Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 109 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Loke

#1621 » 16:41:25, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Varför är det såhär? Ska man börja bråka?
Grävde av en jordkabel hemma till uthuset och ringde den lokala elektrikern, kabeln gick att dra ihop å skarva, jag gjorde den strömlös, skalade upp lagomt och gjorde ren ändarna. Han kom och jobbet tog väl en halvtimme. sen kommer det här: NÄSTAN TRETUSEN!
Bild


Du får väl skylla dig själv om du står och gör jobbet åt honom, :grin: nä, allvarligt så hade han säkert räknat med kabelskalning och det övriga arbetet.

Omöjligt att driva företag om man inte skulle debitera tiden som de olika jobben normalt tar, dagen måste täckas upp helt enkelt. Elektrikern har kanske till och med sagt ifrån ett annat jobb på grund av din kabelskada, med ditt jobb så får han åtta timmar den dagen, skulle han då bara debitera en timme på grund av att du varit "snäll/snål" och förarbetat så blir det bara sex timmar inkomst den dan.

Man bör försöka tänka lite ur entrepenörens synvinkel, en kund som är hjälpsam och snäll kan vara rena döden för den inlejda firman då det ibland inte går att då debitera full tid, har hamnat i den situationen själv några gånger, i synnerhet då dom anställda hos uppdragsgivaren fått för sig att dom ska vara "hjälpsamma" och gjort halva jobbet när man kommer dit.
Som företagare hammnar man i en svår sits, hur fasen ska man kunna fakturera sex timmar som man hade räknat med när jobbet bara tog tre liksom, i synnerhet när uppdragsgivaren har hökögon och håller stenhård koll, såna dagar går man helt enkelt back.

Givetvis blir det annat om man kommer överens om att kunden själv förarbetar, då blir det ju rätt med tiden, men som nämnts kan det bli problem för lejda firman om jobbet helt plötsligt bara tar en bråkdel av tiden som det normalt brukar göra.


De där va e snäll och hjälpsam människ, har tappe halve dagsförtjänsta på grund av en.. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Filijox

#1622 » 17:15:19, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår båda sidor om det är så som Loke beskriver i just detta fallet. Bästa metoden för att slippa problem är rak och tydlig kommunikation plus förståelse för motparten. Elektrikern kunde informerat om läget innan faktura skickas baserat på förståelsen att kunden kommer bli besviken. Kunden kunde meddela/fråga om han skulle göra en del själv och då vad, baserat på förståelse om elektrikerns situation med både tid och förberedelser.

Många hantverkare vill göra allt jobb själv, då blir det på ens egna sätt från början, stönigt att ta vid efter någon annan. Det har jag full förståelse för.

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 

danne mähl

#1623 » 17:31:59, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
danne mähl skrev:Åt vilket håll ska axlarna räkna +

Jag vet inte men jag kör enligt ditt system, känns på nåt vis naturligt då man hela tiden kan tänka att det är som att skriva på ett papper, från vänster till höger och mot dig. Ju mer du skriver ju mer plus blir det. Detta alltså fräsens(pennans) position relaterat bordet, inte tvärtom.


Såg i en beskrivning av montering av skalor och där var det längt ner i hörnet
och det kan ju också vara logiskt
Om man börjar riten en figur så är det inte ovanligt att man börjar längt ner och ritar uppåt
fördelen men över till vänster är att man har samma noll punkt även om materialet är lite olika mått
skruvstycket brukar ha den rörliga backen närmast sig

Eller så är det bara att lära sig
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Michael Meier

#1624 » 08:31:01, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Jag har fått ett delikat byråkratiskt problem på halsen är jag rädd,, har precis flyttat och stod här nu och packade upp en hög med papper,, där i högen låg brev från transportstyrelsen om att förnya körkortet :snow: Sprang och kollade och mitt gick ju ut idag såklart. För att hämta ut det nya behövs giltig idhandling och jag har inte pass eller nåt.
Får väl ringa upp dom imorn och fråga men nån här kanske varit med om liknande, tappat plånboken tex. Hur gör man då? :smile:


pass är enklare att skaffa än körkort,(lämnas ut av personal som får titta) och med pass kan du identifiera dei för ombudet
, ombudet får ju inte3 öppna rek..

Saknar du giltig legitimation? Kontakta i så fall Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor 0771-81 81 81
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Blommas

#1625 » 20:54:00, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring upp dom så kan dom fixa så att någon anhörig kan hämta ut istället.

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#1626 » 23:21:50, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt senaste körkortet fick jag ut med ogiltigt kk som leg. Till råga på allt så skrev jag under med fel namn också... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#1627 » 23:39:00, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#1628 » 23:48:39, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Mitt senaste körkortet fick jag ut med ogiltigt kk som leg. Till råga på allt så skrev jag under med fel namn också... :vissla:


Chip och uppgifter är fortfarande intakta och fullt giltiga och kan användas av våra datasystem för identifikation och verifikation, bästföredatumet är enbart för det mänskliga ögat som datumet betyder "obrukbart"
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#1629 » 09:03:58, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Mitt senaste körkortet fick jag ut med ogiltigt kk som leg. Till råga på allt så skrev jag under med fel namn också... :vissla:

Oooops! Jag har visst farit med osanning här och tänkt fel. Körkortet jag berättade om ovan hämtade jag ut för ganska exakt 12 år sedan. Jag fick nytt kk för knappt 3 år sedan igen, men den gången gjorde jag rätt. Men för 12 år sedan fanns inte chip eller liknande, så då var det bara postkassörskan som tyckte att jag skulle få det ändå. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#1630 » 13:59:02, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mer ansvar överlagt på personen på andra sidan förut... idag är filosofin att det är någon annan som bestämmer.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#1631 » 14:01:14, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: .... Oooops! Jag har visst farit med osanning här och tänkt fel ....


Jaja.. det lät ju bra i alla fall.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#1632 » 14:45:30, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Jag har fått ett delikat byråkratiskt problem på halsen är jag rädd,, har precis flyttat och stod här nu och packade upp en hög med papper,, där i högen låg brev från transportstyrelsen om att förnya körkortet :snow: Sprang och kollade och mitt gick ju ut idag såklart. För att hämta ut det nya behövs giltig idhandling och jag har inte pass eller nåt.
Får väl ringa upp dom imorn och fråga men nån här kanske varit med om liknande, tappat plånboken tex. Hur gör man då? :smile:


Tror ett utgånget kk och pass duger till detta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#1633 » 18:04:27, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... idag är filosofin att det är någon annan som bestämmer.

Och kanske ännu mer att man förutsätter att nån annan ska göra saker åt en.

"Vadå, ska JAG uppfostra mina barn? Vad har man då skolan till?"

"Vadå, måste JAG engagera mig i en ideell förening för att få [aktuell aktivitet] att fungera. Det kan inte JAG lägga min dyrabara egentid på. Kan väl nån annan fixa. Har inte kommunen ett ansvar här?!"

och så vidare, och så vidare...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Skru'are

#1634 » 18:37:36, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Någonannan har idag mycket att göra! :huh:

6 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#1635 » 20:06:38, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se