Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Motorcykelkortege - sanitär olägenhet?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

CountyBruff (trådstartaren)

#1 » 20:01:37, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pågår nu i Katrineholm, många trasiga ljuddämpare.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



Ivar Risslén

#2 » 20:09:57, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dyrt att äga vissa typer av mc så att pengarna räcker inte till ljuddämpare. Så nog kan man kalla det för en sanitär olägenhet. Det skräpar ner i ljudrummet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#3 » 20:20:21, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mmm... Enduro 4-takt på gatan... det låter det... Cross 2-takt på gatan... det låter det med...
HD på gatan... visst låter det, men...F väggarna rör ju på sig ju, o golvet med! :lmao:

MotoSpeed i Västerås gjorde en del tester av ljuddämparsystem. Publicerades väl delvis i MC-Folket, MCM, m.fl. ?
Resultatet var i vart fall det att ett "effekt system" (bulller o dunder 4 => 1) i genomsnitt ändrade motoreffekten med ca -20% :-)
...då blir det lägre toppfart, o Trafikverket måste vara riktigt nöjd med det, eller ;-)
Det jag inte begriper är varför de inte omreggade sina "strypta" "raketer" från klass 5-6 till klass 4-5; det var många sköna tusingar per år på den tiden det!...

Nu är jag nog lite annorlunda... jag gillar inte avgasljud som stör mig... :aaargh: :svettas: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#4 » 21:27:36, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara en kortege är den väl över rätt snabbt. Jag gillar när en motor låter men skulle inte vilja bo vid nån genomfartled och det ska man nog inte göra om man störs av motor ljud. Motospeed var en stor leverantör av avgas system dålig reklam med -20 % i effekt
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#5 » 22:16:52, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det var med MotoSpeeds egna förtäljer inte historien; bara dem de testade.

De utvecklade balansrör för 4-1 och originalsystem som enligt dem själva hade betydande effekt på låga varv; dvs påtaglig ökning av vridmomentet på låga varv. Kan intyga från BMW boxer sidan att balans rören -har- effekt på låga varv, och att diameter på rör och ljuddämpare har km/h effekt på höga varv.

På motortävlingsbana förväntar jag mig... "buller" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#6 » 22:35:22, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara rätt hård db koll vid bankörning men kanske inte vid tävling. Om mc fick låta lite mera vid typning kanske fler skulle köra med original och ljudnivån gå ner ?

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#7 » 02:14:15, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Önsketänkande.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#8 » 08:13:51, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara hör dem 100 meter innan och 150 meter efter de passerat så är det väll rätt ok.
Grannens penisförlängare (som bor ½km bort) hör man när den startas, efter att den passerat så hörs den vid rödljuset (1 km) och i allén om han drar på (2km).

Det är ju bara at hoppas att hans klubbkamrater ger honom order om att liga längst bak i kön och att han tröttnar på platsen. Men eftersom oljudet har funnits i några år så lär det väll inte inträffa. Vi får hoppas på att ELmotorcyklarna minskar trenden att alla motorer skall låta som tändkulor på högvarv. Han åker förövrigt någon amerikanskt skit med lång gaffel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Simnil

#9 » 08:35:31, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:mmm... Enduro 4-takt på gatan... det låter det... Cross 2-takt på gatan... det låter det med...


Fyrtaktscrossarna lever "dyngrövare", hörs på flera kilometer. Tvåtaktarna, och särskilt med landsvägs/enduroljuddämpare låter knappt alls. Hade en KTM EXC300, landsvägsregad tvåtaktsenduro, och den var snudd på knäpptyst, (tystare än den genomsnittligt trimmade mopeden i alla fall), vid allt under trekvartsgas.

Men i sak håller jag med TS, jag tycker mer och mer illa om saker som lever om bara för sakens skull ju äldre jag blir. Nu tycker jag det bästa vore om alla mina grejer, bilar/skotrar/båtar etc gick så tyst att dom var tvungna att utrustas med stora indikeringslampor som visar att dom är igång så man inte ska glömma dom på tomgång.

Vuxet folk som monterar levaomsystem på sina japanska låtsasharleys är kanske bland det fånigaste jag vet.......

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

LeifAndersson

#10 » 09:42:58, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hoj ska höras! Men som någon sade tidigare, godkänn en högre ljudnivå vid besiktning och låt sedan fan ta den som ökar på ljudnivån utöver det! Vi lever i landet lagom, så varför inte låta ljudnivåerna också vara lagom? Lagom är ju som bekant bäst! Åka omkring och föra onödigt oväsen är ju bara barnsligt, det må gälla vilket fordon som helst. Detsamma borde gälla ljudnivån i fordonet från ljudanläggningen, dagens ungdom måste ha grava hörselskador redan innan de tagit sig ur tonåren! Många ungdomsfordon har ju ett ordentligt avgasljud, men nog kan man ge sig fan på att det överröstas av "basljudet" från ljudanläggningen! Undrar hur många dB som ryms i ett sådant fordon? :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

toker

#11 » 09:46:07, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
dc_lindberg skrev:mmm... Enduro 4-takt på gatan... det låter det... Cross 2-takt på gatan... det låter det med...


Fyrtaktscrossarna lever "dyngrövare", hörs på flera kilometer. Tvåtaktarna, och särskilt med landsvägs/enduroljuddämpare låter knappt alls. Hade en KTM EXC300, landsvägsregad tvåtaktsenduro, och den var snudd på knäpptyst, (tystare än den genomsnittligt trimmade mopeden i alla fall), vid allt under trekvartsgas.

Men i sak håller jag med TS, jag tycker mer och mer illa om saker som lever om bara för sakens skull ju äldre jag blir. Nu tycker jag det bästa vore om alla mina grejer, bilar/skotrar/båtar etc gick så tyst att dom var tvungna att utrustas med stora indikeringslampor som visar att dom är igång så man inte ska glömma dom på tomgång.

Vuxet folk som monterar levaomsystem på sina japanska låtsasharleys är kanske bland det fånigaste jag vet.......

Även reggade 4T maskiner går tyst dom fixar inte typningen annars men kör man med öppet tillbehörs ljuddämpare låter dom högt liksom en 2T maskin gör.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#12 » 10:01:25, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som I förstår så åka där Enduo 400/500cc på gatan förbi mig; o gasar...
Dito 2-takt, men de hör nog mer hemma på crossbanan...
Reggade?...kanske... men... med det som sitter på... njae... köpta?... njae... hjälm och skyddskläder, givetvis, de som skapelsen bjöd på...

Att ljudet är bra för att bli -sedd-, det stämmer väl!
...men vad gör det när den som ser -struntar- i "moppen" i alla fall?...

För att en kortege skall vara "njutbar" så skall den både tillfredställa synen, och hörseln ;-)
Visst, en HD -ska- mullra (lagomt), en rad-fyra ska surra lite lagom argt, i detta sammanhang blir BMW (avataren och nyare) löjligt tysta för att inte tala om de "ljudlösa" K mopparne!... Det skall låta Triumpgh Tiger original! BMW R50 och möjligen R60-69 original, Norton Comander Original, Honda CB 750 original, Kawa 750 2-takt original, mullra som Suzuki GS 750-1100G, osv etc - men det ska F inte vara några D ljudförstärkare, vare sig Remus (som sitter på min K) eller "raka rör" (köpte sån skit till bussen - de påståd att de var -rostfria-; så H heller de är!).

Det ska låta, men låta -trevligt- !
Både höga och låga dB kan låta trevligt ;-)
...men -kunde- de köra kortege, eller var det bara en hop som välde okontrollerat fram längs gatorna o bara förde oväsen ?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#13 » 10:31:39, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera som önskar högre tillåten ljudnivå på motorcyklarna som original. Det var det förr men ändå så köptes det ljudsystem för att förändra ljudet från cykeln. Jag tror att det har med mognad att göra, vissa växer aldrig ur sandlådan.

Jag minns en som hade en trimmad Norton Commando i min ungdom. När man stod 100 m från vägen när han passerade så slog det lock för öronen. När han kom hemåt på fredags kvällarna så började man att höra honom 1 mil bort och till han stannade motorn hem hos sin far 6 km bort. Det var ljud.

Man kan även få ljud i en gammal BMW 750 genom att montera några Dunstall Decibell ljuddämpare och modifiera insatserna lite. Då hörs man några km innan man kommer fram.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simnil

#14 » 11:53:40, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Även reggade 4T maskiner går tyst dom fixar inte typningen annars men kör man med öppet tillbehörs ljuddämpare låter dom högt liksom en 2T maskin gör.



"låter högt liksom en 2T" är ju rent svammel, dom går tystare än 4T hur män än bär sig åt! Särskilt när man är på lite håll då fyrstånkornas basljud dämpas ut betydligt långsammare än tvåtaktarnas mera "diskantliknande" ljud.

Vi var ett gäng som körde rätt mycket i skog och mark förr i tiden, och eftersom vi bor en bra bit ute på vischan så är/var det ingen som iddes bråka med släpvagnar och annat elände så man startade från gården även om man bodde inne i byn. Det är aldrig några problem med störda grannar när man körde tvåtakt bara man inte hissade trotteln i tak, fyrtaktarna hör man kilometervis bort även om dom fisåker.

Jajja, detta blev lite OT så nu lägger jag ner mitt tvåtaktsvurmande för denna tråd =)

När det gäller ursprungsfrågan så är väl alla nyare MC liksom bilar och snösktrar etc intypade med viss utrustning och får inte ändras. Så polisen har väl alla möjligheter att stoppa-bötfälla och kräva ombesiktning om avgassystemet ändrats. Polisen har faktiskt börjat göra sådana koller på snöskotrar uppe i fjällen för att komma åt "brölburksfantasterna" sombyter ljuddämpare för att få"härligt ljud".... och åker man på en typbesiktning med ljudmätning på en skoter så ligger man pyrt till, vette fan om någon fabriksny skoter klarar ljudgränsen oberoende av yttre omständigheter.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#15 » 13:53:32, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du kanske gillar 2 takts ljud men det är samma db regler som gäller för dom också och både 2T och 4T ligger på gränsen vad som är godkänt ingen tillverkare bygger en onödigt tyst maskin eftersom det tar bort effekt och/eller kostar mera. Vet inte vilka maskiner du lyssnat på men jag har i alla fall inte samma uppfattning om ljudet. Gissar att besiktningen inte kollar ljudet lika noga som vid en riktig intypning i alla fall på mc funkar det så då ska ljudet mätas när man passerar dvs däckbuller ska med nått en vanlig station inte klarar av. En bekant köpte en importerad HD som skulle typas in han visade ett långt dokument från IBM att den var testen enligt en massa normer och hojen gick igenom men saken var den att dokumentet beskrev testningen av skrivare men ingen på bilprovningen kunde protestera mot ett så fint dokument.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SvampenT15 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se