Mikkel skrev:Hur fungerar en tempmätare på kylarvattnet på en äldre bil, typ Volvo 142 eller tex på min mf35
traktor.?
Ibland riktigt bra.
Nåja, men en gammal icke-elektrisk motortempmätare är egentligen en manometer, som mäter ångtrycket hos den vätska som är fylld i "bulben" som fungerar som tempgivare. Vanligtvis eter. Trycket överförs från bulben till manometern med ett mycket tunt kopparrör (kapillärrör) som är ganska ömtåligt. Om man får en läcka så är det inte helt lätt att få ordning på den sedan - man måste först vakuumpumpa och sedan fylla med någotsånär rätt mängd eter.
Volvo 140-serien har elektrisk tempmätare. Givaren är ett NTC-motstånd, precis som på modernare bilar, den är kopplad i serie med ett värmeelement som värmer en bimetallfjäder i instrumentet. Alltsammans matas av en slags spänningsberoende blinkrelä, även det med bimetallfjäder, som fungerar som spänningsstabilisator. Lämnar 5,1 V fram till 1972 års modell, 10 V från 1973 och framåt (samma teknik fortsatte användas även på 240-serien, någon gång i början av 80-talet gick man över till en elektronisk spänningsstabilisator).
PV och Amazon har dock den gamla manometer-och-kapillärrörslösningen.