Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Suphelg

25 inlägg • Sida 2 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

v702

#16 » 14:45:47, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker då inte ursäkta TS "pekpinne", jag fick den i ögat och det gör ont som fan och tårarna rinner. Mest rinner tårarna för att folk inte kan hålla sina pinnar där de inte skadar andra. Det dolda meddelandet "alla har vi väl någon.." Är så lågt så man knappt finner ord, ska man börja helgen med ett gräl ngn man anser ta för mycket så blir det nog våldsamheter också. Jobba med nykterhetsfrågor kan ni göra på andra platser och framförallt i god tid!

Skål, tamejfaen! Och en god jul och ett gott nytt år utan pekpinnar!
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



Stones

#17 » 15:19:10, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
per-åke skrev:
Stridis2 skrev:
Sedan ska vi inte prata om ammande mammor som resonerar att "Jag kan dricka i kväll, jag ska inte amma förrän i morgon bitti." Att hälla en snaps i nappflaskan är det inte många som hade gjort, men detta är precis samma sak.


Finns inga som helst bevis för detta du påstår!

Vill du verkligen chansa??? :klia: Skulle du uppskatta om din fru, eller dina barnbarns mor, drack under amningen? (Nej, du behöver inte svara).

Även Neurosedyn ansågs ofarligt i början. Ja, jag vet att det var under graviditeten detta var skadligt, min poäng är att många saker är skadliga även om forskningen inte har oklanderliga bevis för detta.
Långt fram på 80-talet sa man att man kan inte bli full på lättcider och lät ungar dricka detta i hejdlösa mängder på barnkalas och likannde. Sedan har det visat sig att barn (tror det var upp till 10 - 12-årsåldern) kan mycket väl bli berusade på lättcider.

En snabb googling på "alkohol amning" gav följande länkar som nummer ett, tre, fyra och fem (tvåan var ytterligare en från livsmedelsverket):
https://www.livsmedelsverket.se/matvano ... och-amning
https://www.systembolaget.se/om-alkohol ... viditeten/
https://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och ... r/?ar=True
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... -du-ammar/

Lite intressanta citat från dessa:
Livsmedelsverkets råd är att kvinnor som ammar inte bör dricka mer än 1-2 glas vin eller motsvarande, 1-2 gånger/vecka.

Eftersom det är etiskt tveksamt att göra kontrollerade studier kring alkohol, amning och eventuella effekter på det ammade barnet finns det inte så mycket forskning på området. Den forskning som finns visar inga medicinska risker för barnet om mamman dricker små mängder alkohol då och då.

Samtidigt finns det några studier som visar att barnets utveckling kan påverkas om mamman dricker alkohol och ammar. Alkohol kan också göra att bröstmjölksproduktionen minskar, att barnet dricker mindre mjölk och att barnets sömn blir störd. ... Men det går alltså inte att säga säkert att alkoholkonsumtion inte spelar någon roll alls.


Alkohol är inte positivt för amningen. Vill du vara helt säker på att barnet inte får i sig alkohol bör du avstå så länge du ammar. Nuvarande forskning slår dock inte fast några medicinska risker för barnet vid ett måttligt intag om man väljer att dricka alkohol.

Vid måttligt alkoholintag är den alkoholmängd barnet får i sig via bröstmjölken så liten att den i sig inte borde utgöra någon medicinsk risk, men man vet inte säkert. Däremot finns studier som talar för att barnets utveckling kan påverkas om mamman dricker alkohol under amningsperioden.


Genom bröstmjölken påverkas barnet av allt som du äter, dricker eller får i dig på annat sätt, genom till exempel rökning eller snusning. Skadliga ämnen från rökning går över i modersmjölken och påverkar barnet ... Barn som har blivit vana vid nikotin kan få ett nikotinberoende och det innebär att de även kan få abstinensbesvär.


I förhållande till riskerna när man är gravid så är riskerna när man ammar mycket mindre, men det är fel att säga att de är obefintliga. Det är jämförbart med miljögifter eller läkemedel som man inte bör äta när man ammar. Man utsätter sig inte för kvicksilver eller förgiftad fisk "litegrann", utan är någonting giftigt för nervsystemet, som alkohol absolut är, så ska man vara extremt försiktig med att överhuvudtaget exponera barn för det, säger han.
...
– Alkohol har en väldigt klar, väldokumenterad effekt på det späda barnets nervsystem. Man bör överhuvudtaget inte ägna sig åt att utsätta något barn för det, oavsett vilka mängder det rör sig om.


https://www.aftonbladet.se/wendela/fami ... 2986856.ab

"Misstaget folk ofta gör då, menar hon, är att tolka den meningen som att även bebisen däremed dricker två glas vin.
Men siffran har förändrats, från två glas av en flaska vin med 13 procent alkohol, till att ha gått in i mammans blod och där omvandlats till 0,5 promille, som i sin tur går över till barnet om omvandlas igen där.
– Barnet har en egen metabolism, om än inte lika snabb som mammans. Men vid ett eller två glas vin handlar det alltså om så små mängder alkohol att det medicinskt inte är farligt för barnet, säger hon och påpekar att även juice och filmjölk har liknande promillehalter av alkohol."
Så ge absolut inte juice eller filmjölk till barn! :ohnej:
Sedan finns det andra aspekter med alkohol och att handha små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

Scania bonden

#18 » 15:33:10, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag ämnar också begagna mig av öl, snaps o wiskey denna helg, men jag blir inte berusad, det finns väl inget skäl till total avhållsamhet så länge jag sköter mig, är snäll, å inte kör bil.
Axel W

10 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

igelkottar

#19 » 16:21:53, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här, och jag kommer att få dricka ihop med barnen oxså. Den yngsta är 26år :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Skru'are

#20 » 16:46:53, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Världen är sällan svart eller vit - det gäller att i varje situation välja rätt grå ton.

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stones

#21 » 18:16:37, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det små barn är det ett anständighetskrav att någon vuxen håller sig "körbar" om olyckan är framme.

2 personer gillar det här inlägget.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

wildeside

#22 » 18:39:16, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

heimlaga skrev:Jag är inte absolutist men bor man i Finland och ser alla dumheter som finnarna ställer till i fyllan så är det mycket lätt att bli någon sorts nästannykterist.

Ta gärna en öl eller två över julen men innan ni börjar kan ni väl vara snälla och fundera allvarligt på om ni kan sluta i tid innan ni blir fulla och börjar hitta på dumheter.
Det är alldeles för mycket begåvat folk som fördärvar sina liv med bortsupna gårdar och bortsupna företag och söndersupna äktenskap. Sedan tröstar de sig med att knivhugga kärringen och slå ungarna gula och blå..... och så går det i arv åt barnen som börjar supa och numera också knarka i tonåren för att komma ifrån eländet. Redan vid 20 har de sjunkit så lågt i missbruk av olika slag att de inte längre klarar av att bygga en hembränningsapparat och supa ihjäl sig..... och bara därför är de vid liv.
Undrar hur många av dem som hade kunnat bli bra maskinister om det inte vore för brännvin och knark........


Kanske inte hela finland som du representerar
Importerades med föräldrarna till pekpinnarnas land från finland, föräldrar och den mest av släckten är nykterister, men int faan hjälpte det!
Tar gärna en öl eller två när jag lagar julmat och annan mat som kräver lite engagemang och tid.
Gärna en whisky framåt kvällningen.
Har fortfarande inte supit bort varken hus, företag eller familjen. :klia:
Inte heller våldtagit hunden, klått upp ungarna och kastat ut kärringen! :skratta3:
Men det kan va gött att ta sig en jävel för att orka med julen :djaevul:
En annan liten observation i livet är att barnen är bara 10-12 år när dom börjar knarka inte vid 20 år!
Kanske dax för oss alla att vakna upp och se verkligheten!
Är för gammal för att veta bäst!

2 personer gillar det här inlägget.
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

wildeside

#23 » 18:58:17, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Nickebonne

#24 » 21:28:23, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar hur många ammande kvinnor vi har här på maskinisten, så kanske är inte den diskussionen relevant...
Vad gäller sprit o barn kan jag tänka på min egen barndom, min far, farbror, morfar, morbror och mosters man drack alla allt vad som serverades dvs 2-3 snapsar, aperitif samt några groggar innan hemgång.
Kommer jag ihåg något obehagligt med det? Nej stämningen var god och glad. Dock tror jag aldrig min mor såg någon mening i att berusa sig. Nu är jag själv far till två fina ungar men jag kommer dricka öl o de snapsar som hälls upp. Min fru kommer dock att hålla sig nykter då hon inte tycker om att berusa sig.
God jul gott folk!
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

BM 4 ever (trådstartaren)

#25 » 18:09:56, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul :wave:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se