Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 107 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jörgen.ottosson

#1591 » 18:18:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju ringa och fråga.....man behöver inte "bråka" på en gång.

( elektrikern kan ju ha skrivit "30 min" på sin lapp....och det blev 3.0 timmar på fakturan.....eller så har man en minimum debitering på 3 timmar....ect. )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



63an

#1592 » 18:59:01, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fråga å orkar inte räkna själv! Gäller taklutning i grader...för mätning vill jag använda 1 m som rättare å då kommer frågan: för att få i mm 7 grader från vågrätt alltså 0-7 graders lutning vad blir det exakta svaret? De gäller 360 skalan ! Orsaken har en fajt på G med försäkringsbolaget! :help:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

ja-bond77

#1593 » 19:35:46, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:De gäller 360 skalan !

Spännande att du alltid måste påpeka detta... Har inte stött på sånt folk förr... :klia:

12,3 cm borde det bli med tan(7).
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#1594 » 20:23:38, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det James! Nya tider nya skalor, bäst att vara riktigt tydlig med vad man önskar! :shake_hands: 400 skalan börjar bli utbredd, snart kommer den väl i motorer oxå :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

DennisCA

#1595 » 20:30:25, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:En vanlig ugn blir inte tillräckligt varm.
Med hjälp av en rejäl sten kan denna lagra värme och hindra att temperaturen sjunker när den relativt kalla pizzan sätts in.
Den lagrade värmen räcker till den korta gräddningstiden.
En ackumulator således.

En kol- eller gasgrill når väsentligt högre temperaturer och det behövs något som omvandlar strålningsvärmen så den kan tyglas.


Men det är ju så en pizzasten funkar i en vanlig ugn också, man kommer runt det genom att värma stenen längre i ugnen och låta stenen lagra längre. Jag läser även om materialet och pizzastenar på engelska och där används sådana stenar i vanliga ugnar. Jag blev så störd på detta att jag frågade biltema och såhär lyder deras svar

Hej!

Detta rekommenderas inte då den kan vid heta från flera håll expandera och spräckas.

Kan möjligen också explodera vid heta från fler håll.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#1596 » 20:56:19, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tack för det James! Nya tider nya skalor, bäst att vara riktigt tydlig med vad man önskar! :shake_hands: 400 skalan börjar bli utbredd, snart kommer den väl i motorer oxå :klia:


Knappast troligt, det är väl bara svenska lantmäteriet och diverse franska myndigheter som använder den skalan? Ska man gå ifrån de gamla hederliga 360° -skalorna är det bara dumt att gå in för någon annan indelning som också är tillhöftad på måfå, vad som verkligen skulle innebära en förbättring och göra det enklare med huvudräkning är om man konsekvent gick över till radianer (2π , alltså ungefär 6,28 radianer på ett varv).

Det vore också önskvärt om man kunde gå ifrån att tala om varvtal på motorer mm och istället ange vinkelhastigheter (antal radianer per sekund), då blir alla förhållanden mellan effekter, vridmoment mm så mycket enklare att genomskåda när man slipper omräkningsfaktorer och man skulle slippa att folk gissar och antar saker som är helt uppåt väggarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#1597 » 21:05:28, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får vara på sin vakt mot 400/360 den var i nyaste Gpsn så rent orienteringsmässigt har jag inga problem med om jag ska räkna om! 1.1 eller 0.9 funkar bra annars tar man väl några snedsteg i livet ändå å de går ju också bra :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Mikkel

#1598 » 21:25:48, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

%-lutning kan vara klurigare att få en känsla för. 100% lutning = 45 gr :insomnia:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jörgen.ottosson

#1599 » 21:54:45, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
63an skrev:De gäller 360 skalan !

Spännande att du alltid måste påpeka detta... Har inte stött på sånt folk förr... :klia:

12,3 cm borde det bli med tan(7).


beroende på hur exakt man mäter så är det nära 1 på 8 i lutning ( = 7,12° ....eller 12,5cm på en meter)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#1600 » 22:41:54, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK nu har jag listat ut HUR jag ska gå tillväga för enklaste mätning, blir en bräda som jag preppar 1 m med just den lutning jag ska kolla lägger den på plåten å precisionspass på den så kallade plana långdelen därefter en sväng över vindskivan oxå för att jämföra lutningen (+-7grader) ! Fick vattenskada inne i tillbyggnaden å Anticimex kom å säjer att de är en gammal skada! Har bott här sen 2012 å 2013 så målade jag om innertaken monterade nya lysrörsarmaturer osv där fanns inga skador men denna vinter då hände saker , vatten började droppa i båda rummen! Har skottat taket några ggr som tidigare vintrar å de är ju omvittnat att vatten kan bygga upp bakåt uppåt till en viss del samt att klockspik utan packning gör ju inte saken bättre! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl

#1601 » 10:57:33, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har installerat en ny DRO på fräsen
Och ny håller jag på och lära mig alla olika saker mm

Nu till frågan eller snarare funderinen
Åt vilket håll ska axlarna räkna +
har jag X och Y så här stämmer det med bilderna på DRO som hjälper att skapa rätt mösnater

Och hur är det med Höjdled. Jag gillar att den är + ju högre man har spindeln
Plan fräs ytan eller spåret kolla måttet. ställ in värdet på DROn och sen är det bara att fräsa det djupet/tjockleken du vill ha utan att räkna. Skulle skalan räkna tvärt om måste man räkna med hur mycke som ska bort och det käns jobbigt
Man kan ju ändra dom gånger som det skulle behövas men...
Bild

Så kan det se ut
bilden under har inte med denna att göra
Bild


coolt att kuna fräsa radier med en manuell maskin. Ett test bara
Bild
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

roddjer

#1602 » 12:51:57, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Knappast troligt, det är väl bara svenska lantmäteriet och diverse franska myndigheter som använder den skalan?


Höll inte orienteringen på med 400-skalan ett tag förut?
Men det funka kanske inte så bra. De sprang väl vilse allihop. :mrgreen:

torbjorn_forsman skrev:... vad som verkligen skulle innebära en förbättring och göra det enklare med huvudräkning är om man konsekvent gick över till radianer (2π , alltså ungefär 6,28 radianer på ett varv).

Blir inte det väldigt otympligt i vardagsanvändning?

"Tjena Bosse, vad sysslar du med då?"
"Ska bygga ny vedbod, den gamla har blåst ikull."
Åh fan... vilken taklutning sak du ha?"
"Tja, tänker mig en 7/25 dels radian ungefär..." :huh:

(7/25 radian ska väl bli 16 grader om jag räknat rätt)

Fast det är klart, man sätter väl "lämpliga" del-mått i så fall, exempelvis 3/8 radian bör väl bli ~ 21,5 grader.

Samtdigt, vill vi inte komma ifrån det här tum-tänket så mycket som möjligt?
Här är ett legendariskt exempel. Tror jag sett den här på Maskinisten förut. Mycket nöje...American Chopper vs The Metric System ... :skratta3:

Visst, en del är väl vana, på samma sätt som vi tycker tum-systemet är bökigt är det fullt naturligt för en jänkare. Men... känns ändå avigt på nå vis. Förmodligen därför det inte radianer "slagit" igenom. Finns fler exempel också.
Ett som jag tycker har högre prio än radianer och vinkelhastigheter är räknandet av effekt i hästkrafter och inte kiloWatt. Samma där, en bil på 75 hk vet jag ju precis vad den går för om den inte är osedvanligt lätt eller tung. 55 kW däremot har man sämre känsla för...

Eller har jag cyklat omkull ordentligt nu igen.. :cool:

Sen begriper jag varför man vill använda radianer med mera. Har själv räknat hållfasthetlära för... :klia: ett antal år sen...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#1603 » 12:56:13, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det vore också önskvärt om man kunde gå ifrån att tala om varvtal på motorer mm och istället ange vinkelhastigheter (antal radianer per sekund), då blir alla förhållanden mellan effekter, vridmoment mm så mycket enklare att genomskåda när man slipper omräkningsfaktorer och man skulle slippa att folk gissar och antar saker som är helt uppåt väggarna.


Påminn mig, varför inte rpm?

Blir det knas är man har olika storlek, diameter, på axlar, drev och skivor och sånt.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mikkel

#1604 » 15:52:07, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är alltid jobbigt att behöva lära sig nya enheter när man har lärt sig och fått känslan för en gammal enhet,
kW på bilmotorer säger mig inte heller mycket (måste räkna om i huvet eller på papper till hk), lättare med hk som man en gång lärt sig, men hade det bara funnits kW på bilmotorer så hade det varit det man förstod bäst.

Finessen med radianer är när man vill räkna på cirklar och omkrets men jag kan inte se att det förenklar om man räknar på trianglar. Grader, gon och radianer är bara olika enheter på en vinkels storlek. Radianer är ganska stora och klumpiga, 1 Rad är ca 57 gr, och då blir det omständigt när man talar om taklutningar i delar av Rad.

Ett försök att göra ett exempel på hur Radianer kan förenkla:

Alt 1, du har lärt dig att tänka och mäta vinklar i Radianer redan från småskolan:
Du mäter att skottkärrans hjulradie är 1 dm och sätter ett kritstreck på hjulet rakt ned mot marken, så kör du skottkärran framåt så att hjulet (kritstrecket) vrider sig med en vinkel 1 Rad (ca 57 gr). Hur lång väg har då hjulet rullat på marken ? Svar: Jo precis 1 dm (=hjulradien). Dvs talet för vinkeln i Rad blir samma som bågens längd om radien (1/2 diametern) på hjulet är 1.

Alt 2, du har lärt dig att tänka och mäta vinklar i grader redan från småskolan:
Du mäter att skottkärrans hjulradie är 1 dm och sätter ett kritstreck på hjulet rakt ned mot marken, så kör du skottkärran framåt så att hjulet (kritstrecket) vrider sig med en vinkel 57 gr (ca 1 Rad). Hur lång väg har då hjulet rullat på marken ? Svar: då får vi räkna Omkr för 57 gr = 2 x Pi x radien x 57/360 = 2 x 3,14 x 57/360 = 1

Om vi nu tänker oss att våra gradskivor var graderade i streck med 100-dels Radianer så hade vi i Alt 1 ovan kunnat mäta oss fram till 100 streck (= 1 Rad) på skottkärrshjulet. Om vi istället hade vridit hjulet 60 streck (istället för 100 streck) så hade skottkärsshjulet bara rullat 6 cm.

Men som sagt, det är svårt att lära gamla hundar sitta och jag vet vad 45 gr, 90 gr innebär men 1 Rad säger inte mycket.

Nu kanske jag har rört till det.... :cool:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

överlass

#1605 » 15:58:33, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa hade väl varit om USA med några till kom ikapp resten av världen ifråga om att mäta saker och ting och sen gick vi vidare tillsammans så att säga,,

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se