Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Grejerna från Northland konkursen

31 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

qqq

19:19:16, 13-03-2017

Jag undrar vart alla pinalerna från konkursen tog vägen.
Jag tänker främst på lastbilarna och speciellt på de där speciella släpvagnarna.
Jag har aldrig sett någonting därfrån till salu någonstans... :huh:

1 person gillar det här inlägget.



stefansmark

20:28:36, 13-03-2017

Många av lastbilarna är sålda, vagnarna med. Det brukar finnas annonser på blocket, jag har även sett flera annonser i finland.
Bilarna är populära, bra utrustade och gått på slät och fin väg..


Nickebonne

21:37:59, 13-03-2017

Men var det inte entreprenörer som ägde fordonen, mycket PEAB med dotterbolag. Var inte lastbilarna specialgodkända för högre axelvikt o körning på anmodad väg.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

tortap

22:28:49, 13-03-2017

Jag har jobbat med en som hade som andra jobb att starta upp någon större grävare och snurra runt lite nån gång i månaden eller så. En hel del står väl kvar. En del truckar tog LKAB.

qqq

22:44:16, 13-03-2017

stefansmark skrev:https://www.blocket.se/halland/Scania_R_730_8x4_4_med_Sligsbilspabyggnad_69656306.htm?ca=1_9&w=3
Där har du en på blocket.

Ja se på f-n... det är den första jag sett.
Undrar vart släpvagnarna tog vägen... Finland , Ryssland ?

Alrik

23:09:04, 13-03-2017

Mötte ett av släpen senast förra veckan.

Kördes ju mycket material från zinkgruvan i Närke förut och tror att de släpet jag såg rullar där.

1 person gillar det här inlägget.

qqq

23:53:23, 13-03-2017

Apropå konkursen, hur gick det med sinterverket ?
Svanberg mfl kapitalister försökte stjäla det för ingenting, för plocka ner det och skicka det utomlands... hur gick det med det ?

Nickebonne

08:07:18, 14-03-2017

Svanberg, Bert Nordberg, Mats Paulsson(Peab) nån höjdare på kinnevik och Balders ägare äger idag anrikningsverket oc har i omgångar krävt att få köpa malm av LKAB och helst till rea pris... LKAB har idag nog av sig självt...
Kollade hur det var med lastbilarna ekipage med 90 ton totalvikt och troligen 10 ton högre brutto än vanliga ekipage är väl i princip värdelösa utom till demontering... dessutom ska väl malm o pellets gå med järnväg om priset ska va vettigt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

stefansmark

19:11:20, 14-03-2017

Hur resonerar du när lastbilarna enligt dig är värdelösa?
Byggnationen är bara att demontera och montera växlare eller tippflak.
Jag förstår inte vad som gör bilarna så dåliga, är det totalvikten det faller på så går det säkerligen att registreringsbesiktiga om dem med andra tyngder.

esund

19:14:10, 14-03-2017

Har sett en bil med växlare monterad iaf.

Hymas 89

19:44:24, 14-03-2017

Anledningen att bilarna är "värdelösa", är att dom är tekniskt mekaniskt utrustade för tågvikt på minst 90 ton.
Största nackdelen för en normal brukare är att dom har den stora tandem navreduktionen. Minns jag rätt godkänd för 250 tons tågvikt. Men det har en utväxling som medför max hastighet på 75 km/tim. Kör man fortare kostar det mycket diesel.
Vikten är hög på denna stora navreduktion.
Axelavståndet kräver en kortning för att passa en krok. Kostar pengar.

Men är man inte beroende av vikten, kör sakta, eller kan tanka ofta. Får man en kraftig bil.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

esund

20:25:01, 14-03-2017

Enligt annonsen från blocket är axl avståndet 3750 vilket är likadant som på de tre tridembilar vi har på åkeriet, två växlare och en snabblås.
Snabb googlesökning tog jag dessa reg nr och jämförde med bilen min.
DPY812 ägs av WERNINGER SKOG AB.
DOP285 ägs av Scania.
Det lilla som skiljer är att dessa har högre tillåtna lastvikter och tågvikt, några cm på längden samt kopplingsavstånd skiljer, dop285 är nästan 1ton lättare än min växlare.

1 person gillar det här inlägget.

stefansmark

20:42:12, 14-03-2017

Varför skulle ramen behöva kortas för att passa en krok?
3750 mm axelavstånd på en fyraxlig lastbil är inte särskilt långt.

Sedan kan det givetvis vara så att bilarna inte passar till alla typer av körning men som anläggningsbil kan de iallafall inte vara värdelösa.

Ni har inget till salu, det verkar som att man kan köpa saker till rätt pris av er..!

Nickebonne

00:07:53, 15-03-2017

Bilarna är säkert jättebra men mest till att dra malm från konkursad gruva... köp varsin o lämna till ombyggnad så får ni bilar som säkert är lika dyra som nyköp. Själv tänker jag att en skrot som säljer delarna till höga priser kan betala bäst men ni andra här verkar ju bli förbannade så...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?