Sida 1 av 1

FAK (Frivilliga AutomobilKåren), samhällsuppdrag med BV206 mm...

InläggPostat: 22:37:01, 13-07-2018
av Crankshaft
Urdelad tråd härifrån:
PerÖ83 @ Nybörjare på Avant minilastare
/ja-bond77


PerÖ83 skrev:Kan du inte göra en tråd om din BV206?


Nja, någon BV206 har jag inte, men däremot kör jag BV206 för FAK (Frivilliga AutomobilKåren). Numera är detta helt civilt, med fokus på olika typer av samhällskriser. Bl a gjorde vi en större insats i samb med "Salabranden" 2014

Nu är vi ju inte brandmän, så man skickas ju inte till "brandfronten" (det måste proffsen sköta), men däremot fungerar vi som "stödtrupper". Några exempel kan vara transport av personal och förnödenheter, patrullering av brandgator, släckning av småbränder bakom fronten, samt undsättning av t ex gårdsfolk. Bifogar några bilder.

Detta skulle jag möjligen kunna skapa en tråd om.

Generellt gäller ju att FAK (liksom Bilkåristerna) alltid söker nya frivilliga att utbilda. Särskilt folk med erfarenhet av typ "maskinister" här på forumet är synnerligen välkomna. Om någon är intresserad förmedlar jag gärna kontakten. Vanligen får man då genomgå en (nog så krävande) grundutbildning på runt 6 dagar, följt av snöubildning och avancerad körning. Därefter repetitiosutbildningar vart fjärde år (+ naturligtvis "skarpa insatser", om/när det blir aktuellt)




Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Nybörjare på Avant minilastare

InläggPostat: 23:08:45, 13-07-2018
av PerÖ83
FAK låter riktigt intressant :grin: berätta mer :buga:

Re: FAK (Frivilliga AutomobilKåren), samhällsuppdrag med BV206 mm...

InläggPostat: 23:32:12, 23-07-2018
av Crankshaft
Jag skriver gärna lite, men just nu jobbar jag med att hjälpa till att släcka branden i Ljusdal. Hoppas ni ursäktar att jag ber er ha lite tålamod....

Re: FAK (Frivilliga AutomobilKåren), samhällsuppdrag med BV206 mm...

InläggPostat: 11:46:32, 24-07-2018
av igelkottar
Absolut :thummar: och stort tack för att du jobbar med släckningen. :buga: :buga:

Re: FAK (Frivilliga AutomobilKåren), samhällsuppdrag med BV206 mm...

InläggPostat: 14:54:44, 24-07-2018
av autorep
Där skulle min tgb 40 passa finfint i skogen med en vatten tank på flaket

Re: FAK (Frivilliga AutomobilKåren), samhällsuppdrag med BV206 mm...

InläggPostat: 18:57:25, 05-11-2018
av Crankshaft
Ledsen att det dröjt (väldigt länge).

Om jag börjar med Frivilliga AutomobilKåren, så kan man på FAK:s hemsida https://www.fak.se/om-fak, bl a läsa följande om upprinnelsen:

"När FAK grundandes 1914, var det som en militär avläggare till KAK - Kungliga Automobilklubben. Medlemmarna var bilburna officerare och uppgifterna till största delen sambands -och kurirtjänst. I och med att armén motoriserades och andra världskriget ägt rum förändrades uppgifterna till bemanning av bilkompanier samt att svara för motorutbildning av arméns befäl."

Så småningom ändrades väl karaktären något, till att mer utgöra en resurs för framförallt militära transporter. Det var när FAK existerade i denna form som jag själv gick med, direkt efter muck 1976. Just i mitt fall var det väl då framförallt för att behålla färdigheterna för de tyngre körkortsbehörigheterna, dvs buss och lastbil (alltså inte bara behålla dessa bokstäver på körkortet, utan även faktisk kunna köra dessa fordon). Naturligtvis kändes det även bra att kunna göra en insats, som alternativ till att delta i civilförsvarsövningar.

Se'n vet vi ju all hur det gick, dvs i praktiken las ju försvaret ned. Därmed upphörde i stort sett FAK:s roll som resurs för militära transporter. Inriktningen blev då istället insatser i samband med civila krissituationer av olika slag, vilket i sin tur medförde att fokus flyttade till olika terrängfordon, däribland (kanske framförallt) bandvagn 206. Vi som redan var medlemmar fick därmed erbjudande om "omskolning" till bandvagn (eller annat terrängfordon), samtidigt som rekryteringen ändrades i samma riktning. Det finns alltså all anledning för den som är intresserad av att köra bandvagn (och få betalt för besväret) att anmäla sig som frivillig. Själv är jag inte särskilt involverad i den rent administrativa delen (jag är bara vanlig medlem), men jag föreställer mig att just de med erfarenhet av t ex skogsmaskiner, lastare, etc är särskilt välkomna (av vilka det ju verkar finnas gott om här på forumet) :smile:

Parallellt med FAK finns ju även Bilkåristerna. Detta var ursprungligen en kvinnlig motsvarighet till FAK, men nu är båda organisationerna öppna för både män och kvinnor. Mycket av utbildningen sker även gemensamt. MIn egen uppfattning är att det därmed knappast finns någon anledning till att fortsätta i två organisationer med nästan identiska uppgifter. Jag skulle därmed inte bli förvånad om någon form av samgående kommer att ske så småningom, men måhända är tiden ännu inte mogen.... :huh:

Ärligt talat sågs nog detta med FAK och frivilliginsatser som ganska "suspekt" :myzsko: av det övriga samhället och makthavare. Det fanns t o m planer på att lägga ned all så'n verksamhet, men se'n inträffade branden runt Sala 2014, vilken ledde till en veritabel "helomvändning". Som den efterföljande utredningen visade var det just de frivilliga krafterna (allt från damer 80+ som delade ut mat inom ramen för Frivilliga ResursGrupper, till FAK, Bilkårister, RödaKors-personal och Hemvärn), som var snabbast på plats och verkligen ställde upp.

Som ett resultat av detta är det nu en helt annan situation, där FAK, Bilkårister och andra betraktas med helt nya ögon. Detta märktes inte minst i samb med sommarens brand runt Ljusdal, där vi fick otroligt mycket uppskattning, i synnerhet från brandförsvar som kallats in från städer ("stadsbrandkårer") och andra länder (ofta med begränsade möjligheter och erfarenhet att ta sig fram med tung utrustning i svensk terräng).

Så om detta låter det minsta lockande, särskilt om du (i motsats till mig och många andra) redan nu kan köra t ex skogsmaskin, så rekommenderar jag verkligen att du går med i FAK (eller Bilkåristerna). Väldigt spännande och intressant, och känns dessutom mycket trevligt att kunna göra en riktig samhällsinsats.

Som medlem och utbildad förare tecknar man sedan avtal med antingen Trafikverket eller Svenska Kraftnät

I nästa inlägg tänkte jag berätta lite mer om branden i Ljusdal.

Bild