Mikkel skrev:Ja den där såg ju riktigt behändig ut. Då ska jag börja med att söka efter vilken gänga det är på B18-givaren.Får väl börja söka i downloads VHB.
Det är samma anslutning på givaren som på Volvomotorer långt fram på 90-talet. 5/8" UNF, konisk tätningsyta innanför gängan.
Samma gänga var också vanlig på brittiska motorer på 50- och 60-talet.
När det gäller Volvos givare så finns det tre olika elektriska karaktäristiker (fast alla är NTC-motstånd).
En som användes på 140 fram till '72, efterföljaren användes på 140 och 240 fram till slutet samt på 740 fram till ca 1986-87, till sist finns det en tredje typ som skiljer sig från de äldre genom att den har en tvåpolig rundstiftskontakt istället för ett enkelt flatstift, den användes på 740 och 940 ända till slutet.
Sen finns det också en udda givare som ser ut som de gamla med flatstiftskontakt men har andra elektriska data, som användes ihop med någon GT-instrumentering till 140. GT-instrumenteringen till 240 använder dock samma givare som en "normal" instrumentering från 1973 och framåt.
Edit: skrivfel i gängbeteckningen.