Ivar Risslén skrev:På Volvo 140 från -74 och tidiga 240 med fabriksmonterad eller släpvagnsuttag inkopplat enligt fabriksanvisningarna kunde det ibland bli att man inte kunde slå av motorn om man hade en släpvagn som var kopplad enligt Bosch kopplingen. Ganska irriterande för ägarna innan de visste att de måste koppla loss släpet innan motorn gick att stänga av.
Hmm, det kunde väl hända om det antingen var avbrott i
jord till släpvagnen eller om släpvagnen var felkopplad på så sätt att pinnarna för höger och vänster bakljus var hopkopplade i släpvagnskontakten. Den sortens felkoppling fanns från fabrik på alla ÅTM-vagnar från mitten av 70-talet. Trots att det uttryckligen står i standarden (och gjorde det förmodligen redan på den tiden), att om man av någon anledning inte vill ha separat matning till höger och vänster bakljus på vagnen, så ska all matning tas från pinnen för vänster bakljus i släpvagnskontakten.
Jag var med om ett intressant fel på en släpvagn för ett par år sedan (undrar om jag inte redan har skrivit om det på detta forum). Det vanliga var att om ekipaget stod stilla och man kollade lyse så fungerade allt. Hade man kört några mil (i synnerhet om man gjorde det med vagnen lastad), så var alltid säkringen för baklyse (eller höger baklyse, om det var separata säkringar) trasig i dragbilen.
Det visade sig att vagnens elsystem var menat att vara helt isolerat från chassijord och bara jordat via jordpinnen i släpvagnskontakten. Men skyltlyktan var en sådan som hade flatstift för båda polerna men den ena var dessutom ansluten till ett bleck som jordade via fästskruven. Givetvis var den polen ansluten till plus. Via skyltlyktan blev alltså släpvagnens
chassi hopkopplat med ledningen för höger bakljus och låg således på +12 V relativt dragbilens chassi. Det fungerade bra så länge
smörjfett, smuts, rost mm isolerade släpvagnskopplingen från kulan, men så snart det råkade bli metallisk
kontakt där, blev det kortslutning.