Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7420 inlägg • Sida 491 av 495
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torbjorn_forsman

#7351 » 17:06:48, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla lösa delar ska tas bort från bromsoken först - kolvar, gummidelar, luftnipplar, smådelar till glidpinnar och allting. Och man bör räkna med en grundlig avborstning och sköljning i rent vatten efteråt så det inte finns några lutrester kvar som kan blanda sig med bromsvätskan.

Eftersom elektrolysen kan ta rätt lång tid så är det bättre att använda t ex en batteriladdare (vanlig gammaldags ointelligent laddare som bara består av trafo och likriktarbrygga), så man inte står där med ett urladdat batteri innan det är klart. Som regel finns det ju en amperemätare på batteriladdaren så man kan hålla koll på vad som händer och se om strömmen börjar minska och det är dags att rengöra motelektroden.

Har man någon switchad nätdel som lämnar 10-20 V likspänning och några A (t ex en laptopladdare, kraftigt LED-drivdon eller liknande så går det naturligtvis också bra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



kimmen

#7352 » 17:11:46, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, den ena kabeln i bromsoket och den andra i vad då? I någon plåt eller….
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

jampo

#7353 » 17:14:05, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg förresten batteriladdaren på Fejjans bild men reflekterade inte.
Då är det nästan som ett lutbad ,förutom spänningen.
Det ska provas, ska ta luftfiltret från 218 till sommaren och låta bada. Det blir mumma.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

torbjorn_forsman

#7354 » 17:35:28, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Ok, den ena kabeln i bromsoket och den andra i vad då? I någon plåt eller….



Ja, lämplig motelektrod. T ex en järnplåt. Lämpligt att den har minst lika stor yta som den sak du vill få bort rost från.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#7355 » 17:39:15, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytan är alltså den som är i badet!
Och att låta den vara så att kabelanslutningen inte ligger i blötan.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

fjeddan (trådstartaren)

#7356 » 17:41:32, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
fjeddan skrev:
torbjorn_forsman skrev:Man blandar till en lämplig elektrolyt, t ex natriumhydroxid (lut) -lösning.


Jag hällde i en flaska med kaustiksoda, det funkade ypperligt! :)


Ja, kaustiksoda är ju ett annat namn på natriumhydroxid!

På tal om styrdonen från 745:an :

Notera en rad med oanslutna paddar bortom processorn på tändstyrdonets kretskort. På vissa av de där - men mycket sällsynt - kan det sitta ett dotterkort med ett EPROM-minne där. Sådana tändstyrdon ska man vara rädd om, i dem finns det möjlighet att läsa ur eller byta programvara, eller t o m mappa om själv, till skillnad från de vanligaste där programvaran ligger maskprogrammerad en gång för alla i processorn. Jag har sett ett enda sådant, från en 740 '89 med automatlåda. Tyvärr skrotades den bilen senare utan att jag fick chans att rädda tändstyrdonet.

Beträffande insprutningsstyrdonet så lägg märke till den mörkröda elektrolytkondensatorn alldeles innanför den stora 35-poliga kontakten. Om den sortens kondensatorer börjar få fina radiella sprickor på översidan, så är det dags att byta dem.


Jag bifogar bilder, då jag inte kan ett jota om elektronik! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

kimmen

#7357 » 17:44:10, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kul som jag kommer i håg. När motorerna blev slitna så blev det massor av missljud i dom som kanske inte våra öron hörde, då flyttade man knacksensorn till ett befintligt m8 hål som satt där gamla fördelaren sat, i bland isolerade man den lit, då sänktes inte tändningen så mycket vid knack
Man passade också på att polvända positionsgivaren också, för att höja tändningen lite
Sen körde man på 98 oktan också.
Turbon pystrimmade man eller så trixade man med westgaten
Va kul det var när det begav sig
Jo vist, man flyttade också lambdasonden till baktill på katalysatorn för att spara bensin, det fungerade även att besiktiga med
Taxi åkarna va glada :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

fjeddan (trådstartaren)

#7358 » 17:50:06, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Boxen ur 740n satt bara i 1991 års modell med B230FB och B230G..

Fast det är fel topp och kam..

Jag anar försök till bonnamek! :)

1 person gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#7359 » 18:03:51, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tillägga att jag är inte ute efter att trimma bilen i annan utsträckning än att ev få ner bränsleförbrukningen, samt utplåna fenomenet som min bil har, att det känns som den tappar halva styrkan efter 3000 varv..

Bottenvridet är bra, men på högre varv så dör den..

Inte för att farten spelar nån roll, men den toppar bara 150, sen orkar den inte mer!

Och en snabb omkörning är ju bara att drömma om, det är bättre acceleration på 5an från 50-70, än om jag skulle daska i 3an och dra på..

En äkta gubbil! :)

2 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

kimmen

#7360 » 18:05:11, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är till en lågtrycksturbo
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

MN

#7361 » 18:07:32, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS: Tror nog att det var 940 som inledningsvis fick 130 hk utförandet för att skapa ett "mervärde" mot 740 som såldes samtidigt. 531 toppen med VX3 kam och sportavgassystem såldes som en trimsats till de vanliga sura 116 hk modellerna. Ingen styrbox behövde bytas. Min rumpdyno märkte ingen skillnad annat än över typ 4000 rpm och då mkt marginellt! Mycket väsen för lite ull :-)

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kimmen

#7362 » 18:46:00, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom första lågtrycksturbona drog mycket bensin, folk var rasande på förbrukningen, dom drog till och med mer än högtryckturbon
Dom hade tror jag bara 0,3 bar mot 0,9 bar på högtryckturbo
Prova att höja lite på turbotrycket, det kan du enklast göra med att göra ett läckage på slangen till westgaten, ta loss slangen och sätt ett T stycke med en slangstump som du kan nypa åt lite lagom, provkör med förstånd
Har du en tryckmätare kan du mäta trycket i insugningsröret under belastning
Nä. Du förstör ingenting när du gör det här, blir bara trevligare att köra, tar bara mer bensin när du gasar på

Som jag skrev bara ett litet läckage till att börja med :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#7363 » 20:28:22, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket av den höga bränsleförbrukningen beror väl på att turbobilarna av någon anledning inte fick EGR och puls-air som sugmotorerna från '93, och då fick man ta till andra mer bränsleslukande sätt (t ex sent lagd tändförställningskurva) för att klara de strängare avgaskraven som gällde från den årsmodellen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fjeddan (trådstartaren)

#7364 » 00:07:11, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen stressfläkt i min bil, det är en B230FD, vilket innebär en vanlig B230F med pulsair och EGR..

Pulsair är pluggat och kommer aldrig att användas, då det strider emot mina personliga åsikter!

EGR funkar dock..

Jag har ägt många våfflor genom åren, och den här är den i särklass slöaste!

Bränsleförbrukningen kan jag väl egentligen inte gnälla så mycket på, 0,85-0,90 har den legat på när jag körde till och från jobbet..

Numera är det mest skjuts av smådamparna till bussen, korta svängar till grannar osv, nu ligger den på 1,1l/mil i snitt..

Men det känns som att den tvekar totalt efter ca 3000-3500 varv, och den är väldigt slö!

Gammvåfflan är som en raket i jämförelse!
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

SK Racing

#7365 » 09:12:52, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså har du en M kam, eller liknande så blir det så, jag har en M här på bänken, den kommer väl o bli dörrstopp eller något ditåt, vet dom på 90 talet köpte H-kam o la i en std 740, då med M std, blev som en helt annan bil, dock klarade inte H kammen HC kravet på besiktningen, det ska däremot VX3 kammen göra.

När det gäller förbrukningen så har jag slutat bry mig, jag ser bilens totalkostnad istället, min V70 GLT, med sportfilter, 2,5" rör efter kisen o ombyggd dito, snittar 1,1-1,4 milen, går bra, bra avgasvärden osv, dricker normalt med olja osv, men ja, den drar det den drar helt enkelt, men årstotalen på bilen i kr blir ju ändå låg då delar, däck osv inte är så dyrt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se