Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Flytta utomlands på vintern som pensionär

48 inlägg • Sida 2 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

GSjo

#16 » 13:43:16, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sverige hotar väl inte att rasa ihop, det har pågått länge. Har många exempel, här är ett exempel från igår: En släkting till mig hade inbrott, efter en lång telefonkö till polisen, så tycker de att det är ingen ide att anmäla då det ändå inte kommer att leda nån vart och att det fördärva statistiken, tolkar hur ni vill...

2 personer gillar det här inlägget.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e



millgard

#17 » 13:47:10, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thailand är en militärdiktatur med en obefintlig rättssäkerhet. Vidare saknas många grundläggande välfärdssystem som många svenskar bara tar för givna. Det gäller många/de flesta/alla "semesterparadis". De punkter man anser att Sverige försämrats på (i den mån de HAR gjort det); vilka är bättre i Thailand?

Men visst, det är behagliga priser, god mat, tropiskt klimat osv.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#18 » 13:53:51, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten sjukhusvistelse för för den som inte tänkt bli sjuk (oförsäkrad) slutar med ruinerat läge, då är de amerikanska priser! :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fram Axel

#19 » 13:55:34, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

GSjo skrev:Sverige hotar väl inte att rasa ihop, det har pågått länge. Har många exempel, här är ett exempel från igår: En släkting till mig hade inbrott, efter en lång telefonkö till polisen, så tycker de att det är ingen ide att anmäla då det ändå inte kommer att leda nån vart och att det fördärva statistiken, tolkar hur ni vill...

När i tiden, historiskt, tror du att det skedde senast att polisen löste alla inbrott?

1 person gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

igelkottar

#20 » 13:57:17, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl i den byn som bara hade en innevånare, Polisen själv. :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Holger

#21 » 14:19:27, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

qqq (trådstartaren)

#22 » 14:32:31, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

millgard skrev:Thailand är en militärdiktatur med en obefintlig rättssäkerhet. Vidare saknas många grundläggande välfärdssystem som många svenskar bara tar för givna. Det gäller många/de flesta/alla "semesterparadis". De punkter man anser att Sverige försämrats på (i den mån de HAR gjort det); vilka är bättre i Thailand?

Men visst, det är behagliga priser, god mat, tropiskt klimat osv.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vilka är dom "många grundläggande välfärdssystemen" ?
De enda jag kommer på är socialbidrag + sjukvård... och a-kassa om man är med där.
Tandvården får man till stora delar pynta själv.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fram Axel

#23 » 16:02:05, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
millgard skrev:Thailand är en militärdiktatur med en obefintlig rättssäkerhet. Vidare saknas många grundläggande välfärdssystem som många svenskar bara tar för givna. Det gäller många/de flesta/alla "semesterparadis". De punkter man anser att Sverige försämrats på (i den mån de HAR gjort det); vilka är bättre i Thailand?
Men visst, det är behagliga priser, god mat, tropiskt klimat osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vilka är dom "många grundläggande välfärdssystemen" ?
De enda jag kommer på är socialbidrag + sjukvård... och a-kassa om man är med där.
Tandvården får man till stora delar pynta själv.

Gratis tandvård och glasögon till barn, barnbidrag, studiebidrag, förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola, vatten, avlopp, vägar, försäkringskassa, mödravård, barnhälsovård, sjukvård, pension, polis, räddningstjänst, sjöräddning, fjällräddning, kustbevakning, sjukpension, bibliotek. Det finns säkert fler som jag glömt. Utöver det har vi yttrandefrihet, demokrati och fria val med ett flerpartisystem och där alla har en röst. Vi har föreningsfrihet och en grundlag som garanterar mänskliga rättigheter. A-kassan och kyrkan är frivilliga nu för tiden så dom räknas kanske inte in i välfärdssystemen, det är ju frivilligt att avstå även om få gör det. Det finns mycket att vara tacksam för, framför allt att vi lever i ett fritt land.

5 personer gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

FRS05

#24 » 17:52:48, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, många här är ute och seglar med sina domedagsprofetior och som tycker politikerna lever i sin egna värld. Känns som lite flashback stuk på det tycket. Jag säger inte att Sverige är världsbäst men öppna för fan ögonen och kolla hur det ser ut i resten av världen. Vi har det ohyggligt bra på MÅNGA områden. Åter igen, vi har inte det världsbäst men vi har det fan mycket bättre än många andra länder. Tycker ni vi har det dåligt i Sverige så har i stort sett alla länder i övriga världen ohyggligt dåligt. Det är väl bara på rak arm ett tiotal länder som ens kommer upp i vår nivå när det gäller just allt "Fram Axel" har nämnt ovan. Hotet är om vi röstar fram muppar som SD till att styra vårt land som är lika smarta som en femåring. Okej att de på riksdagsplanet i alla fall är normalbegåvade men resten av deras gräsrotsrörelse är bara slödder. Se på alla tomtar med SD anknytning som är ute i våra kommuner, med dem hade vårt land kollapsat.

Jag är en av alla de som med hjälp av Sveriges trygghetssystem kan arbeta och bidra till samhället istället för att inte göra ett skit för det. Får en medicin som kostar 17000:- varje gång, varje månad. I USA hade jag garanterat skjutit huvudet av mig. Kom bara ihåg när Anders Timell berättare på radion föra några veckor sedan när han var i USA. Han var lite dålig, gick till läkaren, 3000:-, fick lite mediciner utskrivna, 4000:-. I Sverige hade samma procedur kostat ett par hundringar. Det går att göra flera jämförelser med flertalet länder, ta vägnätet i stort sett alla länder som finns, det är miltals ifrån våran standard. Så länge men kollar utanför den EU-finansierade nybyggda motorvägen som går mellan VING-hotellet och flygplatsen på något "semesterparadis" och Tysklands vägar. Så här kan vi fortsätta med i stort sett ALLT. Sedan att Sverige inte är världsbäst och att det går att få det bättre är det inget tvivel om. Men att vissa har så dålig koll och en sådan destruktiv bild på Sverige är för mig skrämmande.

Någon tog upp att vi har fattiga kommuner osv, ta en titt och kolla i resten av världens länder. Då är Svenska kommuner lika täta som Ingvar Kamprad. Visst, det finns undantag men det är väldigt få. Så länge du inte räknar in kommuniststyrda provinser i Kina. Eller ett härligt "demokratiskt" och fint land som Qatar som behandlar arbetare som slavarbetare, likt européerna gjorde med afrikanerna. Åter igen, det är inte världsbäst i Sverige men ta er ut i verkligheten och besök lite länder och läs på lite så ser ni att vi är fan rätt bra här. Over and out!

3 personer gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#25 » 17:56:34, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ni avstängda från flashback så får ni väl ordna med ett nytt konto, svårare än så är det inte.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

qqq (trådstartaren)

#26 » 17:56:45, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram Axel skrev:
qqq skrev:
millgard skrev:Thailand är en militärdiktatur med en obefintlig rättssäkerhet. Vidare saknas många grundläggande välfärdssystem som många svenskar bara tar för givna. Det gäller många/de flesta/alla "semesterparadis". De punkter man anser att Sverige försämrats på (i den mån de HAR gjort det); vilka är bättre i Thailand?
Men visst, det är behagliga priser, god mat, tropiskt klimat osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vilka är dom "många grundläggande välfärdssystemen" ?
De enda jag kommer på är socialbidrag + sjukvård... och a-kassa om man är med där.
Tandvården får man till stora delar pynta själv.

Gratis tandvård och glasögon till barn, barnbidrag, studiebidrag, förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola, vatten, avlopp, vägar, försäkringskassa, mödravård, barnhälsovård, sjukvård, pension, polis, räddningstjänst, sjöräddning, fjällräddning, kustbevakning, sjukpension, bibliotek. Det finns säkert fler som jag glömt. Utöver det har vi yttrandefrihet, demokrati och fria val med ett flerpartisystem och där alla har en röst. Vi har föreningsfrihet och en grundlag som garanterar mänskliga rättigheter. A-kassan och kyrkan är frivilliga nu för tiden så dom räknas kanske inte in i välfärdssystemen, det är ju frivilligt att avstå även om få gör det. Det finns mycket att vara tacksam för, framför allt att vi lever i ett fritt land.

Bra att du sammanfattar fördelarna så jag kan framföra detta till någon av de 250 000+ svenska fattigpensionärer som man ibland stöter på, dock ser man ej dom utomlands av någon anledning.
Dessa otacksamma j*vlar som har jobbat mest arbetstid i europa, betalt världens värsta skatter, troligen röstat på sossarna hela sitt liv, samt troget betalt medlemsavgifterna till troligen något lo-förbund. Det har ju fått de förtjänar enligt lo / sosseregeringen och ska vara tacksamma för alla de "grundläggande välfärdssystemen" du tar upp, eller hur ? Nää de får öka takten i burk plockandet längs de fria vägarna sverige tillhandahåller. och gnälla mindre.
Alla länder har total yttrandefrihet. Tom under värsta stalintiden så var det full yttrandefrihet i sovjetunionen. du fick säga precis det du ville. Visserligen fick talaren ett nackskott en timme senare, men du fick säga precis det du ville :hurra:
I sverige får man bara sparken, blir åtalad eller blir trakasserad om man framför sina felaktiga åsikter offentligt.

Men för att återgå till ämnet. Inga fler som funderar på utlandsvistelse på äldre dagar ?

4 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fram Axel

#27 » 18:15:42, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Bra att du sammanfattar fördelarna så jag kan framföra detta till någon av de 250 000+ svenska fattigpensionärer som man ibland stöter på, dock ser man ej dom utomlands av någon anledning.
Dessa otacksamma j*vlar som har jobbat mest arbetstid i europa, betalt världens värsta skatter, troligen röstat på sossarna hela sitt liv, samt troget betalt medlemsavgifterna till troligen något lo-förbund. Det har ju fått de förtjänar enligt lo / sosseregeringen och ska vara tacksamma för alla de "grundläggande välfärdssystemen" du tar upp, eller hur ? Nää de får öka takten i burk plockandet längs de fria vägarna sverige tillhandahåller. och gnälla mindre.
Alla länder har total yttrandefrihet. Tom under värsta stalintiden så var det full yttrandefrihet i sovjetunionen. du fick säga precis det du ville. Visserligen fick talaren ett nackskott en timme senare, men du fick säga precis det du ville :hurra:
I sverige får man bara sparken, blir åtalad eller blir trakasserad om man framför sina felaktiga åsikter offentligt.

Men för att återgå till ämnet. Inga fler som funderar på utlandsvistelse på äldre dagar ?


Om man har jobbat mest arbetstid i europa så är man ingen fattigpensionär. Fattigpensionärerna är kvinnor som har varit hemmafruar eller människor som av olika anledningar inte har tjänat ihop till tjänstepension. Dom är förlorare i ett system som inte är perfekt men förmodligen ett av dom bästa i världen. Det är bra att du äntligen avslöjar din politiska agenda och vilka länder som är dina förebilder.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

Andreas Mattsson

#28 » 18:19:58, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram Axel skrev:
qqq skrev:Bra att du sammanfattar fördelarna så jag kan framföra detta till någon av de 250 000+ svenska fattigpensionärer som man ibland stöter på, dock ser man ej dom utomlands av någon anledning.
Dessa otacksamma j*vlar som har jobbat mest arbetstid i europa, betalt världens värsta skatter, troligen röstat på sossarna hela sitt liv, samt troget betalt medlemsavgifterna till troligen något lo-förbund. Det har ju fått de förtjänar enligt lo / sosseregeringen och ska vara tacksamma för alla de "grundläggande välfärdssystemen" du tar upp, eller hur ? Nää de får öka takten i burk plockandet längs de fria vägarna sverige tillhandahåller. och gnälla mindre.
Alla länder har total yttrandefrihet. Tom under värsta stalintiden så var det full yttrandefrihet i sovjetunionen. du fick säga precis det du ville. Visserligen fick talaren ett nackskott en timme senare, men du fick säga precis det du ville :hurra:
I sverige får man bara sparken, blir åtalad eller blir trakasserad om man framför sina felaktiga åsikter offentligt.

Men för att återgå till ämnet. Inga fler som funderar på utlandsvistelse på äldre dagar ?


Om man har jobbat mest arbetstid i europa så är man ingen fattigpensionär. Fattigpensionärerna är kvinnor som har varit hemmafruar eller människor som av olika anledningar inte har tjänat ihop till tjänstepension. Dom är förlorare i ett system som inte är perfekt men förmodligen ett av dom bästa i världen. Det är bra att du äntligen avslöjar din politiska agenda och vilka länder som är dina förebilder.


dags och lägga ner här och nu!

:back_to:


jag läser denna tråd med intresse då jag funderar/funderat i flera år på samma,jag vill inte läsa den skiten ni skriver :aaargh:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Stones

#29 » 18:21:17, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera jag känner som flyttat till Portugal, ekonomiskt fördelaktigt för pensionärer och i.a.f. inte så j-la mycket snö. själv lutar jag åt Thailand eller något av länderna därikring. Gäller att ha en pension eller kapital som räcker till åtminstone en bra sjuk/olycksfallsförsäkring. Är man borta mindre än sex månader i stöten blir man kvar i det svenska försäkringssystemet, bra om man behöver sjukvård på hemmaplan.

1 person gillar det här inlägget.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

qqq (trådstartaren)

#30 » 18:29:22, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram Axel skrev:
qqq skrev:Bra att du sammanfattar fördelarna så jag kan framföra detta till någon av de 250 000+ svenska fattigpensionärer som man ibland stöter på, dock ser man ej dom utomlands av någon anledning.
Dessa otacksamma j*vlar som har jobbat mest arbetstid i europa, betalt världens värsta skatter, troligen röstat på sossarna hela sitt liv, samt troget betalt medlemsavgifterna till troligen något lo-förbund. Det har ju fått de förtjänar enligt lo / sosseregeringen och ska vara tacksamma för alla de "grundläggande välfärdssystemen" du tar upp, eller hur ? Nää de får öka takten i burk plockandet längs de fria vägarna sverige tillhandahåller. och gnälla mindre.
Alla länder har total yttrandefrihet. Tom under värsta stalintiden så var det full yttrandefrihet i sovjetunionen. du fick säga precis det du ville. Visserligen fick talaren ett nackskott en timme senare, men du fick säga precis det du ville :hurra:
I sverige får man bara sparken, blir åtalad eller blir trakasserad om man framför sina felaktiga åsikter offentligt.

Men för att återgå till ämnet. Inga fler som funderar på utlandsvistelse på äldre dagar ?


Om man har jobbat mest arbetstid i europa så är man ingen fattigpensionär. Fattigpensionärerna är kvinnor som har varit hemmafruar eller människor som av olika anledningar inte har tjänat ihop till tjänstepension. Dom är förlorare i ett system som inte är perfekt men förmodligen ett av dom bästa i världen. Det är bra att du äntligen avslöjar din politiska agenda och vilka länder som är dina förebilder.

Jazzå... vilken är min politiska agenda och vilka länder är mina förebilder ? :coffee:

citat från:

http://arbetet.se/2016/03/15/lo-rapport ... -for-laga/

LO:s pensionsutredning, som tillsattes genom ett beslut på LO:s kongress 2012 och i dag lämnar sin slutrapport, ger en ovanligt detaljerad bild av hur låga pensionerna faktiskt blir. En kommunanställd 65-årig kvinna som pensionerades 2014 med en slutlön på 23 028 kronor fick bara 58,4 procent av sin slutlön i pension. Av den totala pensionen på 13 594 kronor kommer 10 882 kronor från den allmänna pensionen, 2 711 från tjänstepensionen.

Att försöka höja pensionen genom arbete är en otacksam uppgift. Kvinnan i exemplet har arbetat på heltid hela sitt yrkesliv (45 år) utan avbrott för sjukdom, arbetslöshet och barnafödande. Ändå blir pensionen så låg att hon har rätt till bostadstillägg (bostadstillägget förutsätter att hon inte har förmögenhet som överstiger 100 000 kronor). En kommunalare som i stället har arbetat halvtid hela yrkeslivet har bara 700 kronor mindre i månaden att röra sig med som pensionär (en effekt av att garantipension och bostadstillägg reducerar skillnaden).

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se