Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Erbjuden ny tjänst på jobbet. Tips på frågor till arbetsgivare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Anonym1992 (trådstartaren)

#1 » 14:29:29, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har blivit erbjuden en ny tjänst på jobbet som arbetsledare/inköpare. Jobbar idag i fält med
Monotona rörelser som jag inte vill hålla på med i längden, så ser detta som en bra möjlighet att komma ifrån det.

Känner mig rätt så outbildad för rollen, men i och med att cheferna frågar mig så ser dom väl att jag kanske skulle passa.

Vill då be om tips på frågor jag kan ställa på vårat möte, och vilka krav man kan ställa.


Mvh

1 person gillar det här inlägget.
Anonym1992
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:20:58, 17-06-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Borrigg



goslin

#2 » 14:46:29, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Med så knapphändiga uppgifter om arbetsstället är det inte lätt att ge några bra tips. Men du är ju själv inne på att utbildning och stöd från arbetsgivaren är viktiga förutsättningar för att man ska fungera bra och trivas med rollen som arbetsledare. Jag tycker också att det är mycket viktigt med tydlighet om vad som förväntas. Ska du ha ansvar behövs också befogenheter om t.ex. arbetsmiljöfrågor. När det gäller inköp så har du kanske varit i kontakt med den arbetsuppgiften tidigare och känner till att det är ganska lätt att få kritik för det som i slutänden köps in enligt de avtal man lyckats få till :uupps: Så där skulle nog jag fråga efter vilka kontaktpersoner som ska hjälpa mig med kravspec osv.

Lycka till!

Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

63an

#3 » 14:53:21, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

+hur mycket de tänkt sej att du ska gå ner i lön :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Stridis2

#4 » 12:53:41, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad som händer avtalsmässigt. Byter du fackförbund? Vissa jobbar på timpeng medan andra förbund har månadslön där man förväntar sig att du ska jobba ett visst antal timmar övertid per månad obetalt. Går du från fast anställd fältarbetare till provanställd arbetsledare? Jag har faktiskt varit med om en person som råkade ut för detta. Hon hade jobbat på företaget i flera år när hon bytte arbetsuppgifter, fick nytt fackförbund och hon blev bortkollrad så hon blev provanställd. När hon (ett halvår senare) ville ha det skrivet som fast så fick hon sparken istället! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#5 » 16:35:44, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor grupp?
- du kommer att få arbetsmiljöansvar så du kommer att behöva utbildning.
- det är två roller, hur ser tidsbehovet ut för dessa?
- tänker dom sig att du ska få någon ledarskaps utbildning?
- vilka ekonomiska befogenheter får du, budget?
- inköp är inte bara att beställa saker, det finns en affärs sida också..hur tänker dom där?
Nått att fundera på själv..
- vill du arbeta med att leda, motivera, coacha och ibland "straffa" medarbetare? ( det är inte bara roliga samtal kan jag meddela.)
- gillar du att utveckla arbetsgrupper?
- hur reagerar du när din grupp har mer uppgifter än tid? ( det är här chefer brukar springa in i väggen.)
- är du lugn eller hispig när det går emot? Inte kul att vara hispig chef.
Generellt sett så har tjänstemanna förbund lite bättre villkor än kollektiva förbund, dock så finns det en mkt större möjlighet för ag att skapa överenskommelser som inte är bra, ha koll på villkoren.
Alla kommer att tro att du tjänar bra...men verkligheten brukar vara en annan, några tusen upp typ.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

roddjer

#6 » 19:16:31, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:/../
Nått att fundera på själv..
- vill du arbeta med att leda, motivera, coacha och ibland "straffa" medarbetare? ( det är inte bara roliga samtal kan jag meddela.)
- gillar du att utveckla arbetsgrupper?
/../
- är du lugn eller hispig när det går emot? Inte kul att vara hispig chef.

Ditt eget psyke?
Om du får skit från några av dina medarbetare som du leder dagligen som inte vill vara med om nån "utveckling", tjurskallar som tycker "vi har alltid gjort så här förr, det funkar ju perfekt varför ändra på det?" Folk som med illa dolt missnöje gör minsta möjliga ansträngning för att med minsta möjliga marginal uppfylla villkoren som "utvecklingen" ställer, hur reagerar du på det? Även om du inte är hispig och att ditt missnöje syns utåt, är du en sån som "tar åt dig" i en sån situation, grubblar över dylika saker långt efter arbetstid? Eller är du mera "vatten på en gås", inget trams från motsträviga "gubbar" får dig ur balans. Den första varianten är en utmärkt start för ett kommande magsår...

ac tc skrev:/../Alla kommer att tro att du tjänar bra...men verkligheten brukar vara en annan, några tusen upp typ.

Det är väl här alla "schemalagda" övertidstimmar kommer in. De är väl de som gör "chefslönen" på mellannivåerna? ...

Också beroende på gruppens storlek, sammansättning, arbetsplats, organisation med mera kan det kanske bli så att ledarjobbet spiller över en del på fritiden. Känslor för det?
Farbror min är lagbas på ett pappersbruk. Har 10 man i sin styrka. Han har nästan lite "jourverksamhet" emellanåt känns det som, mest om sjukanmälningar kanske men även annat. Han blir lite mamma/pappa/kompis/psykolog åt sina "gubbar", på gott och ont. Han har bra stämining i sitt lag och har en hyfsat tight grupp. Bra på det viset att det aldrig är problem med att få folk att ställa upp om det skiter sig för någon annan.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#7 » 19:43:40, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjänstepension!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

63an

#8 » 21:06:30, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallas Baxargängsanda de kan jobba tajt å alla vet precis hur de ska göra å alltid är de bråttom :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Tegian

#9 » 23:37:45, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kolla vad som händer avtalsmässigt. Byter du fackförbund? Vissa jobbar på timpeng medan andra förbund har månadslön där man förväntar sig att du ska jobba ett visst antal timmar övertid per månad obetalt. Går du från fast anställd fältarbetare till provanställd arbetsledare? Jag har faktiskt varit med om en person som råkade ut för detta. Hon hade jobbat på företaget i flera år när hon bytte arbetsuppgifter, fick nytt fackförbund och hon blev bortkollrad så hon blev provanställd. När hon (ett halvår senare) ville ha det skrivet som fast så fick hon sparken istället! :uupps:


Jag har sett detta hända för en kollega också, trots flerårig anställning inom samma koncern insisterade arbetsgivaren på provanställningen när personen tog på sig ett nytt jobb med mera ansvar, denna tjänst/jobb avlutades sedan väldigt abrupt ....
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

busholle

#10 » 10:03:09, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort resan även om det var några år sedan och då lade jag några högskoleår emellan. Jag tog tjänstledigt som maskinist och när jag kom tillbaka sökte jag ett jobb som arbetsledare på en annan avdelning i samma företag. Jag blev bortkollrad med provanställning på ett företag som haft mig anställd i 5 år. Lönemässigt brukar det inte vara någon skillnad på en erfaren yrkesarbetare och en lägre tjänsteman. 10 år efter högskolan har jag nu ca 2000 mer än de erfarna markgubbarna så skillnaden är betydligt mindre än vad många tror.
Detta med obetald övertid hanteras mycket olika bland företagen. Ska man göra det rätt och riktigt så ska det vara en separat uppgörelse vid sidan om löneförhandlingen, det är inte ovanligt att det innebär en extra semestervecka och någon tusenlapp i månaden beroende på förväntningarna. Värt att minnas är att det OB och övertidsersättningen som det gäller, timmarna man jobbar ska fortfarande kompenseras genom kompledighet.

Vissa kollektivanställda har avtal som inkluderar arbetsledare t.ex. SEKO och de avtalen är absolut inte sämre än tjänstemannaavtalen förutom möjligen på pensionssidan.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

treaser2

#11 » 17:51:06, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bergvärmeborrning företaget sysslar med? Välkommen föresten.......
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Viktorputts och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se