Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frugan tappat kundvagn på parkeringen..

43 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

ers-gti (trådstartaren)

#1 » 10:58:01, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Frugan ringde och lät lite upprörd. Hon hade tydligen lyckats tappa kundvagnen på ICA och den hade självklart repat en nyare leasingbil..

Min fundering är om vi kan ha någon försäkring som täcker detta? Enligt honom så ligger hans självrisk på 5000 vilket känns sådär lagom roligt att betala.. Har ingen aning om något i hemförsäkringen kan täcka det, typ drulle eller så. Någon som har varit med om något liknande?

/M
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Torpöbo

#2 » 11:11:04, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har drulle och ansvarsförsäkring i min hemförsäkring, detta borde väl kunna täcka motpartens självrisk mot en lägre självrisk?
Tror min självrisk för drulle och ansvar ligger på runt 1000 kronor.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Ivar Risslén

#3 » 12:06:19, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir man på cyklad så får bilägaren stå för kostnaden. Åtminstone för några år sedan. En kundvagn är inte ett försäkringspliktigt fordon. Så det kan vara något liknande där.
Var hon vårdslös när hon tappade vagnen eller var det något annat som gjorde att den kom i rullning, te.x. vindby eller att parkeringen lutade.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Göran Ekman

#4 » 12:09:46, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod den andra bilen parkerad ?
Kontakta ditt försäkrings bolag och kolla vad era försäkringar täcker.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ptr

#5 » 21:59:10, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på att det är butikens vagn och butikens parkering med - om det kan vara nån öppning med.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

ers-gti (trådstartaren)

#6 » 07:49:31, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Har drulle och ansvarsförsäkring i min hemförsäkring, detta borde väl kunna täcka motpartens självrisk mot en lägre självrisk?
Tror min självrisk för drulle och ansvar ligger på runt 1000 kronor.


Hej! Ringde och kollade och mycket riktigt så trodde försäkringsbolaget att vår ansvarsförsäkring ev. kunde täcka hans självrisk på vagnsskadan. Han ska lämna in bilen och sen så får vi ta hans faktura och lämna den till vårt bolag. Tack för tipset!

3 personer gillar det här inlägget.
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

ers-gti (trådstartaren)

#7 » 07:51:21, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Blir man på cyklad så får bilägaren stå för kostnaden. Åtminstone för några år sedan. En kundvagn är inte ett försäkringspliktigt fordon. Så det kan vara något liknande där.
Var hon vårdslös när hon tappade vagnen eller var det något annat som gjorde att den kom i rullning, te.x. vindby eller att parkeringen lutade.


Jo, det verkar som att man får stå allt själv. Har man inte drulle eller ansvarsförsäkring så får man nog bita i det sura äpplet som det verkar..

Undra vad som händer i fall att han inte skulle ha någon försäkring på fordonet? Säg att att nyss köpt en veteranbil som står på han parkering. Då torde man ju få betala hela skadan själv?
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

ers-gti (trådstartaren)

#8 » 07:52:49, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Stod den andra bilen parkerad ?
Kontakta ditt försäkrings bolag och kolla vad era försäkringar täcker.
Göran i Björnarbo


Yes, den stod en bit bort på samma parkering. Irriterande nog så hade han parkerat på ett ställe där man inte får parkera och just där rullade kundvagnen.. :snow:
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

ers-gti (trådstartaren)

#9 » 08:08:43, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Tänkte på att det är butikens vagn och butikens parkering med - om det kan vara nån öppning med.


Känner han som är butikschef så ska prata med honom om det finns någon lösning där! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#10 » 08:43:25, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett antal år sedan hände samma sak oss ,kundvagnen rullade iväg ( parkeringen lutar) en kvinna backade ut från sin plats , kundvagnen träffar förar dörren lackskador. Det tog våran hemförsäkring.
I det här fallet kördes bilen när den träffades av kund vagnen och då hamnade halva ansvaret hos föraren av den skadade bilen .
Vi gjorde inget mer än att betala självrisken resten av kontakterna skötte vårat försäkringsbolag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#11 » 08:45:23, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi bor nu mera i landet "don't ask - don't tell"; förr var det en rättsstat vi bodde i...

Det din fru skulle ha gjort var att inte säga något... fotograferat skadan... polisanmält "smitningen"... och vips hade hon haft en "parkeringsskada" vilken täcks väl av fordonsförsäkringen och kan ev., helt elimineras av intresseorganisation för bilister och parkeringseländet (glömt vad de heter - går genom försäkringsbolaget).

Nu har hon både "tell" och "ask"...å då har hon straffat ut sig själv...

Å andra sidan...detta är -gammal- kunskap!
I kanske är ungdomar på några o tjugo utan levande äldre i er värld och saknat kontakt med äldre generationer under er uppväxt?... Det skulle kunna förklara varför I inte kan denna sida av fordonsförsäkringar.

Detta gällde redan på 1960-talet, lite osäker om det var så redan på 50-talet. Det har alltså gällt i vart fall de senaste 50 åren...

Detta med att krocka på parkering med kundvagn är en i högsta grad reell möjlighet!
Många parkeringar är inte plan utan har betydande lutning!
Även jag har "krockat" med min bil...å ser rött när parkerings lutning är orsaken o inte min "körförmåga"!

Det inträffade belyser en fundering jag haft gällande barnvagnar (shoppingvagn i min värld):
- varför har varesig barnvagnar och kundvagnar "dödmansgrepp", men gräsklipparna är påtvingade sådant skräp?!
Tänk när man är inne i butiken med de "plana" golven...o kundvagnen börjar röra på sig! Eller när ungd.* ska ha kundvagnsracing i storköpet,... eller när vinden suger tag i vagnen på parkeringen!... För att inte tala om barnvagnar!

Men svaret på undran är i vart fall:
- genom dumärlighet blev du och din fru hårt straffade :-(
Det som finns kvar för er är att fråga edert försäkringsbolag -om- de kan hjälpa till med reparationskostnaden, men... jag tror det är kört...:-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Simnil

#12 » 09:02:13, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vi bor nu mera i landet "don't ask - don't tell"; förr var det en rättsstat vi bodde i...



Så du förordar försäkringsbedrägeri?

....vilket det ju i praktiken blir om man orsakar en skada och knuffar över den på annan betalare, i detta fall trafikförsäkringsföreningen.

Har man rivit sönder någon annans grejer får man stå sitt kast, oavsett vart det var och hur det gått till!!
I detta fallet så var glad att det fanns en "drulleförsäkring" i bakgrunden så kostnaden blev "måttlig". Betala tusingen i självrisk och tag lärdom är vad jag förordar.

En närbesläktad fråga, Jag är inte onödigt varsam med min bil men jag vill "förstöra mina egna saker" och blir vansinnig när någon dum_ävel exempelvis ställer sig nära och öppnar dörrar utan hänsyn. Särskilt föräldrar med mer koll på sina smartphones än på ungarna i baksätet kan orsaka rejält med skada varje gång dom är på Ica..... Som tur är är genomsnittsmänniskan latare än vad dom är omtänksamma om sina bilar så om man bara ser till att parkera en bit ifrån butikernas dörrar så kan man få stå någorlunda ifred, så det är vad jag brukar göra.

8 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Göran Ekman

#13 » 09:08:44, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det en hemförsäkring så tar den det hela det ända ni behöver göra när att anmäla skadan till erat försäkringsbolag betala eran självrisk ,försäkrings bolaget sköter resten .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

v702

#14 » 10:16:37, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ers-gti skrev:
Göran Ekman skrev:Stod den andra bilen parkerad ?
Kontakta ditt försäkrings bolag och kolla vad era försäkringar täcker.
Göran i Björnarbo


Yes, den stod en bit bort på samma parkering. Irriterande nog så hade han parkerat på ett ställe där man inte får parkera och just där rullade kundvagnen.. :snow:


Ligger då inte grundfelet hos bilföraren? Tycker han kan betala sin egen självrisk, vagnen gjorde ju rätt och rullade dit ingen ska stå.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger

#15 » 10:25:47, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väääänta lite ... han parkerade i en zon där man inte får parkera? Ups! Nu kan man tänka åt två håll.
1) ta sitt ansvar eftersom man inte hade koll på vagnen
2) söka bråk (blir ju tyvärr så) och rulla av kostnaden på bilägaren som parkerade fel

Jag hade nog gått med 1) även om jag mycket väl kan förstå om man väljer 2).

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se