Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 43 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Göran Ekman

#631 » 21:54:02, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstod inte heller men nu tror jag mig förstå.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



marcus.bonde

#632 » 12:46:58, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Franska bilar...

Före denna åkte jag i en Citroen Berlingo, vars största nackdel var att den ej tålde svenskt vinterväder med snörök/häftigt snöfall. -Kylfläkten frös fast!! :huh: Jo!! Vid minst tre tillfällen var jag in på verkstad för att den hade gått in i " limp mode" för att kylfläkten var fastfrusen. Vid ett tillfälle hade dessutom reläet som matar den brunnit upp.

Nu heter åkdonet Renault Kango. Jodå, den tål vintern hyfsat än så länge, förutom att partikelfällan frös ihop på den och den gick i "limp mode" pga det... Att kliva på gasen var som att sparka på en död gris... Hände inte mycket... Det jag retar mig på nu är att det går inte att fälla upp vindrutetorkarna för att rensa dem från is. Motorhuven är i vägen :aaargh: Finns inte defroster nog för att hålla vindrutan isfri en dag som idag. Värmen på så jag nästan håller på att gå åt i bilen, men knappt nånting på rutan trots att värmen är inställd på ALLT på vindrutan.

Idag har det varit idiothalka här omkring. -Anti-spinn, elles ESP eller allt vad det nu heter... Vilken skit! När det är så halt som det är idag, så kan man bara vara säker på en sak: Det kommer slira när jag står vid en korsning och ska ut på en annan väg. Men då har någon illgärningsman justerat motordatorn att strypa effekten på gränsen till ovanstående "limp mode" så fort det krafsar en aning... Det slutar med att jag blir så förbannad på bilen att jag till slut börjar trampa gasen i botten när jag åker ut på större vägar och låter bil-fan justera accelerationen. Den är på gränsen till okörbar i sådant väglag.

Nä, fransmän är bra på ostar, vin, såser och även att protestera mot sina egna myndigheter när de lackar ur, men något mer högteknologiskt än så ska de banne mig inte pyssla med...
Senast redigerad av marcus.bonde 13:38:41, 21-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

63an

#633 » 12:53:11, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! :lmao: OK men fransyskorna då? Motsvarar de förväntningarna? :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

marcus.bonde

#634 » 13:29:33, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr, mig veterligen, aldrig fått traktera en fransyska av någon form, så jag kan helt enkelt inte svara på det... Men jag är rätt säker på att en fransos även skulle klara en fransyska med bravur... :thumme:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

håkan 13

#635 » 19:23:31, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:Det jag retar mig på nu är att det går inte att fälla upp vindrutetorkarna för att rensa dem från is. Motorhuven är i vägen :aaargh


på peugeot 307 har dom ju löst det så att om du stänger av bilen... och drar till på spaken till torkaren...
så går torkarna upp och parkerar en bit upp på rutan!! så då kommer man åt!! :grin:
men den funktionen kanske inte finns på Renault??

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

marcus.bonde

#636 » 19:35:33, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej...

På Citran funkade det så! -Även en blind höna finner ett korn, sägs det...
Men på Renaulten tyckte de tydligen inte att problemet var värt någon tankemöda.

Alltså... Jag får känslan att alla sådan här knäppfel på franskbyggda farkoster härstammar från eftermiddagarna på konstruktionskontoret, EFTER baguetten, grillkycklingen och den där halvpavan med rödvin som de antagligen sköljer ner lunchen med...

Jag skulle förmodligen bli en mycket mer kreativ och positiv människa jag också, om jag drog ett par vinglas till matlådan... Och förmodligen skulle jag ha mer överseende med bilens "finesser" :bira:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

håkan 13

#637 » 19:46:18, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är ju inte det att jag gillar franska bilar!! men jag gillade soppaförbrukningen på den!!
dock tålde den inta att svärsonen körde in i baken på en traktor... :huh:
så till vardags åker jag Italienskt numera!! mycket roligare än franskt!!
om det är mer hållbart återstår att se!! men händer nåt när man gasar iallafall... :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#638 » 20:37:57, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde rimligtvis finnas något sätt att få upp vindrutetorkarna till utfällnings/serviceläge. Även om det är motbjudande att kolla i bilens instruktionsbok, så gör det!
Det är inte bara Peugeot 307 som har en sådan funktion utan även de senaste årens VAG-bilar (har själv kommit i kontakt med den på Skoda Fabia '15).
Den enda bil jag har stött på som inte alls har någon möjlighet att lämna vindrutetorkarna utfällda är Jeep Grand Cherokee från 90-talet. Inte nog med att huven är i vägen, torkararmarna är dessutom gjorda så att de inte går att fälla ut. Man får lägga klossar under torkararmarna för att inte torkarbladen ska frysa fast.

Apropå antispinn så verkar exakt samma system kunna bete sig mycket olika på olika bilmärken och modeller, förmodligen har väl biltillverkarna varit olika noga med att prova ut det och justera in parametrar. Jag har en Ford Focus som kan vara helt hopplös att ta sig fram med pga antispinn, man kan bli stående och inte komma ur fläcken om det vill sig riktigt illa. Den har ATE "20" ABS/antispinn-system. Exakt samma ATE-tillverkade system beter sig dock perfekt när det sitter på en Chrysler 300M. Chryslern har dessutom en strömbrytare för att stänga av antispinn, det saknar Forden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#639 » 21:01:06, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Golf V.... där äre klossar som gäller :djaevul:

Huven är i vägen!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Alrik

#640 » 21:07:47, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Golf V.... där äre klossar som gäller :djaevul:

Huven är i vägen!


Går väl att ställa dom i serviceläget?

https://youtu.be/Kma305xdqxc
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

jannejoel

#641 » 21:08:13, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det borde rimligtvis finnas något sätt att få upp vindrutetorkarna till utfällnings/serviceläge. Även om det är motbjudande att kolla i bilens instruktionsbok, så gör det!
Det är inte bara Peugeot 307 som har en sådan funktion utan även de senaste årens VAG-bilar (har själv kommit i kontakt med den på Skoda Fabia '15).
Den enda bil jag har stött på som inte alls har någon möjlighet att lämna vindrutetorkarna utfällda är Jeep Grand Cherokee från 90-talet. Inte nog med att huven är i vägen, torkararmarna är dessutom gjorda så att de inte går att fälla ut. Man får lägga klossar under torkararmarna för att inte torkarbladen ska frysa fast.

Apropå antispinn så verkar exakt samma system kunna bete sig mycket olika på olika bilmärken och modeller, förmodligen har väl biltillverkarna varit olika noga med att prova ut det och justera in parametrar. Jag har en Ford Focus som kan vara helt hopplös att ta sig fram med pga antispinn, man kan bli stående och inte komma ur fläcken om det vill sig riktigt illa. Den har ATE "20" ABS/antispinn-system. Exakt samma ATE-tillverkade system beter sig dock perfekt när det sitter på en Chrysler 300M. Chryslern har dessutom en strömbrytare för att stänga av antispinn, det saknar Forden.
Jag hade en focus o där fick man gå in menyerna och koppla ur antispinn... Inte så smidigt men... Går inte det på din?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

roddjer

#642 » 21:33:12, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Håller med dig Göran! Plast, burkar, förpackningar, etc. Finns så mycket längs vägkanterna, vilken person med respekt för andra och naturen skulle göra så?

Spelade fotboll för länge sen. För att få in lite extra deg till klubben hände det sig att vi kunde hamna ute i terrängen gåendes i dikena och plocka skräp. Säck efter säck, efter säck, efter säck, efter säck, efter... - :svettas:
Med det gänget jag gick med en gång kom de på andra sidan på våran sträcka fram till en parkeringsficka. De skrek att "vi behöver nog lite hjälp här...", så vi gick över. Vi blev kvar där en stund. Förutom "det vanliga" man hittar i diket fick vi nästan ihop en halv bil. Däck, hjul, stolar, en ruta, delar av en framvagn, nåt som kanske varit en axel en gång i tiden, en baklucka, m.m... Helt... - :cencored: -... otroligt! - :insomnia: - Hur e folk funtade! - :hotar2:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#643 » 21:46:40, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Volvot24 skrev:Golf V.... där äre klossar som gäller :djaevul:

Huven är i vägen!


Går väl att ställa dom i serviceläget?

https://youtu.be/Kma305xdqxc


Sambon kör bilen, jag tankar.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Alrik

#644 » 21:55:31, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Alrik skrev:
Volvot24 skrev:Golf V.... där äre klossar som gäller :djaevul:

Huven är i vägen!


Går väl att ställa dom i serviceläget?

https://youtu.be/Kma305xdqxc


Sambon kör bilen, jag tankar.[/quote

...och bidrar med träklossar?!? :grin:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#645 » 22:04:17, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Jag hade en focus o där fick man gå in menyerna och koppla ur antispinn... Inte så smidigt men... Går inte det på din?

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Min Focus är en '04. Inga menysystem där, inte! Enligt instruktionsboken ska det finnas en strömbrytare för att stänga av antispinn, den saknas och det sitter bara en blindplugg där (likadant på flera '03 och '04 jag har tittat på). Under blindpluggen finns några kablar och ett kontaktdon, kabelfärgerna stämmer bra med vad som står om motsvarande strömbrytare i elschemat. Men det händer inget om man byglar i kontakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se