Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Hjälp, jag tror inte jag räcker till!!

54 inlägg • Sida 3 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg

#31 » 23:54:49, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är bäste dräng.
En bra man reder sig själv.
Ensam är stark.
Finns säkert fler uttryck som används, och lägger upp hinder och blockeringar...

Problemet med att leja ut jobb är att det är ytterst få som man vågar släppa ett arbete till... jag har fått tag i en (1) och han har en (1)...
Efter ha sett vad "professionella" presterar, så är jag absolut inte benägen att låta någon annan göra jobb åt mig på annat sätt än att -de- är mina extra händer när jag inte kan klara av att stå på båda sidor (så att säga)...
Men visst, poängen var ju att låta annan göra sånt som man -kan- och -vågar- annan göra; o då är det våra svenska uttryck som kommer in... (se inledningen).
Det man dessutom väger in är kostnaden att anlita annan...man kan ju ha så mycket roligare för de slantarna ju! ;-)

När du får tag i folk du har rätt personkemi med - de som visar att du kan lita på dem; då kommer du säkert att be dem om hjälp :-)

Det där med att lära upp... http://www.evp.nu försökte de med... -gick inte !- ... var till och med så illa att med en anställd gick det back... SÅ svårt att få tag i bra "ämnen"! Folk vill inte lära sig, vill inte jobba, tror de ska ha fullt betalt fast de inte kan, osv...
Men det -händer- att det trillar in oväntade saker! Combi Motor fick in en tjej: dvs hon knallade in på verkstaden o sa "jag vill lära mig" "jobbar gratis - bara jag får vara med och lära mig!" Träffade henne på verkstaden ngr ggr. Hon -var- verkligen seriös. Argentinska om jag minns rätt, minns jag fel var hon Brasilianska.
Så, det händer. Gäller att ta en sådan fågel i flykten! Hon blev snabbt duktig. Flyttade tillbaka till sydamerika. Vet inte mer än så. Combi Motor avvecklades (gick i pension) i samma veva.

Kan kanske se det på samma sätt som inom kampsporterna?
1/100 eller snarare, 1/1000, är ämne nog att satsa på sa en Mästare i Kung-Fu till mig för många år sedan. Så få är villiga att lägga in det arbete som krävs för att bli riktigt bra!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Janson1 (trådstartaren)

#32 » 22:30:57, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att tagga ner på borde vara att skaffa ett vanligt dagsjobb (7-16, 8-15, etc) så man får ordentliga tider att förhålla sig till och ha en fast inkomst som grundplåt. (funderat på bli nån slags lärarvikarie inom tex. EL&Energi, Fordon etc.) Och sedan bara ta dom lite exklusivare jobben inom flyget typ laga besvärliga fel, utföra korrosionskontroller och lite flygutbildning vill jag nog hålla på med men sen försöka undvika dom vanliga servicearna typ 50 och 100 tim tillsyner. Och... Försöka ta betalt för nerlagd tid lite bättre.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#33 » 22:50:21, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrkeslärarebrist är det gott om.
Vikarier är normalt inget man använder. Är en korttids sjuk får de andra lärarna ta det med.

Så nu brinner det i kuntarna om du vill ha jobb inom detta för skolan har redan startat. Nästa runda blir vid jul med ny termin och nästa stora blir nästa sommar. De flesta byter jobb efter vårterminens slut i juni.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#34 » 23:01:36, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besvärliga överväganden om man gillar det man jobbar med...
Friheten som jobbet samtidigt ger går inte att värdera i pengar...
Att vara egen betyder också att man är VD samt alla andra befattningar också... -ingen- dum chef som dummar sig...

Gräset på den bortersta ängen är grönast!
Alla positioner har för och emot... man kan välja vilka negativa man kan acceptera och ställa dem mot de positiva man får - det kan finnas en balans, kanske...

"Du vet vad du har - men inte vad du får!"
OM du ändrar något, går det att återställa?...
Att bygga upp en verksamhet tar tid, allt lägga ned den är ett ögonblicks verk...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#35 » 23:08:39, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv gillar jag inte hotell.
Så jag satte en peng på vad jag skulle ha extra för varje natt på hotell,,,, 4 siffrigt (efter skatt)

Har 20-30 hotellnätter per år och det är inga bekymmer längre, det är inte roligt men jag klagar inte.
Uppdragen minskar när man tar ordenligt betalt men kan man sakerna så finns jobben där.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

EE

#36 » 23:29:14, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: Dom flesta tekniker lyckas serva dom hyfsat om än inte rätt men när dom krånglar verkar jag vara ganska ensam om att kunna fixa dom. Det blir ganska mycket telefontid där jag verkligen försöker hjälpa dom att hitta felet och laga det men det slutar väldigt ofta att jag får åka dit och göra det själv ändå.


Behövs någon form av certifiering för att reparera flygmaskiner? Har du den?
Om det är som du skriver ovan (och det tror jag) så skall du börja med att dubbla din timtaxa. Att hålla på med flygplan skall vara dyrt, att reparera dem likaså. Den bäste skall också ha bäst betalt. Erbjud inte hjälp över telefon överhuvudtaget, eftersom den tiden är svår att debitera. Allt du gör skall vara på plats hos betalande kund.

Den som har en egenskap som han är ganska ensam om måste lära sig ta betalt! Tycker folk att det är för dyrt, så får de söka alternativa reparatörer (som enligt din beskrivning är svårt att finna).

3 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#37 » 06:18:25, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA, det krävs certifikat och jag har det på alla små flygplan upp till en viss storlek och komplexitet, dock "bara" med kolvmotorer, bensin&diesel.
Sen har certifikatet vissa begränsningar, jag har tex inte trä&dukplan fast jag byggt ett för några år sedan och jag har inte tryckkabin (Pressoriced). Jag har även några hkp modeller som är specifika i certet (R-22, R-44 Cabri och Hiller).
Så har man ett cert på fickan får man serva och laga det mesta på planet/hkp, sen är man skyldig att ha nödig kännedom om typen och förstå dess funktion och svagheter. Jag har en Rotax fyrtaktskurs en gång om året där jag går igenom alla av för mig kända fel och hur man undviker dom, men jag upptäcker senare ute i fält att en del har inte gjort dessa åtgärder för dom har inte vågat ta isär grejerna, tex förgasare...
Towil: jag har redan sökt i alla fall som yrkeslärare.
Sen är det nog så här att dom som har vett på att ta betalt och dom som kan en teknik väldigt väl är skilt olika personer, sättet att tänka. Jag är ingen affärsman, egentligen ganska ointresserad av pengar/ekonomi, tyvärr eller ej.
Det här med telefontid, eftersom det ofta ger ett jobb i slutändan så får det väl ingå på nåt sätt då jag ser det ganska svårt att administrera på ett säkert och bra sätt. (Man kanske skulle ha ett 071 nummer..?)

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#38 » 19:34:51, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att vara girig om man vill hjälpa och tycker det är roligt...
- man vill dessutom behålla dom vänner och bekanta som man känner i branschen, då blir det svårt att "prisa ut" sig lagom mycket och ändå betraktas som seriös och bra.
"Its a thin line to walk"...ärligt så är det nog bättre att faktiskt säga som det är, jag kan inte jobba lika mycket längre.

6 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#39 » 21:40:18, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar väl rätta till sig nu mest beroende på att säsongen är övergående. Jag kanske tom. skulle hinna med att få dit en motor och kupévärmare på mitt plan nu innan vintern?
Hur som helst så minskar min arbetsbelastning nu i och med höst/vinter.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#40 » 09:59:49, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det börjar väl rätta till sig nu mest beroende på att säsongen är övergående. Jag kanske tom. skulle hinna med att få dit en motor och kupévärmare på mitt plan nu innan vintern?
Hur som helst så minskar min arbetsbelastning nu i och med höst/vinter.


- å fan, säljer biltema element till rotax och lycoming?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#41 » 17:00:44, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är numera godkänt!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#42 » 06:43:55, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att ta bättre betalt är nog en idé... Man behöver inte ta mer i timmen men debitera mer dom timmar det faktiskt tar att fixa folks grejer. Man kanske skulle sikta på 5000 inkl moms för en heldag även om jag sitter mer än halva dan i bilen. Man kan ju jämföra taxi som tar närmare ett par hundra per dubbelmil. Förra månaden har jag hållit igång mer än sex arbetsdagar/vecka och bara debiterat 40 arbetstimmar... Det går inte att leva på, knappt ens kortsiktigt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#43 » 06:58:50, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är synd att vissa yrkeskategorier inte vågar ta den betalning de är värda (utom när jag själv ska betala... :vissla: ).
Jag lämnade in min robotgräsklippare på service. Kostade 735 kr i timmen, ex moms. Att lämna bilen på en märkesverkstad lär kosta uppåt tusenlappen. En jurist går på mycket mer än det. Frågan är hur många gräsklipparreparatörer, bilmeckar och jurister det finns i landet kontra hur många propellermeckar? Jag pratade med en lärare på ett flygmekanikergymnasium, och han sa att intresset att utbilda sig till propellermeck var lindrigt sagt klent.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MN

#44 » 12:10:43, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det här med att ta bättre betalt är nog en idé... Man behöver inte ta mer i timmen men debitera mer dom timmar det faktiskt tar att fixa folks grejer. Man kanske skulle sikta på 5000 inkl moms för en heldag även om jag sitter mer än halva dan i bilen. Man kan ju jämföra taxi som tar närmare ett par hundra per dubbelmil. Förra månaden har jag hållit igång mer än sex arbetsdagar/vecka och bara debiterat 40 arbetstimmar... Det går inte att leva på, knappt ens kortsiktigt.


Ta betalt för restiden (lägre timstaxa än jobbtid) och färdmedelskostnad. En seriös kund tycker inte det är konstigt.

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Janson1 (trådstartaren)

#45 » 19:10:52, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är det jag skall börja med och har faktiskt börjat i förrgår då jag invigde September.
Så i fortsättningen skall jag ta mer betalt för reseriet, Amen.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, Burträskarn, Google Adsense [Bot], Göran Ekman, stefan broberg och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se