Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

65 inlägg • Sida 2 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jannejoel

#16 » 09:10:22, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att oljan tar slut är jag inte så säker på. När jag växte upp hotade dom med att den skulle va slut lagom tills jag tatt körkort...
Däremot har vi redan elbrist i det här landet. Flera industrier har fått nej till utbyggnad eller nyetableringar pga det.
Politikerna lever inte i verkligheten.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



Holger

#17 » 09:17:21, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör ingen, ingen vet hur mycket olja som finns kvar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MN

#18 » 09:59:31, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att inte inte kunna säga hur mycket olja som finns kvar eller som går att utvinna - gör den tveksamheten det OK att pumpa upp 80 miljoner fat per dag? Med detta så gynnar vi dessutom ett flertal nationer med tveksamma politiska agendor. Nog OT utsvävning.
MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman

#19 » 10:11:02, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror men vet inte, att en elbil kan vara en rätt trevlig bil att köra .
Det vi kan var rätt säkra på i vart fall i Sverige är att det som sliter på vägarna är fordonet inte dess drivmedel . Vilket innebär att skatte pengarna måste in till stadskassan på ett eller annat sätt.
Enda sättet att få den stora massan att köra elbil är att det kostar oss mindre per mil.
Tror inte vi löser världens miljöproblem med elfordon . Dom flesta av oss mår nog bättre av att cykla, och världen skulle må bättre av att vi konsumerade mindre .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

goslin

#20 » 10:28:22, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Om man återvänder till själva kärnfrågan om det är vettigt eller dumheter att köra elbil ute i Europa så ser det ju ut som att det finns de som tittat på frågan utifrån flera olika vinklar. SWECO har t.ex. den här rapportserien i ämnet:
https://www.sweco.se/nyheter/press/2018 ... eselbilar/
Jag håller med Göran att cykling är bra på många olika sätt men här uppe i Norrland är det inte många som cyklar vintertid och sen har vi många tunga transporter. Nu bedriver ju t.ex. gruvindustrin här försök med eldrivna truckar och pratar t.o.m. om eldrivna lastbilar som en möjlighet så på sikt kommer nog elen eller andra förnybara energikällor att ta över och då inte enbart av klimatskälen. Att ha energiproduktionen i sin egen kontroll har alltid varit en hjärtefråga för industri och t.ex. storskalig uppvärmning. Men visst finns det inkörningsproblem med alla övergångar :smile:
Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

gaffa

#21 » 11:22:22, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Göran att det är cykel som gäller i framtiden, elbilar förstör miljön i större omfattning än bensinbilar. Inom jordbruket kan cykeln få ännu större betydelse i framtiden, titta bara på detta smarta bygge med de flesta moderna finesser som man har på en modern spruta. Pumpdrivning tex är hastighetsberoende och hämtad direkt från Evrard.

"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#22 » 12:19:08, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningar åker väl spark på vintern.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

goslin

#23 » 13:13:49, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Norrlänningar åker väl spark på vintern.
Göran i Björnarbo

Ja det finns fortfarande här i Pajala några sparkstöttingar i trafik - det har du rätt i :thumme:
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Ivar Risslén

#24 » 13:19:58, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Att oljan tar slut är jag inte så säker på. När jag växte upp hotade dom med att den skulle va slut lagom tills jag tatt körkort...
Däremot har vi redan elbrist i det här landet. Flera industrier har fått nej till utbyggnad eller nyetableringar pga det.
Politikerna lever inte i verkligheten.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Att vi har elbrist i Sverige är en av myterna som har börjat att spridas på nätet. Det finns några ställen där de inte kan bygga fabriker som behöver mycket elkraft t.ex Pågens i Malmö. Det beror inte på elbrist i Sverige utan på att det är för klena ledningar ner till Skåne och att skåningarna producerar för lite el själva.

Batteridrivna fordon är populärt för tillfället men snart får de konkurrens av vätgas drivna fordon. Det finns mycket utveckling inom det området. Både konventionella motorer eller med bränsleceller. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gaffa

#25 » 13:55:35, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
jannejoel skrev:Att oljan tar slut är jag inte så säker på. När jag växte upp hotade dom med att den skulle va slut lagom tills jag tatt körkort...
Däremot har vi redan elbrist i det här landet. Flera industrier har fått nej till utbyggnad eller nyetableringar pga det.
Politikerna lever inte i verkligheten.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Att vi har elbrist i Sverige är en av myterna som har börjat att spridas på nätet. Det finns några ställen där de inte kan bygga fabriker som behöver mycket elkraft t.ex Pågens i Malmö. Det beror inte på elbrist i Sverige utan på att det är för klena ledningar ner till Skåne och att skåningarna producerar för lite el själva.

Batteridrivna fordon är populärt för tillfället men snart får de konkurrens av vätgas drivna fordon. Det finns mycket utveckling inom det området. Både konventionella motorer eller med bränsleceller. :back_to:


Var produceras el i Skåne? Öresundskraftverket och Heleneholmskraftverket är nedlagda
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#26 » 14:13:26, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ! Det produceras inte så mycket el i Skåne.
Eftersom att vi inte har el där vi behöver den måste någon vass hjärna skapa ett modernare sätt att leverera ström så att vi kan styra upp efterfrågan och produktion på ett smart sätt . Hur har jag inte en aning om.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#27 » 14:21:44, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mängden el i Sverige produceras väll i det "oönskade överflödiga och värdelösa norrland"?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#28 » 14:40:46, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skånes el kommer härifrån precis som 1906 https://www.laholm.se/om-kommunen/fakta ... lhistoria/. https://sv.wikipedia.org/wiki/August_Schmitz Utan denne driftige skåning (från westfalen) så hade nog dröjt 50 år till innan Sverige hade blivit elektrifierat.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

MN

#29 » 15:21:59, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa: Hört talas om ASEA? Öresundsverket har väl en installerad effekt på 400MW. Gaseldat.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ivar Risslén

#30 » 16:12:53, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skåne skulle nog ha haft tillräckligt med elkraft om de inte hade stängt Barsebäck och rivit Sveriges första och dåtidens högsta vindkraftverk.
Att vi i glesbygden ska stå för att hela Sverige ska lysa och rulla utan att få något tillbaka är nog något som kan diskuteras vidare i något annat forum än här då det blir politik. :back_to:

Nu går vi tillbaks till elbilen för semesterturen.
Kommer man 400- 500 km på en laddning så är det lämpliga dagsetapper i Europa. Kör man längre turer så blir det bara slitsamt. Ska man åka ner till Sicilien så kan det gå något biltåg från Tyskland som man kan åka med och vila under tiden.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se