Holger skrev:Om jag åker elbil så är det för att det är billigare för mig ... ingen annan anledning. Jag kan tanka gratis på jobbet.
Det er ikke bare drivstoffkost som bør med i det regnestykket. Det ser ut til å være mye mindre kostnader for vedlikehold også. Dette er fra Norges største forhandler av Nissan Leaf (som det er solgt mer enn 50.000 av her):
"- Elbilandelen er utfordrende for vanlig verksteddrift. I vår kjede regner vi med at vi må ha en dobling i antall vogngjennomganger for å kompensere for elbilens enklere og rimeligere vedlikehold.
- Kampen står om lønnsomheten på verkstedene, og en dobling av antall er helt nødvendig for å opprettholde denne. I tillegg må vi også være kreative og flinke til å ta en større andel av hele verdikjeden inn i eget hus, slutter Lars Borger Hansen."https://drm24.no/nyheter/tidenes-vekst- ... ug-1812817Det som ser ut til å være det som krever mest vedlikhold på el-biler er bremser, for de prioriterer regenerering av bremseenergi før bremsene faktisk brukes. Hvis folk aktivt bremser hardt en
gang i blant vil ikke bremsene sette seg fast, og problemet blir mye mindre.
Nå vet jeg jo at kostnader for kjøp av el-bil er mer gunstig i Norge enn i de fleste andre land, så man må frem med kalkulatoren for å finne ut hva som til slutt lønner seg.
Når det gjelder energiregnskapet er det nok mer komplisert enn for driftsutgifter. Jeg sliter også en del med logikken med å brenne kull for å lage
strøm, men el-biler har vesentlig bedre virkningsgrad enn fossil-biler, så det kan kankje gå i pluss totalt sett, spesielt hvis man kan få til at biler lades med overskudd fra fornybare kilder.
Alle nye biler har opplegg for smart lading, og hvis infrastrukturen er tilpasset dette, kan man oppnå mye. Smartlading brukes nå i små-skala i norske garasjeanlegg med begrenset kapasitet inn. Da "bestiller" du et gitt ladenivå i bilen til et gitt tidspunkt når dette må være tilgjengelig, og alle bilene i anlegget kommumiserer med en sentral som gir best mulig resultat uten å sprenge kapasiteten i strømnettet.