Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 66 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Michael Meier

#976 » 10:24:29, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma lika egotänk vid snörök på flerfilsvägar, en kör om och tvingar tjugo fordon att sänka hastigheten abrupt vilket gör bakomvarande frustrerade och besluta sei för att köra om i snöröken.

Totalvinsten att köra om är liksom minus i min matematik,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



v702

#977 » 11:25:57, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När det gäller rondellkörning är faktiskt stockholmare föredömliga. De genar ALDRIG mellan filerna i en rondell.

Blixtlåsprincipen kan de oxå. Försökte den i samma stad i en trevägskorsning, den nyanlände föraren tvärnitade, slängde upp dörren och ut på gatan skrikandes å viftandes.
Jag ruskade på huvudet och åkte rakt fram istället.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#978 » 16:30:40, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häromdagen körde en 4-hjulig grävare med kärra efter på en ringled gjord för 80 km/tim, efter låg en lastbil med släp som naturligtvis hade svårt att köra om, bilkön efter lastbilen blev mycket lång, grävaren passerade flera fickor att stanna på, men nej, föraren fortsatte länge i sakta mak utan någon som helst vilja att släppa förbi sitt långa släptåg. ingen överdrift att det pågick i ca 5 km och kanske upp emot 1 km kö. Gör man så som maskinist, hur gör ni som är ute och kör på vägarna ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PeterR

#979 » 18:39:56, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
torbjorn_forsman skrev:När det gäller rondellkörning är faktiskt stockholmare föredömliga. De genar ALDRIG mellan filerna i en rondell.

Blixtlåsprincipen kan de oxå. Försökte den i samma stad i en trevägskorsning, den nyanlände föraren tvärnitade, slängde upp dörren och ut på gatan skrikandes å viftandes.
Jag ruskade på huvudet och åkte rakt fram istället.

Var det kanske högerregeln som borde gälla? Då förstår jag om Din medtrafikanter blev lite upprörd, annars håller jag med Dig att Stockholmare är bra på vissa saker i trafiken. Tyvärr hör inte ”att hålla höger vid flera/många filer” till det. Verkar vara helt obegripligt för dem att flytta sig till den ”högraste” filen när plats finns. Grymt irriterande med alla mittfilsåkare....
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

roddjer

#980 » 20:45:58, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:... mittfilsåkare....

Kan man väl bli bötfälld för va? -

Om jag minns rätt såg jag om det i något nyhetsprogram tror jag där man näsvis reporter frågade folk om de visste att det var brottsligt att hålla konstanst hastighet i mittfilerna. De flesta såg ut som fiollådor i ansiktet, inte den blekaste aning.

Sen uppstår då frågan, ur ett polisiärt perspektiv, hur fastslår man att någon håller på att köra om sakta, sakta, men ändå på väg om, kontra de som felaktigt ligger i mittfilen hela tiden? Lite som hur långt är ett snöre. Hur gör man denna insats? Helikopter? Skugga med bil? Sist men inte minst, hur mycket resurser ska polisen lägga på detta? - :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PeterR

#981 » 21:04:57, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt. Att ständigt åka i mittfilen kan bötfällas med 500 kr senast jag såg efter. Men att köra om på höger sida kan kosta 1500kr enligt samma prislista. Att sedan f*ttmilsåkaren tvingar trafikanten till höger att köra om på fel sida är tydligen underordnat.
Snörets längd är här inte så svårt att uppskatta: är det tomt till höger, flytta Dig däråt. Ska Du passera långsammare fordon gör det i filen närmast till vänster. Busenkelt. Tyvärr verkar skrämmande många tro att högerfilen är bara för de som snart skall ta av till höger. Ännu värre blir det när en påfart också innebär addering av ett körfält till höger. Bilister som då kastar sig handlöst in mot mittenfilen, trots att de är de långsammaste på vägen och de alltså bör stanna i sin högerfil.
Jag är ledsen om Ni blir förvirrade, men detta är något som ger mig en mindre hjärnblödning två gånger per dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Ulf

#982 » 04:45:55, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Accelerationsfält, vad kan det vara till för :klia:, säkert något styggt och otrevligt...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

PeterR

#983 » 07:32:06, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Accelerationsfält, vad kan det vara till för :klia:, säkert något styggt och otrevligt...

Det är inte applicerbart ovan.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Ulf

#984 » 07:40:45, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev: Ännu värre blir det när en påfart också innebär addering av ett körfält till höger
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

PeterR

#985 » 07:45:18, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:
PeterR skrev: Ännu värre blir det när en påfart också innebär addering av ett körfält till höger

Det är inte accelerationsfält jag beskriver. När befintlig tvåfilig väg utökas till tre filer i samband med påfart. Tydlig skyltning som anger att alla tre filerna leder ät samma håll.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Mats i Myrhult

#986 » 09:50:01, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt erfarenhet från bilismens hemland så kör man på en väg med tre eller fler filer i samma riktning enligt följande:
1 av- och påkörningsfil, såvida man inte är långt från alla städer, dvs långt mellan av- och påfart.
2 transportfil för den som kör lagligt eller saktare.
3 omkörningsfil och transportfil för den som kör fort
4+ snabbkörningsfiler

Har funkat utmärkt i snart ett sekel.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Krister W.

#987 » 10:26:21, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tli skrev:Jag har inte betalt in 200 000 kr i skatt på ett bräde så utifrån den erfarenheten kan jag inte uttala mig. Jag tillhör de som tankar, betalar samt ser att skatten dragits av från lönen. Andra får tycka vad de vill, men efter att ha varit inlagd ett antal månader, kurerats från leukemi och återfått möjligheten att leva så känns det inte lika svårt att betala skatt.


Utifrån det perspektivet är det lätt att förstå och acceptera konceptet med skatt.
Dock minskar motivationen något när man funderar över alla vansinigheter de hittar på att ösa våra skattekronor över!

Men vi kommer nog få glädja oss åt att betala mer i skatt framöver:

Västra Götalandsregionens ekonomi har skenat ordentligt. Under årets tre första månader gick regionen med ett underskott på över 700 miljoner kronor. Nu tvingas politikerna till kraftiga åtgärder inom sjukvården bland annat.
– Det är stramhet som gäller, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

Ur G-P 18/5 2019
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

PeterR

#988 » 10:32:42, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Enligt erfarenhet från bilismens hemland så kör man på en väg med tre eller fler filer i samma riktning enligt följande:
1 av- och påkörningsfil, såvida man inte är långt från alla städer, dvs långt mellan av- och påfart.
2 transportfil för den som kör lagligt eller saktare.
3 omkörningsfil och transportfil för den som kör fort
4+ snabbkörningsfiler

Har funkat utmärkt i snart ett sekel.

Då kanske det är läge att uppdatera Dig? Tre filer i samma riktning, dvs inte skyltat mot avfart, högra filen är huvudfil. Övriga två filer är omkörningsfiler. Man får alltså inte köra om till höger.
Måla upp scenariot så här: Du ser framför Dig fem bilar, tre i mittenfilen och två i vänsterfilen. Man får inte passera till höger. De tre förarna i mittenfilen begår lagbrott då de ligger kvar i omkörningsfil.
Tänker man efter så är det faktiskt ganska logiskt, annars vore det också ganska slösaktigt att bygga ytterligare filer enkom för avfart/påfart.
I de stater jag besökt i USA brukar det finnas en skylt ”Keep right lane unless passing” eller liknande Glasklart.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Mats i Myrhult

#989 » 10:41:42, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker körsättet från Kalifornien, som jag besökt flera gånger och mitt exempel är hämtat ifrån är bättre, ger bättre flöde.
Vet vad det står i svensk lag och man får faktiskt passera till höger, om trafiken till vänster går saktare. Men det gör den i princip aldrig med kalifornisk metod.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ludde eriksson

#990 » 20:41:35, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensinupproret:
Det höga priset drabbar dem värst som oftast har minst i plånboken, levt med ständiga neddragningar av välfärden i närområdet, har sämst (oftast obefintlig) tillgång på allmänna kommunikationer och längst väg till arbetet.

Att hävda att priset är jämförbart med vad det kostade för ett antal år sedan haltar när behovet/kravet på bilresandet för de i glesbygd har ökat under samma tid.

Var på snabbvisit i Stockholm i veckan, fick höra att biljetterna för SL:s tjänster är subventionerade med 50%.
Inte lätt att pedagogiskt förklara för en glesbygdsbo att det är ok med högre pris på bränslet, när man halkar efter stan i lön, o vård, skola, omsorg och övrig service försvinner längre o längre bort.

Bor själv inte i glesbygd direkt, har en busshållplats ett par hundra meter bort.
Men att ägna en hel dag i närmsta tätort för att uträtta några få ärenden går fetbort :aaargh:
Skulle kanske funka om man hade jobbet i hemmet, o kunde planera efter det, men åka på förmiddan o komma hem på kvällen, det är inte detsamma som att vänta otåligt på nästa tunnelbanetåg i hela 5 min!!! :myzsko:

8 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, GC59 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se