Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7384 inlägg • Sida 462 av 493
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dea

#6916 » 13:45:07, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att han ringde upp till slut iallafall. Ingen trevlig känsla det!

7 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641



magnusk750

#6917 » 17:04:58, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker tråden håller sig ganska bra till ämnet. Du kanske har hunnit fylla lite mer än 40 och ibland äventyr dagtid, men annars stämmer det väl :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fjeddan (trådstartaren)

#6918 » 15:08:11, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Det är sjukstuga här hemma, och jag är hemma och vabbar..

Mellan måltiderna och tupplurarna, så finns det små korta tillfällen då jag kan smita ut lite..

Igår så skottade jag en väg till den röda V40n, krokade i en kätting från Zetorina till dragkroken på den, och släpade upp den röda faran på gårdsplanen..

Idag så gick jag ut och opererade bort de bakre dämparna med fjädrar..

Det är så udda hur de olika bilarna kan skilja så mycket i rostväg..

Den röda är en årsmodell 1996 "fas 1", min sambos blåa är en årsmodell 2002 "fas 2".

Fas 1 hade väldiga rostproblem i karossen, och därför uppkom fas 2 med många förbättringar i bla rostsynpunkt på karossen, samt hjulupphängningar osv..

Den röda är totalt upprostad i trösklarna inifrån, fast är i det närmsta relativt rostfri i underredet, samt i hjulhusen, och dörrarna..

Den blåa har väldigt mycket rost i både dörrar, hjulhus, trösklar, skärmkanter osv..

Den är rostig helt enkelt!

Den röda har gått strax över 30k, den blåa strax över 20k..

Den röda är dock en jämtlandsbil, och har varit ganska förskonad ifrån salt, och den blåa har rullat ute vid kusten..

Så nu sitter jag och funderar hur jag ska kunna bygga ihop de bägge bilarna till en bil!

Det funkar ju tyvärr inte, men pga lyckan i min sambos ögon när hon körde sin blåa fara igår efter bromsrenoveringen, så vill jag försöka få den att hålla längre!

Maskinellt är den i fint skick, men rosten kommer ju krypandes!

Bägge skärmkanterna bak är slut, samt sista 10-15cm av tröskeln på förarsidan, dörrarna på förarsidan är rostig nertill..

Och i hjulhusen är det väldigt mycket ytrost på i princip allting!

Det går ju alltid att kapa bort skärmkanterna och bakre delen av tröskeln från den röda, fast det är ju ändock bara en jäkla V40!

Nåväl, vi får se vad som hittas på!

Dämparna o fjädrarna är ju slut på sambons, och dom är fräscha på den röda!

Dessvärre har fas 1 en annan framvagn än fas2, så det är olika dämpare o fjädrar fram!

Fast baktill ska det vara samma, så dom ska väl bultas på den blåa senare..

Jag får väl vänja mig vid tanken på att försöka hålla den blå rullandes så länge det bara går, måste dock se över underredet o hjulhusen rejält i sommar, för att försöka bromsa upp fläcktyfusen som vägsaltet ställt till med!

Inte en enda bult som jag lossade på den röda nu idag var "problematisk", det var knappt någon ytrost på dom!

Skruvarna som håller bromsoken, och okhållaren var bara att dra loss med en vanlig ringnyckel, och glidpinnarna på oken rörde sig fint..

På den blåa så fick jag slå fast hylsor av mindre storlek än bultens originalstorlek, för att få loss okhållarna, och fram på förarsidan så var det knappt en tillstymmelse till sexkantsmönster kvar på bultskallarna på okhållaren, så den tordes jag inte ens ta bort!

Det får nog bli till att ställa upp bilarna bredvid varann i sommar, och flytta runt lite delar..

Och på nåt sätt måste jag budgetera in nya dämpare o fjädrar fram till den blåa, jag har dragit på det alldeles för länge, dels pga ekonomin, och dels pga alla rostiga bultar som jag vet kommer att reta upp mig! :)

12 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

PeterR

#6919 » 16:34:57, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happy wife, happy life…..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Nemesis_turbo

#6920 » 16:50:48, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror du kan ta dem främre med om du tar dme komplett och även byter kränghämmarstagen

1 person gillar det här inlägget.
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

SK Racing

#6921 » 18:46:35, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Happy wife, happy life…..


Tragiskt att det är så det brukar vara...

Vet faktiskt dom som är singlar bara för dom orkar inte med skiten det innebär o ha en dam, en god vän sade till mig för många år sedan, vore det inte för skitsnacket så skulle vi fan bott ihop :lmao: :lmao: :lmao:

Nåväl, till bilen, jo det där med "samma" bilar o extremt olika skick, ja det finns många orsaker till det, krockad o dåligt lagad, kört i salt, inte tvättad ordentligt osv, sen är väl inte V40 en bra Volvo direkt, en fd volvomek jag träffar ibland, han brukar lämna bordet om jag för V o S 40 samt S80 på tal

En tanke som jag har är ju att det går kanske o hitta en V40 för fika pengar någonstans med tex skuren motor, du har ju två donatorbilar o skruva kan du ju bevisligen, tänker nu om din dam är så perverst glad för en V40 :mrgreen:

Jag har nu 4 st V70 MK1 varav en är reservdelsbil, så du är ju lite i samma sits, fast med V40 :mrgreen:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fjeddan (trådstartaren)

#6922 » 20:08:10, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag tog bort fjädrarna från dämparna för att kolla skicket, och dom är rätt slut dom där dämparna ändå..

Om man pressar in kolven i botten, så är det knappt att den pressas ut av sig själv..

Och man kan pressa in den i princip med tummen!

Fjädrarna är svår att avgöra, men jag vet att den röda V40n säckar inte ihop om man lägger in en massa grejer i skuffen, det gör den blåa!

Dämpare o fjädrar fram på den röde känns tveksamt att sätta på den blå..

Det verkar skilja en del i både längd och bredd, men jag ska riva bort det nån dag o inspektera dom..

Kollade på Trodo nu, och fjädrar o dämpare runtom, samt nya fjäderbensbussningar o lager kostade ca 3500kr..

Det är inte ett orimligt pris, men till den där bilen känner jag mig fortfarande tveksam till att lägga ut en massa pengar!

Jag får klura på det lite grann, dämparna fram måste ju få någon slags tillsyn, då den ena dämparen läckt ut en massa olja, och man blir sjösjuk då man kör bilen!

Räddningen är att sambon bara kör 3km till o från jobbet med den..

Det är helt enkelt sambon som får bestämma om hon tycker att bilen är värd dom pengarna..

Men nu är ju bromsarna renoverade runtom, och jag bytte ju kamrem o allt runt omkring när hon köpt den, så det är väl rätt ologiskt att inte fixa fjädrar o dämpare..

Sen får jag försöka ignorera att det är en V40 helt enkelt, och intala mig själv att jag faktiskt slipper köra den för det mesta! :)

1 person gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

Turbodiesel

#6923 » 20:40:53, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Happy wife, happy life…..



(No women, no cry)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fjeddan (trådstartaren)

#6924 » 22:35:38, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har diskuterat med sambon, och hon ville lägga ut pengarna som krävdes till dämpare o fjädrar..

Det får bli i början av sommaren då skatteåterbäringen kommer, hon brukar alltid betala in extra skatt, för att sedan ha dom pengarna till semestern eller liknande..

Jag är mycket tråkigare, jag brukar köpa pellets för min skatteåterbäring!

Hur som helst så blir det nya fjädrar, dämpare, fjäderbenslager runtom på bilen, och sen får jag väl engagera mig och passa på att försöka bromsa upp rosten som kommit..

Rosten under bilen är egentligen mest i och runt hjulhusen, och ett 10X5cm hål i tröskeln på förarsidan mot bakhjulet, det hålet ska jag försöka leja in min vän i grannbyn för att svetsa igen.

Skärmkanterna ignorerar jag, då det mest är ett kosmetiskt fel, samma med dörrarna.

Det som har oroat mig mest är all rost som är på varenda del av bakaxeln, alla stag och armar är rejält rostiga!

Sen slog det mig att bakvagnen i den röda har bara lite ytrost lokalt där den fästs upp mot karossen, resten är i princip rostfritt!

Och efter en massa googlande, och jämförelser bland artikelnummer på div reservdelssidor, så kan jag konstatera att det är identiska bakvagnar i de bägge bilarna!

Så jag lär nog riva ut det mesta av bakvagnen ur den röda, och kolla igenom den lite..

Sen när det är dags att byta fjädrar och dämpare, så har jag fräscha delar att sätta på plats där det behövs..

Annars står jag där förbannad och inser att en massa stag är slut, eller att nånting är sönderrostat..

Plus att jag kommer att få stilla bokstäverna lite, genom att ha en bakvagn i pannrummet som jag kan gå och putsa lite på när andan faller på..

Det är nog den säkraste lösningen, för om nåt pajar eller börjar glappa o slamra efter att jag bytt ut fjädringen, så kommer jag nog aldrig att kunna acceptera den där "bilens" existens!

Och eftersom min sambo är förälskad i fanskapet, så är det väl bara att göra det bästa av situationen! :)

10 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

rospigg

#6925 » 00:17:55, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man prompt ska vara modern och internationell, så vill jag nog ta tillfället i akt och påstå att benämningen stötdampare är på sin plats.
(Förlåt mig, Fjeddan & Fjedssons) :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Alrik

#6926 » 00:49:36, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en v40 2,0T när sambon höll på att övningsköra. Bra bil rent funktionellt förut bakbromsarna som jag också bytt bägge oken. Tuffade på i 3 år innan den såldes.

Klart dom är lite rappliga mot Volvos andra bilar men de skiljer ju en sudd mot en V70.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SK Racing

#6927 » 17:58:19, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju oftast gjort så, att jag på bilarna jag håller på med, alltså mina bilar jag försöker hålla liv i, att jag ligger ca 6 månade före, tex sommarvolvon är redan klar, den gjorde jag i höstas, o sen när vintervolvon ska tas ur trafik så går jag igenom den.

Jag har ju skrotat ett antal 850 o V70 som hittat hit, så div beg delar finns ju, så när jag vet om att tex oken fram är på g o bli för dåliga, ja då letar jag i ok-lådan efter två objekt som tas isär o blästras o målas, o sen monteras ihop o bara ligger där tillsammans med resten som kan behövas när en byter bromsok, ja till o med drivknutsdamask finns extra bara ut i fall att.

Är ju en fördel när båda säsongsbilarna har samma drivlina förutom motorn :) lagerhållningen på slitdelar blir ju rätt lätt :)

Du har ju din 940, ett mycket bra val enligt mig, den sista volvon Volvo byggde som tålde o användas o repareras om o om igen till fördel för dess ägare.

Leta efter några fräscha S o V40 som är billiga/gratis, det brukar gå o hitta på nätet, har en kompis som har någon sjuk böjelse för o hitta bra objekt, han har hittat många bilar genom åren, en del av dom har ju hamnat här :)

Bland annat bruksvolvona, o nu den sista "A-traktor" Volvon, samt ett antal reservdelsbilar som jag fått :buga: :buga: :buga:

I ditt fall kanske du skulle hitta en bra/fin kaross o sen bygga ihop en "ny" brukis under kanske ett år till din dam, av dom bilarna som du har, o kanske några till som du kan hitta för fika kr.

Plats har du ju o skruva kan du ju bevisligen :smile:

Lycka till min maskinistvän :bira:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fjeddan (trådstartaren)

#6928 » 15:21:56, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Idag dök det upp ett minne på Facebook..

För tio år sedan idag, så åkte jag ner till Sundsvall och köpte en Passat!

Det hade varit en turbulent tid i bilägandet, jag hade en Saab 9-3 som jag haft i ca 6 år, men jag skulle bli pappa, och jag kände att Saaben skulle bli lite trång!

Bild

Så Saaben ställdes åt sidan, och vi köpte tillsammans en Volvo V70 2.4T AWD automat från 2001..

En fullutrustad helt underbar bil, och min nyfödde son åkte nu säkert, och vi hade plats för packning!

Bild
Bild
Bild

Fast när vi haft den i ungefär ett år, så fick min sambo ett jobb i på ett dagis i Högarna, en by strax innan Hammerdal, 6 mil ifrån där vi bodde då..

Och hur underbar Volvon än var att köra, så låg bränsleförbrukningen alldeles för högt..

Bild

Så därav sålde jag pärlan, och köpte en fabriksny Ford Focus kombi, en miljöklassad diesel på 95 trötta hästar, och bränsleförbrukningen sänktes med 1 liter/mil!

Volvon hade vi inget lån på, men Forden tog vi lån på, och trots lånekostnader och en kraftigt ökad körsträcka, så blev det ändå en billigare månadskostnad pga den låga bränsleförbrukningen..

Bild
Bild
Bild

Sambon hade Fårrden och pendlade 12 mil om dagen till sitt nya jobb, och planen med att just köpa en ny bil, var ju att vi ville ha driftsäkerhet, samt en ekonomi i det hela..

Fast under dom 11 månaderna, så försvann våran vision av driftsäkerheten, då vi fick ringa till bärgare flertalet gånger pga diverse slarvfel i bilens konstruktion..

Intercoolern ramlade loss, dieselrör släppte, bromsarna vägrade släppa..

Bild

Det känns som att min sambo körde hyrbil oftare än vad hon körde våran bil..

Så jag ledsnade!

Jag åkte ner till en bilfirma i Sundsvall och lämnade den jäkla tingesten i inbyte mot passaten..

50000kr förlorade jag på 11 månader/2000 mil, och man kan väl förmildrat säga att mitt förtroende för bilar av märket Ford, inte är jättehögt!

Jag var väldigt irriterad över den ekonomiska förlusten, men samtidigt var jag väldigt lättad över att slippa oron bak i skallen, huruvida sambon skulle ta sig på jobbet eller inte..

Men oron försvann med tiden, och passaten visade sig ha lika låg bränsleförbrukning som fårrden, och den var dessutom en mycket trevligare bil att köra med sina 140 hästar, och den hade ett mycket större benutrymme för stordampen!

Och det var ju tur, för det visade sig att det blev jag som fick sitta och pendla till och från jobbet med den..

Bara nån vecka efter att jag köpt den, så var vi och tittade på en helt underbar gård i en grannby till byn som sambon jobbade i, för hon hade problem att köra längre sträckor..

Det var en helt igenvuxen gammal gård från 1800-talet, ett riktigt renoveringsobjekt, fast priset var överkomligt, sonen och ev senare barn skulle få en trevlig uppväxt, och jag har ju trots allt damp!

Vi slog till och köpte det, och snart tio år senare så bor vi fortfarande här, trots lite ekonomisk turbulens!

Och passaten, den skjutsade min röv till och från jobbet i nästan 6 år efter det..

Jag bytte olja på den 32ggr under dom åren, och det var väl i princip det enda jag behövde göra!

Den hade gått ca 5000 mil om jag inte missminner mig när jag köpte den, och i 16000 mil så svek den mig aldrig en gång, det var inte en enda pinal som gick sönder på den!

Tills semestern sommaren 2018..

Då hade den slagit om till 21000 mil, vi var på väg ner till Sundsvall med husvagnen, och bilen började skaka konstigt..

Det var början till slutet på min och passatens kärleksrelation..

Jag bytte i princip hela framvagnen, alla bussningar, bromsar, hjullager, drivaxlar, dämpare o fjädrar..

Sen lite senare byttes hela bakvagnen ut, och fjädring o bromsar..

Sen efter det var jag tvungen att köpa nya fälgar och däck, då det visade sig att 2st fälgar som satt på bilen var krokiga, och fälgarna hade förmodligen orsakat vibrationerna jag känt..

Jag var vid tillfället av felsökningen mitt uppe i en motorrenovering av en BM1113A motor i en baklastare, så jag missade problemet med fälgarna, och började istället att byta alla delar på bilen som var slitna i ren frustration och på måfå, för att få ut bilen ur garaget, så jag kunde fortsätta med baklastarn..

När jag äntligen fått ut bilen ur garaget, så skulle jag kolla upp ett udda pysljud som uppstått från motorn..

Det visade sig vara turbon som var utsliten, och det var ju bara att köra in bilen i garaget igen..

Berners i Östersund skulle ha kring 30-35000kr för ett turbobyte, då dom var tvungen att antingen lyfta ur motorn ur bilen, eller ta ner framvagnsbalken, och det rörde sig om ca 20 timmars jobb har jag för mig..

Jag sa någonting väldigt otrevligt till dom, och la på luren.

Jag åkte till en turbofirma i Strömsund och köpte en utbytesturbo, och bytte den på en kväll i garaget, utan att vardera plocka ur motorn eller framvagnen, och givetvis hade jag vid tillfället mina rosa hörlurar på mig!

Turbofirman sa åt mig att mitt partikelfilter förmodligen var igensatt av att döma på slitaget på turbon, och att jag borde hålla det under uppsikt..

I det här läget hade våran ekonomi börjat krascha, och jag hade redan lagt ut 40-50000kr på bilen, så jag ignorerade det och hoppades på det bästa!

När bilen ett halvår senare började trycka ur sig motorolja ur varenda öppning, så fick jag till slut nog!

Jag tvättade bilen, silikonade igen överallt där oljan kommit ut, knäppte kort och la ut den på blocket!

En snubbe kom och köpte den, och det är numera körförbud på den pga utebliven kontrollbesiktning..

Det här blev ett långt inlägg, men det är många minnen som ploppar upp när jag ser bilder på min gamla passat..

Jag saknar fortfarande än idag den där bilen, den var så jäkla skön att åka i, och den gick väldigt billigt!

Om jag skulle göra om felsökningen i nutid, skulle den förmodligen resulterat i lite mindre utbytta delar, och det där partikelfiltret som sitter på den skulle vara utrensat och bortprogrammerat ur bilens minne!

Nu ska jag sluta ordbajsa, och fortsätta kämpa mot en kraftig förkylning! :)

26 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

SK Racing

#6929 » 21:38:59, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är bara för go :buga: Blir liksom aldrig tråkigt o läsa ditt skrivande, en höjdpunkt helt enkelt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fjeddan (trådstartaren)

#6930 » 22:26:16, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Igår var jag sängliggandes hela dagen med feber, och var sjukt uttråkad..

Det låg 10-15cm nysnö ute som kommit nån dag tidigare, och det störde mig nåt så fruktansvärt eftersom jag brukar hålla undan snön rätt noggrant..

Igår kväll hade jag fått nog, så jag gav mig ut för att skotta gårdsplanen, vägen upp till min o grannens korsning, samt fram till stegen som står upprest åt sotaren som ska komma på Onsdag..

Det var en dum idé att ge sig ut med Zetorina när febern inte lagt sig!

Backade först mot stegen, sänkte ner slungan och åkte!

Men då lyckades jag väl missbedömma avståndet till stegen, så stegen som stod nerkörd fastfrusen i backen, tog och följde med mig ut på äventyr!

Svor några svordomar och skottade upp gårdsplanen, var givetvis lite oförsiktig då jag släppte upp kopplingen till PTOn, så jag sabbade såklart brytbulten..

Svor ännu mer..

Frös som en nakenhund i Sibirien då jag skruvade dit en ny bult, men sen kunde mina äventyr fortsätta!

Nu var det bara vägen upp till grannens korsning kvar, så inget kunde ju gå fel!

När jag slungat upp till korsningen, så vänder jag traktorn och ska vrida runt tornet på slungan, så snön åker i samma riktning som vinden..

Då tar det febersjuka blockmongot vid ratten tag i hydraulspaken, och drar den jäveln åt fel håll!

Spaken som jag alltid vid precis alla andra tillfällen än just ikväll dragit åt rätt håll, drogs åt fel håll!

Och pga min hembyggda konstruktion för vridningen av tornet, så måste man vara med och se så man inte kör vridningen för långt..

Om man gör det så kan två olika saker hända, kedjan hoppar av (som den gjort tidigare gånger), eller så kan tydligen kedjan låta bli att hoppa av, och istället låta hydraulmotorn slita sönder sina egna fästen!

Man lär sig något nytt varje dag!

Vridningen till tornet får byggas om i sommar, får försöka spärra fast tornet nån dag, det är väl förhoppningsvis inte så många snöröjningar kvar på säsongen..

Och idag är jag lite piggare, så jag tog och justerade till längden på stegen helt enkelt, och den står upprest och redo för sotaren!

Gårdagens snöröjning kommer jag nog aldrig att glömma! :)

20 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se