Idag blev det lite uppfräschning av gnisteriet på 940n, då den blivit märkbart klenare, och HC-halten på besiktningen blivit märkbart högre!
Fördelarlock,
rotor, tändkablar byttes då jag köpte bilen för 5år/6000 mil sedan, tändstiften byttes för 1,5år/1000 mil sedan..
Det blev ingen större märkbar skillnad med de utbytta delarna, den gick möjligtvis snäppet renare..
Sen mätte jag upp tändspolen, och insåg att det enligt fickdataboken var för högt
motstånd på primär, och för lågt på sekundär..
En kontroll på spolen ifrån min 740-donatorbil på gården gav mig mätvärden inom toleranserna, så nu har jag äntligen en volvojävel som går som en volvojävel ska!
Det firas med actionfilm och tilltugg med den äldsta lilldampen, medan sambon är på sjukhuset med svärfar..
Han hittades på golvet av hemtjänsten igår avslocknad, och med en blodsockerhalt på 0,7!
Hemtjänsten missade för övrigt att både mäta, och ge han sitt insulin igår, tackar ödmjukast för den!