Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Man undrar vad som driver prioriteringen i polisarbete?

375 inlägg • Sida 2 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

överlass

#16 » 01:53:54, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När blir det folkomröstning om att återinföra tjänstemannaansvaret? Jag tycker man kan koppla en massa dårskap till att det inte behövs tas ansvar för sina handlingar, i många fall säkert helt medvetet..

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



Ivar Risslén

#17 » 10:43:07, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tjänstemannaansvaret åter infördes så skulle nog många av dagens unga som får tjänster bli handelsförlamade och inte göra något alls. Tyvärr så finns det nog många redan i myndigheternas tjänst som inte vågar göra något på eget initiativ.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson (trådstartaren)

#18 » 10:46:25, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev: Med tanke på att om några år spås två tredjedelar (!!) av jordens djurliv vara utrotat så tycker jag inte det är en felprioritering att jaga tjuvjägare. Den dagen vi inte har några vilda djur kvar så står nog människan näst på tur...


Den åsikten måste man ju få ha om man har den läggningen, men fan vet om man får tycka att det är viktigare att agera i den saken än att försöka göra något åt andra samhällsproblem som polisen har att försöka styra upp först.
Tycker inte det är rätt att våldsmän och tjuvar går fria bara för att det läggs stora resurser på en möjlig tjuvjakt som anmälts av en person! Lite nyanserad källforskning kunde vara lämpligt innan man slår på stora trumman även om det gäller något man är personligt engagerad i.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#19 » 11:24:16, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt händelse norr om Umeå för många år sedan ger tjuvjakt på EN älg samma tid i fängelse :huh: som att vara rattfull och köra ihjäl Farmor och dennes barnbarn. :huh:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson (trådstartaren)

#20 » 11:27:54, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Om tjänstemannaansvaret åter infördes så skulle nog många av dagens unga som får tjänster bli handelsförlamade och inte göra något alls. Tyvärr så finns det nog många redan i myndigheternas tjänst som inte vågar göra något på eget initiativ.


Då måste hela systemet med tjänstemän ses över, om dagens tjänstemän inte kan utföra sitt uppdrag om de ska ta ansvar för sina handlingar så måste kraven på duglighet skärpas, vi kan inte ha ett system som är flexibelt för individens (bristande) duglighet och förmåga när det gäller just tjänstemän. Alla andra yrkesgrupper jag känner till får ta ett direkt eller indirekt ansvar för vad de gör på jobbet. För det är just ett jobb de är satta att utföra och inget annat!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#21 » 11:34:22, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vågar inte göra något om inte chefen har sagt att de ska göra det. Gör de något på eget bevåg så kan de få skäll från chefen, sak samma om det blir rätt eller fel. Det kan påverka deras karriär möjligheter.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JD400

#22 » 11:34:44, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte alla fakta på bordet i det här fallet så jag kan inte uttala mig hur välgrundade dessa anklagelser är. Man får verkligen hoppas att det finns substans i tjuvjaktsanklagelserna. Detsamma gäller fall rörande våldtäkter och våldsmän. Jag hoppas och tror verkligen att om det finns tydliga bevis så åker förövaren dit. Sen vet jag att polisen ibland inte lyckas med det heller av olika skäl. I en rättsstat så är det väl också så tyvärr att vissa skyldiga går fria just för att bevisen är för dåliga. Och det är ju för jävligt i fall med grova brott. Men alternativet kunde vara som i Indien som jag såg nyss, att en mobb slår ihjäl några helt oskyldiga personer för atg de råkar befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Inte heller nåt trevligt samhälle...

Men att uttala sig allt för kategoriskt åt det ena eller andra hållet kanske man ska tänka till om innan om man inte sitter inne med alla fakta.

Edit: fallet i Indien belyser ju faktiskt en viktig sak. Att agera på välgrundade fakta och analyser snarare än hörsägen och rykten. Jag tror att vi alla i dagens samhälle behöver vara källkritiska och fundera på eventuella baktankar som källan kan ha med att sprida sin info, innan vi slår på stora trumman och tar ställning i ena eller andra riktningen!

Att det i fallet med tjuvjakten bygger på info från en tveksam anmälare, den uppgiften kommer vad jag vet från den misstänkte själv?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#23 » 11:51:53, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nu att jag helt omedvetet formulerade mig lite som dig LA, fast med olika inriktning. Men ja, källkritik är nyckelordet. Det får man verkligen hoppas att rättsvårdande instanser jobbar med.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

e_pettersson

#24 » 11:54:18, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon av religiösa skäl skär huvudet olovligt av flera privatägda får läggs utredningen i regel ner innan den börjat. Är inte det konstigt?
Tjuvjakt på djur staten anser sig äga dräps för att kompensera dålig politik, precis som med svartpengar anser jag.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#25 » 11:55:44, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är så sjukt är ju att man lägger ner enorma resurser på en skjuten varg utan att det ens verkar bli fällande dom!
För inte så länge sen sköt man all varg pga att det är så pass farliga. Det pågår sen nåt år sådan jakt ocå på dom men mycket uppstyrt. Men det betyder ju ändå att det fanns substans i varför man sköt alla förr.

Gängvåldtäkt skrivs av efter nån vecka pga bristande bevis osv...

Det är mycket som är snett här i landet! Sen ska man veta att många djuraktivister inte ens har sett en varg annat än på bild. Bor man trygg i storstäderna också, är det lätt att tycka att vi på landet ska ha vargen inpå knuten. Tar den våra tamboskapdjur eller nån bebis så drabbar det ju inte dom i storstan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#26 » 11:59:38, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Enligt händelse norr om Umeå för många år sedan ger tjuvjakt på EN älg samma tid i fängelse :huh: som att vara rattfull och köra ihjäl Farmor och dennes barnbarn. :huh:


Straffsatserna är ju som de är, men det är en helt annan historia.
Man får bara hoppas att det inte låg månader av högprioriterat avancerat polisarbete bakom att tjuvjägaren blev dömd. Fylltrynet lär ju ha varit snabbt utredd, när det inte lär lagts mycket resurser på det. När det blir fråga om straffsatser och sådan ligger ju det på våra domstolar, så det är en helt annan fråga. De flesta tjuvjakttsmål jag följt kommer ju inte så långt, utan läggs till sist ned efter lång tids utredande. Tjuvjakt är inget obetydligt brott som vi bara ska ha överseende med, men det måste ändå ställas i relation till hur det ser ut i vårt samhälle i dag, och vad som ska prioriterats när det enligt uppgift lär vara knappa resurser inom polisen. Ett drömscenario vore ju att alla brott kunde utredas noggrant, och att det kunde läggas stora resurser på minsta anmälan, men som vi alla vet ser det inte så ut så. Det blir ju frågan om att prioritera bland alla anmälningar som kommer in, men frågan är på vilka grunder de prioriteringarna görs och av vem och varför!
Senast redigerad av LeifAndersson 11:26:07, 12-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi

#27 » 12:08:56, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan väl också vara rätt tacksamt att angripa en hyfsat laglig svensson, då denne inte ställer till med besvär och respekterar polisens arbete i större grad än en streetsmart buse.
Slå ihop det med hur mycket prestige man får genom att sätta denne person bakom lås och bom, så har vi nog en hyfsat rimlig teori om varför krutet läggs där.

5 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BM 4 ever

#28 » 12:10:44, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg ordet varg och alla människors puls skenar, av en eller annan anledning. Trots att faktiskt väldigt få nu levande människor ens sett en varg!
Slava Ukraini !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

LeifAndersson (trådstartaren)

#29 » 12:55:39, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Säg ordet varg och alla människors puls skenar, av en eller annan anledning. Trots att faktiskt väldigt få nu levande människor ens sett en varg!


Det är ju precis så det är. Själv tycker jag att vi har väl mycket rovdjur i dag. Det är ju uppenbart om man ser till de skadorna de orsakar! En minskning av dagens rovdjursstam vore angelägen, så att den typen av skador minskar och kan hållas på en rimlig nivå. Och en ökning av beståndet vore helt förkastlig enligt mig när man ser vad det hittills lett till för tamdjuren. Javisst ska ha en stabil stam av rovdjur i naturen, men frågan är på vilken nivå det ska ligga. I dag finns det viljor som helst vill utrota rovdjuren, och de som vill se dem växa över alla bredder! Det skramlas mycket från båda de sidorna, men båda läger är rätt extrema och den allmänna uppfattningen ligger någonstans däremellan. Så det vore både bra och det är ju egentligen så det skulle vara att myndigheterna anslöt sig till den stora gruppen mellan extremtänkarna, och hade den nivån som utgångspunkt. Nu tycks det tyvärr inte vara så utan den ena lilla gruppen tycks vara ordentligt överrepresenterad i beslutsfattarnas led. Det är ett rent demokratiskt dilemma, som jag faktiskt ser som ett hot mot vår demokrati! Får en extremgrupp ett uttalat stöd från berörda myndigheter så är det inte längre frågan om demokrati.
Nu skramlas det från den ena sidan och folk ansluter sig i stor mängd till något som de inte riktigt vet vad det är frågan om, men de tror det är rätt och riktigt. Men skulle det trots allt visa sig att det är frågan om en organiserad "tjuvjaktsliga, så tror jag "stödgruppen" skulle minska väsentligt. Så det stödet är nog lite tidigt väckt trots allt. Om det nu skulle bli brott bevisade så tror jag stödet skulle sjunka väldigt snabbt, så det visar ju bara vad mycket orationella känslor som rör sig i denna fråga. Så i den sakfrågan så avvaktar i varje fall jag när jag inte kan ha en uppfattning hur det ligger till med det.
Utan vad jag reagerar på är kraften som läggs på en som jag ser det trots allt rätt illa underbyggd misstanke. När man tycker att det ser illa ut i samhället så kan man inte låta bli att reagera när man tycker att de samlade resurserna prioriteras fel! Så som jag skrev inledningsvis så tycker jag vi lämnar själva frågan om eventuell tjuvjakt i den här tråden, för det vet vi egentligen inget om. Så där får utredningen visa vad som hänt, vad jag har funderingar på är om omfattningen och åtgärder i utredningen är rimliga ur allas synvinkel.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#30 » 13:02:51, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allra konstigast tycker jag det är när stanarna sätter igång å hyperventilera i ämnet, fast dom aldrig knappt ens åker utanför tullarna.
Slava Ukraini !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jannebonne och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se