Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Att köpa eller inte köpa

44 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 23:16:58, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en ett företag vid sidan av min anställning och gör mest små tomtjobb, dräneringar o dyl. , även en del avlopp på sista tiden.
Jag har en kubota 3,5 t -94
Den gör vad den ska men blir en del handjagande för att få det bra och den är lite för liten för avloppsjobben.
En kompis ska nu sälja sin nybesiktade Yanmar..
Den har gått strax över 3000h, har rototilt,ac och tre nästan nya skopor, kortsvansad 2012a.
Jag får ge 350 inkl. vilket jag tycker är ett ok pris.
Problemet är att jag måste tömma alla mina tillgångar inkl. madrassen..
Det kommer kanske ta tre år att tjäna in den, men å andra sidan så har Kubotan sina begränsningar och den blir ju inte nyare..
Jag har tänkt att jobba 8-10 år till och tvivlar på att Kubotan håller hela vägen.
Hur skulle ni gjort?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



roddjer

#2 » 23:30:53, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:???: Svårt läge.

bmrobban skrev:... att Kubotan håller hela vägen...

Menar du att den brakar ihop eller att den inte räcker kapacitetsmässigt för önskad körning?

Alternativ?

Om du nu INTE gör affär på Yanmar'n och Kubotan "brakar ihop", vad gör du då?
Köper en motsvarande och fortsätter ungefär som förut? Köper en mindre/enklare och växlar ner verksamheten?

Om det blir affär på Yanmar'n kan/VILL du växla upp verksamheten om den reguljära anställningen tillåter?

Vad har du för "målbild", ett modeord som "förstå-sig-på-arna" kör mycket med idag?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bmrobban (trådstartaren)

#3 » 23:48:03, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar nog att Kubotan redan är omodern och att köpa rotortilt till den är uteslutet då det kostar lika som den är värd.
Jag har klarat mig hitills med omodern maskin, kanske går 10 år till?
Det är en enkel och driftsäker maskin så jag tvivlar inte på att den håller med rätt underhåll.
Målbild?..
Vet inte, om jag skulle syssla med det på heltid skulle det nog inte vara lika roligt?
Jag har tänkt att fortsätta köra helger o kvällar ca tio år till, kanske ev. säga upp mig från min anställning dom sista åren och jobba lite mera i företaget.
Jag förstår att det är ju bara jag som kan svara på frågan, men är nyfiken på hur andra skulle gjort i min situation.
Jag har lite beslutsångest helt enkelt :smile:
Glömde skriva att Yanmaren är en 5.5t o kubotan är 3.5t så det är ju en viss skillnad kapacitetsmässigt.
Jag har också konstaterat att det är väldigt få jobb som en 5.5t inte skulle få plats.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

roddjer

#4 » 00:18:57, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ska väl säga att jag inte kör nån dylik maskin, har bara kört hjullastare en period förut, så på det sättet kan jag inte ge nåt råd, men känner igen diskussionen som andra i min närhet haft förut.

bmrobban skrev:Vet inte, om jag skulle syssla med det på heltid skulle det nog inte vara lika roligt?

Det där förstår jag och kan relatera till. Går i utbildningstankar men vill inte gå åt det hållet mina fritidsintressen huserar i. Vill inte att cirklarna med förvärvsarbete och fritid överlappar varandra för mycket. Ser på min kusin som livnär sig som musiker, javisst, han har ju jävligt roligt, oftast, men "jobbar" ju typ.. jämt. Med samma sak, har liksom aldrig tid med andra intressen, nästan.

bmrobban skrev:Jag har tänkt att fortsätta köra helger o kvällar ca tio år till, kanske ev. säga upp mig från min anställning dom sista åren och jobba lite mera i företaget.

Han som grävde vårt avlopp till nya huset hade gjort ungefär så. Han hade tröttnat på att fara land o rike kring och laga järnväg. Växlade ner förvärvsarbetandet för några år sen. Idag gräver han på heltid. Han va jädrans nöjd med detta. Om han inte redan är pensionär så är han ytterst nära.

bmrobban skrev:Jag har lite beslutsångest helt enkelt :smile:

Mmm... tror jag det. Måste man skära upp madrassen och rafsa ut det mesta av innehållet så blir man ju lite... spänd.

En annan sak. Om det nu skiter sig av helt andra anledningar än det som nämnts hitills, hur mycket av de där 350k kan du få tillbaka om några år om maskinen är schysst, väl underhållen och så? Har ingen aaaaaning om marknaden på dylika apparater men jag menar som backup, så kan du få tillbaka delar av "madrassen".
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 00:34:26, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog att maskinen står sig bra i värde, problemet är ju att man gör avskrivningar och när man sedan säljer maskinen så får man skatta för vinsten o ska man ta ut pengarna ur firman så får man betala skatt och egenavgifter.
Ett alternativ kunde ju vara att man köper den privat och hyr ut den till firman, men då får man inte dra momsen.
Men jag har nog tänkt att om jag köper den så ska den ingå i företaget och betala sig själv förr eller senare.
Hade jag kört företaget på heltid skulle den snart betalt sig, men som det är nu tar det ju ett till tre år beroende på hur mycket jag jobbar.
Kanske man skulle jobba på ordentligt ett år o få den betald?
Eller behålla den gamle o acceptera dess brister.
Nu ska jag sova på saken, har ju en vecka på mig att bestämma mig iaf.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

raggsockan

#6 » 00:40:28, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

köp den om ekonomin finns
livet går int i repris :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

5 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Trigon

#7 » 01:10:23, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Yanmaren så prisvärd att du utan vidare skulle få tillbaka det du betalat om du måste sälja den inom en snar framtid så är det bara att köpa tycker jag. Även om det kommer att vara tomt i din madrass ett tag så blir det kanske lite påfyllning när du får sålt din befintliga Kubota? Om inte annat så har du ju ett "vanligt" jobb också så då kan du ju klara dig ett tag med en lite tunnare madrass än om du är renodlad egenföretagare tills du hunnit fylla på madrassen igen.

Bara för att du köper Yanmaren i ditt företag så finns det väl inget som säger att du måste göra avskrivningar på den, i alla fall inte i en högre takt än vad den sjunker i värde i verkligheten? Vad jag kan se så finns det inga fördelar att äga såna här prylar privat om man har möjlighet att köpa den i sitt företag.

Själv har jag ett litet jordbruk med en alldeles för omfattande maskinpark. Men jag ser det på det viset att så länge som jag kan köpa maskiner som är tillräckligt prisvärda så att jag inte går minus något nämnvärt när jag säljer dem så är den enda kostnaden jag har att äga dem lite ränta som jag annars kunnat få för pengarna, service i form av oljor, filter och dylikt, och risken att något går sönder som jag måste laga, eller i värsta fall lämna till verkstad. Vinsten jag då får är all glädje att kunna göra som jag vill med mina maskiner på min lilla gård. :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Ludde eriksson

#8 » 05:02:14, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

O är dina besparingar privata, kan du ta ut ränta på pengarna med låg skatt ur företaget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

bmrobban (trådstartaren)

#9 » 07:14:15, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:O är dina besparingar privata, kan du ta ut ränta på pengarna med låg skatt ur företaget.

Jag har ju enskild firma, så företagets ekonomi är ju densamma som min privata.
Vet inte om man kan ta ut ränta av sig själv?
Jag har funderat på att starta AB, men inte gjort det än, mest pga. att det blir ökade revisorkostnader.
Som det är nu så har jag bara revisor till årsbokslutet.
Om jag inte skaffar AB så blir det ju en egen insättning i företaget och sedan egna uttag tills skulden är betald.
Trigon skrev:Är Yanmaren så prisvärd att du utan vidare skulle få tillbaka det du betalat om du måste sälja den inom en snar framtid så är det bara att köpa tycker jag. Även om det kommer att vara tomt i din madrass ett tag så blir det kanske lite påfyllning när du får sålt din befintliga Kubota? Om inte annat så har du ju ett "vanligt" jobb också så då kan du ju klara dig ett tag med en lite tunnare madrass än om du är renodlad egenföretagare tills du hunnit fylla på madrassen igen.

Bara för att du köper Yanmaren i ditt företag så finns det väl inget som säger att du måste göra avskrivningar på den, i alla fall inte i en högre takt än vad den sjunker i värde i verkligheten? Vad jag kan se så finns det inga fördelar att äga såna här prylar privat om man har möjlighet att köpa den i sitt företag.

Själv har jag ett litet jordbruk med en alldeles för omfattande maskinpark. Men jag ser det på det viset att så länge som jag kan köpa maskiner som är tillräckligt prisvärda så att jag inte går minus något nämnvärt när jag säljer dem så är den enda kostnaden jag har att äga dem lite ränta som jag annars kunnat få för pengarna, service i form av oljor, filter och dylikt, och risken att något går sönder som jag måste laga, eller i värsta fall lämna till verkstad. Vinsten jag då får är all glädje att kunna göra som jag vill med mina maskiner på min lilla gård. :smile:

Jag kan ju klart sälja Kubotan och få tillbaka en del, men är ju bra med en mindre maskin ibland :klia:
Men det är ju också en maskin till att underhålla.
Fördelen med Yanmaren som jag ser det är ju att den duger gott och väl även om man skulle vilja gräva på heltid.
Nackdelen med att ha alla maskiner i företaget är väl att den dagen man vill lägga ner och sälja av så får man ta upp det som vinst och skatta för den när man tar ut den ur företaget, men då har ju förhoppningsvis maskinerna dragit in en del under sin tid i företaget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kullagard

#10 » 07:30:44, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är hur kommer marknaden för begagnade "gula maskiner" att se ut när denna fejkade superhögkonjunktur är över och fiber projekten är klara. Det kommer att finnas massor av maskiner över som samlas på diverse lantgårdar till en billig penning

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

kullagard

#11 » 07:40:51, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enskild firma plockar du ut räntefördelning om du har positivt eget kapital. Ger ej SGI eller pensionsgrundande inkomst

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

Janson1

#12 » 07:45:08, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att du har ett fast jobb som anställd också. Om man nu tittar lite ekonomi. Jag själv är anställd ett år eller två och sedan egen företagare ett eller två år, så har det varit dom senaste 15-20 åren. Varje gång jag är anställd så tjänar jag pengar ganska lätt (pensionspengarna går upp), jag kan vara hemma när jag är sjuk, jag är väldigt ofta förkyld, samtidigt som jag känner mig lite låst med att just ha det här tröskandet varje vecka. När jag är egen så har jag jobb i princip alltid men kan styra det själv mera, men då tycker jag det blir inte nåt vidare med ekonomin, oftast har den gått ner efter nåt år eller två. Jag har nästan ingen sjukförsäkring, det var sketdyrt att försäkra sig själv på nåt vettigt sätt. Så mina förkylningar blir hemma på soffan utan pengar, det kan och lever jag med så det är väl egentligen inga problem. I dag så jobbar jag 21 timmar/vecka (mån-tis och halva onsdagen) sen kan jag göra som jag vill. Och, jag klarar mig utan vidare på denna halvtid så det är upp till mig vad jag vill göra resten av tiden...
Så i ditt fall bmrobban. Hur ser din ekonomi ut förövrigt? Om du kör vidare med befintlig maskin på "fritid" eller köper en väldigt dyr maskin och blir tvungen att köra mycket mera för att just bara hamna plus-minus noll ett bra tag. Sen det här att fritidsintresset blir jobbet och som lök på laxen så är ekonomin väldigt ansträngd dom närmaste åren, det tål att tänkas på. Nu verkar ju alternativet att sälja maskinen igen eller sälja den mindre finnas som option om det verkligen behövs. Kör du rototilt till vardags nu med?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bmrobban (trådstartaren)

#13 » 08:32:47, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: Kör du rototilt till vardags nu med?

Nä, har bara provat någon gång så det tar nog en stund att vänja sig vid.
När jag ska fylla mot vägg tex så har jag vänt på skopan, men är ju rätt osmidigt.
Jag tror den nya maskinen skulle spara in en hel del arbete som jag nu gör för hand dels på grund av snurran men också pga precisare hydraulik och avsaknad av glapp i leder.
Janson1 skrev:Så i ditt fall bmrobban. Hur ser din ekonomi ut förövrigt? Om du kör vidare med befintlig maskin på "fritid" eller köper en väldigt dyr maskin och blir tvungen att köra mycket mera för att just bara hamna plus-minus noll ett bra tag. Sen det här att fritidsintresset blir jobbet och som lök på laxen så är ekonomin väldigt ansträngd dom närmaste åren, det tål att tänkas på. Nu verkar ju alternativet att sälja maskinen igen eller sälja den mindre finnas som option om det verkligen behövs.

Jo, alltså det som gör att jag tvekar är ju att jag får jobba en hel del bara för att tjäna in till maskinen.
Rent ekonomiskt så kanske det inte lönar sig, men det är ju lite av en hobby också och leksaker får ju kosta? :smile:
För övrigt så klarar sig nog ekonomin om inget oförutsett händer den närmsta tiden.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#14 » 09:39:04, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder är väl inte fel?
Bilden på Yanmar har jag lånat från blocket då jag glömde fota när jag var o titta på maskinen :ohnej:
Denna maskin har ingen rotortilt heller.

Bild
Bild
Senast redigerad av bmrobban 16:26:17, 04-04-2018, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Mattias Petterson

#15 » 10:36:36, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper en billigare maskin då, låt säga för 250 000:- funkar inte det? Eller är det bara skrot man får för de pengarna?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se