Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 77 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg

#1141 » 09:42:25, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Hur pass skulle en sån funka på "riktigt"?


...har du inte vuxit upp med Blixt Gordon (Flash Gordon) och Kejsare Ming?
Hans strålkanoner är än idag de värsta som galaxen sett ;-)

(så länge man kan få en koncentrerad eletronstråle, jmf Corona "explosioner" på solen som skapar elektronstormar och moln som sprids ut från solen = är så starka att de -kan- slå ut -all- elektronik på jorden. Har skett ett antal tillbud genom åren. Finns några påståenden om plan som störtat efter deras elektronik slagit ut av elektronbombardemang (ngt i polområdena på 1990-talet när ozonhålen var som störst)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#1142 » 10:03:35, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju kosmisk strålning en sak, mikrovågor en helt annan sak.

Man upptäckte på ett ganska tidigt stadium i halvledartekniken (1960-talet?) att halvledarkomponenter kan påverkas av kosmisk
strålning. Typiska följder är t ex kraftigt brus i radiomottagare eller läsfel i minneskretsar. Men tillverkarna lärde sig snart hur man kan göra komponenter som är immuna mot denna strålning, och insåg snabbt att det gick bra att ta hutlöst betalt för s k RAD-HARD (radiation hardened) komponenter till flyg- och militärindustrin.

När det gäller tålighet mot mikrovågor och annan radiostrålning, så ska man nog inte förvänta sig att en "konsument" -drönare är ett dugg bättre än vad som krävs för att nätt och jämnt uppfylla kraven för CE-märkning (alltså att den ska tåla en fältstyrka på 3 V/m, motsvarande en mobiltelefon på ett par meters avstånd).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#1143 » 10:34:22, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

En jag kände, tänkte nåt liknande, för att slå ut t ex Astra..
Typ focuserad högfrekvent energi.

Rätt inriktning, borde vara hyfsat lätt att utröna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer

#1144 » 10:54:07, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Får börja med falkenering. . :mrgreen:




Annars, man kanske skulle kunna damma av fiskeutrustningen och få en annan sorts fångst... . :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ulf

#1145 » 11:18:05, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnistsändare..., kan störa ut det mesta!
Med en riktad antenn så borde målet gå att störa ut. :mrgreen:

En mer sofistikerad sändare borde ju kunna ställa till med en hel del. :djaevul:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Stridis2

#1146 » 11:39:46, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tydligen både drönarburna och handhållna vapen som skjuter ut nät för att fånga andra drönare. Har sett vissa filmer på tuben om detta, ser ut att fungera ganska bra. :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#1147 » 13:41:04, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
dc_lindberg skrev:Mmm... tankar har man... vill ha en sådan där "starwars" puffra som jänkarna höll på med; sån där som skjuter eletronstråle o grillar elektroniken. Tyst, ljudlöst, supereffektivt.


Magnetron inkl strömförsörjning från en skrotad mikrovågsugn kopplad till lämplig riktantenn (vågledare + matarhorn + parabol).


Torbjörn, Utveckla det där är du snäll.
kan du inte bygga en dylik och visa om/att den funkar ?
Slår man då ut elektroniken temporärt eller bränner man några kretsar permanent ?

Alla lösningar som finns till salu är troligen byggda för polis/militär/flygplatser, och kostar därefter.
att sänka en drönare med en 30-06 på klarar säkert nån udda skytt, men eftersom resten av världen har jämt upp med att skjuta godkänt på älgbanan, så , nä.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#1148 » 13:57:11, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får tänka på att boka in dig på lämplig årstid, det är fullt på kåkarna...
Det är stora pojkar på de frekvenserna :cool:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#1149 » 16:55:41, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev: Slår man då ut elektroniken temporärt eller bränner man några kretsar permanent ?


Det beror på hur höga fältstyrkor man lyckas få till. Jag tror knappast man förstör något permanent annat än möjligen som bieffekt - alltså t ex att man tillfälligt råkar störa en motorstyrning så det blir genomtändning i drivsteget (dvs batteriet kortsluts via drivsteget).
Men om drönaren använder 2,4 GHz wifi för kommunikationen så är den extremt lätt att störa ut med en mikrovågsugn, det är ju just det frekvensbandet magnetronen ligger på. Det kan räcka med en gammal risig mikro med skev lucka och glappa gångjärn för att störa ut all 2,4 GHz wifi inom en kilometers radie! Om drönaren däremot skulle köra 5 GHz är det inte fullt så lätt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

v702

#1150 » 15:38:02, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Retar mig på den ”asiatiska vågen” av skitprylar i oändliga varianter och mängder som översvämmar skrotbingarna inom alltför kort användningstid.
Skottkärrshjul, förr åkte man t järboa och köpte nytt. Idag har jag ägnat tre timmar åt att försöka anskaffa nytt hjul. Har ännu inte fått på det på skottkärran. :-(( Olika hjuldia, olika axelhål, olika navbredd mm och aldrig förenas de i den kombo jag hade. Det enda skiten har gemensamt är att påfyllningsnippeln är monterad för att ej kunna användas med lämpor.
Smart som jag är kläckte jag en plan, finner jag inget hjul på b-tema så köper jag en ny kärra. Inget av hjulen stämde med det jag hade så jag letade upp kärrorna men de var så klart slut. Tillbaks t hjulen och tog det som stämde på flest punkter.....

Ähh orkar inte mer, är i a f lite kvar att göra imorgon för då j...vlarr ska det dit. Kanske.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#1151 » 17:29:07, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se om du hinner före mig då ;-)
Bilhjulnav från Fel Tema eller Gubbdagis => svetsa nytt underrede till baljan = då får man däck som -håller-, hjul som -håller- och nav som verkligen strå pall för lassen ;-)

Jag har nav, fälgar, => vid rätt inspiration (och tillgång till material) kan det bli nått. När jag skulle till med det förut, då dog svetsen (se tråden om BT's SIP svets... på tal om dåliga saker från dessa billiga kedjor...)
Idag är det bara -skit- hjul som monteras på svenska skottkärror... grannen löpte en splitter ny Ekeby eller Hörby; fälgen höll på att gå sönder när jag pumpade däcket åt'n. 2kg, vågar inte ha i mer... o det på en skottkärra för kring 3000kr?!... vad har det tagit åt Sverige?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#1152 » 19:16:06, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det blir någon höjdare med bilhjul på en skottkärra. Jag har en Atlas Copco-kompressor som jag gissar väger kanske 300 kg, troligen något mindre. Byggde underrede när jag renoverade den. En bakaxel från Saab 96 tror jag, ser ut som ett bockat rör så axeln blev droppad. Nyinfettade lager och välpumpade däck. Trots detta så är den förvånansvärt tungrullad även på slätt betonggolv. Utomhus är det nästan omöjligt att flytta själv.
Ska du ha större hjul på en skottkärra skulle jag snarare titta på din mopeds reservhjul.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#1153 » 19:32:15, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu sa du nått åt v702; dräller ju av skoterhjul nu mera i Svedala. Sådana där kina mojänger.
=> tar upp detta igen när jag sätter igång med mina projekt. Då blir de en tråd om dem.

För att återvända till denna tråds anda.
...stör mig på att det inte går att lätt, eller går det ens, att få tag i -riktiga- däck och -riktiga- slangar till skottkärra...
Kikade vad Däck På Lina har, o visst -verkar- det som om de kanske har däck, men slang har de inte. Samtidigt... däcken de har gillar jag inte... vare sig form eller mönster på... o 600 för skottkärredäck från dem... är inte det -väl- saftigt?...
...det andra jag irriterar mig på är att det inte finns -riktiga- fälgar att köpa till skottkärror längre. Plast skit och plåt skrot... hm...
(jobbar starkt på att kvalificera mig till Grumpy Old Man! :lmao: )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alrik

#1154 » 20:40:38, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med däck och slang från kina är att dom innehåller mer plast än gummi.

Här är iaf lokala vulken bra att ha och göra med. Fixar fram riktiga däck ink slang till små dimensioner till foderkärror och dylikt. Brukar vara humant prisat också.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#1155 » 10:33:17, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är meningslöst att skilja mellan plast och gummi nuförtiden. Det som man i dagligt tal kallar gummi, är bara ett sätt att beskriva egenskaperna hos vissa sorters plaster.
Kinesiska fabriker KAN göra högklassigt gummi om det är vad beställaren vill ha och vill betala för. Gummidelar av sådana slag där det finns myndighetskrav på typgodkännanden, standarder mm, är lika bra vare sig de är gjorda i Kina eller någon annanstans. T ex bildäck, elkablar för nätspänning, gummidetaljer som köps in av stora välkända biltillverkare.
Men när det inte finns någon myndighetskontroll av kvaliteten (gummistövlar, skottkärrdäck, piratdelar till bilar etc) så tar gummitillverkarna gärna chansen att t ex använda billiga mjukgörare och blanda ut massan med fyllmedel som inte bidrar till hållfastheten. Billigt och undermåligt gummi blev klart sämre efter 2006, då en del billiga och relativt bra men tyvärr ganska giftiga mjukgörare förbjöds i och med RoHS-direktivet.
Vi ska också ha klart för oss att det inte är något nytt med undermåliga gummiprodukter, men de som tillverkades "förr i tiden" är sönderspruckna, bortslängda och bortglömda för många år sedan nu.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tjo och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se