Sida 1 av 5

Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:22:10, 08-06-2019
av Nickebonne
I Sverige görs el nästan uteslutande på kärnkraft, vatten o vindkraft. I tex Tyskland står kolkraftverken för lejonparten av elproduktionen. Min fundering: är det vettigt att åka elbil i Tyskland o en del andra länder i Europa?
Att göra el av kol för att köra elbil kan väl inte vara vettigt.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:41:24, 08-06-2019
av Bygert
Du har nog lite föråldrade uppgifter. Förnybara energikällor har gått om kol i tysk elproduktion.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:44:44, 08-06-2019
av gaffa
En bil drivs av en V8 som matas med bensin och vissa diesel. Batteribilar är nästan bara vanvett. I Skåne har vi knappt någon ström längre så här är det fullständig idioti med batteribil.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:52:35, 08-06-2019
av magloman
Är det vettigt att åka elbil nånstans!?

Vi borde värna om miljön och åka nyare dieslar och främja dessa istället för o straffskatta dom.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:58:36, 08-06-2019
av Nickebonne
Bygert skrev:Du har nog lite föråldrade uppgifter. Förnybara energikällor har gått om kol i tysk elproduktion.

Nja om de förnybara elkraftverken går för fullt o står för 40% av produktionen kommer varje ny förbrukare att få 100% av sin energi från kol...
gaffa skrev:En bil drivs av en V8 som matas med bensin och vissa diesel. Batteribilar är nästan bara vanvett. I Skåne har vi knappt någon ström längre så här är det fullständig idioti med batteribil.

Huruvida V8 motorn är framtidens sätt att driva sin bil tvistar di lärde om. Härikring är vi mest oroade att det ska komma torkdrabbade klimatflyktingar från vårt södra grannlän.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 23:01:28, 08-06-2019
av gaffa
Elbristen lär bero på att en massa tokiga Hallänningar vattnar med allt vatten i Lagan så vårt vattenkraftverk däruppe tappar effekt.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 21:56:21, 11-06-2019
av wol
Förr satte dom ett gengasaggrigat på bilen när det inte fans bensin eller diesel.
Snart får vi hänga ett reservelverk på elbilen så att vi kan ladda batteriet.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 13:27:54, 12-06-2019
av Ulf
Lång körning och elbil, njaää!

Om jag ska ta en liten tur på ca 85 mil (det händer, men tyvärr för sällan!) och tar min bil som jag har i dag, så är körtiden ca 12 timmar med lite pauser här och där.

En elbil, ej någon superbil, tar sig ca 30 mil, så är det dags att "tanka". Utan laddstolpe 7 timmar, med 45 minuter (enligt de uppgifter jag har fått).
Jag skulle alltså behöva "tanka" två gånger, utan laddstolpar blir det 14 timmar extra, med stolpar 1,5 timmar.

Totalt skulle det då bli 12, 13,5 eller 26 timmar. Skulle man då vilja raska på och inte ta några pauser, jag har bråttom, så nä!

Kanske funkar bra i storstaden där man för det mesta står still i köer, fast där finns det ju kollektivtrafik i stället.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 13:43:18, 12-06-2019
av Bygert
Om kolkraften ökade skulle det ju vara relevant att se till vad det blir på marginalen men när den minskar och förnybart ökar så verkar det faktiskt mer rimligt att se till snittet av vad som produceras.

Om man gör en långresa om året, är det verkligen den som ska styra vad man har för bil alla andra dagar? Har man råd att köpa en elbil har man nog råd att hyra en annan bil för den dagen om året när den inte räcker till också. Det tråkiga med elbilen är ju inköpspriset. Vissa farhågor kan man ju också ha för om elen räcker till i alla områden också, dessutom kan man säkert förutsätta att det kommer nån slags beskattning om elbilar börjar bli vanliga.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 13:48:17, 12-06-2019
av Göran Ekman
Klart det går att göra en långresa med elbil , har en person i kanten av min bekantskaps krets som tog sin Tesla med minsta
batteriet han gjorde en semester resa genom Europa till E6ans slutpunkt konstaterade att det var inga större problem.
Göran i Björnarbo

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 14:33:14, 12-06-2019
av Holger
Om jag åker elbil så är det för att det är billigare för mig ... ingen annan anledning. Jag kan tanka gratis på jobbet.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 17:50:45, 12-06-2019
av tronde
Holger skrev:Om jag åker elbil så är det för att det är billigare för mig ... ingen annan anledning. Jag kan tanka gratis på jobbet.

Det er ikke bare drivstoffkost som bør med i det regnestykket. Det ser ut til å være mye mindre kostnader for vedlikehold også. Dette er fra Norges største forhandler av Nissan Leaf (som det er solgt mer enn 50.000 av her):

"- Elbilandelen er utfordrende for vanlig verksteddrift. I vår kjede regner vi med at vi må ha en dobling i antall vogngjennomganger for å kompensere for elbilens enklere og rimeligere vedlikehold.

- Kampen står om lønnsomheten på verkstedene, og en dobling av antall er helt nødvendig for å opprettholde denne. I tillegg må vi også være kreative og flinke til å ta en større andel av hele verdikjeden inn i eget hus, slutter Lars Borger Hansen."


https://drm24.no/nyheter/tidenes-vekst- ... ug-1812817

Det som ser ut til å være det som krever mest vedlikhold på el-biler er bremser, for de prioriterer regenerering av bremseenergi før bremsene faktisk brukes. Hvis folk aktivt bremser hardt en gang i blant vil ikke bremsene sette seg fast, og problemet blir mye mindre.

Nå vet jeg jo at kostnader for kjøp av el-bil er mer gunstig i Norge enn i de fleste andre land, så man må frem med kalkulatoren for å finne ut hva som til slutt lønner seg.

Når det gjelder energiregnskapet er det nok mer komplisert enn for driftsutgifter. Jeg sliter også en del med logikken med å brenne kull for å lage strøm, men el-biler har vesentlig bedre virkningsgrad enn fossil-biler, så det kan kankje gå i pluss totalt sett, spesielt hvis man kan få til at biler lades med overskudd fra fornybare kilder.

Alle nye biler har opplegg for smart lading, og hvis infrastrukturen er tilpasset dette, kan man oppnå mye. Smartlading brukes nå i små-skala i norske garasjeanlegg med begrenset kapasitet inn. Da "bestiller" du et gitt ladenivå i bilen til et gitt tidspunkt når dette må være tilgjengelig, og alle bilene i anlegget kommumiserer med en sentral som gir best mulig resultat uten å sprenge kapasiteten i strømnettet.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 20:30:15, 12-06-2019
av e_pettersson
Vad är kol för något? Vad är diesel gjort av? Vad kommer oljan från? Vad är förnybart? I min värld är olja förnybart.

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 22:04:02, 12-06-2019
av Nickebonne
e_pettersson skrev:Vad är kol för något? Vad är diesel gjort av? Vad kommer oljan från? Vad är förnybart? I min värld är olja förnybart.

Jo om man har tillräckligt långt perspektiv...

Re: Elbil ute i Europa, vettigt eller dumheter

InläggPostat: 08:46:20, 13-06-2019
av Holger
Problemet är ju att oljan tar slut inom de nästa 1000 åren, ny olja tar några miljoner år att "producera".

Man får inte glömma att produktion, drift och skrotning av elbilar (särskilt batteriet) gör dem lika skadliga för miljön som en bensin/dieseldriven bil idag. Och miljön i städerna blir inte bättre av elbilar eftersom väldigt få kan unna sig en elbil.

Läste häromdagen att t.ex. i Shanghai är elbilarna ett mycket stort problem. Det finns/fanns ca 500 elbilstillverkare i Kina, startups och existerande tillverkare. Nu strandar långa rader av elbilar på ringvägarna kring städerna pga av dåliga batterier, för lite laddning och andra tekniska defekter.