Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Finnes mätbar skillnad i Norrlandskilometer och Sörmlandskilometer?

82 inlägg • Sida 1 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

magirus (trådstartaren)

#1 » 00:26:54, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herr Mikkel yttrade följande funderation i annan tråd:

"Enheten km skulle behöva delas upp
Nkm (Norrlandskilometer)
Skm (Sörmlandskilometer)
Frågan är hur många Skm det går på en Nkm ? :klia:"


Min funderation är om detta går att räkna på, eller om det finnes ett relevant svar :klia:
Kan Den Samlade Maskinistkåren ha några tankar om detta? :idee: Kanske det till och med finnes någon som besitter nån form av evidensbaserad kunskap i ämnet :help:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



fretchi

#2 » 00:35:22, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag har erfarenhet av både norr och söder skulle jag påstå följande:
ca 100 km motsvarar en timmes färd i Norr.
ca 70 km motsvarar en timmes färd i Söder.

Alltså borde en norrlandskilometer motsvara 1,4 Sydligare kilometrar.
Men riktigt så enkelt är det inte.
Oviljan att färdas 100 km är ca 70-100% högre i söder motför norr. Därför skulle jag påstå att en Norrlandskilometer motsvarar ca 2,4 Sydliga kilometrar.

Enkelt va? :mrgreen:

11 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PeterR

#3 » 02:06:10, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett par exempel, visserligen i meter, men det borde väl bara vara att skala upp?
Under en jakt i Västerbotten blev jag tilldelad ett pass med orden: ”-Följ rågången ungefär 150 meter. Det finns en ram och en snitsel där. Går inte att missa.” Jag traskade iväg och efter ungefär 300 meter frågade jag jaktledaren via radion om jag möjligen missat det så tydliga passet? Jag beskrev kortfattat var jag befann mig. Nädå, bara en liten bit till....
Efter 750 meter hittade jag mitt pass.
Vid ett annat tillfälle blev jag ombedd att ”följa myren ett par hundra meter. Där finns en stol. Du ska passera ett torn”. Stolen hittades efter 2 kilometer....
Förhållandet är således någonstans mellan 1:5 och 1:10, vilket är större skillnad än enligt Fretchi. Men förhållandet kanske ändras med ökat avstånd?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Mikkel

#4 » 02:26:24, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÅÅÅhhhh….vad har jag nu ställt till med :ohnej:
Ser framför mig ett samtal mellan en Sörmlänning som ska sälja sin bil till en Norrlänning:
Norrlänningen: - Dra han my pänsin ?
Sörmlänningen: - Nävaremäväl, på 1 liter kummär du 10 km !
Norrlänningen: - Kom man så långt på 1 liter !!! Då köp ja !!!
:lmao: :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PeterR

#5 » 02:49:29, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.....En Sörmländsk kilometer är 1000 gånger längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund.....
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#6 » 02:49:55, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:ÅÅÅÅhhhh….vad har jag nu ställt till med :ohnej:
Ser framför mig ett samtal mellan en Sörmlänning som ska sälja sin bil till en Norrlänning:
Norrlänningen: - Dra han my pänsin ?
Sörmlänningen: - Nävaremäväl, på 1 liter kummär du 10 km !
Norrlänningen: - Kom man så långt på 1 liter !!! Då köp ja !!!
:lmao: :lmao:

:lmao:
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#7 » 03:09:02, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var kanske lättare förr? Ur Wikipedia:
Skogsmil är ett gammalt svenskt längdmått som ungefär motsvarar drygt fem kilometer. Före år 1649 hade varje landskap en egen definition av mil. År 1649 infördes enhetsmilen på 18 000 alnar (motsvarande 10 688,54 meter), men på grund av framkomligheten fanns också enheterna fjällmil och skogsmil, som var betydligt kortare än en vanlig mil. Denna äldre mil användes före metersystemet. En skogsmil motsvarade ungefär en rast (dvs hur långt en person kunde ta sig utan att vila), vilket ansågs vara lite drygt fem kilometer eller enligt SAOB "något mindre än en halv gammal mil”.

Mer ur Wikipedia:
Före år 1649 hade varje landskap en egen definition av mil. Här följer några längder för olika landskapsmil i dåvarande Sverige:

1 finsk mil = ca 6 000 meter
1 Smålandsmil = ca 7 000 meter
1 Ångermanlandmil = 6 666 famnar = 11 875 meter
1 västgötamil = ca 13 000 meter
1 dalamil = ca 14 485 meter
År 1649 infördes enhetsmilen som motsvarade 10 688,54 meter (= en Upplandsmil). Den delades även in i 4 fjärdingsvägar om vardera 4 500 alnar eller 2 672 meter. En mil skulle representera avståndet mellan gästgivaregårdarna.

Genom 1665 års regelverk infördes följande definition:

1 svensk mil = 3 600 stänger = 6 000 famnar = 18 000 alnar = 36 000 fot ≈ 10 688,54 meter.
Ännu i slutet av 1700-talet kunde det dock vara oklart vad som avsågs med en mil. Abraham Hülphers skriver i sin lappmarksbeskrivning: ”Miltalen inom lappmarkerna bliva ofta olika anförda, genom förvirring av gamla och nya milar, av vilka de förra enbart äro ½ milar.”

Från år 1889 då metersystemet slutgiltigt infördes blev 1 mil (nymil) = 1 myriameter = 10 kilometer = 10 000 meter. Denna typ av metriska mil var ett mått som antogs av den dåvarande unionen bestående av Sverige och Norge. Andra länder i världen nöjde sig med att använda kilometer. I Finland används mil (på finska peninkulma, vilket bokstavligen betyder ”det avstånd på vilket en hund kan höras”) ibland som namn för 10 km, dock mycket mindre än i Sverige och inte officiellt. Redan under den ryska perioden, innan metersystemet togs i bruk, var det ryska ”verst” (på finska: virsta), 1 067 m, mycket vanligare.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magirus (trådstartaren)

#8 » 10:10:57, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herr P!
Jag bugar för denna oerhört uttömmande redogörelse :buga: och inser att det som började som humor har verklig grund :thummar:
Man kan utan överdrift i dag säga att jag har lärt mej en ohygglig massa om MIL såhär till morronkaffet!! :grin:

Jag hoppas dock att tråden inte faller för sotdöden utan kan pågå en liten stund till :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus (trådstartaren)

#9 » 10:18:24, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Under en jakt i Västerbotten blev jag tilldelad ett pass med orden: ”-Följ rågången ungefär 150 meter. Det finns en ram och en snitsel där. Går inte att missa.” Jag traskade iväg och efter ungefär 300 meter frågade jag jaktledaren via radion om jag möjligen missat det så tydliga passet? Jag beskrev kortfattat var jag befann mig. Nädå, bara en liten bit till....
Efter 750 meter hittade jag mitt pass.
Vid ett annat tillfälle blev jag ombedd att ”följa myren ett par hundra meter. Där finns en stol. Du ska passera ett torn”. Stolen hittades efter 2 kilometer....
Förhållandet är således någonstans mellan 1:5 och 1:10, vilket är större skillnad än enligt Fretchi. Men förhållandet kanske ändras med ökat avstånd?


Hehe, avståndsmätning är svårt :mrgreen: I vårt jaktlag har vi haft en riktig tankenöt:
-Sätt dej o passa vid "Grana" (granen)
Nå, den Granen fanns då int kvar.
Det var ursprungligen ett pass där man satt o kunde luta sej mot Granen.
Vid avverkning skadades granen och till sist lade sig till vila på marken, Nu blev den inte bara ett pass utan även fikaplats och under årens lopp blev den uppeldad.
MEN, fortfarande i dag kan man bli tilldelad "Grana" :lmao:

:back_to:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Mikkel

#10 » 10:29:57, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det nu är konstaterat att en mil i Norrland är längre än en mil i Sörmland, låt säga att det för enkelhetens skull går två Sörmlandsmil på en Norrlandsmil. Då måste vi utforma ett regelverk för milarnas användande.
1) Var går då gränsen mellan norr o syd ?
2) Hur ska det stå på Trafikverkets skyltar ? Om det står "Flen 100 mil" på en skylt i Norrland, hur långt är det då ? :klia:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#11 » 11:28:45, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vedertagna längdmåtten är nog ungefär lika, men däremot vägrar många Norrländska indianer att befatta sig med onödiga längdangivelser. Jag var i Ramsele och hade lossat en maskin och hade nästa lastning i Junsele. Visste att det fanns en "stig" där det gick att gena hyfsat över skogen så att säga. Kom i kontakt med en skogsåkare över radion som beskrev vägen, ingick något om en bro till höger, men jag var lite intresserad av avståndet till den avtagsvägen då sade han att det var inte långt (eller om han nämnde något om ett stenkast?) men jag ville ändå ha en ungefärlig uppgift om sträckan och då svarade han: Det har väl ingen betydelse, det är ju som det är med det! Då måste en fjärrbilsfärare som var i trakterna gå in och specificera lite, det visade sig var drygt 2 mil till den nämnda avtagsvägen! :grin: Det sista vi hörde från skogsbilen var något om att det var väl inget att bry sig om! :razz:
Jag tog mig lyckligt över till Junsele, men fan vad länge jag skulle fått sitta och titta efter en bro på höger sida om jag inte fått en ungefärlig hint om avståndet. :ohnej:
Men beträffande själva vägbeskrivningen från skogsåkaren så var den klockren, höger och väster och sådant var exakt, bara att den saknade totalt anvisningar om längder! Men sedan jag tagit höger och passerat den där bron så funkade det med att sedan ska du snart ta höger och sedan tar du vänster osv. Ute på skogen funkade det utmärkt utan avstånd så rätt vad det var dök det upp några kåkar och strax efter var jag i Junsele! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tortap

#12 » 12:11:47, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I norrbotten om man ska gå och fiska och nån säger att det bara är nån lillkilometer kvar att gå från vändplan då kan du räkna med 6-7 kilometer.

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#13 » 12:40:57, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte konstigt att längder uppfattas olika. Här i Skåne tycker vi det är långt att behöva åka tre mil till BB medan ni norrlänningar gladeligen kör 15 mil för att köpa en varmkorv eller 40 mil till BB! Där gäller det att ha framförhållning och planera i god tid. :uupps:
Enda gången en skåning kör "långt" är när man ska till jobbet eller shoppingcentra! :huh:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#14 » 12:44:56, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om de är så glada i att köra 40 Mil till BB förstås :uupps:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#15 » 12:46:54, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert bättre att köra 40 mil till BB än att köra 20 mil och förlösa i bilen... :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hobbyist, igelkottar och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se