Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Varför måste vi pendla?

87 inlägg • Sida 4 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ivar Risslén

#46 » 07:52:16, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungen åkte eget flyg till Vilhelmina för att fira att det är 100 år sedan som Inlandsbanan invigdes. När den byggdes så var det många i kungliga huvudkommunen som ansåg att den var aldrig skulle bli lönsam för Sverige. Den har betytt mycket för många samhällen från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr.

Den har skjutsat mycket rikedom till huvudkommunen i form av både folk och gods.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Göran Ekman (trådstartaren)

#47 » 10:39:48, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sks vi inte åka dieselbil heller i våra städer . Min tro är att vi måste nog lära oss att använda bredbandet på ett bra sätt samt om vi ska överleva och få behålla vår mentala hälsa .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gute84

#48 » 09:03:18, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har inte kört dieselbil på 10 år lönar sig inte en då med den höga skatten på bilen och på diesel i sig

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Stridis2

#49 » 14:10:58, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...Jag var ned till Teckomatorp en vända o hämtade ett par Howard GEM.
60L's tank. Tänkte, äh tankar vid Helsingborg... tji...det var ju lögn i H att hitta en enda bensinstation i hela dj.* Skåne ju! ...

Som skåning blir jag lite konfunderad över detta... Fritt tagit ur minnet:
Du bör ha kört väg 17 mot Landskrona innan du svängde av mot E6. Hade du kört rakt fram istället ligger där en McDonalds och en mack (Statoil?). Vidare längs E6:an, vid Glumslövs backar, så ligger det en stor mack (Shell?) på var sida med Burger King och någon annan restarurang, i direkt anslutning till motorvägen. Ganska säker på att det står skyltat vid Helsingborgs södra avfart om mackar. Vid Helsingborg norra, när du gick på E4:an skulle du svängt in mot stan så hade där funnits flera mackar, både OKQ8 och Statoil, men som utsockens kan man inte känna till detta så dessa räknar jag inte med. I Hyllinge finns en DinX-mack (precis efter Max), Åstorp är jag osäker på vilka mackar som finns och syns från vägen så där räknar jag inte heller, men i Östra Ljungby ligger en Gulf, Stidsvig en St1, Örkelljunga norra finns en Statoil och i Skånes Fagerhult ligger en OKQ8. Detta ger alltså att gemene Stockholmsresenär passerar minst åtta mackar från Landskrona norrut i Skåne, detta på en sträcka av ca 8 mil.
Sedan passerar vi norrlandsgränsen, men direkt därefter finns flera mackar mycket nära motorvägen i både Markaryd och Traryd, alltså ytterligare 1,5 mil.
Jag känner inte till någon kommun här nere där det inte finns någon mack, tvärt om. Trots att jag bor "på landet" så har jag minst fyra mackar inom 5 km avstånd. Visst är det mindre mackar nu än det var på 70-talet, men just bristen på bensinmackar tror jag inte har bidragit till att folk pendlar mer, i alla fall inte här nere i södra delarna av landet.
Jag undrar hur du reste som missade alla mackarna i Skåne... :vissla: :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#50 » 21:52:53, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vi måste pendla? Annars blir svetsen för smal!! :mrgreen:

Ledsen men var bara tvungen, klämt på den sen jag såg tråden första gången...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

magirus

#51 » 23:11:58, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
Nu e jag grinig för att JAG int kom på den först!! :huh:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Entorum

#52 » 09:22:27, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Nu sks vi inte åka dieselbil heller i våra städer . Min tro är att vi måste nog lära oss att använda bredbandet på ett bra sätt samt om vi ska överleva och få behålla vår mentala hälsa .
Göran i Björnarbo


Hej. Håller med. Arbetar med ett skrivbords jobb på en stabsfunktion och arbetet är en blandning av:
- stöd till verksamheten då jag behöver finnas på plats för möten och liknande
- Analys, administrativt arbete, webex och annat där det räcker att jag har min dator.

Idag arbetar jag hemifrån ca en dag i veckan men hoppas kunna öka det till 2-3 dagar i veckan på sikt.
Pendlar 4 mil till jobbet.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

wildeside

#53 » 09:44:06, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Därför pendlar jag inte för att jag måste.
Alt 1 Stockholm Måndag-Torsdag betalda resor, boende och 820:-/timmen totalt arbetstid 40 timmar i veckan 32800 kr veckan.
Alt 2 Hemma Måndag-fredag obetalda resor, boende hemma och 550:-/timmen totalt arbetstid 46-48 timmar i veckan 22000 kr - bilkostnader i veckan.
Alternativ 1 betyder att jag inte behöver arbeta heltid, känns som ett bra alternativ just nu!
Är för gammal för att veta bäst!

1 person gillar det här inlägget.
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Göran Ekman (trådstartaren)

#54 » 19:47:25, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drog igång tråden för att jag tycker att det verkar som om det är någon slags norm att människor ska pendla in till större städer , det finns mängder med jobb där man måste befinna sig på ett bestämt ställe för att utföra. Men alla jobb är inte sådana
Men jag får också en känsla av att samhället inte utnyttjar de möjligheter som finns till att arbeta på någon form av distans .
Snabbtåg tvärs över landet förstår jag inte riktigt nyttan med känns lite som något kul lyxprojekt.
Lite grand som att åka till Kuba för att få röka en god cigarr , det finns någon på forumet som avnjuter sin cigarr bredvid en vedkamin i sitt växthus.
Ibland känns det som att vi reser lite mer än nödvändigt .
Pendla när man svetsar är bra ibland men inte den enda lösningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magirus

#55 » 20:24:43, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amen!!! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

gute84

#56 » 22:00:31, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns ju 2 val skaffar ett jobb där man kan jobba på distans eller så får man starta eget :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

e_pettersson

#57 » 22:16:56, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:Jag pendlar hela dagarna, mellan köksbordet och verkstaden och ser inget problem med det :klia: :grin: :mrgreen:


Och jag pendlar mellan att var glad/sur gubbe hela tiden :lmao:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#58 » 22:40:00, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag pendlade mellan liv och död idag när jag halka på pickupflaket och ett fat 46 olja kom efter,, nä så illa var det inte men jag fick testa mina reflexer.
Jag tycker man hör om fler och fler som jobbar hemifrån. Men sen tror jag inte det passar alla, fördelen med att åka till jobbet är ju att man slutar jobbet när man åker därifrån.
Om man jobbar hemifrån och inte har fått gjort det man borde på en dag så kanske man känner sig tvungen att gå och sätta sig med jobb när barnen sover och sambon ser på tv.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

magirus

#59 » 22:42:05, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag drog igång tråden för att jag tycker att det verkar som om det är någon slags norm att människor ska pendla in till större städer , det finns mängder med jobb där man måste befinna sig på ett bestämt ställe för att utföra. Men alla jobb är inte sådana
Men jag får också en känsla av att samhället inte utnyttjar de möjligheter som finns till att arbeta på någon form av distans .
Snabbtåg tvärs över landet förstår jag inte riktigt nyttan med känns lite som något kul lyxprojekt.
Lite grand som att åka till Kuba för att få röka en god cigarr , det finns någon på forumet som avnjuter sin cigarr bredvid en vedkamin i sitt växthus.
Ibland känns det som att vi reser lite mer än nödvändigt .
Pendla när man svetsar är bra ibland men inte den enda lösningen.
Göran i Björnarbo


En god filosofisk funderation! :buga:
Även om man nu de facto pendlar så vore det inte bra att INTE ifrågasätta och fundera över "varför"!! :thummar:
Rätt som de är finner man på nåt klurigt :idee3: o kan sluta åka Jojo :dancing_geek:
magirus
 

magirus

#60 » 22:43:50, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev: Om man jobbar hemifrån och inte har fått gjort det man borde på en dag så kanske man känner sig tvungen att gå och sätta sig med jobb när barnen sover och sambon ser på tv.


Mycket sant!!! :buga: Det krävs stark diciplin att sätta gränsen mellan arbete o fritid!!! :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel, Volvot24 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se