Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Auktionspsykos

42 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Bygert (trådstartaren)

#1 » 19:01:06, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland undrar man ju hur folk är funtade. Titta på den här borrlådan hos fogden t ex, rätt trevlig låda men det fattas åtskilligt:

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.ob ... 842&inO=15

Uppe i 550 enligt senaste bud. Så då tittar vi in hos Jula:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-181029/

425 nytt och komplett, dessutom brukar den reas för typ 250, jag har köpt såna lådor och till det priset är den ett kap.

Det här är väl inte enda gången man ser att det bär iväg stolligt, nog är det lite udda?

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Trigon

#2 » 19:14:50, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån och den köpte jag för halva priset nån gång när Jula hade kampanj. Tvivelaktig kvalitet, men ändå väldigt prisvärd låda. Budgivaren kan ju inte gärna vara medveten om lådans ursprung? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

DrBengt

#3 » 21:29:32, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju vanligt med psykoser när det vankas auktion.

Motorfirman Holger Duell ska Sveriges största grossist på mcgrejer sålde nyligen ut sitt lager i samband med konkurs. Folk betalade mer än standard näthandelspris för grejerna.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 21:34:50, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är oftast så på auktioner. Ska man göra bra affär måste man vara väldigt försiktig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#5 » 21:42:47, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det alla verkar eniga om ovan, kan jag också bara konstatera att så är det. Ska man göra en god affär på en auktion måste man vara påläst , kylig samt ha lite tur.
Å andra sidan kan det väl vara tilllåtet att glädja en medmänniska.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#6 » 22:12:58, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har väl för mycket pengar å vill visa det så bjud på bara! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#7 » 23:40:46, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så vill man verkligen ha objektet av någon anledning och skiter i kostnaden. Har själv betett mig på det viset i auktioner! :???:
Men då gällde det inte en okomplett låda med lågprisverktyg.
På typ Tradera händer det att det dyker upp något jag verkligen vill ha, då lägger jag ett bud kanske t.o.m. strax över det jag kan tänka mig att betala som absolut mest! Så bryr jag mig inte om det mer och inväntar besked om jag fick köpa varan eller ej. Så visst kan jag betala bra på auktioner, men någon auktionspsykos kan jag inte drabbas av när jag inte deltar i själva auktionen, det får andra tilltänkta köpare syssla med som har mer tid.
Förr innan jag slutade att lägga bud på fordonsauktioner gjorde jag lika då. Ibland när det blev affär så var det någon som höjt med ett automatbud efter varje bud på kanske två sidor budhistorik! Men nu orkar jag inte göra affärer med auktionsföretagen längre, de tror bara att de kan driva upp auktionspriset på egen hand för att öka sina intäkter. Och varför ska en del av mitt inköpspris gå till en part som inte gjort sig förtjänt utdelning på mitt köp?
Då gör jag heller affär direkt med säljaren så får vi bryta arm om saken! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Simnil

#8 » 09:49:56, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag för drygt två år sen kom i bilbytartankar så snavade jag över ett objekt på KVD, den var "välutrustad med skavanker" men jag tänkte att om jag får den billigt så skiter jag i småskadorna. Grubblade ett tag och lade in ett maxpris jag tyckte var rimligt. Bileländet drog iväg till nästan dubbla vad jag tänkt betala...... slutade med att jag köpte bli på blocket, betydligt finare, nyare och med färre mil..... och billigare.

Jag budar sällan men gör jag det så bestämmer jag innan maxgränsen, och den sätts med krav på att det ska vara en bra affär, och sen ändrar jag mej aldrig. Fastnar man i "bara en tusing till-fällan" så har man hips vips betalt nypris för gammelskrot....

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#9 » 10:56:20, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ofta fynd på auktioner några dagar innan auktions datum men när det närmar sig drar det iväg så man får kliva av vet inte hur dom tänker men vissa kanske känner till det aktuella objektet och vet att det är bra grejer jag vill ha det billigt eftersom man inte kan prova på samma sätt om jag köper motsvarande hos en privat person. Var på en visning inför sluten budgivning på en mc hos fogden för massa år sen hörde hur dom andra jämförde med butiks priser men jag ville nog ha en hoj som inte går att starta på grund av dåligt batteri till riktigt bra pris om man ska våga slå till men känner man till hojen kan man ju fixa batteri och få en ok maskin.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#10 » 11:02:26, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns även en som auktionerar ut nya gängverktygssatser. De brukar gå för 250-300:-. Fanns att köpa nya på Lidl för 129:- :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

gaffa

#11 » 11:49:41, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha så det är Lidl som gäller när man ska ha tag på gängverktyg, har de UNF också?

På Klaravik är det någon som varannan vecka säljer ett ex av Biltemas O-ringssats och alltid lyckas få sålt den för någon hundralapp mer än de kostar där, så sätten att överleva är många.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Bygert (trådstartaren)

#12 » 12:27:11, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju tydligen någon här i Karlstad som har rätt många auktioner på Klaravik. Vissa saker har återkommit åtskilliga gånger nu. Vilket kanske inte är så konstigt när man inte accepterar bud som är i nivå med ordinarie butikspris. Fast det är klart, kör man nog många gånger så kanske det dyker upp nån dåre med dålig koll och gott om pengar.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#13 » 12:31:18, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tröttsamt med såna som lägger ut småskit, speciellt nya grejer på auktion.

Tycker det förstör sajten helt o hållet. Vill jag ha nya saker, speciellt småskit så vill jag inte köpa det på en sajt som auktionerar entreprenadmaskiner och jordbruksgrejer!

Fattar inte att dom tillåter det!
Vill dom åt förtjänsten så mycket att dom riskerar det andra verkligen?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gaffa

#14 » 23:34:05, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fler här som blivit nekade att kolla på auktionsobjekt på Klaravik före man lägger bud?? "Det säljande företaget har inte möjlighet att visa objektet"
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Bygert (trådstartaren)

#15 » 23:53:36, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att du inte ser annonsen ordentligt eller att du inte får åka och titta? Titta får man väl knappast med småskit. Men det kan diskuteras hur smart det är att vägra visning om det gäller objekt för hundratusentals kronor. Där kan det ju bli antipsykos om man inte får titta och buden därefter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se