Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dags för kvotering?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 21:31:49, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen är många av nicken här på Maskinisten svåra att könsbestämma. Men jag tror ändå att det inte döljer sig så många kvinnor bakom dem. Att Svarvjocke är en kille är väl säkert. Men hur är det med FYTD-73? Han, hon eller hen?

Jag tror, trots att det är svårt att belägga, att vi har mindre än fem procent kvinliga medlemmar. Kanske ner mot någon enstaka procent.

Man kan ju undra en del varför det är på det sättet. Kvinnor kan ju lika bra som män. Ofta känns det som de kan mycket bättre än män. Det är iaf det intryck jag får när jag läser artiklar om jämställdhet, kompetens, kvotering och sådant. Så det vore maffe om det kom in lite VERKLIGA kvinliga experter på siten. Då skulle vi gubbar få exakta och snabba besked om tekniska spörsmål i stället för att, som nu, behöva hålla på och diskutera en massa alternativa lösningar på olika problem. Snabba och heltäckande svar med hög relevans - är det inte vad vi alla skulle vilja ha?

Dags att kvotera in kvinnor alltså. Eller hur?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Ivar Risslén

#2 » 21:49:31, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du jobbat i ett kvinnodominerat yrke någon gång på en arbetsplats med övervägande kvinnliga anställda ?
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

skogsgurra (trådstartaren)

#3 » 22:09:12, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, aldrig. Tycker du jag ska försöka mig på ett sånt jobb? Verkar kunna bli ett lyft. 100 % kompetens - om man räknar bort mig dårå...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

63an

#4 » 22:25:23, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska väl inte lyfta mer än på ögonlocken hoppas jag, å här finns snabba å duktiga damer de är bevisat men kanske lite få för de andra jobbar med mat åt gubbtjyvarna :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_

#5 » 23:47:08, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det mest är män (pojkar) här kan ju delvis bero på starten. Det finns inte (enligt mig) så många kvinnliga grävmaskinister på Åkerman eller andra märken.
Eftersom jag desutom inte sett något om grävteknik så är det bara den delen av Åkermanfolket som repererar sin maskiner som är här.

Nu finns det om lastbilar och annat men återigen inget om körteknik utan hur man reparerar.
Så forumet är inriktat på folk som bygger och reparerar, snarare än folk som brukar saker. (Ja man brukar en svarv)
Skulle min fru hitta hit så skulle det möjligtvis vara under rubriken "omklädning av möbler" "målning med äggoljetempera"

Nu tror jag inte att någon skulle klaga om frågan ställdes här men det finns ingen riktig passande rubrik att ställa den under. Alla är enligt mig välkomna, oavsett kön. Men underhåll av tunga stora maskiner, då är det väll en viss dragning åt folk med manligt kön i norden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

braha

#6 » 06:47:00, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motvilja mot all smuts mer än lätt damm hindrar många, kanske speciellt kvinnor.
Att behöva använda verktyg är också ett tankehinder.
Teori som behandlar sådana områden lockar inte därför.
Man tror sig heller inte ha fysisk styrka för ändamålet.
Utomhusarbete lockar inte, särskilt vintertid.
Maskinisten har väldigt lite "finlir" för ovanstående, kanske en anledning.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Filijox

#7 » 08:12:03, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vart fantastiskt trevligt och framför allt behövligt utvecklande med fler kvinnor i branschen, men kvotera? Då diskriminerar man ju folk pga kön! Det tycker jag är både sexistiskt och faschistiskt. Nä, man kan inte motverka det man TROR är en orättvisa med mer orättvisa, uppenbar sådan...

5 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 08:53:46, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller absolut med Filijox. Men eftersom just kvotering är något som förordas i andra sammanhang (företagsstyrelser och sånt) ville jag testa hur det skulle uppfattas på den här mera jordnära siten.

Hittills har det ju inte gett några applåder och det tycker jag känns bra.

Jag talade i förrgår med en före detta granne. Kvinna. Hon kör grävskopa*, gjuter fundament till växthus och har en Värnamofräs hemma i huset. Så det gäller bara att få lite mera engagemang i Maskinisten. Vad är det som hindrar?

* Jag ber alla renläriga om ursäkt för eventuellt felaktig benämning. Men en gul maskin med en arm som slutar med en tandförsedd behållare och används att gräva gropar och flytta jord med - är inte det en grävskopa? Eller finns det en bättre benämning?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Göran Ekman

#9 » 09:27:52, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske grävmaskin.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Filijox

#10 » 10:59:15, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

grävskopan är monterad i änden på grävmaskinens aggregat, man kan även montera annat såsom planeringsskopa, smalskopa, gaffelställ, och massa andra grejjer.

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 

skogsgurra (trådstartaren)

#11 » 11:23:51, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ska försöka rätta in mig i leden. Jag har jobbat med elektronik och drivsystem hela mitt liv, så det är lite klent med kunnandet om tunga bitar.

Men jag förstår att det är viktigt med definitioner och benämningar. Jag blir själv lite irriterad när jag får höra "Jaså, elektronik? Då är du bra på stereo och TV?" Eller när man kallar en svart plastbit med ben för en IC. Det finns hundratusentals olika typer och det är bra om man vet vad tror sig ha problem med.

Grävmaskin, alltså. Eller Grävare? Det var så grannen som lyfte in grejerna kallade sin maskin. Och skopan lade han av. Under den satt en gripmojäng som passade förträffligt för just det här ändamålet.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

QV_

#12 » 13:00:38, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just planeringsskopa (en bred skopa som man lägger ut massor med. Går att gräva med om det inte är hårt) kallas just planeringsskopa om den sitter på en rotor/tilt (eller bara tilt) men sitter tiltfunktionen på skopan så är det tydligen en släntskopa?

Det är iallfall vad jag har förstått under mina år här. Men jag bryter mot det och kallar min "släntskopa" för planeringsskopa. Det är inga som skriker på mig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#13 » 21:21:50, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Braha, är det tungt finns det ju andra verktyg, eller maskiner som fixar biffen.

MEN, en liten iakttagelse:
Om en traktor eller annat tekniskt vidunder åker förbi en hage med årskalvar, så är det bara tjurkalvarna som har ett ihärdigare intresse.
De äldre djuren skriker bara för att de tror att det kommer mat...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se