Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Relativ och absolut fuktighet i varm och kall luft mm...

53 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:31:05, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urdelad tråd härifrån: bert @ Dagens sorge ämne.
/ja-bond77


Står 78% luftfuktighet på mätaren i verkstan, det går inte för sig då man har virke där, fy fasiken måste man slå på värmen i augusti redan :(
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



jebu

#2 » 08:39:38, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att öka värmen förbättrar inte situationen (snarare tvärtom), det är avfuktare som i såfall gäller.
Om luftfuktighet: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... het-1.3910
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 08:56:04, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du värmer luften i verkstan så tar den upp mera fukt, det är vad du vill uppnå men för sig själv gör det ingenting, den varma luften måste ventileras ut och ny kallare luft kommer in och värms upp igen, processen upprepas och beroende på temperaturen inne i huset och utomhusklimatet så får du en lägre luftfuktighet. I huset har vi 58% i jämförelse tack vare värme och ventilation.

Effektivieten på detta beror ju på temperaturen och luftfuktigheten där ute, om det är 30 grader och fuktigt som i södra amerika funkar det inte, då ska det till AC eller avfuktare. I huset och vårt nordliga klimat funkar det för vi håller 20 grader konstant och det är kallare än så ute hela tiden nu.

Värme och ventilation är nyckeln.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jebu

#4 » 12:55:21, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härmed inlägger jag min protest Dennis! :grin:

Oavsett hur du ventilerar och värmer förändrar du inte den absoluta luftfuktigheten, den är densamma ute och inne (om avfuktare ej används). Det är endast den relativa luftfuktigheten (i %) som får annat värde.

Vid exempelvis 15 plusgrader (ute och i verkstaden?) är max absolut luftfuktighet ca 14 g vatten/m3 luft, vilket i relativ luftfuktighet är 100%. Och vi säger att det är 14 g vatten/m3 som gäller just nu i dessa exempel.

Om du nu höjer temperaturen till 20 grader (som i bostaden) finns det fortfarande 14 g vatten/m3 luft, MEN den relativa luftfuktigheten visar istället 75-80%, vilket anger vattenhalten i förhållande till max halt vid denna temperatur.. Fortfarande samma mängd vatten i luften således, som inte fås bort via uppvärmning eller ventilation (däremot får ex. mögel svårare att “etablera” sig).

Enda sättet att sänka vattenhalten är som sagt avfuktare, så bränn inte onödiga pengar på värme.. :thumme:

PS! Virket strävar efter samma fuktmängd som omgivningen oavsett temperatur.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Bengt Erik Eriksson

#5 » 13:50:35, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avfuktare är mer ekonomiskt också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 13:52:18, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm får väl böja mig i den här frågan, din förklaring låter vettig i mina öron.

Jag hade en avfuktare förr, den var inte så billig, 400€, gav bort den som tack för hjälp med montering av kök till en släkting efter jag hade använt den till att avfukta betongplattan till huset.

P.g.a. garantiärenden med maskinen lämnade jag men en fungerande ny kylkompressor som jag fortfarande har men inte vet vad jag ska göra med.

Jag kommer ihåg den drog en j*vla massa ström....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jebu

#7 » 14:06:13, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite mer intressan här: http://www.skogssverige.se/tra/fakta-om ... g-av-virke
där följande skärmdumpar är hämtade ifrån:

Bild
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 14:13:06, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ju tro med de senaste inläggen färska i minnet, att relativ luftfuktighet inte gjorde någon skillnad för virket. Ändå går texten på om dem som om de var viktiga.

e: Har också för mig att vissa luftavfuktare kräver en viss temp för att funka, kommer inte ihåg om det var 5 eller 15 grader, de två siffrorna känns bekanta dock.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jebu

#9 » 14:27:18, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Man skulle ju tro med de senaste inläggen färska i minnet, att relativ luftfuktighet inte gjorde någon skillnad för virket.


Jo det gör det, relativ och absolut är bara två olika sätt att mäta.

Dumpen ovan visar vad relativ fuktighet i användningsmiljö motsvarar i träets fuktkvot.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 14:31:30, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara inte se hur det gör någon skillnad om det är 20 eller 10 grader varmt, om den absoluta luftfuktigheten förblir konstant. Om inte i dessa exempel som nämns så är en ändring av den absoluta luftfuktigheten underförstådd men inte uttryckligen nämd.

edit: En teori jag kan tänka mig, vore att iochmed lägre RH så tar luften lättare upp fukt för att "mätta" sig och uppnå nån sorts stabil nivå av fuktighet (equilibrium) för en given temperatur, och således att sänka RH, gör att fukt lättare avlägsnar sig ur material som är fuktiga.

edit2, ovanstående kan förenklas såhär: torr luft suger åt sig fukt enklare, och desto lägre RH desto mera fukt kan luften ta åt sig, därför torkar den virke, eller andra saker. Denna mättade luft ventileras ut och ny kall luft kommer in som jag tidigare nämde. Den absoluta luftfuktigheten i luften går då inte under uteluftens fuktighetsmängd.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Hansborg

#11 » 14:50:34, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla Mollerdiagram.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jebu

#12 » 14:51:42, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag kan bara inte se hur det gör någon skillnad om det är 20 eller 10 grader varmt, om den absoluta luftfuktigheten förblir konstant.


Absoluta luftfuktigheten mäts i gram vatten per m3 vid aktuell tidpunkt, medan relativa värdet (%) vid samma tidpunkt varierar beroende på temperatur (absolut dividerat med temperaturmax).
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

DennisCA (trådstartaren)

#13 » 14:59:16, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:
DennisCA skrev:Jag kan bara inte se hur det gör någon skillnad om det är 20 eller 10 grader varmt, om den absoluta luftfuktigheten förblir konstant.


Absoluta luftfuktigheten mäts i gram vatten per m3 vid aktuell tidpunkt, medan relativa värdet (%) vid samma tidpunkt varierar beroende på temperatur (absolut dividerat med temperaturmax).


Precis som jag förstått det då. Och det som lede till min förundrarn.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#14 » 15:45:42, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressantast är väl vad man mäter upp i verkligheten, förbiseende teorierna. Och då kommer åtminstone jag till att varma självventilerade utrymmen innehåller mer absolut fukt än kalla självventilerade utrymmen. Uppmätt med billig digital hygrometer mätandes rel fuktighet i verkstan(5-10 grader nånting) relativt panncentralen på typ 35 grader. Visst, den relativa fuktigheten är lägre i pannrummet men med den högre temperaturen och Mollier så kommer man till att det är mera absolut fukt i pannrummet ändå.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 15:50:23, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Intressantast är väl vad man mäter upp i verkligheten, förbiseende teorierna. Och då kommer åtminstone jag till att varma självventilerade utrymmen innehåller mer absolut fukt än kalla självventilerade utrymmen. Uppmätt med billig digital hygrometer mätandes rel fuktighet i verkstan(5-10 grader nånting) relativt panncentralen på typ 35 grader. Visst, den relativa fuktigheten är lägre i pannrummet men med den högre temperaturen och Mollier så kommer man till att det är mera absolut fukt i pannrummet ändå.


Jag är själv ganska teoretiskt lagd och faller enkelt i den gropen, men nu kommer praktiken i vägen och jag måste klippa gräset...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ram1 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se