Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 192 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Michael Meier

#2866 » 09:39:12, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man får mindre fluktuationer av undertrycket (på grund av yttre påverkan) i närheten av spjällhuset och dessa enheter som räknar med ett visst undertryck eller övertryck, känsligare vid tomgång då är det enbart positivt md extra kamaxeldriven eller elektrisk membranpump.

Har man acc och annat lyx går det åt mera än i en duett, automat i stadskörning och köbildning används bromsen kontinuerligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



raggsockan

#2867 » 01:27:44, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste en midja leda sig på mitten eller går det och flytta den ifrån centrum?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Mats i Myrhult

#2868 » 09:14:33, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:måste en midja leda sig på mitten eller går det och flytta den ifrån centrum?

Om du vill att hjulen på axeln efter midjan ska gå i samma spår som hjulen på axeln framför midjan måste midjan vara i mitten. Annars kvittar det.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

raggsockan

#2869 » 19:12:02, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

okidok . tack
så med midjan förskjutet så spårar den inte
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

bhf87

#2870 » 21:28:27, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har en manual till golvslip, "Örebro golvindustri" typ gm10 vore jag grymt tacksam :thummar:
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

QV_

#2871 » 21:35:38, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Om du vill att hjulen på axeln efter midjan ska gå i samma spår som hjulen på axeln framför midjan måste midjan vara i mitten. Annars kvittar det.



Jag läser "mitten" som mitt emellan hjulaxlarna och inte centrum på maskin.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#2872 » 23:41:06, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bhf87 skrev:Är det någon som har en manual till golvslip, "Örebro golvindustri" typ gm10 vore jag grymt tacksam :thummar:

Vilket sammanträffande, en sådan maskin har jag också. Tror det är mycket svårt att hitta manual, men gör du det får du gärna dela med dig.
Något speciellt du undrar över?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bhf87

#2873 » 07:30:05, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
bhf87 skrev:Är det någon som har en manual till golvslip, "Örebro golvindustri" typ gm10 vore jag grymt tacksam :thummar:

Vilket sammanträffande, en sådan maskin har jag också. Tror det är mycket svårt att hitta manual, men gör du det får du gärna dela med dig.
Något speciellt du undrar över?



Jag har aldrig kört någon golvslip, så finns några funderingar

*Mest är jag nyfiken på skötsel o service. Ska man smörja något tex

*Är det bara dra igång motorn och sedan trycka ner valsen fullt och köra?
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

Stridis2 (trådstartaren)

#2874 » 10:21:06, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag bara glad amatör, så ta mina råd för vad de är, alltså egna erfarenheter.

Skötsel o service
Jag vill minnas att det är kapslade lager på min, så ingen smörjning. Städa slipen (tryckluft använt med förstånd är bra). Se till att inga trästickor eller annat har fastnat på hjul, vals eller liknande eftersom det kan ge tryckmärken i golvet.

Inställning
Se till att frikopplingshandtaget verkligen lyfter valsen när den ska men att det finns mer att ge på i nerfällt läge.
Sedan finns två rattar i bakkant på maskinen. Jag vill minnas att höger ratt ställer in en fjäder som bestämmer hur hårt rullen ska trycka mot golvet medan den vänstra ratten justerar man in så rullen trycker lika hårt på båda sidor. Blir golvet randigt är det alltså den senare man justerar.

Montera slipband
Slipen använder ju inte slippapper hoplimmat till en cylinder utan plana papper som man själv får skära till. Jag har gjort en skärmall i plåt som jag bara lägger på papperets baksida och rispar i detta med en kniv, skruvmejsel eller något annat vasst. Sedan bockar man papperet så brister det vid ritsen. Papperet ska alltså inte vara rektangulärt utan rombformat med snoppade hörn.
När man ska montera papperet ställer man slipen på bakre stödet och öppnar främre skyddet. Ställ låsrullarna inne i slipvalsen på max öppet. Stoppa in ena änden av papperet i valsen och dra runt denna så papperet följer med. När papperet är runt valsen stoppar man in andra änden också. Ibland kan det vara lättare att ta ut den första änden och stoppa in båda samtidigt. Men nu kommer vi till det troligen viktigaste momentet. Se till att papperet ligger slätt och tight runt cylindern. Därefter roterar man båda låsrullarna så papperet dras in i cylindern och spänns. Min slip låste bara papperet om det var mycket grovt. 40-papper fungerade men inte 60-papper eller finare. Jag gjorde lite plåtremsor i olika tjocklekar (0,7, 1, 1,5 och 2 mm plåt) som jag kunde montera mellan ändarna på slippapperet innan jag spände fast det mot cylindern.

Slipning
Cylinderslip är så aggressiv så den får inte stå still. Du bör ha lite rörelse på maskinen innan du sänker ner rullen. Likaså bör maskinen röra sig när du hissar upp rullen. Kör alltså inte emot någon vägg så maskinen stannar innan du hissar upp.
Är golvet ojämnt så börjar man slipa diagonalt. När det är hyfsat jämnt så slipar man längs med träet. Givetvis börjar man med grovt och jobbar sig mot finare papper.

Jag har slipat ett golv på ca 90 kvadrat med min maskin (och ska slipa ett annat på ca 25 snart). Detta var nytt furugolv som var ganska kådrikt. Jag fick två mycket otrevliga fenomen med min maskin. Dels blev det "kutterslag" i ytan. Man såg det vid kraftig sidobelysning, men jag hade retat mig till vansinne på detta så länge jag hade levt om jag låtit det vara kvar. Än värre var att när jag slipade längs med träet så fick jag fiberrresning från H-vetet. Gick jag ner på 120-papper så försvann det, men då satte papperet igen sig efter halva rummets längd och en slipbredd.
Men eftersom man inte kan slipa hela vägen ut till kanterna med en cylinder slip så hyrde jag en vibratorslip av typen Tomcat Edge (vet ej om det var detta fabrikat). Slipade över hela golvet med denna och 120-papper. Blev kanon!

Jag har givetvis fått kommentarer om att jag borde ha hyrt alla maskiner från början istället för att köpa, men tack vare att jag kunde göra nästan all slipning med egen maskin behövde jag bara hyra en maskin i en dag. Min kropp hade aldrig hållit att grovslipa hela den ytan på en dag med hyrd cylinderslip, men när jag ägde den själv så kunde jag hålla på i någon vecka.
Samma sak med montering av papperet. Visst, det går snabbare med cylinder, men när man lärt sig tekningen så tar det inte mer än 30 sekunder att montera i min maskin, så tidsvinsten är inte stor. Däremot är prisskillnaden mycket stor. Jag köpte tre rullar i rätt bredd med 50 meter slippapper i varje, en av varje 40, 60 och 120-korn. Då har jag slippapper som troligen kommer att räcka hela min livstid, både för golvslipning och all övrig slipning jag kommer att göra. Detta kostade inte mycket mer än vad bara sliprullarna till första golvet hade kostat. Förbrukningsmaterialet till hyrmaskiner brukar vara ganska dyrt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jannejoel

#2875 » 13:15:40, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En elmotors märkeffekt är det vid full belastning eller?
Jag funderar på en enfas pelarborrmotor märkt med 1100w vad som kan gälla för den obelastad? Har tyvärr inget att mäta med

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

bhf87

#2876 » 13:35:59, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu är jag bara glad amatör, så ta mina råd för vad de är, alltså egna erfarenheter.

Skötsel o service
Jag vill minnas att det är kapslade lager på min, så ingen smörjning. Städa slipen (tryckluft använt med förstånd är bra). Se till att inga trästickor eller annat har fastnat på hjul, vals eller liknande eftersom det kan ge tryckmärken i golvet.

Inställning
Se till att frikopplingshandtaget verkligen lyfter valsen när den ska men att det finns mer att ge på i nerfällt läge.
Sedan finns två rattar i bakkant på maskinen. Jag vill minnas att höger ratt ställer in en fjäder som bestämmer hur hårt rullen ska trycka mot golvet medan den vänstra ratten justerar man in så rullen trycker lika hårt på båda sidor. Blir golvet randigt är det alltså den senare man justerar.

Montera slipband
Slipen använder ju inte slippapper hoplimmat till en cylinder utan plana papper som man själv får skära till. Jag har gjort en skärmall i plåt som jag bara lägger på papperets baksida och rispar i detta med en kniv, skruvmejsel eller något annat vasst. Sedan bockar man papperet så brister det vid ritsen. Papperet ska alltså inte vara rektangulärt utan rombformat med snoppade hörn.
När man ska montera papperet ställer man slipen på bakre stödet och öppnar främre skyddet. Ställ låsrullarna inne i slipvalsen på max öppet. Stoppa in ena änden av papperet i valsen och dra runt denna så papperet följer med. När papperet är runt valsen stoppar man in andra änden också. Ibland kan det vara lättare att ta ut den första änden och stoppa in båda samtidigt. Men nu kommer vi till det troligen viktigaste momentet. Se till att papperet ligger slätt och tight runt cylindern. Därefter roterar man båda låsrullarna så papperet dras in i cylindern och spänns. Min slip låste bara papperet om det var mycket grovt. 40-papper fungerade men inte 60-papper eller finare. Jag gjorde lite plåtremsor i olika tjocklekar (0,7, 1, 1,5 och 2 mm plåt) som jag kunde montera mellan ändarna på slippapperet innan jag spände fast det mot cylindern.

Slipning
Cylinderslip är så aggressiv så den får inte stå still. Du bör ha lite rörelse på maskinen innan du sänker ner rullen. Likaså bör maskinen röra sig när du hissar upp rullen. Kör alltså inte emot någon vägg så maskinen stannar innan du hissar upp.
Är golvet ojämnt så börjar man slipa diagonalt. När det är hyfsat jämnt så slipar man längs med träet. Givetvis börjar man med grovt och jobbar sig mot finare papper.

Jag har slipat ett golv på ca 90 kvadrat med min maskin (och ska slipa ett annat på ca 25 snart). Detta var nytt furugolv som var ganska kådrikt. Jag fick två mycket otrevliga fenomen med min maskin. Dels blev det "kutterslag" i ytan. Man såg det vid kraftig sidobelysning, men jag hade retat mig till vansinne på detta så länge jag hade levt om jag låtit det vara kvar. Än värre var att när jag slipade längs med träet så fick jag fiberrresning från H-vetet. Gick jag ner på 120-papper så försvann det, men då satte papperet igen sig efter halva rummets längd och en slipbredd.
Men eftersom man inte kan slipa hela vägen ut till kanterna med en cylinder slip så hyrde jag en vibratorslip av typen Tomcat Edge (vet ej om det var detta fabrikat). Slipade över hela golvet med denna och 120-papper. Blev kanon!

Jag har givetvis fått kommentarer om att jag borde ha hyrt alla maskiner från början istället för att köpa, men tack vare att jag kunde göra nästan all slipning med egen maskin behövde jag bara hyra en maskin i en dag. Min kropp hade aldrig hållit att grovslipa hela den ytan på en dag med hyrd cylinderslip, men när jag ägde den själv så kunde jag hålla på i någon vecka.
Samma sak med montering av papperet. Visst, det går snabbare med cylinder, men när man lärt sig tekningen så tar det inte mer än 30 sekunder att montera i min maskin, så tidsvinsten är inte stor. Däremot är prisskillnaden mycket stor. Jag köpte tre rullar i rätt bredd med 50 meter slippapper i varje, en av varje 40, 60 och 120-korn. Då har jag slippapper som troligen kommer att räcka hela min livstid, både för golvslipning och all övrig slipning jag kommer att göra. Detta kostade inte mycket mer än vad bara sliprullarna till första golvet hade kostat. Förbrukningsmaterialet till hyrmaskiner brukar vara ganska dyrt.



Tack för en utförlig beskrivning :buga: jag ska slipa om 2-3 veckor och detta kommer hjälpa mycket!

1 person gillar det här inlägget.
bhf87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:32:10, 28-02-2016
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 745 XL

torbjorn_forsman

#2877 » 13:53:02, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:En elmotors märkeffekt är det vid full belastning eller?
Jag funderar på en enfas pelarborrmotor märkt med 1100w vad som kan gälla för den obelastad? Har tyvärr inget att mäta med

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Det är olika. För motorer av standardtyp som har sålts lösa, så är det den mekaniska effekt som motorn kan avge vid full last, som står på typskylten. Och då blir såklart effektförbrukningen från elnätet högre, eftersom verkningsgraden knappast är 100 %. Om det däremot rör sig om t ex ett elverktyg med inbyggd motor, där typskylten avser hela verktyget eller maskinen, så är det den effekt som den kan dra från elnätet vid full last som står på typskylten.

En del missbildade enfas asynkronmotorer (t ex gamla tvättmaskinsmotorer) drar så gott som samma effekt från elnätet oavsett om de är obelastade eller fullt belastade, skillnaden är hur stor del av effekten som blir mekaniskt arbete och hur mycket som blir värme. Men lite mer elektriskt sett välgjorda maskiner kan man vänta sig har en tomgångsförbrukning på kanske 10-20 % av märkeffekten.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#2878 » 13:55:34, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn!

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

gaffa

#2879 » 14:35:30, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kommer det en massa SMS från kompisar typ spam "Godkänn min inbjudan till truecaller appen" Vad göra och vad är det för skit? virus?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

igelkottar

#2880 » 15:02:46, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den äldste sonen fick det oxså av den appen, vi hade Mobinix innan , sedan gick vi och han över till "Ska jag vara"-appen,
den är klockren. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Liljansnäsarn och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se