Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Tvätta med diesel?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jake88 (trådstartaren)

#1 » 23:07:06, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Det finns massa olika spray/oljor/avfettning för att göra rent men ibland kanske man inte vill spendera 100kr på lösningsmedel eller har tillgång till att spola en halvliter brake clean i växellådan/lagret eller på den oljiga/rostiga delen.

Min universallösning på alla skitiga delar innan jag går på med något dyrare medel är att dränka dem i diesel (jag har en liten "blomspruta" med diesel) och sen skrubba lite med en borste och dränka dem igen. Brukar bli nog rent för att man ska se hur det ser ut, sen kan man ta något dyrare medel om det behövs. Man kan även ha en liten plastlåda med diesel att lägga det i så trillar skiten ner till botten och man kan tvätta i den igen.

Jag har inte tänkt så mycket på detta men läste en tråd idag där det diskuterades om huruvida man ska rengöra med wd40 för det tog bort någon funktion i lagret så det inte smörjer som det ska.

Sen någon som sa att de va livsfarligt att få diesel på händerna. Jag borde va död för länge sen då, iof blivit ganska trött på sistonde kanske mina dagar börjar ta slut :grin:


Hur gör ni?

Har ni tips på andra alternativa rengöringsmedel som man har hemma eller kan köpa till vettiga priser.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jake88 (trådstartaren)

#2 » 23:10:29, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligvis menar jag att man smörjer igen efter åt och inte att disel ska ersätta olja i ett lager eller dyligt.
jake88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:34, 07-03-2018
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#3 » 23:19:27, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diesel är väl inte direkt farligt att få på händerna annat än att det är uttorkande för huden?
Brukar också skölja skitiga grejer i diesel.

Tätade lager eller andra permanentsmorda attiraljer bör man ju inte doppa i diesel eller andra lösningsmedel, då det kan tränga in och spä ut fettet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

JD400

#4 » 23:31:58, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett finns det ju väldigt bra och smidiga engångshandskar nu så att skydda händerna är ju ett tips. Inte kul att åka på nån allergi eller skit för att man slabbar med gifter. Själv åkte jag på nåt här i sommar med en massa blåsor på händerna efter att ha mekat en period och ändå är jag ganska bra på att ha handskar på mig.

För övrigt har jag köpt bromsrengöring på Lidl när de haft. Minns inte priset men fick för mig det var prisvärt. Funkar bra för allmän rengöring.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

DrBengt

#5 » 00:09:16, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju renare destillerad produkt som används desto bättre för hälsan men också ofta mindre effektivt. Därför lågaromatisk kallavfettning är mindre effektivt än diesel.

Hälsoriskerna är på lång sikt framförallt maligniteter. På kort sikt är det mest hudutslag och irriterade luftvägar.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 10:25:50, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå bromsrengöring, vad innehåller den egentligen nuförtiden? Förr (fram till nån gång på 80-talet) var det klorerade kolväten som t ex trikloretylen, men de förbjöds ju av goda skäl. I början av 90-talet såldes sprayburkar med "bromsrengöring" som absolut inte löste upp någon smuts alls.

När det gäller saker som inte får doppas i tvättvätska så nämndes ju kapslade kullager. En annan sak man ska se upp med är helkapslade fettfyllda frihjulskopplingar, t ex i startmotordrev. Dem ska man också vara försiktig med. Likaså sintrade lagerbussningar i självsmörjande glidlager, där är det mycket lätt gjort att råka tvätta ut oljan ur porerna i det sintrade materialet. Men de går i alla fall oftast att rädda genom kokning i ren olja av lämplig kvalitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#7 » 12:45:03, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände en gammal traktorreparatör / bonnasmed. Ni kan tänka er typen, alltid skitig, olja och diesel från hårfästet till tårna. Han var duktig och åstakom förvånansvärt bra jobb under de förutsättningar han hade. I vilket fall som, han blev överkänslig mot diesel på gamla dar. Runt 2000 så stoppade jag i en TD40 i min Range Rover. Motorn gick inte som den skulle. Jag bad honom att hjälpa mig kolla spridarna (han var den enda jag kände som hade spridarprovare). Till slut gick han med på det, men han rörde inte vid någonting utan andra fick skruva. Han stod bara bredvid och sa vad som skulle göras. Han var inte ens glad att vara i samma lokal som spridaren. Allt annat gjordes utomhus, men provaren var fast monterad på väggen inne i verkstaden.

Så vid mycket och långvarig exponering för diesel går det tydligen att bli överkänslig. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#8 » 14:07:39, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detsamma gäller hydraulolja, badar man i det för ofta utvecklar man överkänslighet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#9 » 14:33:34, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Apropå bromsrengöring, vad innehåller den egentligen nuförtiden? Förr (fram till nån gång på 80-talet) var det klorerade kolväten som t ex trikloretylen, men de förbjöds ju av goda skäl. I början av 90-talet såldes sprayburkar med "bromsrengöring" som absolut inte löste upp någon smuts alls.


Det går väl inte att sälja kemikalier idag utan diverse datablad. Biltemas spray har ett humant pris (jämfört med andra sprayer) och funkar fint. Baserat på min näsa är det dock helt annat innehåll i motsvarande produkter av andra märken. https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 550_FS.pdf

Annars är det ju sånt man förväntar sig att TB ska svara på, inte fråga om...:)


På tal om diesel har jag nån gång för länge sedan använt lysfotogen för rengöring. Lite dyrare men funkar väl så bra, är nästan luktfritt OCH dunstar så att rengjorda delar självtorkar på en timme.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#10 » 16:00:48, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enda oljeprodukter jag någonsin har märkt överkänslighet mot, är dels försvarets Tryckolja 051 som det slabbades med när jag gjorde lumpen (andra hydrauloljor är inget problem), och dels smörjfett (vanligt chassifett i 400 g-patron för fettspruta), som Statoil sålde nån gång på 90-talet (liknande smörjfetter av andra märken är inte heller något problem).

Tog en titt på Biltemas säkerhetsdatablad för bromsrengöring. Butan, propan och isobutan ingår nog i sprayburkens drivgas och har inget med rengöringsfunktionen att göra. Sen är det två olika alkaner/cykloalkaner (eller ev grupper av dylika), gissningsvis ungefär samma slags kolväten som man kan hitta i t ex bensin, lacknafta, diesel eller lysfotogen. Och till sist isopropanol, som ju är ett utmärkt fettlösande och rengörande medel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron