Jag undrar vart alla pinalerna från konkursen tog vägen. Jag tänker främst på lastbilarna och speciellt på de där speciella släpvagnarna. Jag har aldrig sett någonting därfrån till salu någonstans...
Många av lastbilarna är sålda, vagnarna med. Det brukar finnas annonser på blocket, jag har även sett flera annonser i finland. Bilarna är populära, bra utrustade och gått på slät och fin väg..
Men var det inte entreprenörer som ägde fordonen, mycket PEAB med dotterbolag. Var inte lastbilarna specialgodkända för högre axelvikt o körning på anmodad väg.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Jag har jobbat med en som hade som andra jobb att starta upp någon större grävare och snurra runt lite nån gång i månaden eller så. En hel del står väl kvar. En del truckar tog LKAB.
Apropå konkursen, hur gick det med sinterverket ? Svanberg mfl kapitalister försökte stjäla det för ingenting, för plocka ner det och skicka det utomlands... hur gick det med det ?
Svanberg, Bert Nordberg, Mats Paulsson(Peab) nån höjdare på kinnevik och Balders ägare äger idag anrikningsverket oc har i omgångar krävt att få köpa malm av LKAB och helst till rea pris... LKAB har idag nog av sig självt... Kollade hur det var med lastbilarna ekipage med 90 ton totalvikt och troligen 10 ton högre brutto än vanliga ekipage är väl i princip värdelösa utom till demontering... dessutom ska väl malm o pellets gå med järnväg om priset ska va vettigt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Hur resonerar du när lastbilarna enligt dig är värdelösa? Byggnationen är bara att demontera och montera växlare eller tippflak. Jag förstår inte vad som gör bilarna så dåliga, är det totalvikten det faller på så går det säkerligen att registreringsbesiktiga om dem med andra tyngder.
Anledningen att bilarna är "värdelösa", är att dom är tekniskt mekaniskt utrustade för tågvikt på minst 90 ton. Största nackdelen för en normal brukare är att dom har den stora tandem navreduktionen. Minns jag rätt godkänd för 250 tons tågvikt. Men det har en utväxling som medför max hastighet på 75 km/tim. Kör man fortare kostar det mycket diesel. Vikten är hög på denna stora navreduktion. Axelavståndet kräver en kortning för att passa en krok. Kostar pengar.
Men är man inte beroende av vikten, kör sakta, eller kan tanka ofta. Får man en kraftig bil.
Enligt annonsen från blocket är axl avståndet 3750 vilket är likadant som på de tre tridembilar vi har på åkeriet, två växlare och en snabblås. Snabb googlesökning tog jag dessa reg nr och jämförde med bilen min. DPY812 ägs av WERNINGER SKOG AB. DOP285 ägs av Scania. Det lilla som skiljer är att dessa har högre tillåtna lastvikter och tågvikt, några cm på längden samt kopplingsavstånd skiljer, dop285 är nästan 1ton lättare än min växlare.
Bilarna är säkert jättebra men mest till att dra malm från konkursad gruva... köp varsin o lämna till ombyggnad så får ni bilar som säkert är lika dyra som nyköp. Själv tänker jag att en skrot som säljer delarna till höga priser kan betala bäst men ni andra här verkar ju bli förbannade så...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?