Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

65 inlägg • Sida 1 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 22:22:10, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige görs el nästan uteslutande på kärnkraft, vatten o vindkraft. I tex Tyskland står kolkraftverken för lejonparten av elproduktionen. Min fundering: är det vettigt att åka elbil i Tyskland o en del andra länder i Europa?
Att göra el av kol för att köra elbil kan väl inte vara vettigt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Bygert

#2 » 22:41:24, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog lite föråldrade uppgifter. Förnybara energikällor har gått om kol i tysk elproduktion.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

gaffa

#3 » 22:44:44, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bil drivs av en V8 som matas med bensin och vissa diesel. Batteribilar är nästan bara vanvett. I Skåne har vi knappt någon ström längre så här är det fullständig idioti med batteribil.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magloman

#4 » 22:52:35, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det vettigt att åka elbil nånstans!?

Vi borde värna om miljön och åka nyare dieslar och främja dessa istället för o straffskatta dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nickebonne (trådstartaren)

#5 » 22:58:36, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Du har nog lite föråldrade uppgifter. Förnybara energikällor har gått om kol i tysk elproduktion.

Nja om de förnybara elkraftverken går för fullt o står för 40% av produktionen kommer varje ny förbrukare att få 100% av sin energi från kol...
gaffa skrev:En bil drivs av en V8 som matas med bensin och vissa diesel. Batteribilar är nästan bara vanvett. I Skåne har vi knappt någon ström längre så här är det fullständig idioti med batteribil.

Huruvida V8 motorn är framtidens sätt att driva sin bil tvistar di lärde om. Härikring är vi mest oroade att det ska komma torkdrabbade klimatflyktingar från vårt södra grannlän.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#6 » 23:01:28, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elbristen lär bero på att en massa tokiga Hallänningar vattnar med allt vatten i Lagan så vårt vattenkraftverk däruppe tappar effekt.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

wol

#7 » 21:56:21, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr satte dom ett gengasaggrigat på bilen när det inte fans bensin eller diesel.
Snart får vi hänga ett reservelverk på elbilen så att vi kan ladda batteriet.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Ulf

#8 » 13:27:54, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång körning och elbil, njaää!

Om jag ska ta en liten tur på ca 85 mil (det händer, men tyvärr för sällan!) och tar min bil som jag har i dag, så är körtiden ca 12 timmar med lite pauser här och där.

En elbil, ej någon superbil, tar sig ca 30 mil, så är det dags att "tanka". Utan laddstolpe 7 timmar, med 45 minuter (enligt de uppgifter jag har fått).
Jag skulle alltså behöva "tanka" två gånger, utan laddstolpar blir det 14 timmar extra, med stolpar 1,5 timmar.

Totalt skulle det då bli 12, 13,5 eller 26 timmar. Skulle man då vilja raska på och inte ta några pauser, jag har bråttom, så nä!

Kanske funkar bra i storstaden där man för det mesta står still i köer, fast där finns det ju kollektivtrafik i stället.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bygert

#9 » 13:43:18, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kolkraften ökade skulle det ju vara relevant att se till vad det blir på marginalen men när den minskar och förnybart ökar så verkar det faktiskt mer rimligt att se till snittet av vad som produceras.

Om man gör en långresa om året, är det verkligen den som ska styra vad man har för bil alla andra dagar? Har man råd att köpa en elbil har man nog råd att hyra en annan bil för den dagen om året när den inte räcker till också. Det tråkiga med elbilen är ju inköpspriset. Vissa farhågor kan man ju också ha för om elen räcker till i alla områden också, dessutom kan man säkert förutsätta att det kommer nån slags beskattning om elbilar börjar bli vanliga.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#10 » 13:48:17, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart det går att göra en långresa med elbil , har en person i kanten av min bekantskaps krets som tog sin Tesla med minsta
batteriet han gjorde en semester resa genom Europa till E6ans slutpunkt konstaterade att det var inga större problem.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#11 » 14:33:14, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag åker elbil så är det för att det är billigare för mig ... ingen annan anledning. Jag kan tanka gratis på jobbet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tronde

#12 » 17:50:45, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Om jag åker elbil så är det för att det är billigare för mig ... ingen annan anledning. Jag kan tanka gratis på jobbet.

Det er ikke bare drivstoffkost som bør med i det regnestykket. Det ser ut til å være mye mindre kostnader for vedlikehold også. Dette er fra Norges største forhandler av Nissan Leaf (som det er solgt mer enn 50.000 av her):

"- Elbilandelen er utfordrende for vanlig verksteddrift. I vår kjede regner vi med at vi må ha en dobling i antall vogngjennomganger for å kompensere for elbilens enklere og rimeligere vedlikehold.

- Kampen står om lønnsomheten på verkstedene, og en dobling av antall er helt nødvendig for å opprettholde denne. I tillegg må vi også være kreative og flinke til å ta en større andel av hele verdikjeden inn i eget hus, slutter Lars Borger Hansen."


https://drm24.no/nyheter/tidenes-vekst- ... ug-1812817

Det som ser ut til å være det som krever mest vedlikhold på el-biler er bremser, for de prioriterer regenerering av bremseenergi før bremsene faktisk brukes. Hvis folk aktivt bremser hardt en gang i blant vil ikke bremsene sette seg fast, og problemet blir mye mindre.

Nå vet jeg jo at kostnader for kjøp av el-bil er mer gunstig i Norge enn i de fleste andre land, så man må frem med kalkulatoren for å finne ut hva som til slutt lønner seg.

Når det gjelder energiregnskapet er det nok mer komplisert enn for driftsutgifter. Jeg sliter også en del med logikken med å brenne kull for å lage strøm, men el-biler har vesentlig bedre virkningsgrad enn fossil-biler, så det kan kankje gå i pluss totalt sett, spesielt hvis man kan få til at biler lades med overskudd fra fornybare kilder.

Alle nye biler har opplegg for smart lading, og hvis infrastrukturen er tilpasset dette, kan man oppnå mye. Smartlading brukes nå i små-skala i norske garasjeanlegg med begrenset kapasitet inn. Da "bestiller" du et gitt ladenivå i bilen til et gitt tidspunkt når dette må være tilgjengelig, og alle bilene i anlegget kommumiserer med en sentral som gir best mulig resultat uten å sprenge kapasiteten i strømnettet.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#13 » 20:30:15, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är kol för något? Vad är diesel gjort av? Vad kommer oljan från? Vad är förnybart? I min värld är olja förnybart.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne (trådstartaren)

#14 » 22:04:02, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Vad är kol för något? Vad är diesel gjort av? Vad kommer oljan från? Vad är förnybart? I min värld är olja förnybart.

Jo om man har tillräckligt långt perspektiv...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Holger

#15 » 08:46:20, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är ju att oljan tar slut inom de nästa 1000 åren, ny olja tar några miljoner år att "producera".

Man får inte glömma att produktion, drift och skrotning av elbilar (särskilt batteriet) gör dem lika skadliga för miljön som en bensin/dieseldriven bil idag. Och miljön i städerna blir inte bättre av elbilar eftersom väldigt få kan unna sig en elbil.

Läste häromdagen att t.ex. i Shanghai är elbilarna ett mycket stort problem. Det finns/fanns ca 500 elbilstillverkare i Kina, startups och existerande tillverkare. Nu strandar långa rader av elbilar på ringvägarna kring städerna pga av dåliga batterier, för lite laddning och andra tekniska defekter.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: d557017, pillee, tracker och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se