ge dig den där decimetern som du behöver på tisdag morgon när grannens Subaru kommer glidande emot dig med rimfrost på rutorna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

esund

#54 » 20:57:15, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör dubbat på 940 för att få fäste när det går fort och brett :mrgreen:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Mats i Myrhult

#55 » 23:16:11, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även här i Skaraborg kan man råka ut för besvärande skillnader i väglag. Jag bor i stort sett så långt undan man kan komma, och ändå är det en statlig grusväg. Här saltas bara på sommaren, för att binda damm. På vintern får vi det väglag vår herre tillhandahåller. När man kommer närmare en tätort kan det ibland först bli sämre snöröjt för i och nära tätorten vara rena vårfloden i saltslask.
Dubbat och 4wd är liksom det enda sättet jag som bilförare kan kompensera för dessa variationer.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ulf (trådstartaren)

#56 » 11:35:26, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Salt är ju till för halkbekämpning, men ofta verkar det som det använd för snöröjning!

Jo, man ska inte hålla för stor lucka till framförvarande på 2+1. Gör du det så är luckan tvärfull i slutet av 2. Det är enn massa bilar som måste klämma sig mellan!

Jag hade en skåpbil efter mig i morse, den låg 2-3 meter bakom, och höll det trots att jag blinkade med bromsljuset. han höll sig så i någon kilometer eller två. Pungkrockning som straff.
"Det bor en pungkrockare i staden, han krockar pungar mest hela dagen. Han krockar stora, han krockar små, han krockar några tills dom blir blå!". Pungkrockare Trinderman Linderman
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Iznogoud

#57 » 11:53:51, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med lucka och omkörande bilar har jag lite svårt att förstå problemet med. Läste en upprörd insändare om det för många År sedan där just E4 norr om Gävle togs upp där det är 2+1 väg. Om man blir upphunnen och omkörd varpå luckan till framförvarande minskas genom ännu en bil framför, varför då inte bara släppa av gasen en stund och bygga upp en ny lucka? Det måste ju vara bättre än att ha en svans av tättföljande bilar bakom sig som riskerar köra på en själv vid plötslig inbromsning

Sedan är det lite faschinerande att dagens omkörande bara måste svänga in 1M framför ens egna bil efter en omkörning. Vill minnas från mitt KK tagande att man skulle se den omkörda bilen i den inre backspegeln innan man svängde in framför denna. Kanske minns jag fel eller så har de ändrat reglerna idag :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ulf (trådstartaren)

#58 » 14:38:29, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara vore en i taget per lucka ändå.

Var det inte så att man skulle se hela bilen till och med, dvs båda framlycktorna?

En del är över i den omkördes fil redan när deras bakhjul är i höjd med den omkördes framhjul.
Den värsta jag varit med om var vääldigt nära, 3-4 dm.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Römosse och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se