Dödsolyckorna har ju sjunkit rätt drastiskt sedan dom var på topp.. och bilantalet har ökat rejält.
Antalet olyckor har jag ingen vidare koll på..
men allt var bättre förr
Åsa-Nisse skrev:En annan orsak till många onödiga olyckor är Trafikverkets upphandlingar av vinterväghållning. Entreprenörerna får betalt efter var de digitala väderstationerna visar ( temp, daggpunkt, nederbörd och vind) oavsett vad de gör. Klart som korvspad att de sitter hemma och försöker slira så mycket som möjligt då. Ju mindre de gör desto mer i vinst.
Däremot småvägarna får de betalt per kilometer, så där åks det med en liten skvätt sand från morgon till kväll 5 dagar i veckan. Även isrivning och avjämning är det bra betalt utan koll om det behövs eller inte. Huvudsaken att GPS-en räknar kilometer.
Det har varit många halkolyckor i Sydsverige på E6,E4 och andra större vägar som man skyller på regn på kalla vägar, när orsaken egentligen är för sen och för liten saltning.
Klass 1 vägar ska åtgärdas varannan timma vid nederbörd oavsett sort. Halka får inte förekomma enligt Trafikverket egna föreskrifter. Dock är det jobbigt att ifrågasätta entreprenörernas arbeten, för då kan det bli en tryckt stämning vid kaffebordet på byggmötena. Bättre att vara kompisar och ha roligt när trafikanterna skadar sig och avlider.
Frågan är bara hur man gör för att få till någon ändring av arbetssättet så att det blir utfört enligt de avtal och föreskrifter som kontrakten är skrivna.
Användare som besöker denna kategori: Römosse och 3 gäster