torbjorn_forsman skrev:Att de gamla Mercedesdieslarna drar så mycket mer än andra personbilsdieslar beror inte på att de är mekaniskt överdimensionerade och går tungt. Det beror på två andra saker - dels har de ju ett luftspjäll i insugningsröret, som stryper luftflödet vid små gaspådrag, och dels har jag för mig att de saknar insprutningsförställning - tändtidpunkten ligger fast oavsett varvtal och belastning.
Luftspjället finns där av två skäl. Dels för att det inte ska pumpas onödigt mycket kalluft genom motorn vid litet gaspådrag, så att den inte blir utkyld av den anledningen - det blir alltså mer värme över till kylvattnet, så man får motorn varm fortare och det blir mer varmvatten över till värmepaketet på vintern. Och dels för att kunna strypa lufttillförseln och hindra motorn från att rusa om den t ex skulle gå på olja den suger i sig från vevhusventilationen.
Men en strypning på insugningssidan leder ju istället till ökade pumpförluster och därmed ökad bränsleförbrukning.
Ser vi sedan på den ganska höga bränsleförbrukningen hos äldre Volvomotorer (B21-B23), så beror nog mycket av den på grovt tillyxade förgasare och försök att klara dåtidens avgasreningskrav så billigt som möjligt med så lite extra kringutrustning som möjligt. För att hålla ner kväveoxidutsläppen verkar det t ex som om Volvo i det längsta spjärnade emot och försökte undvika använda EGR, istället tog man till metoder som var "gratis" för motortillverkaren men ledde till höjd bränsleförbrukning, i form av sänkt kompression och sen tändning. Det var efter den "lilla oljekrisen" kring 1982, som PG Gyllenhammar insåg att man var tvungen att få ner bränsleförbrukningen om man skulle få sälja några bilar, och det var anledningen till att B200-B230-motorerna kom till, med modernare förgasare, avancerat EGR-system styrt av venturirör via vakuumförstärkare, digitalt styrda tändsystem med knackreglering mm.
Lite intressant ur historisk synpunkt att Saab aldrig gjorde någon motsvarande uppryckning och modernisering av sina förgasarmotorer (och 8-ventils sugmotorer), det var först när 16-ventilsmotorerna och LH 2.4 hade slagit igenom även i snikmodellerna som det blev någon nämnvärt sänkt bränsleförbrukning från Trollhättan.
Iaf om60x motorerna har tändförställning, sitter i pump drevet. Dom utan egr har inget spjäll i insuget allas, men från kring 90 då egr kom så fick dom ett spjäll i insuget, men ingen av dom har problem med värme på vintern, dom håller värmen mycket bra i 40-, kallaste jag kört i var 45- men varmt och skönt i bilen ändå. Så inte sitter det där för att få värme på dom