Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Förebyggande arbete för släckning av skogsbrand?

48 inlägg • Sida 2 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

ac tc

#16 » 10:57:51, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tankbil väger nog runt 20 ton om det är en 10 m3 tank på flakväxlar chassi.
Släckbilar väger 12-14 ton.
- bara bra att ha i åtanke.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



eqlazer

#17 » 17:53:35, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:En 3,5-4 meters stenpir ut till 1-1,5 meters vattendjup borde därmed vara en riktigt bra tankplats om jag nu tänker rätt?

Kanske enklare att gräva en kanal från vattnet och in en bit till fast mark? Kanske mer jobb med underhåll (muddra emellanåt) men jag tänker mig att det är betydligt billigare initialkostnad.

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

busholle

#18 » 08:04:25, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlazer skrev:
mats_o skrev:En 3,5-4 meters stenpir ut till 1-1,5 meters vattendjup borde därmed vara en riktigt bra tankplats om jag nu tänker rätt?

Kanske enklare att gräva en kanal från vattnet och in en bit till fast mark? Kanske mer jobb med underhåll (muddra emellanåt) men jag tänker mig att det är betydligt billigare initialkostnad.


Är inne på samma sak. Muddra en ränna fram till en yta där gödseltunnor kommer intill helst med möjlighet till rundkörning. Är det helt hopplöst att muddra så kanske det går att få ner en 300-400 ledning in till en pumpgrop?

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

MagnusGoransson

#19 » 10:21:34, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte vattendom bara om strandlinjen ändras, men den kanske är lätt att få om syftet är ädelt :-) Länsstyrelsen verkar ju dock inte vara så lätt att ha att göra med enligt de vänner som har vattenkraftverk.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

busholle

#20 » 12:01:00, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Glöm inte vattendom bara om strandlinjen ändras, men den kanske är lätt att få om syftet är ädelt :-) Länsstyrelsen verkar ju dock inte vara så lätt att ha att göra med enligt de vänner som har vattenkraftverk.


Detta är en helt annan sak än vattenkraftverk. Vattenkraften hanteras av miljödomstolen, detta kan man mest troligt få igenom som ett enklare tillståndsärende direkt av länsstyrelsen.

Tror heller inte vattenuttaget är något problem så länge det beordras av räddningsledare.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

MagnusGoransson

#21 » 12:08:18, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, vattenuttaget kan ju aldrig vara ett problem vid en skogsbrand. Tänker mest på att strandlinjen ändras om man bygger ett dike eller kaj och det kan ju bli dyrt om man inte har tillstånd. Men som du skriver så borde det inte vara svårt att få.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Krister W.

#22 » 15:31:48, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant och dagsaktuell frågeställning!
Med tanke på hur torrt det är i markerna, och hur lite regn det fallit senaste två månaderna...

Men har inte Räddningstjänsten/brandkåren ganska god lokalkännedom om möjliga/lämpliga vattenkällor att hämta vid i händelse av större bränder? Man borde väl ha rekat redan i sitt eget närområde? Alltså för sådana bränder där det vattnet man kan ta med sig i egna fordon blir en "droppe i havet"? Kan man ju tycka.
Inte koll på varenda liten vattenpöl kanske, men de största och viktigaste sjöarna och åarna i kommunen, med lämpliga hämtställen?
Att köra vatten ett antal kilometer med bilar borde väl inte vara något större bekymmer, särskilt inte om man kan få lite hjälp av bygdens bönder och åkare med lämpliga fordon?
Värre då kanske att få fram vattnet den sista biten ut i skogen om ingen farbar väg finns. Det bästa vore ju förstås om det fanns en stor sjö precis bredvid brandplatsen... :mrgreen:
Sen finns ju flygplan och helikoptrar som själva kan hämta upp vatten i sjöar och vattenbomba. Men jag gissar att det tar lite tid att få fram, och att man sätter in dessa först när det blivit rejäl brasa.

Såna här IBC-tankar är inte så dumma heller. För egen beredskap kan man ju skaffa några stycken att ha hemma på gården och fylla upp med vatten. Innan det börjar brinna då förstås! Jag har några stycken hemma, som jag brukar fyll nere vid ån ibland. Men min lilla motorpump tar det ungefär 10-12 minuter att pumpa upp c a 1200l vatten. Inget man släcker skogsbränder med precis, men att ha i beredskap uti fall att, för att vinna lite tid kanske, tills stärre hjälp hinner fram (eller om...).
Om jag utnyttjar all lagringskapacitet jag förfogar över (inkl. badtunnan) kan jag förvara ca 5100l vatten!
Med den elektriska gardenapumpen och trädgårdsslang borde det räcka för släckningsarbete i bortåt 4-5 timmar kontinuerligt i alla fall...
Den typen av beredskap är något som i princip alla husägare borde kunna skaffa sig, till en liten kostnad!
Skall man bara se till att fylla upp det med vatten också... :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

igelkottar

#23 » 16:16:07, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å komma ihåg att tömma innan de fryser sönder. :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Krister W.

#24 » 16:24:29, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis!
Och det har ju hänt att man glömt tappa ur vattnet innan det fryser. För några år sedan såg en av IBCerna mer ut som ett klot än en kub, om man säger så. :mrgreen: :lmao:
Men plasten den är gjord av är rätt seg, spricker inte så lätt. Och metallburen den står i gick att räta ut sen på våren!
Jag använder den tanken än i dag. :grin:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

busholle

#25 » 19:25:41, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja Krister, kapaciteten rasar med avståndet så att köra kilometervis ger ingen god effekt. Att ta sig ut för att släcka gör man med pumpar i sinom tid. Det man vill med tunnor initialt är att skapa begränsningslinjer utmed vägar och fält så det inte sprider sig.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Torpöbo

#26 » 19:59:46, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en tankplats för gödseltunna ska göra nytta ska man helst inte behöva backa med tunnorn utan kunna köra efter varandra fram till tankplatsen. Vända tar tid.
Om du har en gammal bevattning skulle du kunna ställa ut spridarna rund gården. Gör man sedan en stos som brandmännen kan koppla på så kan man vattenbeguta hela gårdsbilden med mindre personal.
Om man har en gödselbrunn nära en sjö, skulle man kunna använda gödsel/urinbrunnen för omlastning. Man pumpar vatten till brunnen sedan kan tannkvagnarna enkelt och snabbt fylla ur den.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

InläggDetta inlägg har raderats av Torpöbo den 20:00:28, 05-07-2018.
Anledning: Dubbelpost.

Krister W.

#28 » 11:45:28, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Nja Krister, kapaciteten rasar med avståndet så att köra kilometervis ger ingen god effekt. Att ta sig ut för att släcka gör man med pumpar i sinom tid. Det man vill med tunnor initialt är att skapa begränsningslinjer utmed vägar och fält så det inte sprider sig.


Vet inte om jag förstår dig rätt, men du talar om att köra med gödseltunnor-tunnor längs vägar och sprida vatten direkt från dem, på marken? Där det inte ännu brinner (förstås! Att köra rakt in i elden med traktor vagn för att släcka vore nog ingen bra ide...).
Stor nytta med det, hindra eldens spridning om det går! :thumme:

Jag var ju mer inne på att köra fram släckvatten till brandsläckarna längst framme vid "fronten". För vad gör man om det helt enkelt inte finns någon vattenkälla inom några kilometers radie från branden? En lösning blir ju då kanske att helt enkelt låta det brinna ut i området, och fokusera på att förhindra spridning...
Gissar att "brandchefen" har en hel räcka metoder och strategier i bakfickan att ta till, beroende på hur den aktuella situationen ser ut, och utvecklar sig, beroende på tillgängliga resurser, tillgång på vatten, mm mm.
Erfarenhet och kunskap är nog ovärderligt i den uppgiften! :buga:
Inget för en amatör alltså. :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

igelkottar

#29 » 11:50:05, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Krister W. :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

ac tc

#30 » 23:50:33, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå nog finns det knep att ta till allt...
- mer folk.
- få ordning på rekryteringen av deltidare är nog överlägset viktigast.
Men som kommunförbundet förhandlar så lär det bli helt omöjligt. Vi har urusla villkor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se