Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 270 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ove.G

#4036 » 10:34:44, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första tvättmaskin jag köpte 1967
Vart installerat med varmvatten, den fungerade länge, men varmvatten kom då från oljeldning, troligen billigare varmvatten då.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel



torbjorn_forsman

#4037 » 10:45:24, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En sak jag funderat på länge nu men aldrig lagt så mycket tid på efterforskning efter svaret. Det pratas hela tiden om att man ska spara energi, och vitvaror klassas med bokstäver hur energisnåla dessa är. Trots detta är alla (?) tvätt- och diskmaskiner eluppvärmda med endast kallvattenanslutning. Finns massor med människor som har billigare uppvärmning av varmvatten än elvärme, allt från VP, ved och pellets till solvärme. Att bara köra med varmvatten är inte bra, dels blir diskresultatet sämre och dels så drar det mer energi att skölja med varmvatten.
Finns det tvätt- och diskmaskiner med både varm- och kallavttenanslutning? Då skulle man kunna använda den billigaste uppvärmningen av varmvattnet (minus förlusten i anslutningsslangen) och eventuellt toppa upp detta med el i tvättmaskinen, samt man sköljer med kallvatten utan någon kostnad för uppvärmning av detta.


Ja, åtminstone tvättmaskiner med både varm- och kallvattenanslutning finns, men av någon anledning inte på svenska marknaden.
Tittar man närmare på en tvättmaskin från 80-90-00 -talet, ser man så gott som alltid att konstruktionen är förberedd för ett extra intag för varmvatten. Ofta finns den extra magnetventilen också inritad - men kanske med streckade linjer - i elschemat för maskinen.
Den enda varm- och kallvattenanslutna maskin som jag har sett, var den Westinghouse från tidigt 60-tal som fanns i mitt föräldrahem (den maskinen slängdes ut när jag var i 5-årsåldern, och den blev omsorgsfullt isärplockad).

I en del länder med mycket höga elpriser (t ex Spanien) säljs tvätt- och diskmaskiner med gasoldrivet värmeelement.

Ett argument för att ta in kallvatten och värma det under tvättens gång är dock att tvättresultatet blir bättre då. Proteinhaltig smuts (svett, matrester mm) koagulerar vid ca 40 °C och blir omöjliga att tvätta bort när de en gång har värmts över den temperaturen. Så det gäller att vattnet värms så långsamt att sådana saker hinner lösas upp innan det blir för varmt.
Dessutom finns ju en del enzymer som ska förbättra tvättverkan i tvättmedlet, och de är också mest aktiva vid ganska låg temperatur.
Det är också just för att vattnet inte ska värmas för fort, som dagens hushållstvättmaskiner aldrig har mer än 2 kW värmeelement (och därmed klarar sig med enfasanslutning). Tvättmaskiner från 60-talet och tidigt 70-tal hade ju som regel möjlighet till trefasanslutning och kunde ofta byglas för upp till 4 eller 6 kW värme.

En sak som vore rätt intressant, är en tvättmaskin med värmeväxlare, som skulle kunna ta värmeenergin från husets vattenburna värmesystem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#4038 » 12:01:03, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastighetstvättmaskiner typ Wascator (Elektrolux) har länge haft varmvattenanslutning.
Tex W465H
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Volvot24

#4039 » 09:43:09, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kommer internella flygplatser månne nu stängas i samtliga länder där det pågår konflikter?

Verkar vara högrisk på vissa ställen.

Eller ska man hoppas det går bra...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bengt Erik Eriksson

#4040 » 10:17:34, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Youtube..... Fått mail om COPPA och att jag ska koda mina filmer som är anpassade för barn. De skriver spaltmeter om varför (och det är på amerikanskt vis avigt) MEN HUR GÖR MAN DET?. Varit inne i min kanal och skulle fixa detta.. Hoppades på en stor röd knapp. Men hittar inte minsta lilla punkt om det i inställningar. Iofs bara klickat på säkerhetsrelevanta ämnesrader. Var har de gömt det? :klia:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mats i Myrhult

#4041 » 12:12:14, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått samma meddelande. Har inget som är riktat till barn. Struntar i YTs kodning.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

danne mähl

#4042 » 12:56:07, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste i Illustrerad vetenskap
Att ju högre frekvens för en given spänning.
Desto högre energi mätt i vatt kan man få fram (eller nått liknade)
Men det är inte riktigt vad jag har lärt mig
eller syftar man på fasförskjutningen skulle göra så att man kan få högre effekt ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

torbjorn_forsman

#4043 » 18:10:35, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Läste i Illustrerad vetenskap
Att ju högre frekvens för en given spänning.
Desto högre energi mätt i vatt kan man få fram (eller nått liknade)
Men det är inte riktigt vad jag har lärt mig
eller syftar man på fasförskjutningen skulle göra så att man kan få högre effekt ?


Nej, frekvensen för en växelspänning har ingenting med effekter etc att göra. Möjligen kan de tänkas syfta på "BANF-regeln" inom elmaskinläran, den som talar om att en elektromagnetisk maskin (elmotor, generator, transformator etc) klarar sig med mindre area på järnkärnan för given effekt ju högre frekvensen är. Det är tack vare det sambandet som t ex en switchad nätdel eller invertersvets som arbetar med kanske några tiotals kHz kommer undan med en mycket mindre och lättare transformator än en motsvarande pryl där transformatorn arbetar med växelspänning med 50 Hz nätfrekvens.
Och det sambandet förklarar också varför amerikanska prylar med snålt dimensionerade transformatorer för 60 Hz ibland får problem med magnetisk mättning som t ex ger varmgång i kärnan eller höga läckfält om man matar dem med 50 Hz nätspänning.
Ser man på roterande maskiner (asynkronmotorer), så kan man se det som att en maskin med vissa huvudmått (poltal, rotorns längd och diameter mm) kan ge ett visst vridmoment. Men varvtalet blir ju proportionellt mot frekvensen, och effekten är proportionell mot varvtal gånger vridmoment. Alltså går det att få ut högre effekt ur en asynkronmaskin med givna mått ju högre frekvensen är.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

danne mähl

#4044 » 19:26:04, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK
Då hade jag inte helt fel
tror dom har blandat ihop vissa saker
ska se om jag kan lägga in texten i sin helhet
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

torbjorn_forsman

#4045 » 19:30:38, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte hänga upp sig för mycket på vad Illustrerad Vetenskap skriver, de får ofta saker om bakfoten och är inte så noga med att alla detaljer stämmer.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#4046 » 23:08:57, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Appropå tvättmaskiner.

Har en boschmaskin som är 7 år gammal. Igår small den till ordentligt när den tvättade. Jag var inte hemma med sambon sa att det var en rejäl smäll och hon sprang upp. den slamrade lite men tvättade färdigt. Idag drogs den igång igen och lät nåt så illa. mest i centrifug men även vid lågvarv.

Jag stoppade den och tömde den. Hela trumman är lös i den. Den snurrar och följer med men det känns som om hela den rostfria inre trumman hänger helt lös ett distinkt glapp på en-två centimeter upp och ner i framkant.

Jag öppnade locket och luckan bak men lagren vid drivhjulet på baksidan verkar helt glappfria. Det är nåt som hänt inne i själva yttertrumman att den inre lossnat eller så.

Är det någon som har någon ide eller ska jag satsa på elgiganten imorrn?

(Om någon har en bra ide kanske jag ska starta en egen tråd om den.)

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#4047 » 23:29:18, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det påminner mig om att jag fick hem en Whirlpoolmaskin (billig toppmatad modell) för skrotning för några år sedan, den var inte särskilt gammal. Det visade sig att armkorset/navet som förbinder trumman med axeltappen, var gjort av någon slags gjuten aluminium- eller zinklegering som hade korroderat bort och så småningom brutits sönder. Ägaren till den maskinen har egen brunn, och verkar ha aggressivt vatten. Det har alltid varit stor omsättning på tvättmaskiner, diskmaskiner, kaffebryggare mm i det huset.

Så om man vill kosta på maskinen och har lite maskinbearbetningsresurser är det säkert inom det möjligas gränser att tillverka ett nytt nav.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#4048 » 23:47:20, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog det som hänt mig.

Typ denna...
https://www.youtube.com/watch?v=gTXoKMHHpLs

Tömde ut nåt som såg ut som grus och sand ur silen. trodde att det var det och kastade bort det. Men när jag ser denna så ser det precis ut som rester av en sönderbruten "spider arm"

Nya verkar gå på 2-3000:- en ny motsvarande maskin på 3-4000:-

Elgiganten here I come...

(Om någon vill ha den gamla så bär jag ut den åt er... :vissla: )

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24

#4049 » 21:21:24, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Skrev här först, men då jag tror att det blir mycket skrivande startade jag en ny tråd:

" Elbrist i Sverige? "

Är ju typ något som berör redan i dag och det ser ut att bli värre...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Toost

#4050 » 14:38:10, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Det är nog det som hänt mig.

Typ denna...
https://www.youtube.com/watch?v=gTXoKMHHpLs

Tömde ut nåt som såg ut som grus och sand ur silen. trodde att det var det och kastade bort det. Men när jag ser denna så ser det precis ut som rester av en sönderbruten "spider arm"

Nya verkar gå på 2-3000:- en ny motsvarande maskin på 3-4000:-

Elgiganten here I come...

(Om någon vill ha den gamla så bär jag ut den åt er... :vissla: )


Nu tror jag förvisso du pratar om nyköp, men ändå liten varning:
Gå INTE till elgiganten för eventuell service! Det säger de sig ha men verkligheten är annorlunda.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se