treaser2 skrev:Varför är det såhär? Ska man börja bråka?
Grävde av en jordkabel hemma till uthuset och ringde den lokala elektrikern, kabeln gick att dra ihop å skarva, jag gjorde den strömlös, skalade upp lagomt och gjorde ren ändarna. Han kom och jobbet tog väl en halvtimme. sen kommer det här: NÄSTAN TRETUSEN!
Du får väl skylla dig själv om du står och gör jobbet åt honom, nä, allvarligt så hade han säkert räknat med kabelskalning och det övriga arbetet.
Omöjligt att driva företag om man inte skulle debitera tiden som de olika jobben normalt tar, dagen måste täckas upp helt enkelt. Elektrikern har kanske till och med sagt ifrån ett annat jobb på grund av din kabelskada, med ditt jobb så får han åtta timmar den dagen, skulle han då bara debitera en timme på grund av att du varit "snäll/snål" och förarbetat så blir det bara sex timmar inkomst den dan.
Man bör försöka tänka lite ur entrepenörens synvinkel, en kund som är hjälpsam och snäll kan vara rena döden för den inlejda firman då det ibland inte går att då debitera full tid, har hamnat i den situationen själv några gånger, i synnerhet då dom anställda hos uppdragsgivaren fått för sig att dom ska vara "hjälpsamma" och gjort halva jobbet när man kommer dit.
Som företagare hammnar man i en svår sits, hur fasen ska man kunna fakturera sex timmar som man hade räknat med när jobbet bara tog tre liksom, i synnerhet när uppdragsgivaren har hökögon och håller stenhård koll, såna dagar går man helt enkelt back.
Givetvis blir det annat om man kommer överens om att kunden själv förarbetar, då blir det ju rätt med tiden, men som nämnts kan det bli problem för lejda firman om jobbet helt plötsligt bara tar en bråkdel av tiden som det normalt brukar göra.
De där va e snäll och hjälpsam människ, har tappe halve dagsförtjänsta på grund av en..
Loke