Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7420 inlägg • Sida 217 av 495
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

osla

#3241 » 08:40:14, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Att de gamla Mercedesdieslarna drar så mycket mer än andra personbilsdieslar beror inte på att de är mekaniskt överdimensionerade och går tungt. Det beror på två andra saker - dels har de ju ett luftspjäll i insugningsröret, som stryper luftflödet vid små gaspådrag, och dels har jag för mig att de saknar insprutningsförställning - tändtidpunkten ligger fast oavsett varvtal och belastning.
Luftspjället finns där av två skäl. Dels för att det inte ska pumpas onödigt mycket kalluft genom motorn vid litet gaspådrag, så att den inte blir utkyld av den anledningen - det blir alltså mer värme över till kylvattnet, så man får motorn varm fortare och det blir mer varmvatten över till värmepaketet på vintern. Och dels för att kunna strypa lufttillförseln och hindra motorn från att rusa om den t ex skulle gå på olja den suger i sig från vevhusventilationen.
Men en strypning på insugningssidan leder ju istället till ökade pumpförluster och därmed ökad bränsleförbrukning.

Ser vi sedan på den ganska höga bränsleförbrukningen hos äldre Volvomotorer (B21-B23), så beror nog mycket av den på grovt tillyxade förgasare och försök att klara dåtidens avgasreningskrav så billigt som möjligt med så lite extra kringutrustning som möjligt. För att hålla ner kväveoxidutsläppen verkar det t ex som om Volvo i det längsta spjärnade emot och försökte undvika använda EGR, istället tog man till metoder som var "gratis" för motortillverkaren men ledde till höjd bränsleförbrukning, i form av sänkt kompression och sen tändning. Det var efter den "lilla oljekrisen" kring 1982, som PG Gyllenhammar insåg att man var tvungen att få ner bränsleförbrukningen om man skulle få sälja några bilar, och det var anledningen till att B200-B230-motorerna kom till, med modernare förgasare, avancerat EGR-system styrt av venturirör via vakuumförstärkare, digitalt styrda tändsystem med knackreglering mm.

Lite intressant ur historisk synpunkt att Saab aldrig gjorde någon motsvarande uppryckning och modernisering av sina förgasarmotorer (och 8-ventils sugmotorer), det var först när 16-ventilsmotorerna och LH 2.4 hade slagit igenom även i snikmodellerna som det blev någon nämnvärt sänkt bränsleförbrukning från Trollhättan.


Iaf om60x motorerna har tändförställning, sitter i pump drevet. Dom utan egr har inget spjäll i insuget allas, men från kring 90 då egr kom så fick dom ett spjäll i insuget, men ingen av dom har problem med värme på vintern, dom håller värmen mycket bra i 40-, kallaste jag kört i var 45- men varmt och skönt i bilen ändå. Så inte sitter det där för att få värme på dom
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



Trondos

#3242 » 09:12:19, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min første bil var en 1980 Volvo 244DL med B19A motoren. Når jeg kjøpte den bilen sto kmtelleren på 157000 km. Da kunne jeg, med et egg under gasspedalen, kjøre den på 0.7 på milen, men det gikk helt fint å kjøre den på 0.8 på langkjøring. 1.2 på småkjøring. De siste årene gikk den på 0.9-1.4 på milen, men da sto telleren på 330000 km, og Zenith-Strømberg forgasseren burde nok fått seg en overhaling for mange år siden. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Duren

#3243 » 09:42:42, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en Volvo 244-82 med b23A (dock utbytt tändning till 123 ignition och förgasare till Weber 32/36 dgv). Kör jag en del långkörning kör jag 0.8, mycket kortkörning 0.9 pluggade egr och pulsair så troligen skulle det gå sänka förbrukningen ytterligare med sånt små fix. Men gjorde natt/dag skillnad med ny tändning och förgasare.

Drömmer fortfarande våta drömmar om min gamla b230K med 0.75 förbrukning.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

torbjorn_forsman

#3244 » 12:14:45, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om EGR-systemet fungerar som det ska, så kan man dra nytta av det för att sänka bränsleförbrukningen. Det är en myt att bilar skulle dra mer bränsle med EGR.
Anledningarna till sänkt förbrukning med EGR är dels mindre pumpförluster, eftersom motorn kan gå med mindre undertryck i insugningsröret på dellast. Och dels att EGR gör att man kan köra med tidigare tändning än annars utan att motorn spikar, med givet kompressionsförhållande och oktantal på bränslet. Den senare förbättringen märks mest på spikningsbenägna motorer (hög kompression, grovt tillyxat förbränningsrum osv) som går på lågoktanigt bränsle.

Pulsair påverkar inte bränsleförbrukningen alls. Däremot finns det motorer där det kan leda till haveri om man kör hårt med luftinblåsning eller puls-air bortkopplad. Ett exempel på detta är "M" -motorerna i Citroën CX, där tillförs luften genom små rörstumpar som passerar genom kylmanteln på väg in i avgasportarna, och varje rör sticker in en bit i avgasporten för att luften ska få en chans till förvärmning innan den blandas med avgaserna. Om en sådan motor körs hårt och får hög avgastemperatur, och det inte kommer någon kalluft genom rören, så kan de bli så varma att de tappar formen och det börjar läcka in kylvatten i avgasportarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fjeddan (trådstartaren)

#3245 » 20:57:24, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Och naturligtvis så stod det ju fel på v-parts hemsida, deras huvudbromscylinder passar inte till min bil..

När jag kollade reservdelsnumret hos proparts som delen ursprungligen kommer ifrån, så passar den bara till och med årsmodell 1991, min är en 1994..

Är det någon som har koll på någon sida som man kan köpa en renoveringssats ifrån?

Billigaste passande huvudbromscylinder jag hittat kostar 1700 i Tyskland!

Den summan känns oförskämt ologiskt hög!
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#3246 » 20:59:44, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nej!

De vita fläckarna som syns på mina kalsonger är inte kärleksspår..

Det är jotun opaque primer, färgkod 1000-N..

1 person gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

RD350

#3247 » 21:05:01, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ut på skroten och hämta! Risken att du får tag i en som inte är frisk är minimal.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#3248 » 21:26:13, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte huvudcylindern olika beroende på om bilen har ABS eller inte? Sånt kan vara ett problem när man köper bromsdelar till 90-talsbilar utrikes ifrån, nere på kontinenten var det inte alls lika vanligt med ABS som i Sverige. Och i USA var det ännu ovanligare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Duren

#3249 » 21:36:54, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjeddan skrev:Och nej!

De vita fläckarna som syns på mina kalsonger är inte kärleksspår..

Det är jotun opaque primer, färgkod 1000-N..

Nu blev jag besviken... :sad:

Är nog mest prisvärt med en från skroten isåfall :coffee:

Var noga vid luftning att inte trycka på pedalen längre än absolut nödvändigt om du sätter dit en begagnad. Om man fuskat med byte av bromsvätska så kan det blivit rost inne i cylindern och man trasar söner gummitätningen! Att du får i en trasig cylinder... Då ska du ha maximal otur. Jag röstar på en från skroten :thummar: men då är det noga som jag skrev... Lufta med försiktiga pedalrörelser! :thummar:
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

fjeddan (trådstartaren)

#3250 » 04:41:13, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är inte huvudcylindern olika beroende på om bilen har ABS eller inte? Sånt kan vara ett problem när man köper bromsdelar till 90-talsbilar utrikes ifrån, nere på kontinenten var det inte alls lika vanligt med ABS som i Sverige. Och i USA var det ännu ovanligare.


Jodå det är olika variant om man har abs eller inte..

Den jag köpte från v-parts i matfors skulle passa alla 940 med abs..

Jag tror att dom helt enkelt missat att dom bara passade upp till årsmodell 1991 med abs..

Jag ska ringa och prata med dom senare idag..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#3251 » 12:37:26, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Om ni köper färdigmålad panel, så kan ni ha i tankarna att det kan vara det här puckot som sprutat på dom! :)

7 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#3252 » 17:35:33, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Var på ica och hämtade lite paket efter jobbet..

Vissa roar sig på helgerna med att dricka sprit, eller ta droger, eller åka takfläkt..

Jag ska bosätta mig i garaget! :)

11 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

Per Jansson

#3253 » 20:30:07, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stackars ny-våfflan, kommer känna sig helt förvirrad av all plötslig omvårdnad!

4 personer gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

SK Racing

#3254 » 20:44:51, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hårigt ben o kladdiga underkläder o du håller i något styvt, hrrm, vad är denna tråden på väg?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

skogsgurra

#3255 » 22:03:50, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till sponken och annat om du tröttnar på garagepulet är att åka gran. I stället för takfläkt, dårå. Fråga mig inte vad det innebär :klia: Verkar ha varit ett populärt nöje för ungdomar. Så det är säkert bra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PerJohansson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se