Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Bluffföretag

19 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Offside (trådstartaren)

#1 » 22:53:04, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är arg :hotar2:
24 juli ringde Nordiska Bevakningsgruppen AB och erbjöd ID bevakning.
Jag talade om att jag redan hade det och tackade bestämt nej och avslutade samtalet. Varade i ca en minut.
Samma dag kl 15:41 hade jag fått ett SMS från dom där de erbjöd tjänsten i 36 månader för rabatterat pris på 249 kr/mån.
Jag behövde bara svara JA.
Det märkliga är att det finns ett svar JA en minut senare.
Jag har inte svarat Ja på detta SMS. Varför skulle jag svara ja på nått som jag sa absolut nej till i telefon samma dag, och som kommer att kosta mig nästan 9000 kr.
Jag har kontaktat Bolaget och fått till svar att jag inte har utnyttjat min ångerrätt på 14 dagar, och därför gäller avtalet.
I det korta samtalet blev det inte sagt något om ångerrätten. I SMS:et står heller inget om ångerrätt. Ska man inte få det på skrift i anslutning till avtalet?
Det kanske är något som kan hjälpa mig.
Har kontaktat Konsumentverket i ärendet.
Erfarenheter och tips tas emot med varma händer.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



Holger

#2 » 09:24:19, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hjälper inte i detta fall, men det är löjligt att sånt här är möjligt!
Det skulle vara lag på att allt måste bekräftas skriftligen, då vore det slut med dessa bedrägerier omgående! Enkelt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MagnusGoransson

#3 » 09:58:39, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av suppleanterna i bolaget heter "Bedra" i efternamn. Lustigt sammanträffande för ett bolag som verkar arbeta med att bedra sina kunder...

https://www.allabolag.se/5591221881/befattningar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Bygert

#4 » 09:59:37, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en lag om att det ska vara skriftligt, när en telefonförsäljare ringt upp. Inte när man själv tar initiativ alltså. Gäller från första september. Men, det gäller bara i konsumentrelation. Här bör det handla om konsument men det är som det ser ut före de nya reglerna så de hjälper tyvärr inte.

Har ju utmärkt sig förut det där företaget: http://dm-namnden.org/2018/05/nordiska- ... gsgruppen/

Däremot är de inte med på Svensk handels varningslista, anmäl! https://www.svenskhandel.se/sakerhetsce ... ngslistan/

Bestrid! Skriftligt, tydligt och gärna på flera sätt, både mail och post och hur man nu kan få tag på dem. Skriv att du inte tecknat nåt avtal och att du överväger polisanmälan. Skickar de påminnelse, bestrid. Skickar de inkasso, bestrid. Skickar de till kronofogden bestrid. Skickar de till tingsrätt bestrid. Du kan inte få nån betalningsanmärkning så långe du bestrider. Det är de som vill ha pengar som ska bevisa att de har rätt till det och när det gäller såna här typer så är de gärna tuffa men när det drar ihop sig till tingsrättsförhandling, om de ens försöker, så dyker de inte upp, så brukar det bli.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Holger

#5 » 10:09:41, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det finns en lag om att det ska vara skriftligt, när en telefonförsäljare ringt upp. Inte när man själv tar initiativ alltså. Gäller från första september.

Vad bra! Det är nytt?!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf

#6 » 15:37:08, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har oxå ändrat befattningshavare plus annat, minns inte exakt när jag sökte på dom som hastigast.

Lite tidsödande sökningar i post & inrikes tidningar.
Man kan tydligen bara söka en månad i taget nu mer.

Stå på dig, bestrid, bestrid och åter bestrid! Anmäl till lämpliga instanser både till höger och vänster!
Och, bestrid!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ivar Risslén

#7 » 16:30:27, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort att även bestrida till inkassoföretaget. Håll båda bolagen varma när de skickar ut kraven. Är det ett seriöst inkassobolag så brukar de inse när det är dags att lägga av med att skicka ut krav som kommer från oseriösa bolag eller säljare.
Tänk på att det kanske är säljaren som har bluffat för att få bättre resultat och högre provisionslön.

PS: Är du skogsägare så har de kanske vänt sig till dig som företagare. Det är något som man måste passa upp för. DS.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Offside (trådstartaren)

#8 » 23:08:57, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att mitt bäst före datum snart går ut ska dom inte få behandla mig på det här viset. :aaargh:
Hur kan ett "Företag" vilja ha kunder som hatar dom? Som talar om hur dom lurat en.
Det är synd att det tar så mycket energi sånt här dravel.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

5 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

magirus

#9 » 23:18:54, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
magirus
 

Göran Ekman

#10 » 07:34:29, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi vart utsatta för ett bedrägeri försök liknande detta . Där var inkassoföretaget ett seriöst företag . I det fallet räckte det med ett telesamtal till inkasso företaget . Så släppte dom kravet.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

NordiskaBevakningBluff

#11 » 00:51:12, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offside skrev:Jag är arg :hotar2:
24 juli ringde Nordiska Bevakningsgruppen AB och erbjöd ID bevakning.
Jag talade om att jag redan hade det och tackade bestämt nej och avslutade samtalet. Varade i ca en minut.
Samma dag kl 15:41 hade jag fått ett SMS från dom där de erbjöd tjänsten i 36 månader för rabatterat pris på 249 kr/mån.
Jag behövde bara svara JA.
Det märkliga är att det finns ett svar JA en minut senare.
Jag har inte svarat Ja på detta SMS. Varför skulle jag svara ja på nått som jag sa absolut nej till i telefon samma dag, och som kommer att kosta mig nästan 9000 kr.
Jag har kontaktat Bolaget och fått till svar att jag inte har utnyttjat min ångerrätt på 14 dagar, och därför gäller avtalet.
I det korta samtalet blev det inte sagt något om ångerrätten. I SMS:et står heller inget om ångerrätt. Ska man inte få det på skrift i anslutning till avtalet?
Det kanske är något som kan hjälpa mig.
Har kontaktat Konsumentverket i ärendet.
Erfarenheter och tips tas emot med varma händer.


Hittade denna tråden genom en googlesökning.

Jag har en gammel mamma som har blivit utsatt för exakt samma typ av bedrägeri från samma företag. Ett sms som dom på något sätt fifflat med för att få det att se ut som hon tackat ja till deras groteska avtal med bindningstid på 36 månader.
Jag undrar, hur har detta fortlöpt för dig? Har du funnit någon väg ur detta?
Både jag och min mor mår dåligt av hela den här grejen, jag försöker att hitta andra som råkat ut för denna bluff för att höra om deras upplevelse, erfarenheter och tips.
NordiskaBevakningBluff
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:50, 31-12-2019

Offside (trådstartaren)

#12 » 01:13:04, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se PM.
De fifflade med mitt SMS också.
Om Konsumentverket eller Polisen är intresserade av det här med SMS fifflet, så ställer jag upp.
Sådana här skojare ska inte komma undan.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

3 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

BGullb

#13 » 11:21:54, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De finns med på Svensk Handels varningslista.
Läs mer här: https://www.svenskhandel.se/sakerhetsce ... ngslistan/
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Viktorputts

#14 » 11:42:00, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boxer med inkassosvansen Sergel inkasso har också svårt att läsa avtal trotts att det är dom som dikterat avtalstexten 2004. Är nu nere på 180 kr i någon påminnelseavgift på en faktura som Boxer dragit tillbaka efter dom kom på att det finns konsumenter som behåller avtalstext.
Ser med intresse fram mot att träffa Sergel inkasso i tingsrätten som dom tror skrämmer :skratta3:

3 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Stefan1972

#15 » 13:57:51, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till de som är drabbade så kan man bara säga att det finns ingen väg ur det här annat än att man bestrider alla krav skriftligt och så även till inkassobolaget när det kommer dit. Gör man det så ligger bollen hos bluffarna att driva det vidare och det gör dem sällan. De lever på att få pengar av dem som blir rädda för kraven och till slut betalar.
Att man får lägga ner en massa arbete och blir kvar som "kund" hos bluffarna får man liksom stå ut med.
Inkassobolagen skickar inget vidare för nån indrivning om inte skulden är fastställd och legal. Då måste bluffarna lägga fram hållbara bevis och det har de sällan och även om de påstår att de har det och det ev går vidare så är det ännu mer osannolikt att de driver det vidare i tingsrätten.

Som tillägg till det hela så kan man helt strunta i alla försök att få nån rätsida på det via bluffarna, det är verkligen bortkastad tid för de vill ju verkligen att du betalar. De lär inte rätta till nånting självmant bara för att man ringer dit och påpekar felaktigheterna. I många fall använder de ju dessutom det du säger då för att klippa och klistra ihop div medgivanden. Att säga ja i en mening till dessa är som att be om problem......Det bästa är att säga typ "är inte intresserad, tack och hej" och sen bara lägga på.

6 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: frippis, Volvot24 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se