Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Planera för Pensionen

45 inlägg • Sida 3 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

63an

#31 » 10:25:12, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

folk är olika i tanken, en granne fyllde pension men gick å jobbade vidare å de andra muttrade om detta. åren gick så när han fyllde 72 så bar de helt sonika handgripligt ut han under avfirandet! 6 månader senare dog han i cancer!? :vissla: :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Volvot24 (trådstartaren)

#32 » 19:00:36, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i vart fall nu bestämt hur tjänstepensionens två delar ska tas ut.

IPR, allt tas ut temporärt, d v s före 65 fyllda, inte livslångt.
KPA, allt tas ut t o m 74, inte livslångt.

Tanken är att jag inte behöver så mycket efter 75.
Säljer väl huset om jag får en andra andning och dyra vanor på ålderdomens höst

Då blir det mindre för efterlevande att gnaga på... Men de har så de klarar sig.

Första fem åren som pensionist, lär indikera hur det blir.
Är dock inte orolig.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Viktorputts

#33 » 20:11:47, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade att ett år innan jag tänkte gå i pension att börja leva på summan jag skulle få i pension per månad.
När jag sedan gick ner till verklig pensionsnivån fick jag se hur mycket av lönen som går åt arbetsresor, lunch och andra omkostnader.
Det går bra att leva på min pension men utan tjänstepensionen så skulle det vara riktigt knapert.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Volvot24 (trådstartaren)

#34 » 20:33:38, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kjf

#35 » 21:56:41, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser verkligen fram mot pensionen. Inte blir det mycket men det borde vara tillräckligt för att kunna försörja sig på lantbruket. :hurra:
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

Wizzman

#36 » 00:20:34, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pension ja... Jag är 34 år och räknar iskallt med att behöva jobba tills jag är 70+ om jag ens lever så länge?

Hur ska man tänka som yngre egentligen? Ursäkta att jag kapar din tråd lite...

Morsan var 47 när hon dog i cancer. Farsan var 60 när han fick cancer - han är dock cancerfri sedan drygt ett år men eländet kan ju komma tillbaka.

Å ena sidan är det ju klokt att spara till pensionen, men med tanke på det jag skrev ovan vet i fasen om det inte är bättre att njuta av livet medans man kan...?

Sparar 250kr/mån privat (dedikerat till pension) och har gjort det i rätt många år, men inser att det inte blir många kronor av det. Har ett allmänt sparande (sporadiskt nu när man är småbarnsförälder) också men där tas det ut vid behov - nu senast för installation av bergvärme.

Det som talar för min pension är att jag trots avsaknad av högskoleutbildning har en hygglig lön som ger ganska fin tjänstepension - och det utan att ha haft något avbrott i inkomsten pga studier. Regelbunden beredskap hjälper till också. Jämför jag med sambon så har hon 4.5år på högskola (distriktssköterska), 40h arbetsvecka mot mina 38.5. De månader jag haft en veckas beredskap utan utryckning har jag 7500kr mer än henne i tjänstepensionsgrundande lön innan skatt, annars "bara" 3000kr.

En annan sak är att vi har låga lån som vi amorterar hårt på, i denna takten är huset avbetalat innan jag fyller 40. Vi har dock planer på tillbyggnad som vi kommer behöva låna till men det kommer också vara avbetalat i god tid till pension.

Försöker hålla nere fasta kostnader samt handla först när jag har pengar istället för att låna (med två undantag - boende och bil, som båda sker med mycket amortering).

Men räcker det? När jag går i pension vill jag kunna fortsätta med jakten, ha råd att ha kvar minst en jakthund och så vill jag kunna ha kvar verkstan och gå där och pula med sånt jag inte hunnit innan.

Borde jag spara mer dedikerat till pension? Ångrar ni äldre att ni inte gjorde det? Eller ska man njuta av livet medans man kan?

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

per-åke

#37 » 01:56:06, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ni än gör, spara aldrig hos ett försäkringsbolag. Sätt hellre in dom slantarna på ett konto hos banken.
Har läns, och dom har under dom 20 år jag sparat snillat 27000:- Så det blev Ca: 1100:- per månad nu när jag började ta ut det.
Dom har och kommer även att ta betalt för denna tjänst :-) Tills jag fått ut det jag sparat, nåja! 50% av det iaf.
Nä stoppa dina sparpengar i madrassen! Låt INTE ett bolag ta hand om dina pengar. Mitt råd!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Volvot24 (trådstartaren)

#38 » 08:13:14, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Den hunden blir gammal :grin:

Inget traditionellt pensionssparande för mindel. Läggee pengarna i huset i stället.

Huset köptes för 25 år sedan. Och siffervärdet är väl ca 3 gånger detta i dag.

Men rejäla värdet vet jag inte.
Typ bli miljonär när jag säljer... :skratta3:

Men egentligen så är det väl mycket lägre i kronvärde räknat, för 25 år sedan.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Filijox

#39 » 00:00:49, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vad ska jag säga? i hela mitt liv, trots min kropps ålder på nuvarande 40-50 någonting, har jag upplevt att jag egentligen är åttiofem år. Helt genuint alltså, jag är en åttoifemåring instängd i en 40-50-årings kropp.

Efter ett tiotal läkare (alla avfärdade mig för åldersdysfori) har jag nu äntligen hittat en som verkligen förstår. Han skrev således ett intyg på att jag, för min mentala hälsas skull, ska lagligt ändra ålder i alla register till åttioifem. Annars riskerar jag djupa depressioner och kanske även självmordsförsök.

Så, nu när jag pensionerar mig vid åttoifem års ålder så är jag därmed berättigad en redigt fet pension. Jag är så lycklig och känner mig äntligen fri!

Tack alla skattebetalare!

ja, allt här är sarkasm riktat mot nutidens allmäna dårskap i offentlig opinion och debatt
Senast redigerad av Filijox 09:11:48, 19-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Filijox
 

Anders.B

#40 » 00:38:35, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går ner i deltid om 5 år, dvs. vid 62 tack vare bra avtal på firman, vi kommer att vara skuldfria ungefär samtidigt, garanterat vid 65.
Redan nu tar jag de stora renoveringarna på husen för att ha 30 års frist med sånt, det får nästa generation ta över.

Det är en plan och alla planer håller inte...men nog ska jag försöka.
Är samtidigt i en bransch med oändliga behov av silverryggar med viss erfarenhet och kompetens, så med hälsan i behåll så löser det sig.

Litar inte ett skit på politiker och banker, man måste vara aktiv och ha en plan man tror på.
Inte alla förunnat att betala av lån på hus o hem men lite som man bäddar får man ligga, undantaget plötsliga sjukdomar och annat elände som tragiskt nog drabbar väldigt många.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

SwedEh

#41 » 08:43:14, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Jag provade att ett år innan jag tänkte gå i pension att börja leva på summan jag skulle få i pension per månad.
När jag sedan gick ner till verklig pensionsnivån fick jag se hur mycket av lönen som går åt arbetsresor, lunch och andra omkostnader.


Just den biten tror jag många inte ens tänker på; att det faktiskt kostar en del att jobba. En bekant till mig gjorde en ordentlig genomgång av ekonomin gällande kostnader för att jobba innan han tog up pension vid 62 års ålder.
Resultatet blev cirka 3000 kr per månad! Det blev inte mycket funderande där inte... dessutom kunde han hoppa in och jobba extra nån dag om han ville så slutresultatet blev pension plus nån eller tre jobbdagare per månad skulle ge plus i kassan jämfört med att fortsätta några år till för att sen kunna få nån krona extra i pension.


Nåt som nämnts i tråden är att hålla nere utgifterna. Ju lägre fasta utgifter desto mindre krav på inkomsterna Själv har jag några år kvar innan jag kan bli frikallad... vilket påminner mig att jag måste åka till jobbet för fem minuter sen :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Mattias Petterson

#42 » 18:24:55, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spar 900:- varje månad och har lån på huset på under 50% av värdet.. med de galna prisen här kan jag sälja huset och köpa en mindre gård mer avsides för halva vinsten och även ha pengar över :)
Nu trivs jag ju bra här och har inga planer på att sälja och flytta
Senast redigerad av Mattias Petterson 21:03:20, 19-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Volvot24 (trådstartaren)

#43 » 18:37:51, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
När jag nu inte jobbar, behöver jag inte göra 30 km dagliga resor.
Kanske bara var 3:dje dag.

Med lite planering behövs inte alla dessa småresor, utöver de jobbrelaterade. Som ibland kunde bli 60 km eller mer på en dag.

Blir många kronor i längden, även om bilen inte har någon värdeminskning att tala om.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Wizzman

#44 » 22:56:48, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Vad ni än gör, spara aldrig hos ett försäkringsbolag. Sätt hellre in dom slantarna på ett konto hos banken.
Har läns, och dom har under dom 20 år jag sparat snillat 27000:- Så det blev Ca: 1100:- per månad nu när jag började ta ut det.
Dom har och kommer även att ta betalt för denna tjänst :-) Tills jag fått ut det jag sparat, nåja! 50% av det iaf.
Nä stoppa dina sparpengar i madrassen! Låt INTE ett bolag ta hand om dina pengar. Mitt råd!


Har läst på lite och funderat sedan jag skrev förra inlägget i december och nja, jag håller inte riktigt med dig.

Sparar man i madrassen eller på sparkonto (med dagens ränta) så äts pengarna upp av inflationen istället för av försäkringsbolagen.

Men!!! Var medveten om vilka avgifter som tillkommer. En billig indexfond kan ha en avgift på 0.2%, medans en aktivt förvaltad fond kan kosta 1.6% eller i vissa fall ännu mer. Det kan vara motiverat, men då måste den dyra fonden prestera så mycket bättre i snitt över tid.

Samtidigt tar många bolag en avgift för "skalet" man har pengarna i (kapitalförsäkring) på 0.6-0.7%. Detta är däremot aldrig motiverat då det finns bättre alternativ.

Om man då sparar 1000kr/mån i 40 år (25-65) i den billiga indexfonden i ett gratis "skal" som ett investeringssparkonto eller en kapitalförsäkring som är gratis kommer man ha satt av 480000kr i egen insättning. Räknar man med en avkastning på 8% per år kommer värdet vara 3072738kr efter 40 år när avgiften är borträknad.

Om man istället betalar 0.65% för kapitalförsäkringen och väljer en dyr fond - en sån som bankerna gärna vill sälja till oss - med 1.55% i avgift, och fortfarande räknar med 8% i årlig avkastning kommer värdet istället vara 1775544kr efter 40 år.

Fortfarade väldigt mycket bättre än att spara i madrassen, men 1,3 milj sämre än första alternativet. Schablonskatt tillkommer i båda fallen.

Om man vid 65 år har sparat enligt första alternativet och slutar månadsspara kommer man kunna plocka ut i snitt 245000kr/år från det privata sparandet om avkastningen fortsätter vara 8%/år. Ett rätt fint tillskott till övrig pension.

Man ska dock vara medveten om att det inte är 245000 i dagens penningvärde, utan inflationen kommer göra att det pengarna är mindre värda då än nu, och att det inte kommer vara 8% / år i avkastning varje år. Det kommer bättre år och sämre år, men i snitt över så lång tid är det rimligt. Fast när man närmar sig pensionen bör man omfördela sparandet så att risken minskar - och då minskar även avkastningen.

Exempeln ovan tycker jag är rätt intressanta, och visar att tid, avkastning och låga avgifter är viktigare än summan man väljer att spara varje månad.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

lagun49

#45 » 00:35:30, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag startade min firma (mekanisk verkstad) fick jag rådet av min revisor, att köpa pensionförsäkringar för hela vinsten istället för att skatta bort den då. (Det var vid denna tid lagligt att göra så, nu tror jag inte att det går längre).

Detta är det bästa råd jag fått av min revisor. Jag valde ett försäkringsbolag att förvalta dessa pensionspengar, och det har de gjort med den äran, trots vissa snedsteg under åren. Jag har därför kunnat spara i stort sett hela avkastningen av denna pensionsförsäkring, då jag som pensionär klarat mig på den statliga pensionen i stort sett.

Som pensionär gör man ju inte heller av med mycket, inga stora investeringar såsom hus behövs, bil kör jag max 800 mil/år, o.s.v. :rock_on:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mimeck och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se