Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Varför måste vi pendla?

87 inlägg • Sida 6 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Mattias Petterson

#76 » 13:18:11, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Stockholm är det katastrof, folk bor på norra sidan och jobbar på södra... och tvärt om, den pendlingen med all trängsel och köer tar lika lång tid som att ta sig 10-15 mil i norrland
Detta måste regleras skattemässigt, folks girighet gör att de pendlar i Stockholm. .. mindre skatt om man jobbar lokalt och mer om man pendlar i onödan tror jag på i storstäderna!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Göran Ekman (trådstartaren)

#77 » 13:32:25, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga den infrastrukturen som krävs för att hundratusentals människor ska kunna flytta sig samtidigt . Bidrar väl till att öka BNP i landet .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#78 » 18:06:07, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största orsaken till pendlande är statens syn på ägandet, fastighetsägandet.

Det är fullständigt omöjligt ekonomiskt sett att kunna byta bostad om man äger den...

Förr så höll arbetsgivarna med bostäder - det togs bort kring 1970.
Man ansåg att arbetaren var "livegen" om den hyrde sin bostad av sin arbetsgivare, så man "förbjöd" statarlängorna och skapade de så fantastiska Miljon Programmen (Rosengård...Tensta...Rinkeby...Rågsved...Skärholmen...Vällingby...osv etc mfl dvs -statar längor- på -höjden- istället...)
Nu skulle -alla- ha sin -egen- bil och -pendla- med den till sitt arbete!
Det byggdes -stora- -gratisparkeringar- i anslutning till arbetsplatserna.
Det fanns också tjänstebostäder - de försvann 1973.
Om man ser till hela den enorma omvälvning från att -företag- och -stat- höll med bostäder åt sina anställda till att alla skall antingen äga eller hyra av privat eller kommunal fastighetsägare, så ser man hur resandet skapades...

I ungefär samma veva så stoppade man uthyrning av studentrum, vilket skapade ett enormt problem för studenter att kunna finna bostad i närhet till utbildningsstället...Det var ff.a. gamla änkor som hyrde ut rum för att på så sätt kunna bo kvar, ha råd med hyran och mat, osv - det klassades av dåvarande politiska ledning som varandes "hotell verksamhet".

Bostads politiken och synen på ägandet har sedan i vart fall andra världskriget lett fram till denna fullständigt absurda situation med pendlande i avstånd och på sätt som står fullt i parietet med den värsta sortens pendlaravart i USA (Sveriges "Idol" land...)...

Det som skulle behövas är dramatisk omställning från staten gällande synen på att köpa och sälja den bostad som man verkligen behöver/bor i. Det skulle sätta fart på bostadsmarknaden och göra det möjligt för arbetskraften att söka sig till arbetstillfällena.

Gällande allmänna transportmedel och det resandet.
Vi hade ett system med spårvagnar och trådbussar i Stockholm som var bättre än det jag fick uppleva i Budapest när jag bodde där i början av 80-talet (Soviet alltså). De togs bort för de störde biltrafiken!...
Ser man till SJ så är fokus inte på tillgänglighet, utan på transport tid mellan Sthlm-Gtbg-Malmö. Liksom...öh...va?! Det är väl ändock lite väl långa pendlingsvägar?! Fast... ASEA blev ju tvungna att skapa sin egen lång-pendlar-linje; Sthlm-V-ås, "Asea Pendeln"...
Vad som skett sedan 1967 är en mass nedläggning av små järnvägsstationer, vilket gjort det fullständigt omöjligt att resa med allmänna medel! Man har sedan slutet på 60-talet blivit -tvungen- att ha eget fordon för att kunna lösa sitt eget transportbehov...

Motiveringen att lägga ned "små" järnvägsstationer var att varje tågstopp ansågs kosta 200 000kr 1971.
(jo...jag ifrågasatta den summan redan då och fick svaret att summan -var- korrekt...)

Förr fanns det 1:a, 2:a och 3:e klass vagnar. 3:e klass var -billigt- att resa med. När priset för resa med allmänna medel blir lågt nog så kan man nå en ekonomisk punkt där det helt enkelt inte går att försvara, på något sätt, att transportera sig med eget transportmedel.
Jmf: När jag läste i slutet på 80-talet så kostade det +/- 0kr (total kostnad) mellan att ta MC jmf med SL. Tidsvinsten i vardera riktningen var dock minimum 40min, oftast 1-1½ timme: dvs snitt 2tim/dag. Fördelarna var dörr till dörr. SL var helt enkelt för dyrt och för tidkrävande. På hemväg kunde jag stanna o handla när jag tog moppen - med SL...trångt, bökigt, sjuka människor, gick helt enkelt knappt att ens ha portföljen med sig! Cykel fick absolut inte medföras på SL! Barnvagnar...tja..."lycka till"... Om SL månadsbiljet kostat 50kr istället för 250(?)kr så hade läget dock tangerat svårt. Sedan höjdes månadskortet till 500 sedan 700 och sista jag betalade var nog 800. För 800 hade jag moppens driftkostnad betald till ca 200%/mån + detta med att handla, tidsvinster, osv... Statens incitament att använda allmänna medel motverkades alltså av statens girighet!


Staten är alltså självt ansvarig för att skapat detta elände, och precis som Rom är statens enda intresse:
"Söndra och Härska!"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#79 » 20:25:57, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, sen när är det förbjudet att ha inneboende? Och personalbostäder?, vet flera företag i min omgivning som har personalbostäder, samt bekanta som är inneboende
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

roddjer

#80 » 02:17:33, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Största orsaken till pendlande är statens syn på ägandet, fastighetsägandet.

Det är fullständigt omöjligt ekonomiskt sett att kunna byta bostad om man äger den...

- :huh: ...och vidare flertalet anmärkningar om "besvärligheten" med att äga och hur det påverkar pendlingen, det där får du nog utveckla lite.

dc_lindberg skrev:Det som skulle behövas är dramatisk omställning från staten gällande synen på att köpa och sälja den bostad som man verkligen behöver/bor i. Det skulle sätta fart på bostadsmarknaden och göra det möjligt för arbetskraften att söka sig till arbetstillfällena.

Tror du missar en vital del i resonemanget. Viljan.

Människan har en egen vilja på gott och ont. Många gånger sätter den oss i knipa då verkligheten sätter käppar i hjulet. Det sägs att den moderna människan är framstående delvis för sin förmåga att kunna resonera. Vår vilja krånglar till saker för oss då vi försöker överbrygga logiska resonemang, som klart pekar på det vettigaste alternativet i frågan, som ändå slutligen körs över av viljan. Vi vill så mycket. Vi vill ha ett bra jobb, en snygg partner, perfekta barn, drömhuset, snyggaste bilen i kvarteret, senaste telefonen, sötaste hunden und so weiter...
Vad vi vill tror jag är mycket mera skyldigt till hur vi agerar oavsett stat och företags härjningar. Stat och företag sätter ramarna men innanför dem påverkar vi mycket själva. Tror det finns en hel del folk med ekonomisk möjligthet att flytta närmare sin arbetsplats, men de vill inte, av flera andra anledningar. Är man i tvåsamhet blir ju första hindret att man är just två. Mycket troligt att om vid flytt får den ene närmre till jobbet men den andre längre. Sen får nån av dem kicken och måste söka sig någon annanstans. Så börjar vi om på ny kula.
Barn. Skolgång. Bra eller dålig skola. Närhet till föräldrar/släktingar/bekanta/fritidsaktiviteter nära hjärtat. Vissa fritidsaktiviteter kan ju vara väldigt platsspecifika. Har man en större båt kanske man inte vill bo allt för långt från nåt öppet vatten. Alla dessa viljor vi har måste jämkas och kompromissas ihop för att få vardagen att funka. Pendlandet blir en nyckel för att få till vardagen. Priset betalar vi med både tid och pengar.
(...och hjärtinfarkt innan 65? - :huh: ).

Vidare har vi nya möjligheter jämfört med tidigare generationer vad gäller pendling. Min farmor gick 3,5 km till skolan på stigar genom skog och mark, vem gör det idag? Inte många, nu skolskjutsas det. Min hemort, en liten by med dagens mått, var en knutpunkt i bussnätet när min far var liten, typ början på 60-talet. Hade eget garage med anställd mekaniker och en 7-8 bussar stationerade där. Farfar var en av chaufförerna. Bussarna försvann med tiden och garaget blev företagslokal. Idag trafikerar endast två linjer orten med kanske 6-8 stopp mellan sig, var dag, mån-fre. Och då är väl hälften knutna till skolan indirekt.
Varför? Bilen. Komfort, frihet, status, smidighet. Folk fick det bättre och mer stålar att röra sig med. Bussarna tömdes i takt med bilförsäljningens ökande. Fler bilar behövde bättre vägar. Bättre vägar gav bra förutsättningar för bättre och framför allt snabbare bilar. Räckvidden ökar inom samma tidsram. Så rullar det på. Nya möjlighter skapar nya förutsättningar och gränserna flyttas hela tiden ett snäpp framåt, alla hänger med, privat, professionellt och samhällstekniskt.
Idag har många möjligheten och viljan att välja bort "statarlängorna" och istället bo där de önskar, mer eller mindre, och gör det och kompromissar ihop livsekvationen med bilens hjälp. Att sen trafiken blir jobbig i storstäderna är väl också att de i grunden inte är planerade för den invasion av människor som kom(mer). Man bygger kompromisser på kompromisser. Sen ger jag mig katten på att om statsarkitekterna fick nästan full frihet och inte bara lämna "förslag" skulle mycket se bättre ut men det är en annan femma...

Sen blir vi offer för modets nycker ibland. Är inte Miljonprogrammen ett sånt? Var inte det ett led i byggandet av det berömnda Folkhemmet? Var arbetare skulle ha "rätt" till något eget, inte vara "livegna" som statarna varit. En politisk vilja att skapa något bra, lösa ett problem. Man såg väl redan då lämmeltågen mot huvudstaden och tänkte "shit, vad ska alla de här ta vägen? Vi dundrar upp ett gäng betongkuber lite här och var vi kan stoppa in dem i." En välvillig tanke men blev lite tokigt kanske, men hur skulle de kunna förutse föjlderna?

dc_lindberg skrev:... ff.a. gamla änkor som hyrde ut rum för att på så sätt kunna bo kvar...

Syrran som student har bott åtmindstone hos två, kanske tre, av dessa "änkor" under sin studenttid...

dc_lindberg skrev:...Ser man till SJ så är fokus inte på tillgänglighet, utan på transport tid mellan Sthlm-Gtbg-Malmö...
Vad som skett sedan 1967 är en mass nedläggning av små järnvägsstationer...

Tåget får en svår position i bilsamhället. Även om tågen stannar vi de mindre stationerna kommer de som kan åka bil ändå göra det i stor utsträckning. Förmodligen sparar man 10-15 min i restid till jobbet från den lilla tågstationen och de som kan ta bilen gör det. Bekvämare, kan lyssna på och skråla med i vilken musik man vill utan att nån behöver rynka på näsan. Ta en rök om man önskar. Slippa risken för förseningar och ev. missa länkad kollektivtrafik. Slippa trängas med en massa jobbiga människor, ungar som vrålar och tjoar när man är sådär lite lagom purken på måndasmorgonen, folk som hostar på en, pratar strunt högljutt och är allmänt jobbiga. Då blir bilen som en liten egen mysig koja att krypa in i och med inget ekonomiskt incitament att väga upp "lidandet" på tåget blir valet enkelt. För de flesta. Att ha bil OCH åka kollektivt har man inte mycket för, den stora besparingen är om man kan ersätta bilen med kollektiva medel. Märker jag klart och tydligt nu när jag inte får köra av medicinska skäl och således sålt min flytta-röven-bil. Blir betydligt mer slantar över nu.
Är på väg att flytta snart och siktar på en tågburen stad. Kommer att bli mycke tågåka för mig då. Inte mig emot, tycker om att åka tåg om det funkar som det ska. Hoppas kunna ta tåget till högskolan kommande höst. Tar hellre tåget när jag ska hälsa på syrran i Stockholm än och ta bilen. Huga.
Ett annat problem tågen får som påverkar priset på biljetten är beläggningen på tågen. Flyget har mycket bättre nyttjandegrad. Sällan flygen går halvfulla, tågen gör det dagligen vissa sträckor och tider. En delförklaring till att det ibland är billigare att flyga än att ta tåget.

Ur led är tiden...

(och sent också, läggdags...)
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg

#81 » 03:48:10, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken reaktion!
:thummar:

Jo då. Det blev i princip "förbjudet" med inneboende på det sättet som var förr fram till slutet av 1990-talet då det skedde en "uppluckring". Sedan ca 2008 så har staten "sett mellan fingrarna" med rumsuthyrning och den "svarta marknaden" har blomstrat :-)

Skjuts...jo...har en granne (200m bort) skjutsar sina barn till skolan, å skolan är nästan min staket granne... dvs ca 300m är skolvägen...
Bekvämlighet -är- en svår synd som dagens människa tagit till sig med hull å hår :-)

Pusslet med partner och avkomma... då blir det -trassligt-... tar man bort dem ur ekvationen kvarstår faktum:
- den som äger sin bostad har köpte den för säg 100. Sålt den för 200. Staten tar 30% av 100 i skatt. Den nya bostaden kostar säg 200. Statens "provision" gör att den nya bostaden kostar -minst- 230. Var ska dessa 30 komma ifrån?...
Att sälja 1 gång går "bra" tackvare uppskjutningsregeln, men om man måste byta bostad 2ggr eller fler...

Argumenten kring, dvs partner och barn, mm, är "inlåsningsfaktorer" eller egentligen "livegenskap" (frivillig eller påtvingad).

Det man kan konstaterar är att bostadsfrågan, oavsett ägande eller hyrande, är en starkt begränsande faktor för arbetskraftens rörlighet.
Med hänvisning till rådande skilsmässostatistik så ska detta med partner inte vara något problem, och barnen bor ju i alla fall inte hemma, så det ska heller inte vara ett hinder. (statistik kan vara besynnerlig beroende på hur man tolkar den...)
Eftersom folk inte gifter sig så kvittar det ju - statistiken säger att det åtgår ca 14st och av de som sedan gifter sig så skiljer sig 50% - därmed kan dessa faktorer räknas bort ur pendlingsproblemet. (är inte statistik grotesk?!)

Seriöst:
- den tunga faktorn är bostadsfrågan.
Självklart. Jag har bott i lägenhet under perioder. Tycker absolut inte alls om det! Bor hellre i en koja mitt i skogen utan både el och vatten. (tillspetsat sagt). Självklart är har bostaden en trivselfaktor som man värderar högt.

Uppvuxen med att det var normalt att pendla Enköping-Västerås-Sala-Heby-Uppsala-Sthlm i div kombinationer. Tyckte då, och tycker än idag, att pendlande som är så långt att man inte kan rimligtvis gå eller cykla på acceptabel tid är för långt mellan bostad och arbete. Att det sedan är utopiska drömmerier är liksom en annan sak.

Att har en gångsträcka på 30-40min mellan hem och arbete är inte alls så tröttande som att ha buss/pendeltåg om 30-40min. Har inte besluta mig för om att ha att köra med eget fordon i 30-40 min är mer eller mindre tröttande jmf med allmänna transportmedel; båda sliter hårt.
Riktningen på pendladet spelar också roll, dvs i vilka väderstreck det går, för hur tröttande de är. Passerar man klimat zoner (Bålsta ex.,) så är det mer tröttande än om resan går enbart inom en och samma klimat zon. Jordmagnetismen, andra kraftfält, osv etc ger också trötthet att passera genom.
Så, det är inte bara resans längd och färdmedelet som belastar.

Vi har alla olika värderingsstockar.
Har en granne som använder "Mat Hemma"(?) leveranser - av rent praktiska skäl; han får 2-3 timmar med sina barn hemma istället för att åka å handla. Själv föredrar jag att personligen välja vilken mat jag köper.

Men just detta med "Varför måste vi pendla?" pekar allt mer ändå åt att det är statens sätt att få BNP att öka så att Sverige blir ett -rikt- land, på pappret... för rent ekonomiskt sett är pendlandet en katastrofal utgift för alla parter! (utom de som säljer produkter som möjliggör pendlandet förstås).
Pendlandet kräver infrastuktur. Den kostar att bygga, och än mer att underhålla... Naturen och klimatet belastas -hårt- av "pendlandet" och denna belastning medför absolut inget gott alls!...
Så enda rimliga svaret på fråga om -varför måste vi pendla?- måste bli att staten vill ha BNP "poängen" för att bluffa om landets "rikedom"...


...eller... kan det var så illa... att pendlandet är flykten från hemmet, från familjen, arbetet, alla sociala förpliktelser... helt enkelt vår enda egna tid på dygnet...

BNP!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#82 » 10:17:02, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och pendlade till Arlanda 10 mil enkel resa, i en massa år. 1 timme och 20 minuter var lite skönt att få lite tid för sig själv jag lyssnade gärna på någon bok . Bilen vart någon form av grotta där man fick vara i fred. Funkade rätt bra . Men det kostar pengar och belastar miljön.
Där vart pendlandet någon form av avkoppling.
Ska man göra en bilresa i en större stad bör man väl vara väldigt skärpt, i varje fall jag.
Det vart rätt mycket funderingar i den här tråden, mina tankar i det första inlägget var lite filosofiska.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#83 » 10:57:49, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppningstankarna:
Göran Ekman skrev:Några tankar som går runt i skallen på mig just nu, tänkte att delar jag dom här , blir det mera plats i huvudet för andra funderingar.
Igår var min fru tillStockholm på kurs ,bil till Heby Upptåget till Uppsala pendel till Stockholm, fullt med folk på Stockholms tåget .
Är det verkligen en smart lösning att många människor ska förflytta sina kroppar för att utföra ett arbete på en lokal en timme enkel resa är kanske en rätt normal tid tvåtimmar om dagen kanske.
Är det verkligen smart att ängna miljontals timmar på att flytta på människor som ska utföra ett arbete som i rätt många fall kan utföras var som helst i världen. Utnyttjar vi verkligen dom tekniska möjligheterna som finns idag?
Göran i Björnarbo


...det är vansinne...

När man hör jänkare uttala sig om hur mkt de jobbar så brukar det röra sig som om 80-90, även 100 tim/v.
Dvs 11, 13, 15 timmar per dag 7 dagar per vecka...
Har alltid tänkt, och tänker fortfarande: LÖGN!
Tanken baserar jag på 5-dgr's v med ½ lördag. Det ger ca 14 timmars arbetsdagar! Nästan -inga- verksamheter har sådan öppettider! ...bortsett från ex., den skottske motorcyklisten... Se'n uppstår ett till matematiskt problem med jänkarna, de -skryter- gärna om sina -långa- resor till och från jobbet (med bil!) 2-3 timmar, enkel väg!... 14 + 3 + 3 = 20...matrasten ingår inte i arbetsdagen, inte heller pauser... dvs 21 timmar/d spenderas borta från hemmet... dygnet har 24...
Jänkarna är inte kända för att arbeta hårt, ss nordbor, så de kanske klarar av sådana arbetspass... (värre än kolgruvorna i Belgien på den tiden det begav sig)...
Min övertygelse är att jänkaren lägger in sin -restid- + -raster- i presentationen av hur många timmar det jobbar per vecka, dvs hur många timmar de är borta från sitt hem i arbetets skepnad...
DÅ börjar det blir rimliga jämförelser, o i en jämförelsen arbetar svensken minst lika många timmar per vecka, men producerar betydligt med än jänkaren per timme sett.
=> ...att svensken överlevet, och överlever?!...
Ett under! :hurra:


...inte undra på att vi är så rika, på pappret... BNP! :buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ulf

#84 » 12:15:02, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde dom ju införa BFP, bruttoföretagsprodukt och beskattas efter det....

Jag pendlar 8 mil ToR.
Med bil, åka kollektivt går inte.
Bussen går 06.25,byte till tåg och på jobbet ca 08.10. Börjar åtta.
Går nog att fixa. Men hem, slutar 17.00, bussen hem, alltså så jag kan ta mig hem, går 06.25.
Sedan är det åtminstone 3km till busshållplatsen hemma. Och så ska Lilla M till fritids...

Jobba hemmifrån, ja, men inte under ordinarie arbetstid...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger

#85 » 14:37:03, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobba hemifrån ... inget för mig.
Jag behöver kollegorna, och sedan vet jag att jag blir distraherad. Det blir alla, ljug inte ;-)

Har flera kollegor som utnyttjar lagarna/överenskommelserna om jobb hemifrån osv och blir flyförbannad när jag sedan får Whatsapp-meddelanden med bilder på inköpen till kvällens fest eller liknande.
Det är ren lögn att det blir mer gjort med jobb hemifrån, åtminstone här i Tyskland.

En av mina kollegor som är ganska nyanställd hade en 100%-anställning. Direkt efter prövotiden gick hon ner på 80% eftersom hon inte klarade tiderna med en son, och hon var SÅ besviken på föräldrarna som inte höll löftet om att se efter sonen. Nu jobbar hon hemifrån 2 halva dagar i veckan. Ja tjosan! Det luktar lång väg och ingen kan göra något åt det.

En kollega som har ledigt onsdagar och jobbar hemifrån fredagar bad mig en fredag ladda hem en stor fil som han inte kunde ladda ner med internetlinan hemma. Sorry, men så fungerar det inte. Work-life-balance åt honom och vi som sitter på jobbet ska göra jobbet åt honom, dvs JAG får mer jobb för att folk jobbar hemifrån? Detta slutade ganska omgående när jag sa till chefen att det är inget problem alls om jag får lönelyft en bra bit över de andra.
Jag har absolut inget emot att jobba mycket ... men jag har absolut något emot att få samma lön som andra som sitter hemma och skjuter över jobbet till mig.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf

#86 » 15:07:04, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tystare hemma på dagarna.
På kontotet är det ett jäkla liv.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Alrik

#87 » 15:46:22, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar ju alltid hemma och de funkar fint. Skulle bli problem att åka på åkern om jag satt på kontor.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se