Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 21 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#301 » 12:13:32, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löser sig.

Ny lykta skickas till mig. Jag monterar själv mot överenskommen ersättning.

Alternativen vore än en resa med förlorad arbetsinkomst för sambon och resersättning.
Eller att verkstaden hämtar bil och lämnar hyrbil, några dagar, och sen levererar bilen. Därtill drivmedel.
Ca 44 mils åkande, och nån ska köra...


Mitt förslag vid tidigare samtal var att de skulle beställt ny lykta till dagens verkstadsbesök, stod t o m på arbetsordern. Så att allt skulle ordnas smidigt.
Tyvärr förkastades förslaget.

Trångsynt kan tyckas! De trodde inte på lantisens felbeskrivning m a o.

:rock_on:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Mats i Myrhult

#302 » 19:41:17, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däck o fälg säljarna på nätet!
De har jättefiffiga "sökmotorer" där man knappar in regnummret och vips får man en drös förslag, eller inga alls. Men inte i originaldimension! :myzsko:

Hur svårt kan det vara att plocka fram en fälg i 7.5Jx18 5-115 ET24 CB71,5?
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Simnil

#303 » 08:32:43, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svart bälte i att jaga upp mej över småsaker....eller småsaker förresten, vissa är jättestora!!! =)

Särskrivare, det är värre än felstavning i min värld!
Folk som inte kan hålla jämn hastighet när dom kör bil! Folk får köra hur sakta dom vill men kör för f_n jämnsakta!
Folk/firmor som inte sätter ut pris i blocketannonser.
Jättesmarta dataprogram som inte förmår begripa, efter nittonde gången jag försöker ändra exempelvis en markering, att jag förmodligen är ute efter något annat än det programmet gjort.

Jajja, nu blir jag så uppjagad att jag måste gå efter dagens andra kaffekopp. lägger antagligen till fler punkter senare i dag =)

6 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Krister W.

#304 » 09:07:55, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folk som säljer däck/hjul på blocket och inte klarar av att ange däckens/fälgarnas dimensioner i annonstexten! Hur svårt kan det vara? Det står ju inpräntat på däcken resp. fälgarna.
Det skulle underlätta något så enormt för mig som köpare om folk gjorde det!

Skräckexempel:

"Honda däck och fälg säljes
Säljer 4st Honda fälgar och sommar däck från hankook
Däcken är i riktigt fint skick, fälgarna har några kant stötningar"

Autentiskt exempel, men det stod något annat än Honda i annonsen.
Även efter kontakt var säljaren oförmögen att uppge fälgdimensioner, trots att man försökte hjälpa till... :ohnej:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

5 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Wizzman

#305 » 09:15:00, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ska göra något ihop med någon vid datorn (t ex en kollega) och den personen skriver så sakta att det hade gått 10ggr snabbare om jag suttit vid tangentbordet istället.

Vet att jag inte borde störa mig på det, men det kryper i kroppen på mig och jag blir grymt stressad, speciellt när jag har något annat jag måste göra och har tänkt att den där lilla saken vi ska fixa först bara ska ta 10 min, och så tar det över en timma.

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Volvot24

#306 » 10:28:18, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Öööööööh....

För mig blir det som så att jag trycker fel på tangentbordet, slinter o har mig.
Ja, själva hjärnan skickar fel signaler till fingrarna o s v, när det står en besser och hänger bakom axeln på mig.
Speciellt om det är chefen eller sambon.

:skriva2:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ulf

#307 » 12:52:17, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa f-b-nn-de d-ar som inte kan borsta av snön från bilen!
Ofta har de bara en liten glugg framåt. Snön är så tjock att inte torkarna orkar.
Skulle framrutan vara ren så har dom ett lager på taket som far och flyger på de bakom!
Ofta är det fruntimmer. Kanske når dom inte, men då finns det fina pallar att klättra upp på och borstar med skaft!

Och till något helt annat, strömavbrott!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mats i Myrhult

#308 » 13:34:59, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla som försöker använda fint språk, till exempel myndigheter, men inte vet att forum i plural blir fora.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jonnordvall

#309 » 14:00:11, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många tycker lite olika där.

Stadsrådsberedningen har givit ut en språkguide som heter "myndigheternas skrivregler"
Där rekommenderar dom:

2.2.3 Främmande ord på -um
Främmande ord som slutar på -um som föregås av en konsonant, t.ex.
centrum, böjs helst enligt svenskt mönster:
ett centrum, centrumet, flera centrum, centrumen

ett datum, datumet, flera datum, datumen

ett forum, forumet, flera forum, forumen

Undvik den latinska pluraländelsen -a, t.ex. centra, fora. Använd ald-
rig den formen i singular.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Simnil

#310 » 14:08:18, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annonser för dyra/stora/komplicerade grejer med för lite detaljer, typ "Hus säljes, ring för mer info"......... Visst i helvetet kan man väl ange såpass mycket info att en spekulant kan avgöra om det överhuvudtaget är intressant eller inte.

Folk som inte har förmågan/talangen att begripa att dom är i vägen. Typen som kan stå mitt i den smala gången på ICA och surra med en likasinnad i tio minuter utan att ens försöka akta sig för folk som vill åt varorna dom blockerar.

Bilförare som tränger sig ut i en korsning, så medtrafikanter får pallnita för att inte köra in i bagaget på vederbörande, och sen inte gasar iväg utan lusar upp i fart. Var det inte mer bråttom kunde dom väl ha väntat tills jag passerat!!

Och på språktemat. Kan inte folk begripa att det heter Simons, Johans, kökets etc på svenska och inte Simon's, Johan's, köket's.
Många svenska firmor har med engelskans utbredning även namngetts på detta sätt och att Bolagsverket ens tillåter firmanamn på inkorrekt svenska är förkastligt!

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

roddjer

#311 » 14:15:34, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Snöre...

Klantarselvarianten. Knyta skor. Ser att snöret är nött och börjar bli dåligt, tänker "aah byter nästa gång, har inte tid nu". Tar i och drar åt, "tjoffa", snöret går av och man boxar sig själv i plytet med handloven...

Vad-är-det-för-odds-på-detta-varianten. Mys-pysbyxor, ofta med snöre i midjan som "livrem". Då och då tränger naturen sig på och vissa behov måste uträttas. Just då de gånger det är lite mer brottom än vanligt, DÅ(!) har det en alldeles osannolik förmåga att bli hårdknut!!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Loke

#312 » 14:38:47, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket man tycker är bedrövligt men man håller väl käften för det mesta och låter skiten passera.
Men det finns några grejer som är extra störande, vi börjar i det "verkliga livet":

Miljöpartister, i synnerhet aktiva sådana. Och när dom beblandar sig bland maskin, entrepenad och veteranfordonsintresserade och låtsas vara kompis är det ännu värre när man vet att samma människor sitter på möten och applåderar högre skatter på bränslen och överhuvudtaget försvårande för fordonstrafik och maskinhållning.

Miljonärskommunister, folk som låtsas vara illröda (riktiga rejäla arbetare) som lever lyxliv själva men uppmanar så ofta dom kan "vanligt" folk att "ta skiten" och gå med på sämre välfärd. Dom vurmar gärna för miljön liksom miljöpartister men att dom sämst bemedlade får det ännu sämre skiter dom totalt i.

Annie Lööf, och dom sanslösa rånollorna som röstar fram skiten.

Björklund som kryper bakom kjolarna på Annie samt att han vurmar för en helt öppen globalistisk värld utan gränser.


Vanligt folk som är så bedrövligt naiva så dom inte ser eller vill se vad som är på väg att hända med vårt land.


Inom forum/datorvärlden:
Folk som skriver långa haranger utan att ta nytt stycke för att göra texten mer lättläst.


När det används överdrivet med smileys efter eller mitt i meningarna i långa inlägg. Vi är väl för fan inga småungar heller.


Folk som inte kan skilja på facebook och ett diskussionsforum, dvs såna som oavbrutet tar selfies med grimaser och skit i var och varannat inlägg. Sånt skit drar absolut ned seriositeten på forumen.


När vissa personer liksom bara absolut måste vara med och skriva i varje tråd och tala om hur saker och ting fungerar och hur felande maskiner/fordon kan åtgärdas. Att lämna plats åt andra att få en chans att diskutera sig fram till lösningar hör till god forumsed. Att man låter diskussionen gå något varv även om man vet lösningen på problemet hör till normalt folkvett, annars blir det som i småskolan där någon besservisser alltid räckte upp handen och skrek "jag vet, jag vet"


Sär skrivning, när vuxet folk i var och var annan mening sär skriver utan att över huvud taget ägna en uns av efter tanke hur dom ut format texten, kan väl inte vara så svårt att fundera ut hur man säger orden, skriv dom då på det sättet som dom låter när kommer ut ur käften och inte som en stor gråtande unge som kippar efter luft mitt i orden, be drö vligt.

Och ytterligare en grej som har med detta att göra är dom som skyller på dyslexi så fort detta kommer på tal, okej om man verkligen har dessa problem och förklarar problemet. Men oftast så beror det på ren lathet att inte orka tänka efter hur hur orden ska formuleras. Så att 25% skriker dyslexi så fort detta kommer på tal är nästan oförskämt mot dom som verkligen har denna diagnos.

Tillägger: Jag tycker mig se en tendens att särskrivningarna ökar, och vad detta beror på kan ha en del orsaker, bla en är att vid sökning på Google får man ofta förslag som blir en särskrivning. Tex en sökning på "pelletspanna" kommer det upp förslag typ följande: " menade du pellets panna" är någon då inte så bevandrad i svenska språkets uppbyggnad kan nog den sökande välja det förslaget i stället då detta kan se ut som det är det rätta.

Den där "hjälpen" borde tas bort då den säkert skapar mycket osäkerhet, begriper inte att den ska finnas överhuvudtaget, kanske går att välja bort på en "vanlig" dator med på kakelplattseländet jag har går det då inte. Se där, en grej till som är störande men nu får det nog nästan vara färdigstört för den här veckan.

Kom på en sista grej till som lätt kan leda till särskrivnIngar i förlängningen och det är när man söker ord och fraser på engelska, då särskrivs det hejvilt, går oftast inte ens att hitta det man söker när man skriver ihop orden, ett exempel om man skulle skriva sökningen på svenska: "hemgjord verkstadssåg" på engelska måste man oftast skriva följande: "home made shop saw". Vet ej varför det är på det här sättet men kanske
engelska språket är uppbyggt på ett annat sätt än det svenska.


Loke
Senast redigerad av Loke 01:47:50, 09-01-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mats i Myrhult

#313 » 14:40:28, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Många tycker lite olika där.

Stadsrådsberedningen har givit ut en språkguide som heter "myndigheternas skrivregler"
Där rekommenderar dom:

2.2.3 Främmande ord på -um
Främmande ord som slutar på -um som föregås av en konsonant, t.ex.
centrum, böjs helst enligt svenskt mönster:
....
ett forum, forumet, flera forum, forumen

Undvik den latinska pluraländelsen -a, t.ex. centra, fora. Använd ald-
rig den formen i singular.


Typiskt, man lär sig regler i skolan och även internationella regler för latin. Så ändrar de svenska språket utan att fråga mig. :vissla:

Men det heter fortfarande negerboll och det är inte rasistiskt. Det är bara så bakverket heter. :dancing_geek:
Utan risk, ingen chans!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Volvot24

#314 » 15:50:01, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Aaaaah Loke

Han kan, men inte jag...

Tur att du lever som du lär, annars hade det blivit obegripligt, fast det var lagomt långt.

"Inom forum/datorvärlden:
Folk som skriver långa haranger utan att ta nytt stycke för att göra texten mer lättläst."

En sann Svensk att lita på :vissla:

Håller ställningarna, för kung o fosterland, medans jag pausar och försöker koppla in en strömbrytare till bilens extraljus.

Äsch..... skrev ifrån mig, på nåt för stunden passande, när jag sväljer sista dropparna kaffe.

Köpp köpp :coffee:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Kotten (trådstartaren)

#315 » 17:51:31, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger mig ogärna i enskilda personers störningsmoment, jag skapade trots allt denna tråden :vissla:

Men där tycker jag att du generaliserar lite väl mycket Loke. Att alla miljöpartister skulle vara skenheliga personer som agerar illa mot sina vänner är ganska långt från dem jag känner och att påstå att miljoner personer här naivt ser bort från någon anande katastrof som endast en liten del av befolkningen vet om känns ganska otroligt. Finns alltid särfall undantag men kolla runt familjen, inte är majoriteten idioter för att de har andra tankar och idéer. Tycker hellre det är bra att fokusera på bra saker (ironiskt med denna tråden :mrgreen:)

Vill inte moderera här, men generaliseringar är ett av mina största störningsmoment :mrgreen: Ser man det lite mer objektivt är det många grupper som konstant motsätter sig den stora folkmassan för att just dem har rätt och alla andra är dumma, brukar dock inte bli dem som har rätt eller driver samhället framåt :vissla: :off_topic:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se