Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 223 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torbjorn_forsman

#3331 » 12:35:32, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Möjligt att jag har skrivet detta förr, men jag stör mig på alla motorcyklister som kör med antingen helljus på alternativt så finns det massor av motorcyklar med felt ställda halvljus.

Jag förstår att ni vill synas i trafiken, men detta sättet är verkligen inte trafiksäkert och det skapar knappast vänligare inställning om er heller. Inte f*n vill ni möte bilar och lastbilar med helljuset aktiverat.

:aaargh:


Alltför ofta får motorcyklar felställt halvljus av en ren klåparorsak - cykeln stod inte på hjulen med en mans belastning då strålkastarinställningen gjordes, utan den stod på centralstödet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



tracker

#3332 » 12:39:04, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att alla nya bilar bländar enormt, förstår inte att dom kan vara godkända, speciellt om du hamnar inom halvljus området i en kurva eller krön...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

3 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

tracker

#3333 » 12:41:36, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Mattias_Edeslätt skrev:Möjligt att jag har skrivet detta förr, men jag stör mig på alla motorcyklister som kör med antingen helljus på alternativt så finns det massor av motorcyklar med felt ställda halvljus.

Jag förstår att ni vill synas i trafiken, men detta sättet är verkligen inte trafiksäkert och det skapar knappast vänligare inställning om er heller. Inte f*n vill ni möte bilar och lastbilar med helljuset aktiverat.

:aaargh:


Alltför ofta får motorcyklar felställt halvljus av en ren klåparorsak - cykeln stod inte på hjulen med en mans belastning då strålkastarinställningen gjordes, utan den stod på centralstödet.

Det är så lätt att ändra tyngdpunkten på en MC, så svårt att ställa in halvljus då, lika mycket irritation på bilar med husvagn som bländar
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Mattias_E

#3334 » 12:56:07, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
torbjorn_forsman skrev:Alltför ofta får motorcyklar felställt halvljus av en ren klåparorsak - cykeln stod inte på hjulen med en mans belastning då strålkastarinställningen gjordes, utan den stod på centralstödet.

Det är så lätt att ändra tyngdpunkten på en MC, så svårt att ställa in halvljus då, lika mycket irritation på bilar med husvagn som bländar


Möjligt att det är så, men jag upplever det som att problemet med bländande belysning på motorcyklar blivit allt större de senaste åren. Var aldrig något jag tänkte på tidigare.
Sen ser man många motorcyklar med alla ljusen tända, så där kör man ju med berått mod med helljus påslaget dagtid.

Sen håller jag med om att hur moderna bilar kan få vara helt släckta i röven och med felaktigt inställd belysning i fronten är en gåta.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Iznogoud

#3335 » 15:11:51, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Iznogoud skrev: :aaargh: Ett mindre bekymmer enligt mig, värre är alla miffon som kör med halv + dimljus samtidigt i tron att de ser vägen bättre.
Bara 10-15År tidigare blinkade merparten av mötande trafikanter på mig för att jag hade ( i ordets rätta betydelse ) >glödande< extraljus.
Glödningen bestod i en 1,2W glödlampa som tydligen var oerhört bländande i jämförelse med dagens dimljus :ohnej:


Och ett stort problem i det sammanhanget är alla bilar (i synnerhet tyska märken) där det inte går att tända dimbakljuset utan att samtidigt tända främre dimljus.
För den delen även 90- och 00-talsbilar av amerikanska märken, som fick "halvljusautomatik" eftermonterad av svenska importören och då kopplad så att automatiken tänder dimljusen, men inte släcker dem när man slår på halvljuset manuellt.
I min värld är det bara positivt om dimljus ej kan tändas och blända mötande eller bakomvarande.
De ytterst få gånger jag känt ett svagt behov av bakre dimljus har jag bara blinkat med bromsljuset för att uppmärksamma ev, upphinnande trafik om min närvaro. Att efter att de sett och uppmärksammat mig ser jag ingen anledning till att blända bakomvarande med ett ilsket rött dimljus som tar fokus från trafiksituationen i övrigt.

En iakttagelse på ämnet är att de som slår på bakre dimljus, eller torkare, mycket sällan kommer ihåg att slå av desamma när behovet upphört.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias_E

#3336 » 15:21:41, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, lagen säger dessutom att bakre dimljus ska avaktiveras när bakomvarande trafik har uppmärksammat att man finns där i dimman för att man inte ska blända bakomvarande trafikant.

Men de flesta som begagnar bakre dimljuset är väl samma landsvägspiloter som inte vet att de i övrigt kör med nedsläckt belysning, de begriper ju inte heller att de ska släcka dimljuset när de får en bil bakom sig.

Pendlar 9 mil om dagen och varje vår och höst är där perioder med mycket dimma, så det är rätt ofta jag råkar ut för fenomenet med bländande dimljus, alternativt att de helt saknar belysning.... :ohnej:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

tracker

#3337 » 15:56:59, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Sen ser man många motorcyklar med alla ljusen tända, så där kör man ju med berått mod med helljus påslaget dagtid.
.

Det är nog kombo av halvljus + dimljus vilket är lagligt på MC dagtid konstigt nog...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

SK Racing

#3338 » 13:37:33, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt om mina bilar så jag har inget dimljus bak, dom är numer positionsljus :) Dock inte på Volvona, för där sitter inte lösa lampsocklar som går o byta ut, utan en hel kassett o jag har inte lyckats o lösa en bra o tillförlitlig lösning på det hela.

Datsun o Fordarna ser bra mycket bättre ut i röva när hela lyktan lyser rött, även lyckats o koppla så jag då även har bromsljus i hela lyktan, så ja, ingen seende missar att jag bromsar :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

bonde456

#3339 » 16:34:05, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som motorcyklist så tittar man ju efter hojar.
Och jag kan inte dra mig till minnes att jag någon gång har stört mig på att MC ljus bländar. Dessutom kör ju dom flesta på dagen då allt omkringliggande ljus gör att dina pupiller är beredd på ljus.

Möjligt att du ser ett starkare ljus när en MC ligger för omkörning men det är ju helt enkelt så att belysningen ligger i samma höjd som din bakruta och inte att den är fel justerad.

Det är däremot bra att synas som motorcyklist för det finns så j*vla många idioter som svänger ut framför en och därför har jag monterat två extra dimljus som jag konstant kör med.
Det är inte så kul när man kör om på två till ett fält och så vinklar framförvarande bil ut för omkörning när man är jämsides. Både jag och min fru var nära att dö så förra sommaren då bilen prejade in oss så vi var endast några centimeter från mitträcket i tresiffrig hastighet.

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Ivar Risslén

#3340 » 17:08:59, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mött många MC med bländande ljus på den ljusa årstiden. Det finns de som medvetet ställer upp halvljuset så att det ska blända mötande förare i tron att de ska ses bättre.
När man kör MC är det till att vara beredd på det värsta. Jag brukade ligga så att jag såg den framförvarandes ögon i dennes sidospegel, då har föraren en chans att upptäcka en. Det finns mc-förare som lägger sig i det blinda fältet bakom en bil och sedan svär över att bilisterna inte ser dom.
Jag gillade inte att ligga i bilköer så jag brukade köra lite vänstertrafik för låg man i mitten av körfältet så var risken stor att man skulle bli prejad av vägen av en bilist som hade bråttom eller trodde att det var en fri lucka bakom framförvarande fordon.
För att ni inte ska tro att jag är utan erfarenhet från 2-hjuls åkande så har jag kört mc i ungefär trettiotusen mil hittills i mina dagar, mestadels i Sverige och Norge.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3341 » 18:42:15, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De senaste dagarna har jag tittat mer noga än vanligt på mötande mc med mer eller mindre bländande lyse, och noterat att i samtliga fall har strålkastaren lyst med halvljusbild (man ser att det mesta av ljuset kommer från reflektorns övre halva). Så åtminstone i mina trakter verkar det inte förekomma att man kör med helljuset tänt av okynne.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3342 » 22:24:48, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda jag såg igår på trettiofem mil hade såklart helljuset på.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

qqq

#3343 » 00:16:07, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går f-n inte att att mer se filmer på youtube. jag kör med opera webbläsare och den har varit mycket bra. den har rensat bort all reklam överallt. men nu tar den inte bort reklamen i youtubefilmer mer, och det är så j-vla irriterande all den här meningslösa och upprepande skitreklamen.
det är så otroligt kontraproduktiv med denna satans tjatreklam. jag kommer aldrig i h-vete att någonsin köpa en hamburgare på exv max.
i vissa filmer kommer reklamen var 45e sekund. det är så olidligt så jag spyr år det.

några tips på program som rensar bort reklamen ?

3 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#3344 » 05:32:07, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brave heter en webbläsare som är ganska bra på att ta bort reklam och onödig skit. Men jag vet inte exakt vad den gör med Youtube. Testa den.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Alrik

#3345 » 06:57:19, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq
Är ganska lätt att lösa, Youtube premium.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skylark Cab och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se