Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Shell ska ha Skäll !

30 inlägg • Sida 2 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 10:00:59, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda inte ihop:
- passiv övervakning
med
- aktiv registrering



Snart behöver vi inte ha ens CC med oss... räcker med ansiktsigenkänningsprogrammen... AI skickar räkning till oss... vi slipper möta andra människor :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 19:05:50, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så, då har jag undersökt om OK/Q8 i Uppsala vid E4:an kan erbjuda tankning och tillåta mig att få betala över disk till en människa.
Jajamensan!
OKQ8 UPPSALA SÄBY
Kumlagatan 4
754 54 Uppsala

Där är jag välkommen att få betala -efter- jag tankat -fullt- både med kort och kontanter, över disk till stationspersonal.
Måste man inte ta risken att någon monterat skimmningsutrustning på den pump man väljer, så är det ju ganska klokt att låta bli risken ;-)
Se'n är det alltid roligt att byta några ord med stationspersonal - de har ofta snappat upp varningar om problem på vägen! Ovärderlig info!

Jo då - jag -har- haft BP och Shell betalkort, på 90-talet. BP försvann från Svedala, och Shell de ... :cencored: ... dummade sig med fakturorna! Jag var kund på den tiden -innan- öresavrundning. På den tiden -jag- bestämde om jag skulle avrunda eller betala exakt summa. Shell tog glatt emot full betalning, så läng den var överskjutande deras icke godkända öresavrundning nedåt... när det var tvärt om, då la de på skuld... Det slutade med ca 5kr som de ville gå till inkasso med... det fick de ångra, bittert :djaevul:
När den epoken var över, det var då skimming epoken tog vid å jag hade gått tillbaka till kontanter; och insåg, uppskattade och värdesatte butikspersonalen - under de få åren med kort så gick man ju nästan aldrig in i butik... det hade blivit för opersonligt! Visst sparade man -massor- med tid när man tankade på kort jmf med att betala kontant över disk, men priset var högre än man insåg!

Givetvis har Shell valt att inte svara mig, än.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#18 » 06:01:41, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sedelrånrisken övergår till annan risk om det inte finns kontanter tillgängligt är underförstått, kameraövervakning funkar inte tillräckligt bra kortsiktigt, det fungerar säkrare med k-övervakning när folk föds in i systemet, då blir det en naturlig del av vardagen.

Är inte situationen solklar ? ingen rånar kassapersonal om det inte finns kontanter i kassan.. och Problemet är Därmed Löst :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 09:36:10, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av dc_lindberg 10:13:41, 12-04-2019, redigerad totalt 6 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#20 » 09:40:45, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här säger polisens bedrägerisamordnare Jan Olsson till Aftonbladet:
– Det ena varianten är att man håller handen för var man skriver in för kod. Den är hundraprocentigt skitbra.

Ursäkta, men det sa han väl inte. Och om han sa det ... så skrivar man inte det. :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 09:54:32, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt kort = mitt ansvar.
Så säger min bank, HB, till mig och så säger lagen till mig.
Mitt samvete, etik och moral stipulerar samma för mig.

Alltså, när annan förvägrar mig min rätt och min skyldighet att vara ansvarfull, då blir min tolkning att "annan" har -annan- agenda!...
Är Shell/ST1 i maskopi med skimmare?
Talesättet: "ingen rök utan eld" , "den som inte har något att dölja", m.fl. kommer ju liksom till dagen och när nu Shell/ST1 valt att överhuvudtaget inte på något sätt bemöta mitt e-brev, så stärks ju ytterligare funderingar kring bakomvarande skäl till deras beslut att neka mig rätten och skyldigheten att handla ansvarsfullt med mitt kreditkort (och kontanta medel)...

Den som intet har att dölja skulle inte rädas svara mig.
Så, vad är det Shell/ST1 har att dölja som gör dem så rädda för mig?!... :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#22 » 10:08:07, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Är Shell/ST1 i maskopi med skimmare?

Enkelt svar: nej. Och jag hoppas att du inte på allvar tror det.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 10:37:52, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viktigt att bemöta kritik, anklagelser, osv snabbt, klart, tydligt, genomlysande.
Nu har Shell/ST1 valt "den talande tystnaden"...
Tystnaden leder till att tolkningar och spekulationer får fart.
I mitt fall så är kravet enkelt. Jag skall kunna få tanka full och betala för detta över disk inne i butiken med kontanter eller kort. När detta förvägras mig och ansvarig inte ens besvärar sig med att svara, då börjar det närma sig begreppet: "det går som en anka, det låter som en anka, det ser ut som en anka". Frågan är då vad är ankan i detta fall? Från -mitt- perspektiv blir ankan "fingrar i sylburken"... rätt eller fel tolkning; spela ingen roll eftersom ansvarig väljer att inte bemöta kritik och besvara frågor. Det blir ett så kallat tyst medgivande...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#24 » 11:37:08, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kanske bara fattat ett beslut för att underlätta deras vardag, och orkar inte ta en lång diskussion med varje kund som har "synpunkter" på deras agerande.
Men som tur är finns det fler mackar som kanske faller en bättre på läppen :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dc_lindberg (trådstartaren)

#25 » 13:12:37, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara Shell som säljer V-Power...
För att komma åt den soppan kan jag "strida" lite :djaevul:

Självklart sonderar jag vilka bensinstationer som vill ha mina pengar.
De tycks heta OK/Q8 - de erbjuder mig sätt för mig att betala för det jag köper hos dem som är acceptabelt för mig; men, de säljer inte V-Power!... Saknar 100 oktan bly bensinen som de sålde, i förhistorisktid, dvs fram till början av 1970-talet.

Ni som väljer att "hacka" på mig, tänk nu till en gång till.
När en börjar, Statoil, så faller snabbt andra in i ledet, Shell... och till sist så är alla med på tåget... Vad gör -Du- då?!...
I början kan vi alla sträva efter att bromsa utveckling som kommer att sluta på ett givet sätt, när vi väl står där med "hoc facto est"; gnäll o gnöla inte då!

Jag hade kort, innan skimmingsepoken startade.
Det var riktigt bekvämt!
Så skönt att inte behöva tänka på att ha med sig kontanter ut i europa när jag åkte kring där.
Se'n började Shell dumma sig (öresutjämningsepokens linda) och vägrade följa svensk lagstiftning!
Då sa jag upp kontakten med dem! (klippte kortet o bad dem flytta tillbaka till den varma plats de kommer ifrån)
Se'n introducerade Shell V-Power. Det tog mångas bearbetande innan jag testade den, för BP blyfri 98 -var- -bra- ! BP försvann och vi fick "Mat Ojl"...deras 98 är mycket sämre än BP!... suck... V-Power var så bra att jag kunde krypa till korset att handla den, för kontanter.
Shells stationer har den bästa korven och den bästa potatismosen - med råge! Så, där vann stationerna över mig också. Men kortkund igen, efter deras dumheter på 90-talet? Inte en chans i H.* !
Mot slutet på 90-talet och i synnerhet nu på 2000-talet har skimming kommit, för att stanna... Nu är jag -glad- och -nöjd- för att Shell dummade sig på 90-talet till den grad att jag slutade använda kort på bensinstationer i ren protest mot dumheterna. Nu ser jag problemen och vådan med den överdrivna tilliten till AI-systemen. "IT kan inte fela"... jo tjena!...

Om man anser sig ha så brottom att man inte hinner gå in och betala bensinen över disk, då är det dags att tänka över sin livssituation!
Tidsskillnade finns! O ja! När jag pendlade på 90-talet använde jag mig av tidsvinsten vid pumpen, men när jag klippte korten så planerade jag för den extra tidsåtgången - det blev inga tidsproblem!....

Att inte träffa andra, butikspersonalen, avhumaniserar samhället, och -den- utvecklingen är kanske ännu mer bekymmersam!...
Så, det lilla bidrag man själv kan göra för att samhället bibehåller grundfunktioner och grundstabilitet anser jag att man har en skyldighet, i vart fall mot sig själv, att söka göra. Detta med bensinpumparna är bara ett exempel på en utveckling vars ände ingen av oss vill ha - ska Du applådera den eller skall Du söka dra Ditt lilla strå till stacken som bromsar den allt för kraftiga utvecklingen mot avhumanisering av samhället?...

Den här lilla "bagatellen" i samhället, valet om att få betala över disk eller inte - har betydelse.
Jag har hört att det finns butiker i USA utan butikspersonal... är det -verkligen- ett sådant samhälle Du vill ha?... Dina val styr utvecklingen mer än Du anar...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman

#26 » 14:57:08, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skimming kan man ju med några relativt enkla medel begränsa effekten av.

- Stäng av internetköp via internetbanken / mobilapp (om man har sådan) annat än när det ska användas.
- Ha ett särskilt kortkonto som är skiljt från ditt "lönekonto". Ha ett begränsat belopp på kortkontot. I alla fall här har Handelsbanken det upplägget som standard. Lönen in på ett konto, kortet kopplat mot ett annat. Det är klart att har man en kredit blir det besvärligare.

Jag ser det som lika självklart att inte ha 50000:- på kortkontot när jag går runt med kortet i plånboken, som att jag inte har 50000:- i kontanter i jackfickan för jämnan. Jag ser till att det finns en tusenlapp på kortkontot för det mesta, vid större behov för jag över via mobilen innan köp. I värsta fall förlorar jag tusenlappen, och sannolikt kommer banken ersätta mig om det inte är så att jag varit grovt oaktsam med kortet (och då skulle jag sannolikt vara grovt oaktsam med kontanter också).

Att man inte vill ta emot kontanter kan jag hålla med om är lite tråkigt, och det ställer om inte annat till det för de äldre som inte klarar av den nya tekniken så bra. Men den digitala utvecklingen kommer fortsätta, även på andra områden än pengahantering, och även om det precis som allt annat har för och nackdelar så är jag övertygad om att fördelarna överväger.

Bara en sån sak som att rånrisken minskar drastiskt är ju guld värt. Visst, det blir brottslighet i den elektroniska världen istället... Men där blir ingen skadad (fysiskt eller psykiskt), möjligheterna att spåra är betydligt bättre, och det sållar åtminstone bort de desperata dåden, för de har inte kompetensen att skimma kort eller hacka sig in.

Och när jag hittar ett blocketfynd på helgen kollar jag så mottagaren har Swish (eller samma bank), sen åker jag. Annars hade jag i bästa fall kunnat åka till en uttagsautomat, men är det en lite större summa så får jag inte ta ut den summan samma vecka osv.

/Daniel, som ändå alltid har en femhundring i plånboken ifall kortterminalen på pizzerian strular eller liknande....

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Holger

#27 » 15:51:19, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sidospår:
Det roliga/intressanta är att man här har kommit fram till att de kontaktlösa betalningarna i affären delvis dröjer längre än med kontanter eller vanligt kort.
Så inte all bejublad digital utveckling är effektivare och meningsfull.
Åtminstone jag blev glad att höra detta.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

akkamaan

#28 » 20:49:04, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:I USA har man "däck slitsare" som river sönder däcken om man kör i fel riktning ("försöker smita bakvägen så att säga"

De förekommer på ett fåtal truckstops där big-rigs tankar diesel för upp mot tusen dollar per tankning. Mest för att förhindra backning mot körriktningen. Kan vara långa köer av tradare vid pumpstaionerna
Men de tillverkas för olika ändamål och används mest i parkeringshus/parkeringsplatser/hyrbilscentra etc
Bild
Originalets URL: https://trafficspikesusa.com/assets/images/autogen/a_SpikeLineUp.jpg

Tror att installationskostnaden och årlig avskrivningskostnad blir större än de förluster man gör på nån enstaka smitning...
smidiga och kundvänliga

Kanske smit-vänliga och kund-iga
:lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#29 » 22:57:36, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modell 5000 stoppar en stridsvagn? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ludde eriksson

#30 » 02:42:50, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl i kombination med SpikeZilla? :lmao:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se