Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad ska man göra när synen sviker ?

41 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

MaChrill (trådstartaren)

#1 » 00:01:20, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inte någon mer passande tråd än denna.

Är ju ofrånkomligen så att man börjar bli äldre, med detta kommer något så dumt som att man skulle behöva progressiva glasögon.

Har haft glasögon sedan jag var 14 år, har nog räddat synen på mig ett antal gånger, allt skit som suttit i glasögonen kunde jag fått direkt i ögonen.

Nu till problemet.
Som dumhuvet till optiker påpeka, var man ju inte 20 år mer, synen har blivit konstig, ser dåligt med glasögon inom armlängds avstånd.

Framförallt har jag problem med svetsning, ser inte mycket med glasögonen, tar jag av dem ser jag bra på 2-10 cm avstånd, blir jobbigt och ha huvudet inne i svetsbågen.

När man smäcker ner hjälmen är ju svetsglaset centrerat horisontellt, men med progressiva glasögon ser man ju bara bra i nedre delen av glasögonen, vrida nacken av sig x 2 ?

Nu till frågan, kan man få svets glaset på hjälmen slipat ?

Jag vill se bra från 5-90 cm avstånd, sambon sa att dykare kunde få cyklop slipade.

Det måste vara mer än jag som åldras, och är svetsare ?

Jag vill va glasögonorm, alltid glasögonorm.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.



magloman

#2 » 00:04:42, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ja rätt säker på. Kolla med nån åf av hjälmar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

stefansmark

#3 » 00:07:36, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns glas att köpa med förstoring, jag har en vän med sådant glas i hjälmen.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark

#4 » 00:08:28, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Michael Meier

#5 » 09:26:09, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsteknik i Kristianstad AB för 3M's produktserie. Slättäng tro ja, bredvid E22

Pela Art nr: 492625 200x
3M Art nr: 3MH171020: 1,0
3MH171021: 1,5
3MH171022: 2,0
3MH171023: 2,5
3MH171024: 3,0


Stamos

Bild

Activewear

Bild

Aketek

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jan Pålsson

#6 » 09:40:09, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har slipade skyddsglasögon
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

v702

#7 » 10:23:31, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också progressiva, verkade bra men är lika ofta ett hinder. Meka trångt, mörkt och uppåt är riktigt svårt när man ska lyfta glasen med en hand och lysa med den andra. :???: Jag har billiga glasögon såna som finns lite överallt som jag byter till vid svetsning och trång skruvning. Är därav stor fan av bröstfickor på skjortan.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#8 » 10:45:13, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är bara normalt "ålderssynt" , mitt problem med läsglasögon är att dom får fötter.
Min fundering ni som har provat med förstorings lins i svetshjälmen , funkar det bättre än läsglasögon ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

DennisCA

#9 » 10:51:33, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat på lins till svetshjälmen också, men jag har astigmatism som gör att vanliga läsglasögon inte funkar ett sk*it för mig.

I dagsläget har jag inte glasögon, jag hade där mellan 24-32 ungefär (idag 36) men så genomgick jag en operation för mitt skelande vänsteröga som blivit värre med tiden, efter det blev synen så mycket bättre jag slutade med glasöognen. En bieffekt dom inte förutsåg, men att ha ögonglobarna i rätt riktning hjälpte... Men astigmatismen är kvar, funderar om man behöver nån specialslipad lins...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Tomas S

#10 » 10:56:33, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som har erfarenhet av att få arbetsgivaren att betala/ sponsra glasögon att använda i arbetet? Jag har försökt med min, men firman tvärvägrar. Sitter oftast vid CNC:n med skämen på 35 cm avstånd, maskinen på 3m avstånd och däremellan detaljarbete på armlängds avstånd. Det funkar knappt ens halvbra med läsglasögon. En lätt överslagsräkning på ett par timmars extra tid/vecka ger missad intäkt på 50-100000:-, men det fattar man inte. Mina med egna pengar betalda progressiva brillor vägrar jag ta med till jobbet, endast läsglasögonen från "billiga varuhuset". Kollade med facket, men fick inget vettigt svar. Man hänvisade till Arbetmiljöverkets föreskrifter, men där handlade det mest om "bildskärmsglasögon".
Nån som lyckats med att övertala arbetsgivaren? Eller är det så att man alltid måste betala detta själv?

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Alrik

#11 » 10:57:14, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag är bara normalt "ålderssynt" , mitt problem med läsglasögon är att dom får fötter.
Min fundering ni som har provat med förstorings lins i svetshjälmen , funkar det bättre än läsglasögon ?
Göran i Björnarbo



Får göra som åkaren jag jobbade åt förut gjorde. Köp ut läsglasögon kartongvis och lägg dom överallt.

Fast de hjälpte ju inte ändå, svor när man pratade med honom att han hade ju köp tusentals glasögon men hade aldrig några. Snabb räkning i lastbilen jag körde så brukade man komma upp i 5-7par läsglasögon. :grin:

Så problemet kvarstår nog även om du har många par liggande lite överallt. :lmao:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

LeifAndersson

#12 » 10:59:34, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyddsglas med förstoring är bra! Enda problemet är om man har "läsglasögon" när man arbetar, då ska de av så fort man ska svetsa en bit och på igen när man ska se hur det blev! :???: "Läsglasögon" i svetshjälmen funkar mindre bra än hjälm med förstoring, så det är ändå ett sämre alternativ. En svag förstoring i hjälmen och "läsglasögonen" på funkar men inte lika bra som med bara kraftigare förstoring i hjälmen. Men svetsning och glasögon är ett problem, för visst har man virrat bort sig med svetssträngen ibland när det är alldeles som det blir ett brytningsfel med glasögon och svetshjälm när man på något vis kan förlora orienteringen. Med förstoring i hjälmen slipper man det fenomenet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Alrik

#13 » 11:06:19, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas S skrev:Är det nån som har erfarenhet av att få arbetsgivaren att betala/ sponsra glasögon att använda i arbetet? Jag har försökt med min, men firman tvärvägrar. Sitter oftast vid CNC:n med skämen på 35 cm avstånd, maskinen på 3m avstånd och däremellan detaljarbete på armlängds avstånd. Det funkar knappt ens halvbra med läsglasögon. En lätt överslagsräkning på ett par timmars extra tid/vecka ger missad intäkt på 50-100000:-, men det fattar man inte. Mina med egna pengar betalda progressiva brillor vägrar jag ta med till jobbet, endast läsglasögonen från "billiga varuhuset". Kollade med facket, men fick inget vettigt svar. Man hänvisade till Arbetmiljöverkets föreskrifter, men där handlade det mest om "bildskärmsglasögon".
Nån som lyckats med att övertala arbetsgivaren? Eller är det så att man alltid måste betala detta själv?

Tomas S


https://www.synoptik.se/foretag/vad-sager-lagen/

Du borde väl ha något mellanting mellan skyddsglasögon och terminalglasögon?

Jag har två par glasögon där dom jag har i arbetet drar jag av på firman. Ska egentligen vara skyddsglasögon, dvs med skydd på sidan men har vanliga med billiga bågar.

Ska kolla med revisorn om slipade solglasögonen även kan vara avdragsgilla, tiden man gör i traktorn/tröskan/lastbilen borde kunna hävdas att dom underlättar arbetet.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

LeifAndersson

#14 » 11:10:05, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag är bara normalt "ålderssynt" , mitt problem med läsglasögon är att dom får fötter.

Göran i Björnarbo

Har alltid mina läsglasögon hängande på bröstet i den T-tröja jag alltid bär, men någon form av "varmplagg" över. Har lyckats behålla några ett år eller mer, då är det närmast en befrielse när de faller sönder på något sätt så man får svänga förbi Clas i sjön och köpa nya fräscha!
Clas har de bästa läsglasögonen, det har hänt att jag glömt mina trotjänare och fått köpa något på vägen, men inga har varit som de från Clas.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#15 » 11:43:50, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glasögonen från Clas i sjön funkar bra för mig också ,blir ny modell på dom vid varje inköpstillfälle.
Hänger jag glasögonen i halslinningen ligger de i verktygslådan på traktorn eller någon annan stans där jag har passerat. Jag är en slarver när det gäller läsglasögonen.
Kontentan av det här är att erfarenheten säger att det funkar bra med integrerade linser i svetshjälmen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pecka och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se