Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Varför måste vi pendla?

87 inlägg • Sida 1 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 10:29:37, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tankar som går runt i skallen på mig just nu, tänkte att delar jag dom här , blir det mera plats i huvudet för andra funderingar.
Igår var min fru tillStockholm på kurs ,bil till Heby Upptåget till Uppsala pendel till Stockholm, fullt med folk på Stockholms tåget .
Är det verkligen en smart lösning att många människor ska förflytta sina kroppar för att utföra ett arbete på en lokal en timme enkel resa är kanske en rätt normal tid tvåtimmar om dagen kanske.
Är det verkligen smart att ängna miljontals timmar på att flytta på människor som ska utföra ett arbete som i rätt många fall kan utföras var som helst i världen. Utnyttjar vi verkligen dom tekniska möjligheterna som finns idag?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Mattias Petterson

#2 » 10:42:36, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är helt galet! Man ska jobba lokalt om det går.
Bor själv i anslutning till denna tokstad, det byggs överallt, hur ska folk kunna ta sig någon stans?, det byggs på höjden så man får in fler människor på samma markyta.
Jobben måste bort från storstaden och ut på landsbygden!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

6 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Andert

#3 » 10:47:28, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt mig: För rena uppgifternas del, nej. För interaktion mellan människor ja. Sen om denna interaktion är lönsam för företag får vi se, alltså företag konkurrensfördel för företag som inte kräver på plats närvaro eller inte. Man ska heller inte underskatta människors behov att känna sig viktiga, en chef med 10 personer i sitt möte känner sig nog mer nöjd än en med 2 och resten på telefon, en anställd som kan säga att hon åker till göteborg 2 gånger i månaden känner sig kanske mer nöjd med jobben än en som har telekonferens.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Mattias Petterson

#4 » 11:21:25, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig är det mer värt att slippa åka till Göteborg 2 gånger i månaden!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 12:12:30, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Enligt mig: För rena uppgifternas del, nej. För interaktion mellan människor ja. Sen om denna interaktion är lönsam för företag får vi se, alltså företag konkurrensfördel för företag som inte kräver på plats närvaro eller inte. Man ska heller inte underskatta människors behov att känna sig viktiga, en chef med 10 personer i sitt möte känner sig nog mer nöjd än en med 2 och resten på telefon, en anställd som kan säga att hon åker till göteborg 2 gånger i månaden känner sig kanske mer nöjd med jobben än en som har telekonferens.

Är vi människor så genom korkade att vi känner oss viktiga för att vi ska åka till någon annanplats i för att sitta ned och tala med någon annan . Skulle det inte kunna bli en högre livskvalité om 10 personer samlas i en lokal dit dom kommer cyklandes , promenerandes ,skidåkandes eller med häst eller vad som helst.
Helt enkelt man bor i en by på landet samlas på jobbet mitt i byn . Man tar en omväg hem genom skogen och pratar med träden. Istället för att springa i rulltrappan till en fullsatt tunnelbana.
Kan tro att det skulle spara på världens resurser om vi kunde minska på mängden människor som vi flyttar på hela tiden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

14 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#6 » 14:04:26, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäniskor behöver ett socialt liv för att må bra (de allra flesta alltså).

Videokonferens är inte socialt, det är ekonomiskt.
Att ha någonstans att jobba som är skilt från bostaden är bra, anser jag. Är sedan sträckan dit kort är det bättre.

Inför söndagsstängda butiker igen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#7 » 14:27:07, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är ett komplicerat djur.
Att arbeta hemma/ensam har visat sig inte vara så enkelt.
Många frågor får sin lösning i samband med ett möte - inte under det.
Möten, av alla slag, mellan människor är ofta utvecklande, kreativa och stimulerande.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

per-åke

#8 » 14:41:20, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:

Att ha någonstans att jobba som är skilt från bostaden är bra, anser jag. Är sedan sträckan dit kort är det bättre.



Har 10 meter från sängen till kontoret :lmao:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

igelkottar

#9 » 14:59:36, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reseavdrag = strumpor och tofflor. :lmao: :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Fosson

#10 » 15:27:10, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vi är ett komplicerat djur.
Att arbeta hemma/ensam har visat sig inte vara så enkelt.
Många frågor får sin lösning i samband med ett möte - inte under det.
Möten, av alla slag, mellan människor är ofta utvecklande, kreativa och stimulerande.


Håller med på den.
Jag tycker fler frågor löses vid fikabordet eller i korridoren, än under ett möte. Även ett snack vid fikabordet är ett möte.
Dock lovprisar jag Skype och andra videofunktioner, många slentrian-och-korta-måste-möten kan brännas av på det viset.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Rento84

#11 » 20:35:47, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja j*vlar, de gånger jag varit tvungen att besöka råttboet (hufvudstadsregionen) under morgonrusningen har jag mången gång funderat över vad som får folk att utsätta sig för att sitta i bilköer dag ut, dag in, fram och tillbaka.

Tacka vet jag glesbygden :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

magirus

#12 » 21:22:01, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pendling kan int lönsamt för andra än de som säljer soppa o biljetter/transporter. :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

falcon

#13 » 21:59:28, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill vända lite på frågeställningen, ska man bo där man trivs eller där ens arbete finns?

Jobbar själv inom IT och många av dessa jobb är lokaliserade till storstäder. Jag har lyckats hitta ett jobb där jag har förmånen att kunna arbeta hemifrån större delen av min arbetstid, men det finns behov av att befinna sig på kontoret 1-2 dagar i veckan vilket gör att jag pendlar 4-4,5 timmar de dagarna.

Skype funkar som det nämns för de flesta möten, men man saknar ändå kontakten man har av att t.ex. äta lunch med sina kollegor. Rätt ofta lösningar diskuteras fram vid kaffemaskinen.

Nu tillbaka till min ursprungliga fråga, personligen tar jag med glädje och pendlar upp en "arbetsdag" som hade varit fritid för att slippa bo i en större stad för att ha jobb helt enkelt för att jag vill må bra där jag bor vilket jag inte gör i en större stad.

Och ja, jag har provat att bo i Stockholm där mitt jobb är placerat och jag står ut där någon vecka i taget...
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

EE

#14 » 22:42:46, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lek med tanken att samtliga statliga verk, myndigheter och annat som ligger direkt under regeringskansliet flyttade ut dit där hyrorna är lägre än i 08-området. Det vore en bra idé, ty dylikt finansieras nationellt och borde också kunna fördelas över hela nationen. Skulle detta fungera eller blir de tvungna att flytta tillbaka till huvudstaden efter några år?
Ingen politiker vågar göra nåt dylikt eftersom det visat sig att det blir svårt att rekrytera rätt personal till mindre orter.
Sådana här effekter gör att storstäderna alltid kommer att växa, oavsett pendling.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#15 » 23:03:03, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekar fortfarande i huvve: Vi flytt in't! Nog fan flyttade jag dit de förhoppningsvis fanns jobb! Körde ner till Sto kl.9 kl.16 var jag i Bromma tittade i Dagens Nyheter å ringde till Ford Bergengrens Ulvsunda: Kom ner kl.7 i morron får vi prata å kvitterade ut kläder efter en timme! Slashasarna som inte kunde släppa mammas kjol stannade kvar! Å faktiskt bad Fords chef att jag skulle fortsätta där men man ska Inte låsa sej för något nytt skimrar alltid i horisonten å nått bidrag har jag aldrig sett röken av men heller aldrig sökt än så länge :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se