Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Alla dessa projekttrådar som bara dör bort...

70 inlägg • Sida 1 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

qqq (trådstartaren)

#1 » 11:04:51, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan inte låta bli att fundera över alla projekttrådar som startas här, som sedan sakta dör bort, utan att man får veta hur det gick sedan.... Några exempel:

En som började renovera en 840 i värmland (?), ett annat 840 projekt om jag inte minns fel, någon som kastade sig över en scania L50 (L36?), garagebyggaren i luleå, en annan garagebyggare i mellannorrland, garagebyggare på åland, garagebyggare i örebrotrakten osv...

7 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 12:46:28, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu trampar du nog på många och mycket ömma tår. Tror du inte detta beror på att många av oss aldrig blir färdiga med det vi börjar på? Jag kan bara se till mig själv. En av de tidigare trådarna jag startade var om min billyft. Den blev blästrad och målad. Bytt skadad lyftmutter och en massa lager. Återmonterad och fick den till att fungera, men det sista med elen blev aldrig klart. Den går ju att använda... Men sedan kom det viktigare / mer akuta / roligare saker emellan... :vissla:
Har en tråd om min IH844. "Skogsvrak" som stått i nio (?) år på en åker med transmissionsproblem. Fick lös motorn och fick denna till att gå. Löste en del av växellådsbekymren, dock inte allt eftersom detta troligen kräver att jag lyfter hytten och en del annat jobbigt. Knackade till nya bakskärmar, fotsteg och lite annat plåtarbete som terapiarbete. Men sedan kom det viktigare / mer akuta / roligare saker emellan... :vissla:
Grävmaskinen. Tja, där blev undervagnen renoverad så den går att använda. En del saker är upplagat så maskinen fungerar, men skulle det vara riktigt roligt så borde maskinen blästras, göras nya motorluckor och målas, samt glapp på ett par ställen borde fixas. Men sedan kom det viktigare / mer akuta / roligare saker emellan... :vissla:
Huset ska vi bara inte prata om. Ett hus blir aldrig klart. Likadant med en verkstad. Ofta tror jag att man börjar projekten med en massa energi och goda intentioner, men efter ett tag tar både energi, ekonomi och tid slut. Därför blir det dåligt med uppföljning på trådarna. Men det kan vara bra att fråga hur det gick. Då får kanske TS en tankeställare och gör klart det där sista som behövdes, eller i alla fall uppdaterar tråden med hur långt han kom.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#3 » 14:01:22, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 7 sidor med trådar som jag följer, inte ens hela förstasidan rör på sig.... Men det är nog som Stridis skriver, nya spännande saker kommer emellan och många objekt blir säkert sålda.

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

RD350

#4 » 17:18:28, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det inte bara är jag som aldrig blir klar med mina grejor! Sen behöver det inte va som man ger upp, det kan lätt bli nåt som råkar ta fem år istället för ett.... :uupps:

4 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

LeifAndersson

#5 » 17:57:10, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många projekt vilar nog bara i väntan på ny inspiration! Och en del läggs ju ner och försvinner, det hör ju liksom till det här med projekt. Nya intressantare/viktigare projekt dyker upp och tar all tid så de gamla prioriteras ned. Och så har vi ju de som havererar och får tas ut bakvägen så att säga, mycket få talar om att projektet gick på grund och sjönk, och då i synnerhet om någon blivit avrådd att ge sig på det av andra! Så att ett och annat försvinner hör nog till det där med startade projekt. Själv brukar jag undvika att redovisa projekt i nutid utan ta det lite i efterhand när man börjar skymta ljuset i tunneln.
Utom när det är något jag behöver all hjälp jag kan få redan från start, då får man dra igång det lite trevande redan på planeringsstadiet och se vart det leder. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#6 » 18:34:31, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:...och då i synnerhet om någon blivit avrådd att ge sig på det av andra! ...

Där slog du nog huvudet på åtminstone ett spik. Jag tycker man redan i de första inläggen från TS kan se om den projekttråden inte kommer att avslutas. En "stöddig" attityd, jag-kan-allt-och-ska-bara-visa-er-andra så blir det oftast aldrig fullbordat. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#7 » 19:27:26, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha +1

Kommer att tänka på flera såna....


Mina projekttrådar är många, och gamla, men de brukar leva vidare tills slut iaf :lmao:

Man har rätt mkt bollar i luften
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wol

#8 » 19:41:19, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med det är ju lite tråkigt om man följer ett projekt utan att få se slutet.
Sedan så kan jag tycka att en del sätter igång lite väl stora projekt och då kan man ofta se att den tråden kommer att dö ut och samma gubbe dyker snart upp igen med nya projekt som också blir halvfärdigt.
Jag förstår att det kan hända saker som får ett projekt att avstanna men det är ju inte så svårt att ge en kort förklaring i tråden om orsaken.
Ock det finns en del som startar nya trådar om olika småfel på samma objekt jag tycker att det är trevligare om dom gör en samlingstråd för det aktuella objektet istället.
Men det finns också många duktiga på detta forum som bara startar det ena projektet efter det andra och dokumenterar och avslutar på ett fantastiskt sätt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

QV_

#9 » 20:01:38, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har man börjat måla huset istället för projekttrådarna. Det torde falla under "mera nödvändigt" istället för roligare...

Men även dessa projekt går överstyr. Tar bara en vägg i taget och gör klart innan nästa vägg påbörjas. Det skall målas grönt, vit och rött samt monteras munblåsta fönsterglas och kittas så det tar lite tid. Men jag försöker skriva att projektet inte kommer att slutföras om det beslutet är taget.

Prisa gud för Speed heater!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

7 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

qqq (trådstartaren)

#10 » 23:31:05, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att bristen på inspirerande intresse och "mentalt stöd" hos läsarna här, gör att en del projektägare tänker, varför ska jag ödsla tid på att presentera mina projektframsteg här när man inte har något för det...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#11 » 01:36:55, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite så känner jag
sen har man väl inget av intresse och skriva utan mest skitsnack ifrån min sida . sånt kan man vara utan på ett sånt härnt forum

men i övrigt tycker jag det är trist när projekttrådarna dör bort
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

christoffer.gustavsson

#12 » 22:12:58, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag startar sällan en projekttråd om det jag pysslar med av några enkla anledningar:

1. Läsare förväntar sig i många fall att det ska hända något i tråden varje dag, kanske varannan om det finns tålamod. Finns inte en chans i världen att jag skulle kunna bidra med något intressant med så täta intervaller. T.ex har jag ett bilprojekt som pågått sedan 2006 (eller bilen ställdes av då i alla fall). Senast jag gjorde något som var värt att visa upp från det projektet var förra semestern, det vill säga drygt 1 år sedan.

2. Projekt brukar vara detsamma som hobby, något man kan gödsla pengar i när det finns lite över. Åtminstone jag har begränsad ekonomi och måste prioritera annat än nöjen i många fall. Det är tyvärr viktigare, dock inte roligare, att få huset någorlunda klart än en körbar nöjesbil.

3. Sist jag la upp ett projekt med bilder så dröjde det inte länge innan jag fick ovälkommet besök och blev av med både verktyg, maskiner och delar anpassat till projektet. Givetvis kan det också har varit en ren tillfällighet att inbrottet ägde rum strax efter att jag visat upp mitt projekt, men man blir mer försiktig när det väl hänt.

4 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

roddjer

#13 » 13:18:20, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu trampar du nog på många och mycket ömma tår.

Tår kanske behöver trampas på ibland, för att få en förändring. I någon riktning. Bara man inte är sadistisk i sitt trampande så..

"The road to hell is paved with good intensions"..

Som sagts, många har nog bra intentioner men, som så ofta, livet "kommer emellan". Tid, resurser, "måsten", prioriteringar o.s.v.. Något oväntat händer, stort som smått, och man måte ovärdera sin situation. Går oftast ut över fritiden, vilket i många Maskinisters fall då blir ett projekt.
I mitt fall har jag den nesliga oturen att drabbas av epilepsianfall. Diagnostiserad 2006. Före november förra året hade jag haft ett anfall på 11 år. Nu har jag haft två på ett halvår... Så nu är man inte så j*vla uppkäftig direkt.
Har bytt mediciner som är betyyyydligt bättre ur en synpunkt men sämre ur en annan. Uppenbarligen. Inte riktigt intrimmat än. Krångel med syn och glasögon är en faktor också. Att sambons hus brann upp för snart två år sen hjälper ju inte till heller.
Får ju såna syrliga, tråkiga, tungjobbade konsekvenser. Att bo på landsbygden (kan nog bli ändring på det inom sinom tid, tyvärr) och inte få köra bil på 12 månader är det mest trängande för att det får så långtgående konsekvenser. Förutom att fråntas körglädjen blir man ju vingklippt och i många fall ser man sig själv som en belastning när man måste begära "taxitjänst" av nära och kära stup i ett. Stukad för att man inte kan hjälpa till som man vill och brukar i vanliga fall.

Den här situationen har otvetydligen påverkat mina möjligheter till projekt senaste två åren. Hela tillvaron har blitt ett "projekt" utöver det vanliga. En liten seger i sammanhanget är att jag efter många år snart är klar med färdigställandet av min "verkstad". Städning, planering, iordningställande, inköp av inventarier och verktyg är inne på slutet av upploppssträckan. En egen svets och en "riktig" kompressor är det som saknas. Så nu finns snart förutsättningar för alla projekt.
Ideer till roliga projekt finns hur många som helst och endast en bråkdel, små, har blivit av. Inget att göra trådar om. Nåra har lagts i frysboxen, andra har jag insett är för stora för mig för all framtid. Nåt enstaka kan jag konstatera det var tur det aldrig påbörjades.
Har mest lagat en massa saker, stort som smått. Att laga en grej och snuva kapitalet på några kronor är tillfredsställande men sällan skulle jag kalla det roligt. Finns flera trådar här om lite allmänt pyssel. Har också funderat på en sån men, nja, jag vet inte. Har lite material men ingen bra "start". Tänkt lite som en samlingspunkt för andra trådar, tidigare samt potentiella nya. Liksom LeifA vill jag också...
LeifAndersson skrev:..undvika att redovisa projekt i nutid utan ta det lite i efterhand när man börjar skymta ljuset i tunneln.
Utom när det är något jag behöver all hjälp jag kan få redan från start, då får man dra igång det lite trevande redan på planeringsstadiet och se vart det leder. :vissla:

Bra filosofi tycker jag. +1 på hela Leifs inlägg förresten.

Stridis2 skrev:... dåligt med uppföljning på trådarna. Men det kan vara bra att fråga hur det gick. Då får kanske TS en tankeställare och gör klart det där sista som behövdes, eller i alla fall uppdaterar tråden med hur långt han kom.

QV_ skrev: Men jag försöker skriva att projektet inte kommer att slutföras om det beslutet är taget.

Det här önskvärt tycker jag. Önskar flera gjorde så. Även om det inte gick bra eller gick i stå skulle jag gärna se en liten notis om det. Bara ett simpelt "Ah, det sket sig", eller "Lagt på is tills vidare" räcker långt även om man hellre får en liten förklaring om varför. Blir liksom ett avslut i någon mening och inte bara hängande i luften.


qqq skrev:Jag kan tänka mig att bristen på inspirerande intresse och "mentalt stöd" hos läsarna här, gör att en del projektägare tänker, varför ska jag ödsla tid på att presentera mina projektframsteg här när man inte har något för det...

christoffer.gustavsson skrev:... 1. Läsare förväntar sig i många fall att det ska hända något i tråden varje dag...

Mja, men..
Min syn på saken är att en projekttråd gör jag i första hand för min skull, som en logg över prestationer och misslyckanden. Dokumentation.
Jämför med förra (IT)-tiders privata knackigt hopsydda hemsidor, inte sällan liggandes på "passagen"'s server, där glada amatörer ville visa upp sina förehavanden i någon form. Bloggar om ditt och datt var brutalt populära för några år sen, kanske sjunkigt något nu. Klart det blir mycket roligare om man får lite glada tillrop och på-hejanden men för mig skulle det inte stå och falla med det. Kan ju dock bli problematiskt och extra motigt om man behöver och förväntar sig hjälp med en del saker och inte får det. Då kan jag förstå att det lätt stannar av.
Därtill tycker det är trevligt när det plingar till i Inkorgen och ett nytt inlägg visar sig i en tråd man för tillfället glömt av. Lite som en bonus-karamell mellan lördagarna. Inga sura miner fast det var några veckor sen sist. Henlavs lastarbygge, Peter P's "Bamse" och fernballans rövarbilsbygge med "Stor motor" (årets understatement) är några exempel trådar som blivit så för mig.

(oj, det här inlägget blev nästan ett projekt.. :mrgreen: )
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magirus

#14 » 21:25:16, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra skrivet Herr R :shake_hands:
För min del är "Magirustråden" ett projekt i sej :skriva2: precis som livet är ett projekt :vissla:
Hursom, om saker hamnar i "bakvatten" /frysbox eller rakt av skiter sej.. nå då kan just de lilla va bra att hacka in.
Jag har massor av sånna projekt liggandes :myzsko: å torde kanske int skrivit nåt om att de är "på is" :ohnej:
Bäst jag kollar :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson

#15 » 10:08:45, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sade tidigare så låter jag normalt projekt rulla på en bit innan de läggs ut. Just nu håller jag på med den vedmaskin jag köpte i våras, kan bli en projekttråd av det om det blir något av allmänintresse av det hela. Just nu är det bara något för hydraulintresserade att grotta i, men det är inga avancerade saker just nu bara lite märkligt innan det kopplas till något. När matarbordet kommit en bit på väg så startar kanske det som en projekttråd. Men ingen har något utbyte av en vedmaskin med alldeles för mycket hydraulik, men när den får en uppgift kan hända det blir en projekttråd av det hela, men när det är ett projekt över lite tid så tror jag det är bra att vänta med trådstart och sedan komprimera det lite. Annars tror jag det finns risk att en sån tråd dör! Däremot även om det skrivs lite i efterhand så försöker jag att återge de tvära kast som är typiska för mina projekt! Mycket ändras under resans gång, och det försöker jag få med och hur jag tänkte när det ändras från ursprungstanken. Och också försöka redovisa hur det blev till slut som en sammanfattning att jämföra med hur projektet introducerades. Så att även om det spretat iväg åt något håll när projekttråden startas så försöker jag få med det ursprungliga tänket när tråden väl kommer igång. Jag tycker att det viktigaste med en projekttråd är att alla tankevurpor kommer med, och om man kör fast får man ta det till nutid så man kan få hjälp att komma vidare. För det är ju att få tillgång till den samlade kunskapen som är det viktiga med en produkttråd!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se