Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Hjälp, jag tror inte jag räcker till!!

54 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:46:54, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla. Detta är kanske ett problem som alla råkar ut för någon gång i livet... Jag känner att det börjar gå ur kontroll nu.
Lite bakgrund: Jag är numera flygtekniker och far omkring både inom närområdet och lite längre bort då och då med att laga/serva/fixa/felsöka folks flygapparater (flygplan och helikoptrar). Jag har jobbat tre dagar på Säve flygplats och resten hemmavid med fortsatt rep av div grejer. Jag har även en viss del flygutbildning, på sommaren flera gånger per vecka... Att flyga själv är nästan uteslutet då tiden fattas. Jag slutade på Säve för att få just: tid till annat, det sket sig direkt, jag fick fortsätta som inhyrd tills för någon månad sen då det nästan skar sig så jag backade ur Säve tvärt. Nu så är dom på mig igen med förändrad strategi, snäll som jag är så kan jag nästan inte säga nej... Jag som tänkt slippa åka 16 mil/dag genom Göteborgs stad 2 gånger dagen. Jag hade tänkt skaffa mig ett jobb inom kommunen två-tre dagar i veckan, gärna som lärare på el eller fordon eller bara ett 7-4 jobb så man kan lugna ner sig. Att söka jobb är bara att glömma, jag har inte haft någon tid för detta sen mars då jag slutade... Jag tog upp mitt hkp-cert för att flyga lite helikopter men har inte hunnit hälsa på där än fast det var 5 veckor sedan jag tog certet... Hela veckan är upptagen innan måndagen är slut med att just brandsläcka,än hit, än dit, mitt egna blir nästan inte alls, jag ser ingen ände på det.
Vad skall man göra??

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



danne mähl

#2 » 22:51:48, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tuvär ingen aning
Men kommer du på något knep så skriv ner det här :laes_detta:
undrar samma sak :grin:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

joelericsson

#3 » 22:54:40, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på dig själv och ditt välmående. Ingen tackar dig senare när du är utarbetad.
Fundera på vad du vill och ta beslut efter det. Våga säga nej!
(Och fortsätt gärna med dina projekt här :grin: )

// Joel

3 personer gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#4 » 22:59:13, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well... i min värld finnes bara en bot för detta :sad: att börja prioritera :huh:
Jag har själv varit tvungen att se över mina engagemang, avsluta och avsäga mej en hel del, tyvärr ingen quickfix!
Det enda råd jag kan ge är att börja fundera vad som är värt nåt och vad som ger nåt tillbaka, inte bara kosing, även om det tyvärr nödvändigt för överlevnad.
Lycka till med slitet :shake_hands: för det kommer att bli slitigt.

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

BGullb

#5 » 22:59:40, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att tänka: hur mår jag? Min kropp och familj är viktig, ibland/alltid viktigare än att jobba i tid och otid
Sen våga säga: NEJ, jag hinner inte
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

rospigg

#6 » 23:07:13, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trivsel!
DU ska trivas.
Tänk efter innan du svarar på frågor som tar din tid, så att svaret gagnar din trivsel!
Vill en "vän" ha din hjälp, ställ motfrågan: -Vad kan du hjälpa mig med?
/Rp

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Scania bonden

#7 » 00:05:18, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju detta med engagemang. Jag var förtroendevald i flera av lantbrukets föreningar på en o samma gång, Arla, Lantmännen, LRF o Södra Skogsägarna.
LM O Södra Som valberedare.
Allihop roliga o intressanta uppdrag, både på riksnivå å via Arla kom jag ut i Europa. Lärde mig otroligt mycket, men det slet enormt att både vara mjölkbonde, genom att jag var förtroendevald va det ju nödvändigt att alltid o i alla lägen va "snäppet bättre" , d.vs rent o snyggt, toppresultat på allt inkl ekonomi. Va nära kraschlandning när barn nr 2kom till världen, så då hoppade jag av allt. Så oerhört tomt det blev i mailkorgen, men livsglädjen engagemanget o odlarglädjen kom tillbaka. Tog 3 månader ungefär sen trivdes jag igen. Så som alla andra säger :VÅGA PRORTERA !! Livet o ens tillvaro rasar inte för att man ändrar sig o gör nåt annat.
Axel W

6 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Ulf

#8 » 01:16:30, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som många har skrivit redan, våga säga nej!
Eller rättare, sagt lär dig säga nej!
Jobba inte ideelt, ta hutlöst betalt, redigt d-a betalt. Då kanske dom förstår.... Din fritid och möjlighet till återhämtning är värd massor!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

MN

#9 » 05:38:08, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg hej till Säve. Argumenten finns ju där oavsett hur trevliga de är. Stick to the plan och vela inte!
M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 06:31:55, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med Säve har jag tänkt ta bort fast det är det som ger brödfödan allra mest, därav dilemmat. Vidare så har jag några få kompisar/vänner som faktiskt förstått detta och kan hjälpa mig men jag blir alltid spindeln i nätet i alla lägen. Inom flyget just så är det ont om tekniker då det inte utbildas några inom kolvmotorflygplan. Sedan så är det nästan ingen tekniker som kan fyrtakts Rotaxmotorer (912, 912 S, 914 T). Dom flesta tekniker lyckas serva dom hyfsat om än inte rätt men när dom krånglar verkar jag vara ganska ensam om att kunna fixa dom. Det blir ganska mycket telefontid där jag verkligen försöker hjälpa dom att hitta felet och laga det men det slutar väldigt ofta att jag får åka dit och göra det själv ändå. Allt detta och mer hinner jag med om jag skippar Säve, det är väl att ta mer betalt. Jag tror inte man behöver ta hutlöst men kanske ta för alla timmar som det faktiskt går åt totalt sett, ja rubbet går kanske inte men lite närmare sanningen i alla fall.
Sen går det inte komma ifrån, ett fast jobb ett par dagar i veckan ger en bra och kalkylerad inkomst för att just dra runt alla måste-utgifter som inte är relaterade till firman. Att bara leva på flyg tror jag inte går då stora delar av flygSverige går mer eller mindre i ide vintertid, så därför ett fast jobb.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MN

#11 » 07:08:18, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tar du betalt för telefonsupporten?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ingemar_2010

#12 » 08:49:49, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Verkar som det är på Säve du ändå verkar vilja vara?
Det gäller det att skapa en "vardag" med fasta tider och rutiner etc. för det mår man bäst av, då kommer du att skapa tid för dina egna projekt, nöjen, familj.
Men då skall dom runt dig veta / förstå att den killen jobbar på men 16:00 släpper han verktygen och åker till sitt....
Blir det permanent jobb så kanske du kan tänka dig flytta närmare?
Har själv pendlat 7 mil enkel resa varje dag, men ändå byggt hus och meckat.
Kan bara önska lycka till...
Ingemar_2010
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:37, 09-07-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM430 BM621 BM646 JCB804

Ulf

#13 » 08:54:54, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller begränsa Säve till tex 2-3 dagar i veckan, thats it! Ta betalt för varenda sekund!
Resten av veckan är DIN tid!
Är det så att det behövs mer så ta kanske en dag till fast då ska det vara väldigt bra betalt och akut!

Glöm inte restid, telefontid och funderartid!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger

#14 » 09:15:35, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Nu så är dom på mig igen med förändrad strategi, snäll som jag är så kan jag nästan inte säga nej... Jag som tänkt slippa åka 16 mil/dag genom Göteborgs stad 2 gånger dagen.

De måste ställa en helikopter till förfogande!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#15 » 09:24:36, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skilj på telefonsupport och telefonutbildning!
Man kan inte utbilda folk via telefon. Kan dom inte komma vidare efter 5min i telefon så får man säga att tyvärr jag kan inte lösa detta på telefon, jag behöver komma dit.

Ta ordentligt betalt; så det känns gött o jobba. Bra betalt är väldigt bra för sinnet. Det hjälper när det är mkt och man inte känner sig tillräcklig. Höj varje år oxå. Är det brist på kompetent folk är det du som sätter priset. Du kommer säkert tappa lite jobb men det är ju meningen.

Som holger säger: kanske du behöver ett bättre färdmedel OM dom ska ha din hjälp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: harmacar och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se