Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Är det bara jag som upplever min smartfon som en tidstjuv

112 inlägg • Sida 6 av 8
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

magloman

#76 » 21:43:00, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget som slår apple :thumme:

Alla kommer till insikt förr eller senare; tar bara lite längre tid för en del :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Göran Ekman (trådstartaren)

#77 » 08:47:43, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maglo ,jag saknar en motivering .
För egen del kan jag konstatera att det går fortare att surfa på paddan än luren , samt att Maskiniten är nog min största tidstjuv , ska jag lösa det får nog Holger blocka mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#78 » 10:32:38, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det upptäcktes för ett tag sedan att Apple lät sina telefoner gå ner i ett energisparläge när batteriet började bli dåligt.
De kommunicerade inte detta (dåligt!) och när det upptäcktes började naturligtvis alla att klanka ner på Apple.
Om det som Apple säger stämmer så var orsaken till att de gjorde detta att telefonen ska vara möjlig att nå och användas så länge som möjligt. Men den blir alltså långsamare för att spara batteri - eftersom batteriet börjar bli dåligt.

Man kan nu fram till oktober 2018 byta batteri på alla telefoner från och med iPhone6 till en hälften/tredjedel av priset hittills (29 Euro istället för 79 Euro).
Plus att de har börjat implementera ett mycket detaljerat och transparent batterimanagement i mjukvaran.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#79 » 18:21:08, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Maglo ,jag saknar en motivering .
För egen del kan jag konstatera att det går fortare att surfa på paddan än luren , samt att Maskiniten är nog min största tidstjuv , ska jag lösa det får nog Holger blocka mig.
Göran i Björnarbo



Har inget behov av att rättfärdiga min egen användning av apples produkter genom att övertyga andra om dess förträfflighet.

Säger bara som vanligt; vill du ha testvinnare, köp samsung eller nån annan kopia. Vill du ha nåt som funkar, köp apple.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman (trådstartaren)

#80 » 18:32:17, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara att jag skulle få några bra fakta för motivera min vistelse i
Äppelträsket.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#81 » 20:13:45, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran, det är enligt min erfarenhet inte klösbrädan i sig som är tidstjuven. Det är snarare vad man använder den till/vilka appar man installerat.
Jag har personligen avstått från ansiktsboken då jag tror det värsta om mig själv: om jag hade det skulle alltför mycket tid spenderas där. Nu är jag så blåögd att jag förmodligen lägger motsvarande tid på maskinisten....
Exempel: jag hade tidigare en app, ett typiskt tidsfördriv för folk som inte vet vad de skall göra av sin tid. Ett spel. Hustru och barnen hånade mig lite, men det var ändå ett gift, jag var ”tvungen” att fortsätta. Jag beslutade att om jag bara nådde en viss nivå i spelet skulle appen avinstalleras. Efter en tid var nivån uppnådd och jag avinstallerade följaktligen appen. Tro mig, saknaden var stor, trots att jag själv visste hur illa ute jag var!
Lärdom: man är inte bättre än sig själv. En pryl, ett hjälpmedel, är inte bättre än vad man gör den till.

Slutsats: Du och jag bör be Holger att blocka oss från Maskinisten för att få ett fullgott liv enligt normerna. Vill vi det? Jag tror att ett liv utan min största tidstjuv (maskinisten) skulle vara ganska fattigt....?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#82 » 20:50:43, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Automatiskt blockad efter ett visst antal inläggningar :idee:
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#83 » 22:01:11, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del blir det att surfandet ersätter TV tittandet . Det jag hänger på är Maskinisten några andra forum , Blocket lite väder mm.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

igelkottar

#84 » 22:05:17, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart bästa alternativet Göran. :thummar: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_

#85 » 23:07:54, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet att minska möjligheterna med tidstöld från telefon är att inte installera ett googlekonto på en androidtelefon utan istället använda den som en telefon.

Det fungerar utmärkt, rent praktiskt. Men vill man kolla hastighet på planet så fungerar inte den modellen.
Man kan fortfarande ha kontakter, SMS, MMS ta kort, surfa, använda miniräknare (dom är rätt kassa men + och - finns ju), skriva små anteckningar osv. Om man desutom sätter den i energisparläge (vilket då inte är något bekymmer eftersom man inte kör en massa appar) så räcker batteriet helt plötsligt i dagar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman (trådstartaren)

#86 » 08:07:43, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenheter av appel prylar ,familjen satt en IPad i händerna på mig för 6 år sedan . Fick en möjlighet att vara på nätet , utan att bli tokig på en dator som inte beter sig som jag vill , verkar inte som att jag är Microsoft kompatibel . Min padda är en datapryl som efter 6 år fortfarande fungerar bra.
Den funktionen som jag skulle sakna om jag lägger ned smartfonen är tangent bordet , möjligheten att relativt enkelt skriva något , ett medelande . Men som telefon betraktat behöver smartfonen mera tid på sig att utvecklas för att fungera mer än hjälpligt , jag har väldigt svårt att prata i den utan att det piper i örat på den jag talar med . Ska det bli bra bör jag använda ett headset.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Filijox

#87 » 09:41:41, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar kalla telefonen för snuttefilten. Även om där finns möjligheter att lösa problem och hitta information snabbt så tilltalar den en känslomässig svaghet vi människor bär på. Många langar fram telefonen när de känner sig lite osäkra/uttråkade etc för det ger en trygghet att hålla igång de subtila känslomässiga processerna man är van vid (beroende av).

Men det är varken rätt eller fel, det bara är så, och alla får vi ta ansvar för våra egna val, vare sig det är att göra det som känns bekvämt eller göra det man förstår leder dit man vill.

3 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

Holger

#88 » 14:39:05, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:... uttråkade ...

Der är just det som är problemet.
Vi tror att vi är uttråkade ... vi tror att vi hela tiden måste stimuleras. Det är en stor svaghet.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magirus

#89 » 22:11:31, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sitta o tomglo på ingenting en timme är en svår konst! :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#90 » 22:52:21, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur man att man inte lider av den sjukdomen, var i Pitestad förra sommarn på snabbvisit nere vid Coop å Ica Max där är de massor bilar som åker från å till parkerinagarna ! Åkte hoj å var på hugget för vad som helst kan inträffa med trottoarbönderna å så klart sätter en tjej ner fot på gatan å mobilen vid örat, en ilsken signal å de var nog nära hon pissade på sej för såklart jag provocerade alldeles inpå henne! Men vafan håller de på med? Törs de inte vara med i samspelet å släppa fånen när de bara låtsas med mobilen? Har de inget JAG nuförtiden å vågar gå klädda i värsta trafiken MEN jag gissar att nästa gång så ser hon sej för! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se